  • 31. Data: 2017-08-24 23:09:39
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Thu, 24 Aug 2017 12:54:23 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A to jeszcze nie wszystkie typy - niezla skladanka, ciekawe czemu tak
    > dobierali.

    No więc jak sobie przypomne jakieś artykuły z amatorskimi układami elektronicznymi z
    przełomu lat 80/90, to zawsze były jakieś tranzystory kompletnie z dupy, każdy inny,
    i nie dało się tego skompletować w lokalnych sklepach. Nigdy. A przecież to były
    proste rzeczy - jakaś syrena alarmowa czy inne coś, gdzie wystarczyło cokolwiek -
    byle PNP/NPN sie zgadzało i zgrubsza moc. No ale wtedy to była dla mnie magia i nie
    wiedziałem.

    > A nie ma gdzies na nich daty ? karteczka kontroli, nr na plytce, nawet
    > nr tego schematu 09-3-280-131 - moze tu gdzies rok zawarty ?
    >
    > Z drugiej strony obudowa tego scalaka z zaprzeszlej epoki.

    No aparaty są z 1980, większość części też. Te które mamy akurat. Jedyna sztuka którą
    widziałem (w internecie) to z radomskiego muzeum czy czegoś, 1986, i to chyba musiał
    być koniec produkcji - pewnie z resztek. Bo w 1983 już był tulipan na przyciski.

  • 32. Data: 2017-08-24 23:41:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

> [...]
    > syrena alarmowa czy inne coś, gdzie wystarczyło cokolwiek - byle PNP/NPN
    > sie zgadzało i zgrubsza moc. No ale wtedy to była dla mnie magia i nie

    No przecież w ten własnie sposób w tamtym okresie powstawały wszystkie
    układy elektroniczne i schematy do nich. Konstruktor klecił z tego, co
    akurat udało mu się zdobyć, a potem rzetelnie opisywał to w schemacie.
    Żeby odtworzyć to w warunkach amatorskich, potrzebna była albo wiedza
    elektroniczna, albo wiedza na temat tego, jak tamten system działał.
    Jeśli ktoś posiadł przynajniej jedno z tych wtajemniczeń, lutował to,
    co miał w szufladzie. I działało.

    Jarek

    --
    Róbcie tak dalej, ściślej scalajcie, | Zapalcie światła dla SKR-ów,
    Szerokim frontem folklor wcielajcie, | Róbcie wycieczki do PGR-ów,

  • 33. Data: 2017-08-24 23:44:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

> [...]

    Róbcie tak dalej, ściślej scalajcie, | Zapalcie światła dla SKR-ów,
    Szerokim frontem folklor wcielajcie, | Róbcie wycieczki do PGR-ów,
    Niech gospodynie rzeźbią w glinie, | By chłop wróciwszy uświadomiony
    A gospodarze tną na fujarze. | Pokochał wreszczie ten układ. Scalony.

  • 34. Data: 2017-08-25 11:45:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr C." napisał w wiadomości grup
    @mabanana.com.delete.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >to zawsze były jakieś tranzystory kompletnie z dupy, każdy inny, i
    >nie dało się tego skompletować w lokalnych sklepach.

    Hm, musialbym do piwnicy po stare czasopisma zejsc - wydaje mi sie, ze
    nie. Chyba, ze juz bardziej 90-te niz 80-te lata.

    Ewentualnie - sporo z tych schematow to byl przedruk z zachodnich
    czasopism, to i tranzystory zagraniczne.
    No i scalaki oczywiscie tez zagraniczne.

    >A przecież to były proste rzeczy - jakaś syrena alarmowa czy inne
    >coś, gdzie wystarczyło cokolwiek - byle PNP/NPN sie zgadzało i
    >zgrubsza moc.
    >No ale wtedy to była dla mnie magia i nie wiedziałem.

    A to ja widac od dobrej ksiazki zaczalem, bo te wiedze nabylem dosc
    wczesnie.

    Wiec tym bardziej ta radosna tworczosc w telefonie mnie dziwi, bo to
    tez prosta rzecz :-)

    J.

