  • 1. Data: 2022-12-25 22:24:57
    Temat: Zagadka świateczna - WN533
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jakiś tydzień temu, przeczesując czeluści allegro, trafiłem na aukcję,
    gdzie sprzedawaono złomowane płytki. Wyglądały jak przemysłowe, z lat
    80, dobrze wykonanie i ciekawe. Zdjecia były nieczytelne, ale na oko to
    jakiś system procesorowy Z80, pomyślałem, może z automatyki
    przemysłowej. Co prawda częśc scalaków miałą oznaczenie Motorili, ale
    przyjdzie - zobaczymy. Lubie taki złom sobie pooglądać, to w końcu kawał
    historii.

    Przyszło. Okazało się ze mam w ręku:
    1) kartę z MC6809 i 7 epromami 2716 ale bez pamięci ram
    2) kartę z MC6809, bez eproma, za to z pamięcią ram
    3) 2x kartę pamięci statycznej, obie identyczne
    4) nieco róznicące się karty wyglądające jak I/O dużej mocy, ze scalakim
    CEMI (!).

    W karcie 1) brakuje jdnego eproma, nie wiem czy w ogóle był kiedykolwiek.

    W karcie 2) jesy pusta podstawka, ale czy pod eprom, nie wiem, obok w
    taką podstawę wsadzono RAM, wiec zgadnąc na podstawie ściezk nie będzie
    łatwo.

    UCY7407, to one są w I/O, nie wyglądają na wymieniane. Mają dokładnie
    takie same luty jak wszysto w okolicy. Zakładam, że wyprodukwoano te
    karty z tymi scalakami, w fabryce.

    Jakość jakoś nie przystaje do produkcji PL z lat 80. Wszystkie płytki
    wręcz perfekcyjnie polutowane i mają masę zachodnich częsci poza tymi
    7407...

    Na wszystkich płytkach istnieje tylko jedno oznaczenie, "WN533".
    Występuje on w różnych wariantach, np. 1 płytka cpu ma "WN533.6", druga
    WN533.6.151 itd.

    Poza tym mam logo z napisem "Universal" (cięzko rozczytać), na tle
    globusa. Oraz pojedyncze hasła "MPE13","ESM","EPM", "MPK".

    Są też stęple: P8408 i P8409 i P8502. Czyli produkcja połowa lat 80?

    Zdumpowałem oczywiście epromy. I tu nastepna zagadka. strings pokazuje,
    że są w nich napisy po polsku (np: "NIEMOZLIWE !" ;), po niemiecku i
    jakieś kilkuliterowce, typu "MOVRS", jak gdyby komendy (?). Zastanawiajace.

    Google milczy. Znalazłem australijską firmę któa ma coś wspólnego z
    automatyką i "ESM", produkującą systemy CPU, ale trudno dać wiarę, że
    CEMI wysyłano na drugą półkulę.

    No dobra, to tyle.

    Czy ktoś wie, co to jest? To UCY i polskie napisy w epromach
    spowodowały, że muszę wiedzieć :)

    https://drive.google.com/drive/folders/13VUXksurtQH3
    bAA7-9mfaK5mQgHPwtcI?usp=share_link

  • 2. Data: 2022-12-26 00:34:32
    Temat: Re: Zagadka świateczna - WN533
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.12.2022 o 22:24, heby pisze:

> [...]
    >
    > Poza tym mam logo z napisem "Universal" (cięzko rozczytać), na tle
    > globusa. Oraz pojedyncze hasła "MPE13","ESM","EPM", "MPK".

    Tu powinni wiedzieć:

    https://www.bpm.pl/pl/serwis-elektronik-przemyslowej
    /8-serwis-elektroniki-przemyslowej/32-to-juz-naprawi
    alismy-cz-4.html

    MJ

  • 3. Data: 2022-12-26 00:55:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Dec 2022 22:24:57 +0100, heby wrote:
    > Jakiś tydzień temu, przeczesując czeluści allegro, trafiłem na aukcję,
    > gdzie sprzedawaono złomowane płytki. Wyglądały jak przemysłowe, z lat

    Czyli od polskiej firmy ?

> [...]
    >
    > UCY7407, to one są w I/O, nie wyglądają na wymieniane. Mają dokładnie
    > takie same luty jak wszysto w okolicy. Zakładam, że wyprodukwoano te

    Duzo kosci w podstawkach, a te nie - jakby byly malo narazone.

    > Jakość jakoś nie przystaje do produkcji PL z lat 80. Wszystkie płytki
    > wręcz perfekcyjnie polutowane i mają masę zachodnich częsci poza tymi
    > 7407...

    Reszta to LS, CEMI do tego doroslo?

> [...]
    >
    > Poza tym mam logo z napisem "Universal" (cięzko rozczytać), na tle
    > globusa. Oraz pojedyncze hasła "MPE13","ESM","EPM", "MPK".

    Takie:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Universal_Pictures
    https://www.universalmusic.com/
    https://www.universalproductsexperiences.com/

    Bo ci to chyba inne miali
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Universal_(przedsi%C4%
    99biorstwo)

    > Są też stęple: P8408 i P8409 i P8502. Czyli produkcja połowa lat 80?

    Na niektorych kosciach 84nn, choc widze tez np P8612.
    Ale te epromy 2716, RAM 6116 - male jakies, 2KB.

    Choc jak patrze tu
    https://datasheetspdf.com/datasheet/HM6116.html
    ten drugi, MHS, to z 1994

    Projekt mogl byc starszy.

    > Zdumpowałem oczywiście epromy. I tu nastepna zagadka. strings pokazuje,
    > że są w nich napisy po polsku (np: "NIEMOZLIWE !" ;), po niemiecku i
    > jakieś kilkuliterowce, typu "MOVRS", jak gdyby komendy (?). Zastanawiajace.

    Assembler/linker moglby zostawic jakies smieci w nieuzywanych
    obszarach, ale MOVRS to chyba nie z 6809?

    > Google milczy. Znalazłem australijską firmę któa ma coś wspólnego z
    > automatyką i "ESM", produkującą systemy CPU, ale trudno dać wiarę, że
    > CEMI wysyłano na drugą półkulę.

    Teoretycznie mozliwe, ze swiat juz przeszedl na LS, a CEMI zostalo
    uznanym eksporterem serii 74.
    Ale to NIEMOZLIWE w Epromie?

    Mielismy pare firm polonijnych, dosc zaawansowanych, ale lutowanie
    musialoby sie w Polsce odbywac ... i raczej ręcznie. Dobrym, cienkim,
    tinolem nie wychodziło zle.

    J.

  • 4. Data: 2022-12-26 00:57:12
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.12.2022 o 22:24, heby pisze:

    > Poza tym mam logo z napisem "Universal" (cięzko rozczytać), na tle
    > globusa.

    Takie logo?
    https://msv.com.pl/storage/produkty/861770356/222.JP
    To był producent maszyn dziewiarskich z Niemiec.

    MJ

  • 5. Data: 2022-12-26 02:05:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 00:57:12 +0100, Michał Jankowski wrote:

    > Takie logo?
    > https://msv.com.pl/storage/produkty/861770356/222.JP
    > To był producent maszyn dziewiarskich z Niemiec.

    Sterownik do maszyny dziewiarskiej?
    Kto wie ... a google jeszcze podpowiada

    https://www.bpm.pl/serwis-elektronik-przemyslowej/8-
    serwis-elektroniki-przemyslowej/32-to-juz-naprawiali
    smy-cz-4.html?lang=pl

    to juz naprawialismy ... WN 533 w duzej ilosci.

    J.

  • 6. Data: 2022-12-26 10:48:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/12/2022 22:24, heby wrote:
    > [ciach]

    Dzięki wszystkim za odzew.

    Tak, logo "Universal" zgadza się.

    Czy to z maszyny dziwiarskiej, nie wiem. Zawartość epromu na to nie
    wskazuje, ale może nie musi. Mowa tam m.in. o taśmociągu, archiwowaniu
    (to nie błąd) zaś w częsci niemieckiej, dla odmiany, coś o igłach. może
    soft był przerabiany z maszyny do szycia na transport betonu ;)

    Myślicie, że warto to jakoś zachować w jednym kawałku?

    Od dawna zastanawiałem się nad zrobieniem jakiegoś systemu na MC6809 do
    migania diodą. Bez przyczyny, dla sportu. Ale jednocześnie trochę szkoda
    rozwalać historię w celu wydłubania cpu i peryferiów.

  • 7. Data: 2022-12-26 11:40:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 10:48:40 +0100, heby wrote:

> [...]
    > (to nie błąd) zaś w częsci niemieckiej, dla odmiany, coś o igłach. może
    > soft był przerabiany z maszyny do szycia na transport betonu ;)

    W maszynach dziewiarskich tez są "igły".

    > Myślicie, że warto to jakoś zachować w jednym kawałku?

    Jesli to jest do jakiejs maszyny, to bez maszyny raczej nie ma sensu.
    Chyba ze ... sterownik lampek na choinkę ?

    Musialbys jeszcze kupic kasetę z magistralą.

    > Od dawna zastanawiałem się nad zrobieniem jakiegoś systemu na MC6809 do
    > migania diodą. Bez przyczyny, dla sportu. Ale jednocześnie trochę szkoda

    Chyba nie warto.

    > rozwalać historię w celu wydłubania cpu i peryferiów.

    Przeciez juz masz system, teraz tylko oprogramowac.

    Cos mi chodzi po glowie, ze byl na to taki system OS9.

    J.

  • 8. Data: 2022-12-26 11:50:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/12/2022 11:40, J.F wrote:
    > Jesli to jest do jakiejs maszyny, to bez maszyny raczej nie ma sensu.

    Niby tak, ale tak samo nie ma sensu trzymanie wielu rzeczy w muzeum ;)

    > Chyba ze ... sterownik lampek na choinkę ?
    > Musialbys jeszcze kupic kasetę z magistralą.

    Raczej obecna forma nie ma sensu. Kasetę mam, swoją drogą, z prywatnego
    projektu ;)

    > Przeciez juz masz system, teraz tylko oprogramowac.

    Rozgryzanie jak pokonfigurowane są pamięci jest trudne, majac gęste PCB
    z masą niewidocznych ścieżek i brak schematu. W dodatku systemy oparte o
    6809 miewały dziwaczne koncepcje stronicowania. Raczej nie ma sensu
    uzywać gotowca, nowa płytka to 3 duże scalaki i z 1-2 małe. I Basic działa.

    http://searle.x10host.com/6809/Simple6809.html

    > Cos mi chodzi po glowie, ze byl na to taki system OS9.

    Nie potrafię go rozpoznać w dumpach z tych epromów. Nawet jeśli, to mi
    niewiele da bez mapy pamięci i detali hardwareowych. Tam jest
    podejrzanie dużo logiki bramkowej a na większej karcie z CPU jest tego
    absurdalnie dużo.

  • 9. Data: 2022-12-26 11:52:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-26 o 00:55, J.F pisze:
    > Reszta to LS, CEMI do tego doroslo?

    Te 7407 tutaj w zupełności wystarczą, sterują optotranzystorami które
    włączają tranzystory mocy.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2022-12-26 12:12:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/12/2022 11:52, Janusz wrote:
    > Te 7407 tutaj w zupełności wystarczą, sterują optotranzystorami które
    > włączają tranzystory mocy.

    Pytanie dlaczego tam są CEMI wyglądające na montowane fabrycznie. Były
    wystarczająco dobre, że używano tego w niemieckim(?) produkcie?