  • 41. Data: 2018-02-02 03:24:19
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:p501rs$ljb$1@usenet.news.interia.pl...

    > A puszczanie owego piątego druta przez glebę?

    Owszewm, da się. Ale choćby matematycznie, jest to mocno niekorzystne dla
    jakości połączenia. Jak wiemy, wszędzie tam, gdzie wektor "tam" nie jest
    równy wektorowi "z powrotem", no, nie ma siły, aby to nie chciało uciec
    gdzieś na bok. Choćby do drugiego toru, którego elementem wspólnym będzie
    ten glebowy przewód, a co za tym idzie, jego niezerowa, w każdym razie
    daleko większa, niż miedź, impedancja, gdzie niezrównoważony wektor
    pierwszego toru, będzie jednocześnie elementem drugiego. Jasne jest, że
    wtedy John może podsłuchać, o czym gada Sam, który niekoniecznie by chciał,
    aby ktoś słuchał o tym, co to on będzie wyczynał w nocy z Barbie. Więc
    jeśli, to prędzej ziemia w roli obu przewodów, wtedy wydaje mi się, że jest
    szansa tak to zrobić, że przes.łuchy dało by się zrównoważyć. Choć
    tłumienność będzie wielka, więc skórka za wyprawkę... To będzie działać, ale
    tajemnicy korespondencji raczej nie zapewni. 2 Prawo Kirchoffa nie chce
    inaczej...

    > Nie jestem pewien, ale czytałem, że jeszcze około 1920 roku stosowało się,
    > tylko był problem z zasięgiem oraz czytelnością odbioru.

    Zasięg, to pikuś, gorzej z przesłuchami. Jedyna kombinacja, jaką tu widzę,
    to linia jako obiekt prądowy, gdzie oporność przewodów, wobec oporności
    nadajnika i odbiornika, będzie wybitnie nikczemna, gdzie odkładanie się wg
    2PK napięć na elementach oczka w części stanowiącej linię, będzie także
    nikczemne, dzięki czemu lwia część energii weźmie udział w rozmowie. Czyli
    znów, kombinowanie jak qń pod górę.

    > Ale tak dawno czytałem, że już szczegółów nie pamiętam.

    Spoko, to się da na logikę ogarnąć, fizyka i matematyka pomagają zrozumieć.
    Wystarczy rozpisać sobie oba obwody w postaci oczek dla Drugiego Prawa
    Kirchhoffa, gdzie gleba będzie elementem wspólnym obu oczek. Teraz sobie
    zobaczcie, jaki przenik energii między torami nastąpi...
    Zasięg i jakość odbioru, to w sumie tutaj są drugorzędne, choć oczywiście
    istotne, bo nie po to się linie robi, żeby sobie ładnie wyglądały. Więc,
    jeśli tu chcemy cokolwiek sensownie zrobić, ogarnąć, to się nie da bez
    zwielokrotnienia jakąś ze znanych metod. I jeden tor, aby się treści nie
    przenikały. No, dwa, jako wzajemny zapas, nie pracujące naraz, chyba, ze z
    takim przesuwem w dziedzinie zwielokrotnienia, że treści nie będą na siebie
    zachodzić. Myślę, że jedną dwunastkę nośnej dało by się zrobić na niewielką
    odległość. Pupinizacja... Średnio widzę, jak zpupinizować przewód, który
    stanowi gleba? (rzecz o powiększeniu zasięgu, na torze pupinizowanym
    najwyżej jakaś mała grupka nośnej i to z trudem, ale powinno się dać)

    Coś mi sie zdaje, że trzeba by koniecznie zorganizować jakieś grupowe
    spotkanie, aby sobie przegaworzyć o takich sprawach. To mi jednak zostało z
    czasów szkolnych i pracy w Tepsie... Ja powinienem być dostępny od kwietnia,
    teraz zarzynam się w pracy (rzecz jasna, Wielkie Gówno z tego mając, nie
    mając natomiast wielkiego wyboru co do okoliczności), dość powiedzieć, że w
    styczniu zrobiłem ok. 360 godzin... (tak, trzysta sześćdziesiąt)
    Mimo koszmarnego zmęczenia, postaram się podtrzymać dyskusję, ewentualne
    błędy wybaczcie, nie mam siły ich poprawiać...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 42. Data: 2018-02-02 03:48:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak bedziesz mial luzniejsza chwile, to napisz.

