  • 101. Data: 2018-03-24 14:55:22
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 07:09, Shrek pisze:

    > W takim razie wychodzi, że masz jakoś dziwnie zestopniowaną skrzynię
    > biegów.

    Przecież rozmawialiśmy o tym już. Powiedziałem wtedy, że chiptuning
    modyfikuje _WYŁĄCZNIE_ pracę silnika. Skrzynia nie jest modyfikowana
    więc siłą rzeczy się rozjechać może. To przecież oczywiste.

    Napisałem również, że mimo tej niedogodności zmiana i tak jest mocno na
    plus.

    > Na których biegach z ilu robisz te 140-160  i 160-180?

    To ten sam bieg - ostatni akurat. Właśnie przy maksymalnym
    przyspieszaniu Prowadząc auto z tą prędkością nie miałem ochoty na
    dokładniejsze obserwacje czy zabawy. Musiałbym z kimś jechać by móc
    lepsze obserwacje poczynić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 102. Data: 2018-03-24 15:19:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 10:05, J.F. pisze:

    > Przydaje sie film z komorki ... moze sie tez okazac, ze
    > predkosciomierz w tym aucie za bardzo cyfrowy.
    >
    > GPS pewnie za malo dokladny, ale nowoczesne komorki maja tez
    > akcelerometry.

    Hmmm. Jest to jakaś myśl. Jednakże nie wiem czy jest sens bawienia się w
    to bo i tak niczego przecież nie zmienię.

    A tak na marginesie - mam idealną zgodność prędkości na Yanosiku i
    kamerze ze wskazaniem prędkościomierza. Może inaczej - prędkościomierz
    zawsze zawyża równo o 5km/h.

    > I jak mierzyles - pedal w podloge od 120 ?
    > czy od 140, a w drugim pomiarze od 160 ?

    Pedał w podłogę od zera do 200+ km/h. Ostatni bieg wskakiwał przy 140
    przy tym stylu przyspieszania.

    > Dziwne troche.
    > To ten silnik ?
    > https://drive.google.com/file/d/15hIvlD03Y8LmQI4GCyy
    JySCzLlA4k8Tz/view

    > co to za dwa wykresy ?

    Tak, ten. Dolne wykresy (w sensie dolny czerwony i dolny zielony) to
    charakterystyka na standardowym programie. Górne - po optymalizacji.
    Czyli nas interesują górne.

    > Jak rozumiem - maksymalny moment masz w okolicach 2500 rpm.
    > Czyli gdzies przy 150km/h. Do tych 3000 rpm moment wciaz wysoki.
    > Ale opory powietrza rosna, i 160-180 powinno byc gorzej.

    A jest zasadniczo lepiej mimo to.

    > Skrzynia automatyczna ... ale jaka - DSG, czy z hydro ?

    Nie mam bladego pojęcia. Nie znam się na tym. Widziałem ją w środku po
    awarii sprzęgła. Otóż ma 3 sprzęgła mokre po 12 tarczek na każdym.
    Zmiana biegów praktycznie niewyczuwalna niezależnie jak się jedzie.
    Konstrukcja strasznie złożona szczególnie, że napędza 2 wały więc nawet
    nie starałem się zrozumieć na co patrzę. Może coś wywnioskujesz.

    > A trybu "sport" tam nie ma ? Bo nas by interesowalo jak to wychodzi
    > przy tych predosciach, ale wyzszych obrotach.

    Nie ma "sport". Jest "standard" i"comfort". Ten drugi dla cierpliwych i
    rozrzutnych, do niczego się nie nadaje.

    > Moze po prostu turbo dziure zmierzyles ?

    Przecież sam cytujesz charakterystykę jaką udostępniłem :-) Widać
    dokładnie turbodziurę, która jest dość nisko.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 103. Data: 2018-03-24 15:59:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.03.2018 o 14:55, Marek S pisze:

    > Przecież rozmawialiśmy o tym już. Powiedziałem wtedy, że chiptuning
    > modyfikuje _WYŁĄCZNIE_ pracę silnika. Skrzynia nie jest modyfikowana
    > więc siłą rzeczy się rozjechać może. To przecież oczywiste.

    Skoro kształt krzywych się niespecjalnie zmienił, to nie powinna.

    > To ten sam bieg - ostatni akurat.

    To w ogóle jeszcze dziwniej, bo spodziewałbym się, ze to może być nadbieg.

    Shrek

  • 104. Data: 2018-03-24 16:53:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 15:19:49 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    >
    > A tak na marginesie - mam idealną zgodność prędkości na Yanosiku i
    > kamerze ze wskazaniem prędkościomierza. Może inaczej - prędkościomierz

    Pogratulowac, ale ja sie boje czego innego - ze komputer tym sterujacy
    jakos "inteligentnie" obraca wskazowke, i przy przyspieszeniach troche
    klamie.

> [...]
    >
    > Tak, ten. Dolne wykresy (w sensie dolny czerwony i dolny zielony) to
    > charakterystyka na standardowym programie. Górne - po optymalizacji.