  • 35. Data: 2017-08-25 11:49:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

> [...]
    >elektroniczna, albo wiedza na temat tego, jak tamten system działał.
    >Jeśli ktoś posiadł przynajniej jedno z tych wtajemniczeń, lutował to,

    No wlasnie nie az tak - rozrzut parametrow tranzystorow z seryjnej
    produkcji byl na tyle duzy, ze uklady musialy akceptowac szeroki wybor
    ... i mozna bylo dowolny tranzystor wsadzic.
    Oczywiscie byly tez uklady "wysilone", gdzie sie taki "byle jaki"
    tranzystor nie sprawdzal, ale w wielu byly wymienne bez wiekszej
    wiedzy.

    J.

  • 36. Data: 2017-08-25 12:38:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >>> wiedziałem.
    ^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > No wlasnie nie az tak - rozrzut parametrow tranzystorow z seryjnej
    > produkcji byl na tyle duzy, ze uklady musialy akceptowac szeroki
    > wybor ... i mozna bylo dowolny tranzystor wsadzic.

    Przecież właśnie o takiej wiedzy piszemy. Trzeba było wiedzieć, że
    można.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2017-08-25 14:35:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Albo bardzo latwe, jesli stare wyrzucic, a wydac nowe. Tylko kosztowne
    :-)
    Mogly tez urzadzenia od razu byc dwusystemowe.

    Ale wydaje mi sie, ze u nas pagery znikly z powodu konkurencji
    komorek.
    Pager i tak był ułomny, bo to lacznosc tylko w jedna strone,
    a u nas dodatkowo z powodu ograniczonej dostepnosci zwyklych
    telefonow, co z tego, ze wiesz ze masz sie skontaktowac, kiedy nie
    masz jak.

    Internet podpowiada, ze sygnal OIRT wylaczono u nas z koncem 1999r,
    gdy komorki byly juz powszechnie dostepne.
    SMS nie byl tanszy niz info do pagera ?

    >Jako ciekawostkę podam, że program obsługi, napisany został w jakimś
    >kompilowanym BASICu (nie ustaliłem jakim) i był pod czystego DOSa, a
    >spoko radził sobie na XT o zegarze 4.77/8... Ech, a dziś "gópi"
    >Pasjans bez gigowego proca mówi BE... a właściwie, nic nie mówi...

    Z drugiej strony co sie dziwisz - ile on komunikatow wysylal na
    sekunde ?

    J.

  • 38. Data: 2017-08-25 15:24:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^

    ^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    >Przecież właśnie o takiej wiedzy piszemy. Trzeba było wiedzieć, że
    >można.

    Aa, o takiej wiedzy piszesz. No coz, wydawala mi sie powszechna.

    Przy czym, jesli chodzi o krajowe konstrukcje, to konstruktor
    wielkiego wyboru nie mial, i w szufladzie w wiekszosci lezaly czesci z
    grubsza biorac dostepne na krajowym rynku.

    J.

  • 39. Data: 2017-08-25 15:47:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Aa, o takiej wiedzy piszesz. No coz, wydawala mi sie powszechna.

    Mówią, że każda zaawansowana technologia niczym nie różni się od magii.
    A wtedy to tranzystor robił za mocno zaawansowaną nową technologię.

    > Przy czym, jesli chodzi o krajowe konstrukcje, to konstruktor
    > wielkiego wyboru nie mial, i w szufladzie w wiekszosci lezaly
    > czesci z grubsza biorac dostepne na krajowym rynku.

    Karpiński przemycał z Zachodu części, by robić te swoje komputery.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2017-08-25 16:53:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Mówią, że każda zaawansowana technologia niczym nie różni się od
    >magii.
    >A wtedy to tranzystor robił za mocno zaawansowaną nową technologię.

    Tylko ze w miedzyczasie zeszlismy juz na lata 80/90-te

    >Karpiński przemycał z Zachodu części, by robić te swoje komputery.

    Ale on robil zaawansowane produkty, a kolega zszedl na jakies proste
    urzadzenia ...

    J.