    Jasne. Najdalej za dwa miesiące powinienem być już swobodniejszy. Co tu dużo
    gadać, po męsku, wpierdoliłem się we franczyzę, a się dodatkowo jeszcze
    pochrzaniły pewne sprawy (a szczegóły "nie na telefon") i muszę ciagnąć ten
    wózek, aż do minięcia okresu wypowiedzenia (co rzecz jasna zrobiłem).
    W międzyczasie postaram się na chwilę wpadać na grupę (nie sądziłem 20 lat
    temu, że będę musiał sobie limitować czas pobytu na niej) i jak się da, coś
    podpowiadać.

    > 100km, w owym czasie to inne wojewodztwa, i inny kierunkowy.

    Tu niekoniecznie chodzi o odległości, a bardziej układ w jakim to działa.
    Swego czasu było całkiem fajne kuriozum, gdzie bodajże z Białegostoku (przy
    okazji HeSk-a pozdrawiam, jeśli czyta) do Siemiatycz, było połączenie
    strefowe, bo pula numeracji była lokalna i płaciło się odpowiednio dla 1
    strefy, czyli wówczas "do 25 km, lub w obrębie tej samej strefy
    numeracyjnej", zaś do miejscowości leżącej pośrodku, branej już przez numer
    kierunkowy, nie pamietam nazwy, płaciło się już, jak za strefę drugą, 25-100
    km... Im bliżej, tym drożej :D

    > A tu zestawianie nagle skrocilo sie do sekundy.

    Bo współpraca central zaczynała się już w fazie zestawiania. A to naprawdę
    potrafi zapieprzać, dwa przykłady, że to może odbywać się naprawdę szybko -
    to 1. Płock i 5ESS, oraz okoliczne miejscowości. Szczegóły już mi się
    pozacierały, ale, jak najbardziej Płock i miejscowiści, leciay dekadą. I Już
    niemal w momencie wybrania ostatniej cyfry na tarczy, dostawało sie
    zestawione połączenie z tą miejscowością. 2. Połączenie Łódź-Warszawa. 100%
    nośna, więc komunikacja analogowa, ACMM Łódź i Warszawa oparte o łącznice
    EWSD, kilka razy kreciłem, aby uśrednić wynik, automat jakiś Urmet,
    podwieszony pod lokalną EWSD, kręciłem na numer na jakiejś warszawskiej
    EWSD. Połączenie zestawiało nie dłużej, niż pół sekundy. Oszacowałem, że
    szybkość wymiany R2, to było ok. 5-6 znaków na sekundę, jeśli nie szybciej,
    R2 może ZTCP do 10cps, a lokalna sygnalizacja w "siódemce". Oba przykłady w
    roku 1993.

    > To nawet dzis VoIP dluzej zestawia :-)

    Ale to z czego innego wynika, silny kodek musi mieć czas na zakodowanie
    paczki, to już nie ma online. Rozrzut czasowy przy silnych kodekach potrafi
    przekraczać sekundę, co rodzi oczywiście niekiedy niezbyt śmieszne sytuacje,
    gdy na coś trzeba natychmiast zareagować. Narzuty na przemiany w nośnej, czy
    w starych TCK były na tyle niewielkie, że prawie było online. Jednak
    przejście przez 7 warstw połączenia trochę zajmuje... Rewelą by było, aby
    treść docierała w tyle, ile jest ping na serwerach (na niedalekich trasach
    często widuję poniżej 20 ms), ale jeszcze ramkowanie, routing... i znów czas
    narasta. Choć najważniejsze, aby nie traciło pakietów po drodze, bo wtedy i
    bdb PING nie pomoże. A jeszcze jak kodek chujowy...

  • 43. Data: 2018-02-02 03:57:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    > To artykuł o kablu dalekosiężnym gdzieś na Dolnym Śląsku:
    > http://www.nto.pl/wiadomosci/nysa/art/4570383,odkopu
    ja-kabel-hitlera-zanim-zostanie-rozkradziony,id,t.ht
    ml
    > ładnie widać średnicę i przekrój takiego kabla.

    Ale fajniste - czwórki trójskrętne, wybitnie dalekosiężne... (najpierw
    skręcamy jedną parę, potem drugą, a potem obie razem, minimalizuje to ponoś
    przesłuchy).

  • 44. Data: 2018-02-02 04:09:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    ja-kabel-hitlera-zanim-zostanie-rozkradziony,id,t.ht
    ml

    > Grube żyły.
    > Stara "ołowianka" na 200 par była chyba cieńsza - tu być może kolega HF5BS
    > by wiedział.

    No, z pewnością, zwykły kabel 100-200-więcej-parowy, to tam nic nie
    skręcamy, nic nie ekranujemy, bo sama symetria toru załatwia sprawę, więc i
    nie pogrubia, osłona to bardziej po to, aby wilgoci nie lłapało, kable
    ołowiowe z izolacją papierową bardzo jej nie lubią (1)... Wygląd przecięcia
    wskazuje mi, że to oparto o czwórki trójskrętne, dodatkowo osłony pomiędzy
    warstwami mogą ekranować poszczególne sekcje, co może przyczynic się do
    polepszenia właściwości, choć także powiększa koszt. Czwórki trójskrętne, to
    właśnie, rozwiązanie dla torów dalekosiężnych.
    Bajdełej... tak sobie pomyślałem, że skoro SM/SG straszy, że za palenie
    syfem w piecach mandatować będzie, jakby to wykorzystać (tak, wiem, że
    trochę musztarda po obiedzie) do lokalizowania takich złomiarskich
    wypałek...? Ale oni by woleli zajebać babcię Krysię, bo chciała się ogrzać i
    spaliła w piecu 5 dawno już przeczytanych kolorowych babskich pisemek, gówno
    zresztą wartych, jak większość... Boję się, że jak pierdnę, to coś znajdą :P

    (1) Pamięta ktoś jeszcze, jak dmuchało się w kable sprężonym powietrzem i
    było to na bieżąco monitorowane? Jak gdzieś ciśnienie (nagle) spadło, to
    alarm się odzywał i ekipa była już zwarta i gotowa jechać na miejsce
    problemu i naprawiać uszkodzenie?

  • 45. Data: 2018-02-02 17:07:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "HF5BS" <h...@...pl> writes:

    > Ale to z czego innego wynika, silny kodek musi mieć czas na
    > zakodowanie paczki, to już nie ma online.

    No bez przesady. Po pierwsze, mamy zestawienie połączenia (które w SIPie
    może trwać milisekundę, ale ogólnie rzecz biorąc, zwłaszcza jeśli to np.
    PSTN <> VoIP <> PSTN itp, trwa to długo).
    Po drugie, obie strony muszą buforować dane przez przynajmniej
    kilkadziesiąt ms (realnie), żeby nie dopuścić do underrunów.
    Alternatywnie, dopuszczają do underrunów, i tym sposobem opóźnienie
    wydłuża się tylko tyle, ile trzeba, ale nie jest to typowe.
    Po trzecie, kodek (enkoder) najpierw musi zebrać dane z określonego
    czasu, bo pakowanie następuje na pakiecie, nie na pojedynczej próbce.
    Dłuższy pakiet wejściowy = bardziej efektywne pakowanie / przesyłanie.
    Kilkadziesiąt ms. Obecnie czas samego kodowania jest dużo mniejszy od
    czasu trwania pakietu, np. dlatego, że enkoder koduje wiele kanałów
    w przeplocie. "Siła kodeków" voice w tej chwili nie jest w tym
    kontekście istotna, ma to wpływ na strumień, ale nie na czas samego
    kodowania.

    > Rozrzut czasowy przy silnych
    > kodekach potrafi przekraczać sekundę, co rodzi oczywiście niekiedy
    > niezbyt śmieszne sytuacje, gdy na coś trzeba natychmiast zareagować.

    Nieprawdopodobne.
    Natomiast jitter związany z różnymi czasami przesyłania może czasem być
    tego rzędu. Opóźnienie ogólne (round trip time) - może takie czasem być.

    > Narzuty na przemiany w nośnej, czy w starych TCK były na tyle
    > niewielkie, że prawie było online.

    Praktycznie było online, bo tam nie było pakietyzacji. Dokładnie tak
    samo, jak radio FM albo inne AM jest "online" (m.cz. w stosunku do
    w.cz.). No chyba że weźmiemy software-defined radio, wtedy nie.

    > Jednak przejście przez 7 warstw
    > połączenia trochę zajmuje...

    7 warstw ISO/OSI? :-)

    > Rewelą by było, aby treść docierała w
    > tyle, ile jest ping na serwerach (na niedalekich trasach często widuję
    > poniżej 20 ms), ale jeszcze ramkowanie, routing...

    Ping dokładnie tak samo podlega ramkowaniu i routingowi.
    Ale nie interesuje nas jitter, nie musimy niczego buforować, i nie
    musimy zbierać próbek w pakiety (zawartość pakietu ICMP budowana jest
    "natychmiast").
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2018-02-02 17:25:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie, mam na mysli taki na 2Mbps.
    >
    > Jakos to trzeba bylo przeslac, a po kawalku kabla bedzie to malo
    > przypominac oryginalny prostokatny sygnal.

    Trochę będzie przypominać. Sygnał różnicowy, coś a la dzisiejszy LVDS.
    Tylko szybkości nieco mniejsze, za to większy zasięg.

    > Pozniejsze inne doswiadczenia pokazuja, ze para miedziana calkiem
    > sporo moze. Chocby z tymi xDSL - ile teraz mamy - z 10 MHz na
    > dystansie ~2km ?

    Ale jednak sprzęt jest bardziej wyrafinowany, w szczególności
    kompensowane są tłumienia (różne dla różnych f) oraz przesunięcia fazy
    (jeśli jest to potrzebne). Kiedyś nie było DSP, zrobienie tego
    w analogu (z dynamiczną rekonfiguracją) było niepraktyczne.

    Nie wiem czy 10 MHz na 2 km (raczej chyba 1-2 MHz).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2018-02-03 01:40:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No bez przesady. Po pierwsze, mamy zestawienie połączenia (które w SIPie
    > może trwać milisekundę, ale ogólnie rzecz biorąc, zwłaszcza jeśli to np.
    > PSTN <> VoIP <> PSTN itp, trwa to długo).

    No, zgadza się. Dlatego też zapewne w traktach cyfrowych nie szło to jako
    część kanałowej paczki danych, tylko TCK-30 (de facto -32) mając 30 kanałów
    cyfrowych, miały dodatkowe dwa (szczelina 1 i 16 OIDP) na wyłącznie
    sygnalizację.

> [...]
    > Po trzecie, kodek (enkoder) najpierw musi zebrać dane z określonego
    > czasu, bo pakowanie następuje na pakiecie, nie na pojedynczej próbce.

    Ano - i już masz przyrost czasu na tyle, że daje się odczuć - jak zrobisz
    eksperyment, że zadzwonisz z jednego telefonu na drugi, będziesz do jednego
    mówić, a z drugiego słuchać, to czasem rozrzut czasowy może być bardzo duży
    i przestaniemy się dziwić, że przy szybkiej dyskusji rozmówca przestaje nas
    rozumieć.

> [...]
    > czasu trwania pakietu, np. dlatego, że enkoder koduje wiele kanałów
    > w przeplocie. "Siła kodeków" voice w tej chwili nie jest w tym

    OK, ale sam czas dla danych, to się raczej ściąć nie da, to co mówiny, nie
    wypowie się nagle szybciej, a skoro kodeki mocniejsze, to i czas, który
    musimy przesunąć, także...?
    Nie bardzo sobie wyobrażam, aby, przerysowując, ilość danych, gdzie mówimy
    "wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu prestidigitatorów",
    które wypowiadam w 3.8 sekundy, nagle miało się wypowiedzieć w 2.1 sekundy.
    Może, mając już taką treść gotową w pliku WAV, to podstawiamy i zakoduje się
    w 0.1 sekundy. Ale i tak, jak np. gadam przez fona, czy "skajpa", to i tak,
    zanim kodek otrzyma paczkę danych, to te 3.8 sekund minie, zakoduje sobie w
    0.1 i mamy zwłokę 3.9... To tak w przerysowaniu, prawda, jestem z tych
    staroświeckich i po staremu myślę, nie zastrzegam sobie wyłączności racji,
    jednak jeśli paczka danych, owe 3.8 sekund, to raczej nie poleci już w 1.9
    sekundzie, bo albo musiało by być wróżką, czarodziejem, albo w treści
    zawierać zbędną ciszę.

    > kontekście istotna, ma to wpływ na strumień, ale nie na czas samego
    > kodowania.

    Jasne, wierzę, że w dzisiejszych czasach, przy dzisiejszych mocach
    przetwarzania, czas ten zaczyna być pomijalnie mały. Ale i tak, z pustego i
    Salomon nie naleje. Może, w waruknach wysokiej przewidywalności co do
    zawartości w jakimś momencie, moglibyśmy sobie pozwolić na wróżkowanie, co w
    danych poleci, ale co, gdy np. spodziewano się szczekania psa i tak
    zakodowano, nagle okaże się miauczenie kota... no i kicha, pudło... no i
    stracony bezpowrotnie czas. Coś moze jak sterownik SMARTDRV, tyle, że tu
    można było sobie na takie "stratowanie" pozwolić, bo i tak działo się to
    daleko szybciej, niż potrzebowaliśmy, co się nie trafi, to i tak system
    sobie wciągnie w następnym odczycie dysku, co może wydłuży o 5 ms odczyt,
    ale i tak, zanim to z bufora zleci, to zostanie wciągnięte z nowego miejsca
    i uzupełni dziurę, a my nie zauważymy. A w danych online, to już bym się tak
    chętnie nie porywał na przewidywanie zawartości.
    Hmm... no, łatwiej było by mi powiedzieć o co mi chodzi, gdybym pojawił się
    na spotkaniu grupowym, z kartką papieru i ołówkiem... i rozrysował, co mam
    na myśli.

    > Nieprawdopodobne.

    W skrajnym przypadku gdzieś trafiłem na ok. półtorej sekundy, choć
    oczywiście, muszę uwzględnić wszystkie miejsca, gdzie mogło dojść do
    opóźnienia.
    Jednak - kablówka i telewizja, rozrzyt czasowy między dwiema drogami
    transmisji, gdy odbieram jakiś przekaz jeden np. przez kablówkę analogową, a
    drugi cyfrową, to niekiedy miewałem ponad 10 sekund, choć to się potrafi
    zmieniać. W UPC tak mam, jak porownywałem, to analogowo, dostawałem sygnał
    mocno później, niż cyfrowo. Z telewizorni sygnał wychodzi w jednym momencie,
    to i gdzieś po drodze nabywa opóźnień. Ale tu możemy sobie pozwolić na
    kombinowanie, gdyż różnica w czasie, gdy po raz któryś Kevin na świeta w 2
    telewizorach z różnych źródeł, pojawi się z przesunięciem 5 sekund, to nie
    jest taka istotna. Ale rozmawiać z szefem, gdzie dyskutujemy o projekcie,
    czy nawet z kimś starszym, gdzie istotne jest, czy w rozmowie odpowiem na
    jakieś zdanie teraz, czy za pół sekundy, może już mieć ogromne znaczenie. I
    wierzcie, rodzi to problemy.

> [...]
    > samo, jak radio FM albo inne AM jest "online" (m.cz. w stosunku do
    > w.cz.). No chyba że weźmiemy software-defined radio, wtedy nie.

    No właśnie - kodek musi chyba jednak dostać całą paczkę danych, by mógł ją
    przetworzyć. A tu znów granica, że 10 kB danych wypowiedzi online Wujka
    Zenka nie powstanie w żaden sposób szybciej.

    > 7 warstw ISO/OSI? :-)

    Protokoły, sprzęt, krasnoludki, złe moce, itd, cokolwiek, każde ucina coś
    dla siebie. Nawet na analogowej krotnicy dostajemy opóźnienie związane z
    przetwarzaniem, ale tu może się o pół fonemu opóźni przy dużej ilości
    krotnic, prawie do pominięcia.

> [...]
    > Ale nie interesuje nas jitter, nie musimy niczego buforować, i nie
    > musimy zbierać próbek w pakiety (zawartość pakietu ICMP budowana jest

    Ze wszystkimi tego konsekwencjami, jakie umiem i jakich nie umiem sobie
    wyobrazić. Nawet w takim silniku spalinowym wyprzedzamy zapłon przez ZZ
    tłoka, aby się mieszanka rozpaliła dokładnie w tym momencie, jakiego żądamy.
    Inaczej efektywność, jakość pracy spada, a nawet tłok może dostać kopa i
    obrócić wał w przeciwną stronę (realne zwłaszcza w dwusuwach, których nie
    ogranicza kierunek obrotów, im jest wsio rympał).
    Jak już wspominałem, na spotkaniu z kartką i ołówkiem lepiej objaśnię, gdzie
    moje myśli wokół tego krążą.

  • 48. Data: 2018-02-03 01:54:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-02, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > No bez przesady. Po pierwsze, mamy zestawienie połączenia (które w SIPie
    > może trwać milisekundę, ale ogólnie rzecz biorąc, zwłaszcza jeśli to np.
    > PSTN <> VoIP <> PSTN itp, trwa to długo).

    Mogę dać konkretny przykład ile to pi x drzwi zwykle trwa w warunkach
    dużych odległości. Używam SIPa w konfiguracji z klientami na 2ch
    Linksysach PAP2 i bramki PSTN. Operator SIP jest od jednego pudełka
    voip oddalony ca 15kkm, od drugiego 8kkm (powierzchniowo po krzywiźnie
    ziemi). Oba pudełka voip są między sobą oddalone ca 10kkm. Zestawienie
    połączeń trwa 5-10s. Opóźnienia w rozmowie (w jedną stronę) nie wydają
    się przekraczac 1s (ping klient-klient ca 300-400ms) - nie odczuwa się
    tego, więc nie wydają się większe niż 1-2s.

    Wątpię aby kodowanie miało jakikolwiek istotny wpływ na te liczby. Jak
    już to jakieś buforowanie pakietów do kodowania.

    Również połączenie przez bramkę PSTN (jest ona w lokalizacji jednego
    linksysa) nie wydłuża zauważalnie czasu zestawinie połączenia ale są
    jednak pewne zauważalne różnice w zależności od operatora.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2018-02-03 02:31:11
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > Linksysach PAP2 i bramki PSTN. Operator SIP jest od jednego pudełka
    > voip oddalony ca 15kkm, od drugiego 8kkm (powierzchniowo po krzywiźnie

    Odległość między operatorami ma tu mniejsze znaczenie niż liczba
    routerów/przeskoków między nimi.

    > Oba pudełka voip są między sobą oddalone ca 10kkm. Zestawienie
    > połączeń trwa 5-10s.

    Zestawienie połączenia w VoIP wygląda inaczej niż w PSTN, w VoIP do
    czasu wybrania ostatniej cyfry numeru AbB operator praktycznie nic z tym
    nie robi.
    W konwencjonalnej centrali, już po wybraniu pierwszej, drugiej lub
    trzeciej cyfry jest zestawiane połączenie na odpowiednie
    kanał/łącze/koncentrator w zależności od ustawienia tablicy routingu.

    > Opóźnienia w rozmowie (w jedną stronę) nie wydają
    > się przekraczac 1s (ping klient-klient ca 300-400ms) - nie odczuwa się
    > tego, więc nie wydają się większe niż 1-2s.

    Co za czasy, z tego co pamiętam to w telefonii konwencjonalnej czas
    opóźnienia powyżej 500ms między AbA i AbB traktowało się jako bardzo zły
    parametr. A we współczesnych centralach cyfrowych opóźnienia są mniej
    więcej na poziomie 4-5ms.

  • 50. Data: 2018-02-03 03:48:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > opóźnienia powyżej 500ms między AbA i AbB traktowało się jako bardzo zły
    > parametr. A we współczesnych centralach cyfrowych opóźnienia są mniej

    W analogowej łaczności satelitarnej, na moje ucho, opóźnienie potrafiło
    wynieść do 1-1.5 sekundy (niekiedy w wolnym czasie bawiłem się dzwoniąc na
    drugi koniec ZSRR na nieistniejący numer, jak już zmieniono wiązkę łączy, po
    której kierowano tam ruch, w słuchanie własnego echa, mówiło się np. "dupa"
    i liczyło, po jakim czasie usłyszę owo "dupa"), zależnie od kierunku i
    zapewne od ilości krotnic. Sporadycznie spotykalem do ok. 2, nie wiem, czy i
    nie 3 sekund, choć łącznie. Jednak, sekunda TAM, sekunda NAZAD, to już 2
    sekundy opóźnienia w zorientowaniu się, co do reakcji rozmówcy. Bo dopiero
    po sekundzie on sam usłyszy, a po kolejnej my usłyszymy jego, zakładając, ze
    odpowie od razu, gdy usłyszy. A i tak szyk rozmowy idzie się kochać. Jednak
    kiedyś, tak myślę, była inna świadomość, że jak się ma dalekie połączenie,
    to trzeba mówic wolniej, wyraźniej i spokojniej, aby się nie ponakładały
    wypowiedzi, zwłaszcza gdy (pół)tłumik echa coś kulał. Ja w każdym razie
    odczuwam dyskomfort (z różną siłą), gdy opóżnienie jest większe, niż tak
    około 0.1s... W ogóle w centralach cyfrowych można przecież teoretycznie
    (już nie pamietam, po tylu latach jak to jest...) spróbkowaną wartość
    podstawić (oczywiście, w ramach szczeliny czasowej) od razu abonentowi po
    drugiej stronie, minimalizując opóźnienie.
    Wlaśnie nieco z zaskoczeniem zauważyłem, że nie zbadałem tego problemu pod
    tym kątem, jak miałem okazję w latach swojej pracy na centrali, może jak
    dorwę jakieś jeszcze istniejące telefony analogowe podpięte pod jakąś cyfrę,
    to zobaczę, czy i co da się zauważyć...? Może do swojego UPC wezmę drugi
    numer, modem ma dwa porty, i tak też sprawdzę?