  • 61. Data: 2018-02-03 16:57:31
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 16:28:38 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Jeśli cały link był używany jako jeden strumień (np. Internet dla
    > jednego klienta), to można było w ogóle zrezygnować z interfejsu Nx64,
    > i wykorzystywać pełne 2048 kb/s w sposób przezroczysty (bez ramkowania
    > G.704). Zresztą była to tańsza opcja, Nx64 to był dodatkowy koszt.
    > Ew. mógłby tam być jakiś problem, gdybyśmy chcieli przemultipleksować
    > E1 w E3 (nadgorliwy multiplekser mógł nie lubić sygnału bez TS0).

    Tak swoja droga - co uzywal ~20 lat temu TP, jak mial klienta na 2Mbps
    czy wiecej ?
    Chodzi mi po glowie jakis modem ze zlaczem ... V.35 ?
    Co to kabelek kosztowal ze 100 $.

    Ale czy temu bylo blizej do modemu, czy to jakis cyfrowy dyskryminator
    jak w T1/E1 ?

    > Eee tam. Mocniejszy kodek = obecnie mniejsze pasmo po kompresji, czasy
    > się praktycznie nie zmieniły. Natomiast jakby ktoś chciał przesyłać
    > zamiast mowy np. muzykę, to może się zdziwić.

    Przez komorki jakos przechodzi ...

    > Dziwne, normalnie analog powinien być szybciej, przecież nie trzeba
    > czekać na koniec GOP. Nawet jeśli sygnał cyfrowy nie używa kodowania
    > 2-kierunkowego, to analog nie powinien być później.

    Pewnie juz odwrotnie - zrodlowy sygnal jest cyfrowy, analogowy
    kablowka musi wytworzyc u siebie.

    Aczkolwiek ... transmisja analogowa nie powinna byc opozniona w kablu
    istotnie, a dekodowanie obrazu musi i telewizor/dekoder zrobic.

    J.

  • 62. Data: 2018-02-03 16:58:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylko ... jesli sie nie myle, to te szczeliny sa na pojedyncze bity,
    > wiec 31/64000 = 0.5ms

    Właściwe obliczenie to:
    8/64000 = 0.125 ms

    Szczelina = 8 bitów. Cała ramka w E1 ma 256 bitów (32 bajty = 32
    szczeliny), co daje kolejne ramki co 125 us (kolejne bajty danej
    np. rozmowy, jak to oni lubią, kolejne oktety, co 125 us).

    W końcu mamy próbkowanie 8 kHz, więc jedna próbka trwa 125 us.
    Zresztą w E3 jest tak samo, mamy większą szybkość ale także więcej
    kanałów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 63. Data: 2018-02-03 17:39:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 16:58:12 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Właściwe obliczenie to:
    > 8/64000 = 0.125 ms
    >
    > Szczelina = 8 bitów. [...]

    No fakt ... ale wiele razy moze sie przydarzyc.
    Owszem - chocby i kilkadziesiat razy to ciagle sa znikome opoznienia.

    J.

  • 64. Data: 2018-02-03 18:02:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jak jeszcze była telewizja analogowa w eterze, to kolejność odbioru była
    1. analog powietrzny
    2. analog z kabla
    3. cyfra powietrzna
    4. cyfra z kabla

    A niektóre relacje na żywo w telewizji potrafią mieć i 30 sekund
    opóźnienia... Z reguły Eurosport ma spory lag do TVP.

    No i dwa dekodery UPC na jednym kablu też nie dekodują równocześnie, to
    już nie wiem, dlaczego.

    MJ

  • 65. Data: 2018-02-03 18:11:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-02-03 o 15:07, J.F. pisze:

    > Ale ich sie nie da przeskoczyc.

    Oczywiście są jakieś tam narzuty na opóźnienia kodowania i dekodowania
    AC/CA, jakieś tam na fluktuacje zegarów, no i rozmowa na dystansie nawet
    20-tu tysięcy kilometrów też ma te swoje opóźnienia, ale do 500ms jest
    jeszcze bardzo daleko.

    > Tylko jesli tych komutacji po drodze jest wiecej, to i opoznienie
    > rosnie. Np. Wroclaw rozmawia z Gdanskiem, z Wroclawia do Lodzi idzie
    > np szczelina nr 20, a na linii z Lodzi do Warszawy szczelina 20 akurat
    > zajeta. I 21 tez, a wolna zlosliwie dopiero 18.
    > Na linii Warszawa Gdansk podobnie, i trzeba poczekac na nr 17.
    > I juz prawie dwie probki opoznienia.

    > A przeciez od abonenta do centrali MM we Wroclawiu tez pewnie kilka
    > odciinkow, i w Gdansku tez. Ba - jesli sie nie myle, to podobne łącza
    > sa w samej centrali cyfrowej, i zanim sygnal z niej wyjdzie to pare
> [...]

    Nie ma znaczenia ile po drodze jest komutacji, wszystkie pola
    komutacyjne po drodze są ze sobą zsynchronizowane. Między AbA i AbB
    zestawia się "stałe" łącze rozmówne i co 1/8000 sekundy abonenci mają
    swoje "okna" przez które nadają.
    Jeżeli gdzieś po drodze brakuje łącza lub szczeliny w polu komutacyjnym,
    to połączenie nie zostanie w ogóle zrealizowane a abonent dostaje sygnał
    zajętości.

    > Tylko ... jesli sie nie myle, to te szczeliny sa na pojedyncze bity,
    > wiec 31/64000 = 0.5ms

    Nie, szczelina jest dla 8bitów. Co 1/8000 sekundy transmitowane jest 8
    bitów.

  • 66. Data: 2018-02-03 18:29:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-02-03 o 17:39, J.F. pisze:

    > No fakt ... ale wiele razy moze sie przydarzyc.
    > Owszem - chocby i kilkadziesiat razy to ciagle sa znikome opoznienia.

    Cały bajer w tym, że nic się nie może wiele razy przydarzyć. To jest
    tryb połączeniowy, na całej drodze od jednego abonenta do drugiego
    zestawiany jest fizyczny kanał rozmówny i co 0.125ms pobierana/nadawana
    jest próbka 8 bitów.

  • 67. Data: 2018-02-03 19:37:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 18:11:55 +0100, nadir napisał(a):
> [...]
    > AC/CA, jakieś tam na fluktuacje zegarów, no i rozmowa na dystansie nawet
    > 20-tu tysięcy kilometrów też ma te swoje opóźnienia, ale do 500ms jest

    daleko, ale 20 tys km w szkle to jednak 100ms. W dwie strony 200.

    W dodatku kable niekoniecznie musza biec po kole wielkim, wiec moze
    byc troche dalej.

    Tym niemniej to ciagle tylko ok 200ms, a wiecej to przez satelite.

    No i jak sie nie rozmawia z Australia a skupia na Polsce, to dystanse
    sa w zasadzie nieistotne dla ucha.

> [...]
    > komutacyjne po drodze są ze sobą zsynchronizowane. Między AbA i AbB
    > zestawia się "stałe" łącze rozmówne i co 1/8000 sekundy abonenci mają

    co 1/8000, ale ta komutacja moze wprowadzic opoznienie do 1/8000, czy
    moze wrecz o 1/8000. Moze nie zrozumiales mojego opisu, albo zle
    wytlumaczylem.

    Mozna byloby zlozyc bezposrednie lacze Wroclaw-Gdansk, chocby nawet
    wirtualne E1, ale ... przeciez nie moga miec kazde dwie pipidowy
    zestawionego wirtualnego lacza miedzy soba.

    > Jeżeli gdzieś po drodze brakuje łącza lub szczeliny w polu komutacyjnym,
    > to połączenie nie zostanie w ogóle zrealizowane a abonent dostaje sygnał
    > zajętości.

    Ale nie "brakuje", tylko przypada juz w nastepnej ramce.

    A co do tej synchronizaji ... jestem ciekaw jak to wyglada, skoro mamy
    opoznienia geograficzne rzedu wielu ramek.

    J.

  • 68. Data: 2018-02-04 03:14:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...zoho.com> napisał w wiadomości
    > Niestety podobne cuda się nadal zdarzają albo sporadycznie albo
    > regularnie. Np. gdy jedna strona mówi, to nie ma co mówić, bo cię nie
    > usłyszy, a problem nie w tym, że jest tak zasłuchana w tembr własnego
    > głosu, a że czasami takie połączenia (mówię o voip) wydają się
    > okazjonalnie działać jednokanałowo (tylko 1 kanał na raz).

    Może (pół)tłumik echa, po prostu nie spełnia swojego zadania? Jak
    równoważnik łącza (prosta rzecz, zadanie ma wręcz matematyczne, jego zasada
    działania i budowa jest taka, jak w równoważniku układu antylokalnego w
    telefonie, jedynie z różnicami wynikającymi z właściwości miejsca
    zastosowania) nie spełni swojego zadania, to może celowo tłumi drugą stronę,
    aby się nie pozaprzęgało? Ciekawe, jak działało to w moim starym modemie
    (Zoom Comstar 620), gdzie tłumik był na tyle dobry i skuteczny, że głośnik i
    mikrofon, przy pełnym wzmocnieniu, stojące od siebie o pół metra, nie
    zaprzęgały się, a rozmawiać można było swobodnie (modem ten ma tryb telefonu
    głośnomówiącego). Ale i on nie był w stanie wycudować wszystkiego, gdy
    sprzężenie było za mocne (zbyt blisko mikrofon i głośnik), to w pierwszym
    rzędzie, przyciszał głośnik, ale jak nie poradził, to i on się nieco
    zaprzęgał. Może więc i tu przyciszało, żeby nie wyło/piszczało?

    > A zmieniając odrobinę temat, to przy centralach pulsowych pamiętam

    Stricte - nie ma czegoś takiego, jak centrale pulsowe. Możemy tego użyć
    najwyżej, jako kolokwializm, centrale (a fizycznie, to łącznice, będące
    częścią centrali... ale mówi się dla uproszczenia "centrala") mogły być z
    wybieraniem impulsowym ("pulsowy", to chwast językowy z angielszczyzny), ale
    i tonowym. Skupmy się jednak na "tostarym" :)

    > takie zjawisko. Wybierało się własny numer. Sygnał był normalny dla
    > oczekiwania (nie zajętości). Potem, jak się miało farta i odłożyło w

    Fizycznie niemożliwe przy sprawnej łącznicy, pracującej w normalnym układzie
    (istniała w niektórych możliwość rozwidlenia kierunków "tam" i "nazad", co
    się niekiedy robiło i dzwoniąc z własnego numery na własny, można było
    dostać polączenie i zagadać z drugim aparatem. Oczywiście, wtedy oba kawałki
    były tylko jednostronne). Aby uzyskać sygnał "wolny", musiała za każdym
    razem zajść pozytywna próba na (nie)zajętość abonenta wołanego. Nierealne w
    urządzeniach Strowger, gdzie od momentu wybrania ostatniej cyfry, do podania
    sygnały wołania, mijało jakoś 0.2 sekundy, niecałe chyba nawet (nie mam
    specyfikacji). Ażeby zaszła okoliczność warunkująca wykonanie pozytywnej
    próby "wolny", musiało zostać zwolnione do stanu spoczynku wyposażenie
    abonenckie, co mogło nastąpić dopiero,gdy zwolnione zostały wszystkie
    biorące udział w połączeniu urządzenia, czyli, tutaj, wybieraki, co w ogóle
    trwało dłużej, niż 0.2 sekundy. A jak zwolniły, nie było jak wysłać
    dzwonienia, bo i robiący to wybierak liniowy też musia zostać zwolniony.
    Więc, jak widać, na systemie Strowger, taki numer jest podwójnie niemożliwy
    (z pewnym wyjątkiem, ale się nie cieszcie bo wynika to z czego innego, o
    którym zaraz wspomnę i robiłem to).

    > odpowiednim momencie słuchawkę, to telefon zaczynał dzwonić. Jak to
    > działało?

    Centrale rejestrowe, gdzie rozdzielony był proces wybierania od procesu
    łączenia, potrzebny jest pewien czas, aby rejestr, cechowniki, "sekcje",
    czyli, upraszczając, wybieraki, głównie krzyżowe, zadziałały od
    (uproszczenie) wydanej im dyspozycji. Zadziałanie wybieraka to hmm... jakieś
    0.2-0.5 sekundy, to raz. Sekcji takich jest w łańcuchu łaczenia przynajmniej
    3, więc teoretycznie, opóźnienie od wybrania numeru, do zestawienia
    połączenia, wyniesie 0.6-1.5 sekundy, do tego dochodzi jeszcze czas na
    analizy i "routing", więc łączenie może potrwać nawet 2 sekundy (na K66
    więcej, ale w pełni sprawna łącznica robiła to w 2-3 sekundy, mniej sprawna
    potrafiła nawet do 20). To, o czym piszesz, "działało" na urządzeniach
    Pentaconta 1000C, tradycyjna łacznica PRL-owskiej i post-PRL-owskiej
    telekomunikacji,gdzie sztuka polegała na tym, aby rozłaczyć się zanim
    zostanie wykonana próba na zajętość abonenta, ale na tyle późno, żeby nie
    zdążyły pozwalniać biorące udział w operacji urządzenia. Nasze wyposażenie
    abonenckie spadało, ale nie pospadały jeszcze pozostałe zespoły i jest
    szansa, że zanim spadną, próba na zajetość powiedzie się i na chwilę
    zostanie wysłany sygnał dzwonienia.

    Strowger - tu sprawa wygląda inaczej, tutaj ze względów konstrukcyjnych,
    "wic" taki nie jest fizycznie mozliwy. Ale, gdy zastosować obejście, to
    dawało się to zrobić i juz tłumaczę, na czym to polegało.
    Za czasów istniejącego jeszcze wtedu ruchy w systemie "miasto-miasto",
    opartym o sieć wiązek i numerów kierunkowych, żądaną miejscowość uzyskiwało
    się po wybraniu numeru kierunkowego i otrzymywano wtedy sygnał z centrali
    wołanego miasta (w Warszawie zwykle jednak wyglądało to nieco inaczej,
    osiągało się wołane miasto, ale sygnał centrali podstawiany był lokalnie, a
    wybierak z centrali tamtego miasta dawał ciszę, jego sygnał był wyciszony.
    Jeśli jednak się zapomniano i nie wyciszono tego sygnału, to usłyszeć można
    było dość dziwne zdudnienie od sygnału lokalnego i odległego - nie było
    tłumienia sygnałów z odległej centrali, po samym zajęciu łącza... no i
    dobrze. Jak tamta centrala była inna niż Strowwger, to ona dawała swój
    sygnał, a Warszawa nie przeszkadzała, widać tak było taniej, bo jak
    przekazać rejestrowi (który dawał sygnał), że "ej, rejestr, teraz woła
    Warszawa, zamknij japę i milcz,przyjmuj numer i nie gadaj)? Więc tym razem
    tłumiono sygnał warszawski, a w słuchawce brzmiał sygnał odległego maista.
    Przykładami takich kierunków były - Stalowa Wola 811, zmienione na 899,
    Kraków 812, po uruchomieniu ACMM pozostawiony jedynie dla tranzytu
    miasto-miasto, Krosno 813, zmienione na 898, Tarnobrzeg 815, Nowy Sącz 818,
    Sochaczew 8245 zmieniony na 828, Łódź 842,
    nie pamiętam, czy pozostawiona dla tranzytu MM po uruchomieniu ACMM (z
    Łodzią wiąże sie pewna rzecz czyniąca, że mimo ACMM, fizycznie łączność z
    Łodzią, przynajmniej dla Warszawy, traktowana była tak samo, jak łaczność
    centrali ACMM z lokalnymi centralami warszawskimi, Łódź na dobre do ACMM
    weszła gdzieś w 1991, czy 1992 roku dopiero, po chyba uruchomieniu nowej
    centrali, E10A zresztą. A tak, to łączność z Łodzią przypominała bardziej
    układ central miejski, niż międzymiastowy. Dalej, Trójmiasto 858,
    pozostawione chyba dla tranzytów, ale nie powiem, czy sygnał na tranzycie
    był warszawski, czy nie. Słupsk 895, zmieniony na 859 jest poza listą.
    Poznań 861 nie pamiętam, nawet, czy pozostał dla tranzytów, też raczej poza
    listą. Konin 863, Leszno 865, Piła 867. W tych miastach, z wyjątkiem
    Krakowa - tam była Salme, na świecie znana jako OS, były centrale K65 (Piła
    i chyba Leszno, nie wiem, czy na którejś z pozostałych też), oraz K66.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 69. Data: 2018-02-04 03:30:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > O ile pamietam to byl zajetosci. Odlozyc trzeba bylo zanim sie
    > odezwie.

    No, dokładnie. Trzeba było precyzyjnie wstrzelić się w miejsce w czasie,
    gdzie czas do wykonania próby i ewentualnego zestawienia połączenia był
    mniejszy, niż czas rozłączenia wzietych do pracy urządzeń, aby zdążyło
    zapróbować i zadzwonić, zanim od tyłu przyjdzie rozłączenie, Wyposażenie
    abonenckie chyba spadało jaki pierwsze, nie pomnę.

    > Chyba "normalnie" - byl juz "rejestr" na numer wybierany, zeby szybko
    > polaczenie zestawic, to zestawial.

    Rejestr (z nielicznymi przypadkami, gdzie centralka jest mała) nie zestawia
    połączenia!!! (choć bierze udział w tym procesie) A jedynie wspiera ten
    proces.
    Rejestr przyjmuje numer, przywołuje cechownik i przelicznik, przekazując im
    przyjęte dane, zestawieniem polaczenia zajmuje się cechownik uruchamiając
    odpowiednio wybierak. Rejestr może uruchamiać mostki w wybieraku, ale to
    chyba na chwilę... kurde, po 25 uleciały mi szczegóły... Nie bierze jednak
    udziału w komutacji, to robią cechowniki, rejestr jest raczej tylo
    wsparciem. Cechownik może przekazać rejestrowi pewne dane, aby ten
    uruchomił co trzeba, ale bardziej na zasadzie "przytrzymaj babci płaszczyk,
    jak będzie buty ubierała". Na mniejszych centralach, spotyka(ło) się
    hybryby, będące połaczeniem w jedno rejestru i cechownika, bo pewnie taniej
    tak było i pewniej. Przy bardzo małych centralach można było sobie nawet
    pozwolić na to, żeby rolę hybrydy przejąć zespół połaczeniowy, który będzie
    aktywny przez cały czas połączenia i póki się ono nie skończy, nikt inny z
    tego zespołu nie skorzysta. Na "telekomutacji" "dręczono" nas budową i
    działaniem łacznicy 5B, systemu Pentaconta. W 5B występują właśnie takie ZP,
    chyba ich jest 4, na 24 numery (a odmian 5B chyba było 3, różniących się
    ilością obsługiwanych numerów, też dokładnie nie pomnę).

  • 70. Data: 2018-02-04 03:51:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > Strowger - tu sprawa wygląda inaczej, tutaj ze względów konstrukcyjnych,
    > "wic" taki nie jest fizycznie mozliwy. Ale, gdy zastosować obejście, to
    > dawało się to zrobić i juz tłumaczę, na czym to polegało.

    Ahh... się za szybko wysłało i nie opisałem procesu obejścia.
    Więc... wykorzystując Miasto-Misto (dalej: MM), kręciło się gdzieś, gdzie
    był dalszy tranzyt i wracało się tak do Warszawy, stosując to dla miast, dla
    których Warszawa tranzytowała. Wiec po takim już jednym cyklu, wykorzystując
    różnicę czasu rozłączania lokalnie, a rozłączania na linii MM, oraz
    wstrzeliwując się w różnicę czasu wynikłą z powtarzania impulsowania przez
    translacje, można już było uzyskać sytuację, gdzie czas rozłaczania
    polaczenia MM był większy, niż lokalnie, poza tym, tu już nie było trzymania
    strony przeciwnej, uniemożliwiającego powrót do stanu dostępności na tyle
    szybki, aby dokonać pozytywnej próby, już przy jednym cyklu udawało się
    uzyskać króciutki dzwonek.
    To wiec takich cykli zapinamy więcej, nie muszą zresztą wszystkie iść przez
    to samo miasto, można pierwszy cykl zrobić przez Koszalin, kolejny przez
    Bydgoszcz, następny znow przez Koszalin, czy inaczej, Olsztyn... Im więcej
    zapętleń, tym latwiej się wstrzelić w niuanse czasów, choć i rośnie ryzyko,
    że trafi się na zajęte, lub zepsute łącze. Ja max. zapętliłem 11 razy,
    wybierałem wtedy swój numer i zaraz po wyborze ostatniej cyfry swojego
    numeru rozłączałęm się, Łańcych był krótki - szukacz-WG1-translacja
    "wychodząca", więc spadało szybko, a "tam", to się jeszcze komutowało. Moglo
    tak nawet kilka dzwonków zadzwonić. Jak odebrałem przy pierwszym, to od dupy
    strony usłyszeć mogłem, jak najpierw idą w tył "podniesienia" (przecież
    podniosłem słuchawkę...), a później w przód idą rozłączenia...

    Sami widzicie, spotkanie jest konieczne... :)