    I to jest dziwne :-)

> [...]
    > Konstrukcja strasznie złożona szczególnie, że napędza 2 wały więc nawet
    > nie starałem się zrozumieć na co patrzę. Może coś wywnioskujesz.

    Miedzy silnikiem a skrzynia bylo cos podobnego ?
    https://revmaxconverters.com/product/zp-5hp24-torque
    -converter/

    A moze od silnika ida dwa wały ... niestety jeden w drugim, wiec
    kiepsko widac.
    A to sprzeglo to w skrzyni ?

> [...]
    > Przecież sam cytujesz charakterystykę jaką udostępniłem :-) Widać
    > dokładnie turbodziurę, która jest dość nisko.

    jakbys tak jechal na poczatku 130 ... ale jak piszesz start od zera.

    https://www.youtube.com/watch?v=gu7APi6dKP0
    to staroc ... ale tu komputer ciagnie obroty do konca.

    J.

  • 105. Data: 2018-03-24 17:23:05
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 23-03-2018 o 23:36, Marek S pisze:

    > Nie czytałeś najwidoczniej całej dyskusji. Nie rozmawiamy tu o niskich
    > obrotach. Dyskusja jest o tym, że ponoć nie może być tak, że największe
    > przyspieszenie występuje wyłącznie przy średnich (u mnie powiedzmy
    > 2200-3000). Wyższe i niższe dają gorsze rezultaty.

    No i?
    Dokładnie tak działa samochód z turbiną.
    Każdy.

    Może poza sportowymi, którym turbina dmucha do odcięcia.

  • 106. Data: 2018-03-24 17:24:16
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-03-2018 o 10:05, J.F. pisze:

> [...]
    > Czyli gdzies przy 150km/h. Do tych 3000 rpm moment wciaz wysoki.
    > Ale opory powietrza rosna, i 160-180 powinno byc gorzej.

    Ale turbo dmucha mocniej, to i efekt lepszy.

  • 107. Data: 2018-03-24 18:04:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 17:23, Cavallino pisze:

    > No i?
    > Dokładnie tak działa samochód z turbiną.
    > Każdy.

    Koledzy wypowiadający się w temacie twierdzą inaczej. Stąd dyskusja.

    Po drugie - nie do końca się z Tobą zgodzę w kontekście moich
    obserwacji. Po chiptuningu auto jest to samo, turbina ta sama, silnik
    ten sam ale mimo to zupełnie inna charakterystyka przyspieszania. Poza
    tym, że ogólnie jest znacząco lepiej w każdym zakresie obrotów (przybyło
    ok 50KM), to przyspieszanie najbardziej przyrosło w zakresie średnich
    obrotów. Czyli "każdy" zmieniło znaczenie. O tym jest mowa w wątku.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 108. Data: 2018-03-24 18:09:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 17:24:16 +0100, Cavallino napisał(a):

    JySCzLlA4k8Tz/view

    > Ale turbo dmucha mocniej, to i efekt lepszy.

    Masz wykres z hamowni - ponad 160 moment jednak mniejszy.
    A bieg ten sam ... chyba ten sam, bo cholera wie co to za skrzynia.

    J.

  • 109. Data: 2018-03-24 19:13:57
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 16:53, J.F. pisze:

    > Pogratulowac, ale ja sie boje czego innego - ze komputer tym sterujacy
    > jakos "inteligentnie" obraca wskazowke, i przy przyspieszeniach troche
    > klamie.

    Może być. W końcu prędkość wyliczana jest z uśrednienia po "jakimś"
    czasie. No i ten "jakiś" czas zapewne jest bardzo osobniczy :-)

    Moje wnioski wzięły się natomiast nie z odczytów prędkościomierza lecz z
    własnych doznań, które - jak Tomek powiedział - mogą być bardzo
    zwodnicze. Przypomnę iż chodziło o to, że przy wciśniętym do dechy gazie
    odczucie przyspieszania narasta zauważalnie w punkcie 160km/h. Ten sam
    bieg, charakterystyka jakoś nie wskazuje na to. Tomek słusznie zauważył
    iż mogę odczuwać zmianę przyspieszenia bardziej niż samo przyspieszenie.
    Dlatego podczas środowej wyprawy do Poznania wielokrotnie obserwowałem
    prędkościomierz aby maksymalnie ograniczyć wpływ subiektywnych doznań.
    No i jest jak jest. Czas rozpędzania 140-160 > 160-180...

    > I to jest dziwne :-)

    No właśnie. Powiem Ci, że gdy już się przyzwyczaiłem do większego
    przyspieszenia traktując je jako jakieś słabe, podjechałem do innej
    firmy tuningowej niż ta, która mnie obsługiwała. Poprosiłem ich o
    wgranie fabrycznego programu (zachowałem go na HD), pomierzenie auta na
    hamowni plus moja własna przejażdżka a potem powrócenie do obecnego
    wariantu i znów pomierzenie. Niestety nie było można sprawdzić co
    dokładnie zmodyfikowany program realizuje gdyż jest zabezpieczony przed
    "debugowaniem" ale w/g odczytów z hamowni powiedziano mi, że modyfikacja
    jest idealna, sami nic by nie poprawili. Natomiast bardziej istotne było
    dla mnie to, co sam zaobserwowałem. Na fabrycznym sofcie przyspieszenie
    przy miejskich prędkościach podobne. Zapewne przez dużą masę auta.
    Jednakże przy wyższych - zasadnicza różnica na korzyść tuningu.

    Druga rzecz - pogorszyło się optymalne dopasowanie momentów zmian
    biegów, co absolutnie nie niweluje efektu końcowego.

    Trzecia rzecz - na fabrycznym programie auto zachowywało się
    "logicznie". Im większa prędkość tym mniejsze przyspieszenie - w tym
    sensie, że prędkościomierz coraz wolniej "przyrastał" na ostatnim biegu.
    A teraz jest jak napisałem. Dogodne prędkości do wyprzedzania to
    160-190. Przy nich jak depnę, to czuję efekt. Powyżej opory powietrza i
    spadek momentu (choć wzrost mocy) psują wszystko. Poniżej, też niefajnie.

    > Miedzy silnikiem a skrzynia bylo cos podobnego ?
    > https://revmaxconverters.com/product/zp-5hp24-torque
    -converter/

    Widziałem to coś w autach, w których skrzynie wyjęto. To jest ten owiany
    złą sławą dwumas? U mnie go nie ma. Może głupoty gadam, ale zasłyszałem
    iż głównie przy ręcznych skrzyniach go się stosuje bo są mniej
    wytrzymałe niż automatyczne. Ja mam automat.

    > A moze od silnika ida dwa wały ... niestety jeden w drugim, wiec
    > kiepsko widac.

    Nie od silnika :-D Wały są do napędzania kół przecież. U mnie jest tak,
    że krótki wał wychodzi do przodu i napędza przednie koła, a długi do
    tyłu. Ze skrzyni wychodzą oba, w przeciwnych kierunkach i asymetrycznie
    (nie w jednej linii).

    > A to sprzeglo to w skrzyni ?

    Te 3 sprzęgła stanowią integralną część skrzyni. Sterowane są 3ma
    oddzielnymi obwodami (w sensie hydraulicznym). Fizycznie położone są w
    różnych miejscach. Pierwsze jest zaraz od strony silnika (i to mi
    nawaliło - zerwały się materiały cierne na niektórych tarczkach). Dwa
    pozostałe są na dwóch innych zespołach zębatek. Może inaczej, skrzynia
    ma 3 zespoły zębatek i każdy z nich ma swoje sprzęgło na wałku. Biegi
    realizuje się łącząc ze sobą w różnej kombinacji te zespoły.
    Wykorzystywane są 2 lub 3 zespoły jednocześnie w zależności od biegu. Do
    tego zespoły te przesuwają się względem siebie. Pomijam mały "zespolik"
    dla biegu wstecznego (on jest bez własnego sprzęgła). Podziwiam
    inżyniera, który to zaprojektował. :-) Jednocześnie współczuję - bo gdy
    elektryki (wreszcie) nastaną, to pracę straci :-)

    > https://www.youtube.com/watch?v=gu7APi6dKP0
    > to staroc ... ale tu komputer ciagnie obroty do konca.

    U mnie jest podobnie, co nie znaczy, że optymalnie. Zwróć uwagę, że
    prędkościomierz tu spowalnia ~liniowo wraz z prędkością. U mnie tak nie
    jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 110. Data: 2018-03-24 19:39:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 18:09, J.F. pisze:

    > Masz wykres z hamowni - ponad 160 moment jednak mniejszy.
    > A bieg ten sam ... chyba ten sam, bo cholera wie co to za skrzynia.

    Bieg ten sam na 100%. Zawsze wiem na jakim jadę.
    Charakterystyki też zbiera się na jednym (ostatnim) biegu.

    Co do ich interpretacji: mnóstwo sprzecznych informacji krąży po sieci.
    Nie wiadomo co ważniejsze: moment czy KM. U mnie auto przyspiesza
    najlepiej 2200-3000 gdy KM jest dużo mniej niż max. Oczywiście bez
    akcelerometrów etc. więc interpretacja jest zwodnicza. Jeśli chcę szybko
    wyprzedzić to nigdy nie stosuję kick-down po tuningu bo zawsze jest z
    tego kicha. Obroty idą wysoko ponad 3k a przyspieszenie takie se. Wolę
    ręcznie zredukować bieg tak aby obroty były ciut powyżej 2k bo wiem, że
    wtedy auto bez zwłoki wyrwie do przodu jak rakieta gdy gaz docisnę.
    Najczęściej jednak wciskam gaz do prawie "dechy" aby kick-down nie
    zadziałał bo daje to lepsze rezultaty, ale nie zawsze. Zdarza mi się
    czasem rezygnować z wyprzedzania gdy zdam się na automat bo wiem, że nie
    zmieszczę się.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek