  • 11. Data: 2022-12-26 12:17:27
    Temat: Re: Zagadka świateczna - WN533
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 11:52:21 +0100, Janusz wrote:

    > Te 7407 tutaj w zupełności wystarczą, sterują optotranzystorami które
    > włączają tranzystory mocy.

    Ale CEMI robilo serie 74LS ?

    Bo ze wystarcza, to mało - ktos musial wstawic w projekt zwykle 7407,
    co akurat moze byc naturalne, a potem musial kupic uklady CEMI.

    W Polsce by mnie nie zdziwilo, w Niemczech juz dziwne.
    Ale moze CEMI zostalo juz dostawcą serii 74, skoro nic wiecej nie
    potrafilo.

    No chyba, ze padly i naprawiono. Ale ze nie wlutowano od razu
    podstawki?

    Wersji, ze caly ten komputer zrobiono w Polsce tez bym nie wykluczal -
    rozne interesy sie wtedy zdarzaly.

    J.

  • 12. Data: 2022-12-26 12:24:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 11:50:53 +0100, heby wrote:

    > Niby tak, ale tak samo nie ma sensu trzymanie wielu rzeczy w muzeum ;)

    Komputery w muzeum IMHO powinny działać.
    A wtedy sie psują :-(

    > Raczej obecna forma nie ma sensu. Kasetę mam, swoją drogą, z prywatnego
    > projektu ;)

    > Rozgryzanie jak pokonfigurowane są pamięci jest trudne, majac gęste PCB
    > z masą niewidocznych ścieżek i brak schematu. W dodatku systemy oparte o
    > 6809 miewały dziwaczne koncepcje stronicowania.

    Ale tu jest malo pamieci, to moze nie mialy.
    I zrobione po bożemu - RAM na dole, ROM na gorze ...

    > Raczej nie ma sensu
    > uzywać gotowca, nowa płytka to 3 duże scalaki i z 1-2 małe. I Basic działa.
    >
    > http://searle.x10host.com/6809/Simple6809.html

    > Nie potrafię go rozpoznać w dumpach z tych epromów.

    Nie mowie o tych plytkach, tylko ogolnie - byl taki system OS9,
    na 6809, jak juz cos sadzac na swoim komputerze, to moze to.
    Chos jesli jest Basic, to moze lepszy.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/OS-9

    w metrze jezdzi ??

    https://www.computerworld.pl/news/Komputeryzacja-war
    szawskiego-metra,298822.html

    Nadal jezdzi ??

    J.

  • 13. Data: 2022-12-26 13:35:09
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2022-12-26 o 10:48, heby pisze:

    > Dzięki wszystkim za odzew.
    >
    > Tak, logo "Universal" zgadza się.
    >
    > Czy to z maszyny dziwiarskiej, nie wiem. Zawartość epromu na to nie
    > wskazuje, ale może nie musi. Mowa tam m.in. o taśmociągu, archiwowaniu
    > (to nie błąd) zaś w częsci niemieckiej, dla odmiany, coś o igłach. może
    > soft był przerabiany z maszyny do szycia na transport betonu ;)
    >
    > Myślicie, że warto to jakoś zachować w jednym kawałku?

    Niekoniecznie. W wielu przypadkach takie płytki stanowiły jakąś złożoną
    całość i bez poszczególnych elementów (wymaganych zarówno sprzętowo jak
    i programowo) całość poprostu nie działała lub w bardzo ograniczonym
    zakresie.
    Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że całość sprzętu była "kontrolowana"
    programem chodzącym na zabytkowym PC pod DOS'em - i to ile pamiętam
    jeszcze w wersjach 5.xx; z 6.22 były problemy. Karty komunikacyjne
    musiały być jeszcze na ISA, z "przelotkami" nie chciało gadać.

    > Od dawna zastanawiałem się nad zrobieniem jakiegoś systemu na MC6809 do
    > migania diodą. Bez przyczyny, dla sportu. Ale jednocześnie trochę szkoda
    > rozwalać historię w celu wydłubania cpu i peryferiów.

    Czemu nie ? Jak chcesz mogę Ci podesłać to co mam - ale tam zwykły intel
    siedzi 87c557. Jakaś jedna CPU + ROM/RAM, parę I/O z przerzutnikami TTL
    i coś tam jeszcze pod jakiś analog zdaje się na zwykłych TR bipolarnych.

    Reszta hardware'u to już zewnętrzne urządzenia konwertujące.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 14. Data: 2022-12-26 13:37:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/12/2022 13:35, titanus wrote:
    > Czemu nie ? Jak chcesz mogę Ci podesłać to co mam - ale tam zwykły intel
    > siedzi 87c557. Jakaś jedna CPU + ROM/RAM, parę I/O z przerzutnikami TTL
    > i coś tam jeszcze pod jakiś analog zdaje się na zwykłych TR bipolarnych.

    Nie, dzieki. Psujesz zabawę proponując gotowca ;)

  • 15. Data: 2022-12-26 18:26:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-26 o 12:17, J.F pisze:

    > Ale CEMI robilo serie 74LS ?
    Nie, nie robiło.

    > Bo ze wystarcza, to mało - ktos musial wstawic w projekt zwykle 7407,
    > co akurat moze byc naturalne, a potem musial kupic uklady CEMI.
    Ale one nie były takie złe, naprawiałem w latach '80 komputery i większe
    problemy były z teslami niż naszymi.

> [...]
    > potrafilo.
    >
    > No chyba, ze padly i naprawiono. Ale ze nie wlutowano od razu
    Wątpliwe, tam nie miały od czego paść. najczęściej padały kości
    'interfejsowe' pracujące
    na długich szynach z sumą na 'drucie'.

    > Wersji, ze caly ten komputer zrobiono w Polsce tez bym nie wykluczal -
    > rozne interesy sie wtedy zdarzaly.
    To prawda.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2022-12-26 18:27:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-26 o 12:12, heby pisze:

    > Pytanie dlaczego tam są CEMI wyglądające na montowane fabrycznie. Były
    > wystarczająco dobre, że używano tego w niemieckim(?) produkcie?

    Wbrew pozorom tak, wszystko zależało od serii i jak często jeździł
    tramwaj :)

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2022-12-26 18:47:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 18:26:06 +0100, Janusz wrote:

    > Nie, nie robiło.

    Aczkolwiek ... chyba rozbilo jakies uklady LS z otoczenia 8080.

    > Ale one nie były takie złe, naprawiałem w latach '80 komputery i większe
    > problemy były z teslami niż naszymi.

    Nie o to chodzi - jakby to projektowal "czlowiek z Zachodu",
    to:
    a) ciekaw jestem, czy z przyzwyczajenia nie wpisalby 74LS07,
    b) a juz na pewno nie wpadlby na to, zeby uzyc ukladow CEMI.

    Nie wiem - moze w pewnym momencie swiat zaczal produkowac
    lepsze/drozsze uklady, a CEMI weszla w luke na rynku.
    Ale raczej sobie tego nie przypominam ... czyzby jednak komputerek
    w Polsce robiony? No chyba, ze w NRD?

    > Wątpliwe, tam nie miały od czego paść. najczęściej padały kości
    > 'interfejsowe' pracujące
    > na długich szynach z sumą na 'drucie'.

    No wlasnie, czyli wychodzi, ze od początku wstawiono CEMI.
    Dostepne w Polsce i moze w paru KDL.

    > To prawda.

    J.

  • 18. Data: 2022-12-26 19:15:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 26.12.2022 o 02:05, J.F pisze:

    > Sterownik do maszyny dziewiarskiej?
    > Kto wie ... a google jeszcze podpowiada
    >
    > https://www.bpm.pl/serwis-elektronik-przemyslowej/8-
    serwis-elektroniki-przemyslowej/32-to-juz-naprawiali
    smy-cz-4.html?lang=pl

    O, jak mi miło, że wrzucasz ten sam link co ja wcześniej.

    MJ

  • 19. Data: 2022-12-26 19:38:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 19:15:31 +0100, Michał Jankowski wrote:

    serwis-elektroniki-przemyslowej/32-to-juz-naprawiali
    smy-cz-4.html?lang=pl

    > O, jak mi miło, że wrzucasz ten sam link co ja wcześniej.

    Przeczytalem najpierw Twoj drugi post, a ten dopiero pod odpisaniu.

    Czyli Heby ma sie kogo spytac :-)

    Zeby sie tylko nie okazalo, ze po mistrzowsku wymienili uszkodzone
    7407 :-)

    J.

  • 20. Data: 2022-12-26 19:44:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-26 o 18:47, J.F pisze:

    > Aczkolwiek ... chyba rozbilo jakies uklady LS z otoczenia 8080.
    Ale one się inaczej nazywały, nie miały LS, nazywały się UCY74S4xx od 05
    do 38 jak widzę w katalogu. Były też odpowiedniki '51, '55 i sam procek
    8080, czyli MCY7851, 7855 i 7880.

    > Nie o to chodzi - jakby to projektowal "czlowiek z Zachodu",
    > to:
    > a) ciekaw jestem, czy z przyzwyczajenia nie wpisalby 74LS07,
    > b) a juz na pewno nie wpadlby na to, zeby uzyc ukladow CEMI.
    Ale do sterowania transoptorem mógł mieć za mały prąd kolektora (bo to
    jest układ OC) w serii LS, a zwykła ma pewnie większy i mogła być już
    nie produkowana na zachodzie.

    > Nie wiem - moze w pewnym momencie swiat zaczal produkowac
    > lepsze/drozsze uklady, a CEMI weszla w luke na rynku.
    > Ale raczej sobie tego nie przypominam ... czyzby jednak komputerek
    > w Polsce robiony? No chyba, ze w NRD?
    Ale to by był scalaki NRD, były wyraźnie inne.

    > No wlasnie, czyli wychodzi, ze od początku wstawiono CEMI.
    > Dostepne w Polsce i moze w paru KDL.
    Ale tesli były fatalne, ruskie były 'inne', nikt więcej nie robił
    scalaków ttl w demoludach.

    --
    Janusz