  • 111. Data: 2018-03-24 19:47:15
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.03.2018 o 19:39, Marek S pisze:

    > Co do ich interpretacji: mnóstwo sprzecznych informacji krąży po sieci.
    > Nie wiadomo co ważniejsze: moment czy KM.

    Marek wiadomo - auto napędzają niutki _na_kołach_ a te niutki biorą się
    z mocy podzielonej przez obroty i przemielonej przez skrzynię biegów.
    Więc ważna jest moc - ją sobie w sposób optymalny albo mniej optymalny
    przerobisz skrzynią na moment na kołach. Moment silnika nie przekłada
    się w prosty sposób na moment na kołach.

    A po chłopsku już pisałem - szlierka (moto) ma mało niutków i dużo koni
    i zapierdala, a ciągnik mało mocy i dużo niutków i na wyścigi się nie
    nadaje;) Ponadto w sportach motowoych liczy się praktycznie tylko
    benzyna co stanowi dla niedowiarków pewną wskazówkę, czy dobrze jest
    kręcić silniki wysoko i dlaczego:)

    Shrek

  • 112. Data: 2018-03-24 20:37:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 19:47, Shrek pisze:

> [...]
    > przerobisz skrzynią na moment na kołach. Moment silnika nie przekłada
    > się w prosty sposób na moment na kołach.

    Jasne, teorię znam. Zwróć uwagę, że "niutki" na kołach to na logikę
    "niutki" na silniku. Skrzynia biegów to tylko zwykła przekładnia więc
    można ją pominąć. Wartości Nm są zwyczajnie mnożone przez współczynnik
    przełożenia. KM wydają się tu być syntetycznym, pozbawionym zastosowania
    parametrem.

    https://www.motofakty.pl/artykul/moment-obrotowy.htm

    ... ale jednak nie do końca. Pytanie: dlaczego zatem samochody wyścigowe
    nie są dieslami skoro mają znacznie lepszą charakterystykę w szerszym
    zakresie?

    Drugie pytanie: dlaczego niby mimo prawie płaskiej charakterystyki Nm
    jaką mam w aucie, lepiej przyspiesza ono na nisko-średnich obrotach?

    Tego za diabła nie potrafię wyjaśnić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 113. Data: 2018-03-24 21:22:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 20:37:34 +0100, Marek S napisał(a):

    > Jasne, teorię znam. Zwróć uwagę, że "niutki" na kołach to na logikę
    > "niutki" na silniku. Skrzynia biegów to tylko zwykła przekładnia więc
    > można ją pominąć.

    Ale ma zmienne przelozenie.
    Na wyjsciu skrzyni jest wiecej niutkow, jesli silnik daje wiecej
    konikow.

    > Wartości Nm są zwyczajnie mnożone przez współczynnik
    > przełożenia. KM wydają się tu być syntetycznym, pozbawionym zastosowania
    > parametrem.

    Syntetycznym owszem, ale czy pozbawionym ... przyspieszenie dwoch ton
    wymaga konkretnej energii - im wieksza moc silnika, tym szybciej te
    energie dostarczy.
    Moc, a nie jakis tam moment.

    > ... ale jednak nie do końca. Pytanie: dlaczego zatem samochody wyścigowe
    > nie są dieslami skoro mają znacznie lepszą charakterystykę w szerszym
    > zakresie?

    Wbrew pozorom, to w wezszym. Dieselek przy 2000 rpm ladnie ciagnie,
    ale przy 4000 zdycha. Benzyniak zdycha przy 6k, a przy 3000 tez ladnie
    ciagnie. Po co niby te 7-biegowe skrzynie w dieselkach ?

    Co prawda moja vectra ladnie sobie radzi od 1500 ... w miare ladnie.
    Ale na wyscigu kierowca ma placone za sprawna zmiane biegow.

    A wyscigowe ... kto wie czy nie przepisy - benzyna jednak wieksza moc
    ma przy tym samym litrazu, to diesel traci. i wiecej wazy.

    > Drugie pytanie: dlaczego niby mimo prawie płaskiej charakterystyki Nm
    > jaką mam w aucie, lepiej przyspiesza ono na nisko-średnich obrotach?
    > Tego za diabła nie potrafię wyjaśnić.

    Tak calkiem plaskiej to nie masz, przy tych 2500 jednak maksimum.
    Pytanie to raczej czemu skrzynia nie ciagnie wyzej przy rozpedzaniu.

    J.

  • 114. Data: 2018-03-24 21:40:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 19:13:57 +0100, Marek S napisał(a):
> [...]
    -converter/

    > Widziałem to coś w autach, w których skrzynie wyjęto. To jest ten owiany
    > złą sławą dwumas? U mnie go nie ma.

    To jest konwerter momentu, zwany tez przekladnia hydrokinetyczna.
    Dawniej typowy skladnik automatu ... niestety z natury rzeczy traci
    troche mocy ... sporo nawet

    > Nie od silnika :-D Wały są do napędzania kół przecież.

    A do napedzania skrzyni co jest ?

    > Te 3 sprzęgła stanowią integralną część skrzyni.

    W DSG/DCT jest jeszcze podwojne sprzeglo przy silniku.
    No i dwa walki do skrzyni - ale jeden w drugim.

    > Podziwiam
    > inżyniera, który to zaprojektował. :-) Jednocześnie współczuję - bo gdy
    > elektryki (wreszcie) nastaną, to pracę straci :-)

    niekoniecznie - w elektrykach tez moze sie przydac.
    Poza tym przekladnie do wiatrakow trzeba projektowac :-)

    Cud jakis :-)

    J.

  • 115. Data: 2018-03-25 00:53:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 24 Mar 2018 00:03:35 +0000 (UTC), tom napisał(a):

    > Tylko, że w mieście często jest tak, że im szybciej jedziemy, tym dłużej stoimy na
    następnych światłach.
    > Czyli mamy za dużą średnią prędkość. A wolniejsze ruszanie sprzyja jej
    zmniejszeniu.

    Owszem, ale jak mówimy o najoszczędniejszej technice jazdy, to nadal do tej
    zmniejszonej średniej prędkości lepiej rozpędzić się dynamicznie, a potem
    najwyżej kulać się powoli :)

  • 116. Data: 2018-03-25 11:18:32
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-03-2018 o 18:04, Marek S pisze:

    > Koledzy wypowiadający się w temacie twierdzą inaczej. Stąd dyskusja.
    >
    > Po drugie - nie do końca się z Tobą zgodzę w kontekście moich
    > obserwacji. Po chiptuningu auto jest to samo, turbina ta sama, silnik
    > ten sam ale mimo to zupełnie inna charakterystyka przyspieszania. Poza
    > tym, że ogólnie jest znacząco lepiej w każdym zakresie obrotów (przybyło
    > ok 50KM), to przyspieszanie najbardziej przyrosło w zakresie średnich
    > obrotów.

    Bo wtedy turbina jest najwydajniejsza - a ją najłatwiej wysterować.
    Miałem kiedyś w Delcie Integrale wskaźnik ciśnienia doładowania - łatwo
    to można było zaobserwować jak mocno rosło ciśnienie właśnie w podobnych
    zakresach.

  • 117. Data: 2018-03-25 11:21:22
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 24-03-2018 o 18:09, J.F. pisze:

    > Masz wykres z hamowni - ponad 160 moment jednak mniejszy.

    ?????
    Przecież pisał że przy 180 ma 3 kprm.

  • 118. Data: 2018-03-25 17:20:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 21:40, J.F. pisze:

    > To jest konwerter momentu, zwany tez przekladnia hydrokinetyczna.
    > Dawniej typowy skladnik automatu ... niestety z natury rzeczy traci
    > troche mocy ... sporo nawet

    A to sorki - mam przekładnię hydrokinetyczną. Przynajmniej zapamiętałem
    ten termin gdy gadałem w serwisie o mojej skrzyni. Trochę inaczej to
    wygląda ale jest.

    > A do napedzania skrzyni co jest ?

    Nie ma czegoś takiego jak wał do napędzania skrzyni. Przynajmniej u
    mnie. Skrzynia jest bezpośrednio skręcona z blokiem silnika poprzez w/w
    przekładnię. Mniej więcej tak to wyglądało poglądowo (to zupełnie inna
    marka):

    https://i.ebayimg.com/00/s/NjY3WDEwMjQ=/z/f2IAAOSwcA
    hagwrD/$_72.JPG

    Ta szersza część skręcona jest na stałe z blokiem silnika bez żadnych
    wałów pośredniczących. Wyjście na tylny wał jest z tyłu a na przedni -
    po boku ale z wyjściem do przodu. U mnie po boku jest jeszcze dodatkowa
    przekładnia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 119. Data: 2018-03-25 18:11:43
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-24 o 21:22, J.F. pisze:

    > Ale ma zmienne przelozenie.

    Na jednym biegu? Bo na jednym charakterystyka była zdejmowana.

    > Syntetycznym owszem, ale czy pozbawionym ... przyspieszenie dwoch ton
    > wymaga konkretnej energii - im wieksza moc silnika, tym szybciej te
    > energie dostarczy.
    > Moc, a nie jakis tam moment.

    Zwróć uwagę, że moc maksymalną mam przy ok 4k obrotów. Przyspieszenie
    maksymalne od 2200, gdzie moc w KM jest o 30% niższa. Jako to zatem
    wyjaśnić?

    > Wbrew pozorom, to w wezszym. Dieselek przy 2000 rpm ladnie ciagnie,
    > ale przy 4000 zdycha. Benzyniak zdycha przy 6k, a przy 3000 tez ladnie
    > ciagnie. Po co niby te 7-biegowe skrzynie w dieselkach ?

    Miałem kiedyś Mazdę 323 GTI 4WD turbo benzynową. Ładnie ciągnęła 4-7k
    obrotów. Poniżej 4k szmata. Zakres użytecznych obrotów to 3k zatem. No
    dobrze, to jakiś silnik sportowy był. Potem/przedtem miałem parę
    lepszych i gorszych benzynowych lecz nie zauważyłem aby zakres
    użytecznych obrotów (w sensie przyspieszania) był specjalnie odmienny
    Jedynie przesunięty ku górze i bardzo stromo zaczynał się i kończył. W
    dieslu charakterystyki wydają się być dużo bardziej równomierne. Zwróć
    uwagę pod tym kątem na przytoczony przeze mnie wykres.

    A po co wielobiegowe skrzynie w dieslach? Hmm... wyłącznie dla trzymania
    silnika na niskich obrotach w celu zapewnienia komfortu (hałas do 4dB
    mniej w przypadku 9-cio biegowej skrzyni Merca vs 7 biegowa) i obniżenia
    zużycia paliwa? Do tego daje to szansę na optymalizację. Np. uniknięcie
    stosowania biturbo jeśli chce się mieć charakterystykę jak niemalże w
    elektryku. Robi się wtedy tak, że max moment ustawia się bardzo nisko
    np. 1300 obr. i trzyma się niewiele zmienne obroty aż do najwyższych
    prędkości. Po prostu inna koncepcja napędu.

    > Tak calkiem plaskiej to nie masz, przy tych 2500 jednak maksimum.
    > Pytanie to raczej czemu skrzynia nie ciagnie wyzej przy rozpedzaniu.

    Relatywnie do benzynowego. W typowym benzyniaku masz charakterystykę KM
    niemal jak odwrócona hiperbola.

    Tu masz dla Skody 2.0
    https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/moment-obro
    towy/1.html

    U mnie w dieslu spadek mocy o 30% od maksymalnego to 4000obr -> 2100
    czyli obroty zmieniają się o 1.9x. W powyższej Skodzie 5400->3500 1.5x.
    Patrząc więc na oba typy silników z perspektywy faworyzowanych przez
    Ciebie KM to diesle są znacznie bardziej dynamiczne (szerszy zakres
    zmiany obrotów). Teraz dorzuć turbinę do benzynowego - wtedy okaże się,
    że charakterystyka mocy w sensie KM zamieni się w szpilkę :-D Oczywiście
    koloryzuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 120. Data: 2018-03-25 18:17:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-25 o 11:18, Cavallino pisze:

> [...]
    > Miałem kiedyś w Delcie Integrale wskaźnik ciśnienia doładowania - łatwo
    > to można było zaobserwować jak mocno rosło ciśnienie właśnie w podobnych

    Ok, ale hamownia nie wnika w to co jest pod maską lecz beznamiętnie
    mierzy ilość Nm/KM. Auto nie jest napędzane przyrostem sprężania turbiny
    lecz sprężaniem jako takim. Przy wyższych obrotach sprężanie nie ginie
    przecież.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek