    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Zabezpieczenie nadnapięciowe - transil?
    Date: Tue, 27 Jun 2017 11:51:14 +0000 (UTC)

    Hej,

    Buduję NAS-a i wyszło mi, że zamiast wrzucać tam pełny zasilacz
    komputerowy (kilkaset W, z czego wykorzystanych 50), będzie mi lepiej
    zbudować coś na piechotę (będzie to mniejsze i może być tańsze niż dobry
    zasilacz komputerowy, a być może też wydajniejsze, bo będzie pracowało w
    przewidzianym zakresie a nie mocno poniżej).

    Potrzebuję 5V 5A i 12V 2A, więc wymyśliłem kupienie zasilacza laptopowego
    ok. 65W, np. taki 19V 3.42A, i dorzucenie dwóch przetwornic, które zrobią
    mi potrzebne napięcia.

    Chciałbym mieć też zabezpieczenie nadnapięciowe, żeby przy jakimś
    przepięciu, uszkodzeniu przetwornicy itd. nie spalić dysków. To
    zabezpieczenie musi być bardzo szybkie, żeby zadziałało już podczas
    narastania napięcia.

    Jak byście to najprościej zrobili? Chodzi mi po głowie transil i
    bezpiecznik w szereg - tylko że. taki transil SA5.0A ma breakdown voltage
    w zakresie 6.4V - 7.5V, ale clamping voltage dopiero 9.6V, to spory
    rozrzut - nie wiem jaki prąd popłynie przy tym 6.4V... będzie kilka amper
    (żeby wysadzić bezpiecznik)?

    Zastanawiam się też, czy dać jedno zabezpieczenie na linię, czy po jednym
    zabezpieczeniu na gałęzie - raczej skłaniam się ku zabezpieczeniu na
    gałęzie, czyli jak potrzebuję pociągnąć z linii 5V 5x 1A, to rozdzielić ją
    na 5 linii, na każdej dać bezpiecznik np. 1.5A i za bezpiecznikiem po
    transilu.

    Uwagi?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]