  • 21. Data: 2019-10-21 22:55:52
    Temat: Re: Wzbudzanie się zasilacza
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-10-21 o 19:03, J.F. pisze:

    > Twoj nie sieje, moje stare nie sieja, ale teraz pod reka mam nowoczesny,
    > impulsowy, a tamte stare to rzadko uzywane, np do lutownicy :-)

    Też się na impulsowym przejechałem jak robiłem PH-metr ze sterowaniem
    elektrozaworem CO2 do stabilizacji odczynu wody w akwarium.
    Przy zasilaczu impulsowym nie szło skalibrować elektrody miernika :D

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2019-10-22 11:17:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 22:41, Waldek pisze:

    > Plecki z litego radiatora z wyfrezowanymi 2 żebrami na tranzystory mocy
    > czołówka alu #3mm połączona słupkami konstrukcyjnymi z pleckami + boczki
    > z blachy. 30V/2A - dwa oddzielne kanały, regulacja skokowa co 1V (na
    > isostatach :) + płynna 1-2V.

    Moim szczytem mechanicznym amatorskich konstrukcji jest częstościomierz
    100MHz. Góra i dół z blachy aluminiowej giętej na giętarce - spotykają
    się w połowie wysokości boków. Wnętrze to 3 PCB tej samej wielkości z
    TTL-ami. Płytki ułożone w stosik, a wszystkie połączenia powiązane
    cienkim sznureczkiem w wiązki.

    > Zaś pierwsze "poważne" - LOL - zamówienie jeszcze w technikum,
    > to miałem na prostownik do trabanta (6V) o dużym prądzie wyjściowym.

    Z elektroniką samochodową to skojarzył mi się zapłon tyrystorowy, który
    zamontowałem w taty samochodzie (wg artykułu z RE - ta wersja z
    gromadzeniem energii w kondensatorze jednym impulsem), ale to nie było
    "na zamówienie" tylko "za zgodą".
    Pierwsze zamówienie to dostałem na urządzenie do kalibracji zegarków
    elektronicznych.

    > Na tyle dużym, że wtórne nawijałem drutem w bawełnie coś koło 2,5-3 mm

    Jak byłem w wojsku (w warsztacie, gdzie naprawialiśmy radiostacje) to
    przerobiłem im jakąś starą ładowarkę na zasilacz stabilizowany. Trafo
    chyba z 200W na rdzeniu o pojedynczym obwodzie magnetycznym. Dali mi do
    tego taśmę w emalii jakieś 4x1mm. Nie pamiętam, abym rozbierał ten
    transformator - chyba nawijałem przewlekając tę taśmę, ale tam było coś
    poniżej 3zw/V więc nie było tego tak dużo, a ja nie nawijałem całego
    uzwojenia tylko jakieś uzupełnienie, aby umożliwić bardziej precyzyjny
    wybór napięcia na prostownik i do stabilizacji.
    P.G.

  • 23. Data: 2019-10-22 21:42:02
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-10-22 o 11:17, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > się w połowie wysokości boków. Wnętrze to 3 PCB tej samej wielkości z
    > TTL-ami. Płytki ułożone w stosik, a wszystkie połączenia powiązane

    He he... też miałem robić taki kombajn, kompletowałem kości serii S/LS/H
    a wszystko trza było wówczas zdobywać/załatwiać ;)
    Mój projekt miał również pracować jako zegar, żeby "użytkowość" była
    lepsza - ale jak później podliczyłem ile to będzie żarło prądu
    to dałem sobie siana :D i zegarek zrobiłem na MC1204 ;)
    - następny na MC1206 bo miał budzik

    Pozdro

  • 24. Data: 2019-10-23 10:06:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-22 o 21:42, Waldek pisze:

    > ale jak później podliczyłem ile to będzie żarło prądu

    Ze względu na prąd zamiast standardowego rozwiązania:
    - 8 rejestrów 4 bitowych
    - 8 dekoderów 7-segment
    lub:
    - 8 rejestrów 4 bitowych
    - 4 multipleksery
    - 1 dekoder 7-segment
    zastosowałem:
    - 4 rejestry przesuwne,
    - 1 dekoder 7-segment

    Pisząc to zastanowiło mnie ile ja tam miałem cyfr, bo 8 wydaje się za
    dużo. Dlatego sięgnąłem do szafy i go odpaliłem. Mam tam 7 cyfr.
    Jest to lampowy wyświetlacz prawdopodobnie z jakiegoś kalkulatora,
    którego zdobycie (nie pamiętam okoliczności) było głównym czynnikiem
    wyzwalającym - "trzeba go jakoś z pożytkiem zagospodarować".
    P.G.

  • 25. Data: 2019-10-23 10:54:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    >Ze względu na prąd zamiast standardowego rozwiązania:
    >- 8 rejestrów 4 bitowych
    >- 8 dekoderów 7-segment
    >lub:
    >- 8 rejestrów 4 bitowych
    >- 4 multipleksery
    >- 1 dekoder 7-segment
    >zastosowałem:
    >- 4 rejestry przesuwne,
    >- 1 dekoder 7-segment

    Ale w jakim sensie ? Pradu to powinno ciagnac z grubsza tyle samo,
    chyba ze wyswietlacz bierze malo, a kosci TTL duzo.

> [...]
    >którego zdobycie (nie pamiętam okoliczności) było głównym czynnikiem
    >wyzwalającym - "trzeba go jakoś z pożytkiem zagospodarować".

    Taki z 10-15 cm dlugosci i 2 cm srednicy ?
    Radziecki IW-costam, prawdopodobnie uzywany w kalkulatorach Elwro -
    tez taki mialem, na szczescie sie stlukl :)

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2564538.html
    Tylko moj mial druty tylko z jednej strony. To chyba byl IW-18

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%9Bwietlacz_fluor
    escencyjny

    Tylko one byly multipleksowane z natury.

    J.

  • 26. Data: 2019-10-23 13:17:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-23 o 10:54, J.F. pisze:

    > Ale w jakim sensie ? Pradu to powinno ciagnac z grubsza tyle samo, chyba
    > ze wyswietlacz bierze malo, a kosci TTL duzo.

    Kości biorą dużo. OIDP to szacowanie 20mA na kość się mniej więcej
    sprawdzało niezależnie co dana kość robiła. Redukcja z 13 kości na 5 to
    8x20=160mA mniej.

    > Taki z 10-15 cm dlugosci i 2 cm srednicy ?
    > Radziecki IW-costam, prawdopodobnie uzywany w kalkulatorach Elwro - tez
    > taki mialem, na szczescie sie stlukl :)

    Ten mój nie jest okrągły (płaski, szklany prostokąt z walcowatą
    wypukłością z przodu). Otwór w obudowie na wyświetlacz ma 5,8cm
    długości. Nie wiem, czy wyświetlacz ma 7 cyfr, czy może więcej, ale ja
    użyłem tylko 7.

    > Tylko moj mial druty tylko z jednej strony.

    Mój ma nóżki na dolnym boku.

    > Tylko one byly multipleksowane z natury.

    Możliwe.
    Wypisując możliwe rozwiązania zacząłem od niemultipleksowanych
    wyświetlaczy LED 7-segment.
    P.G.

  • 27. Data: 2019-10-23 22:36:33
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-10-23 o 13:17, Piotr Gałka pisze:

    > Możliwe.
    > Wypisując możliwe rozwiązania zacząłem od niemultipleksowanych
    > wyświetlaczy LED 7-segment.

    Ten mój projekt był na 7-seg LED-ach
    i poza częstościomierzem miał też mieć funkcje zegara
    więc dochodziły dodatkowe kości do zaprogramowania budzika
    i układu porównującego - nie chce ściemniać bo już nie pamietam,
    ale naprawdę sporo prądu by to żarło wg. szacunku ;)
    - no ale to były lata 80-te ....

    A polepiłem nie tak dawno sprytny chiński zegarek wielofunkcyjny
    na siakimś procku z cyframi LED gdzie "przemiatane" są
    poszczególne segmenty jak i elementy w segmencie
    Jest na tyle fajny że zabieram go nawet na wyjazdy :D

    https://www.banggood.com/DIY-4-Digit-LED-Electronic-
    Clock-Kit-Temperature-Light-Control-Version-p-972289
    .html?rmmds=search&ID=513898&cur_warehouse=CN

    Pozdro

  • 28. Data: 2019-10-24 10:06:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-23 o 22:36, Waldek pisze:

> [...]
    Clock-Kit-Temperature-Light-Control-Version-p-972289
    .html?rmmds=search&ID=513898&cur_warehouse=CN

    Co tam robi ta dioda?
    P.G.

  • 29. Data: 2019-10-24 14:45:23
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.10.2019 o 10:06, Piotr Gałka pisze:

    Clock-Kit-Temperature-Light-Control-Version-p-972289
    .html?rmmds=search&ID=513898&cur_warehouse=CN

    > Co tam robi ta dioda?

    Pewnie czujnik temperatury :-)

    P.P.

  • 30. Data: 2019-10-25 00:20:14
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    > Pewnie czujnik temperatury :-)

    Dokładnie tak
    - trochę mało "estetycznie" to wygląda tak wyciagnięte na zewnątrz ;)