  • 61. Data: 2018-03-17 23:08:43
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-15 o 22:15, Shrek pisze:

    > Zaczynam się zastanawiać, czy w wyniku tego chip tuningu twoeje auto nie
    > zachowuje się a-optymalnie;)

    Jako całość oczywiście, że nie! Spece od chiptuningu mają w głębokim
    poważaniu charakterystykę całości silnik/skrzynia. Odkryłem to po
    niewczasie, pewnie jak wiele osób. Jednakże nie ma do za bardzo wpływu
    na decyzję. Z perspektywy czasu powiem: naprawdę warto to zrobić przy
    silnikach nienadwyrężonych fabrycznie. Nawet jeśli optymalizacja jest
    rozjechana, to efekt końcowy jest o klasę lepszy niż fabryczne auto.

    W przypadku skrzyni ręcznej problemu nie ma. Po prostu w innym momencie
    biegi przerzucasz. W automacie mam problem bo ręcznie muszę skrzyni
    podpowiedzieć, że czas bieg zmienić. Ale zwykle tego nie robię. Auto i
    tak lepiej jeździ. Przed modyfikacją było tak, że 140->160 było
    porównywalne do 140->160. Obecnie auto zyskało znaczącego kopa. Do 180
    jak przecinak leci. Zupełnie inne wrażenia z jazdy. Wyprzedzanie to
    bajka. Nie ma potrzeby np. przy 100km/h zbierania się do wyprzedzania.
    Zwyczajnie zjeżdżasz na lewo, wciskasz gaz a auto rwie do przodu. Mały
    samochód czy długi TIR nie robi większej różnicy.

    Zresztą mój model różni się od wyższego głównie ustawieniami
    elektroniki. Chiptuning je w znacznym stopniu wyrównał a nawet przekroczył.

    Kolejna rzecz to zużycie paliwa. Przy tym samym stylu jazdy zużycie
    spadło trochę (~20% ?). Zmieniła się też charakterystyka. Turbina lubi
    być używana. Oszczędniej jest krótko mocniej przyspieszyć niż rozwlekać
    to w czasie.

    Minusy są takie, że trzeba poznać nowe auto. Nie ma sensu założyć
    słomkowy kapelusz i pyrkać nim na rynek i z powrotem. Z pół roku trzeba
    rozkminiać zależności typu przyspieszanie / optymalne zużycie paliwa.

    Drugą rzeczą jest maksymalne zużycie paliwa. Przy jeździe typu hamulec /
    gaz na zwykłych drogach poza miastem lubi ciągnąć litry. Przy stałych
    prędkościach, nawet powyżej 200km/h nie zauważyłem różnic. Konkretnie
    jest tak, że miasto to ok 10.8l (bez zmian), poza nim ponad 11 przy
    dynamicznej jeździe (zauważalny spory wzrost). Ekstremalnie oszczędna
    jazda poza miastem to 6.8l (bez zmian). Przy średniej 200km/h ok 12.3l
    (bez zmian). Poza miastem bez konieczności stosowania gaz/hamulec 8.2l
    (bez zmian). Spore rozpiętości powstały. No ale coś za coś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 62. Data: 2018-03-17 23:20:23
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-16 o 10:32, Shrek pisze:

    > No właśnie też obstawiam, że coś u niego nie tak. Obstawiałem, że
    > pochrzanili chiptuning, ale wygląda ok, i od tego nawet a automacie nic
    > nie powinno się dziwnego dziać.

    Nie, nie pochrzanili. Zweryfikowałem ich działania w innej firmie.
    Przywrócili standardowy program, pomierzyli, potem załadowali
    zmodyfikowany i pomierzyli. Stwierdzili, że sami lepiej tego nie zrobią.

    > MarekS -miałeś tak samo jeszcze przed robieniem tej hamowni - bo może po
    > prostu jakiś czujnik potem padł, a ECU o tym nie wie i chcecka nie wywala?

    Bez przesady :-)
    Nie tuninguje się aut z rozwaloną elektroniką lub silnikiem. Pierwszą
    rzeczą jest pełna diagnostyka również w kierunku parametrów jakościowych
    silnika jak sprężanie, próby przelewowe wtrysków, katalizator, DPF i sam
    nie wiem co jeszcze. Ważny jest też rodzaj silnika - czy nie pracuje na
    granicy możliwości już fabrycznie aby tłoki nie powgniatały maski :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 63. Data: 2018-03-17 23:27:00
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 17 Mar 2018 23:20:23 +0100, Marek S napisał(a):

    > Nie, nie pochrzanili. Zweryfikowałem ich działania w innej firmie.
    > Przywrócili standardowy program, pomierzyli, potem załadowali
    > zmodyfikowany i pomierzyli. Stwierdzili, że sami lepiej tego nie zrobią.

    No to musisz się na coś zdecydować.
    Bo z wykresu jasno wynika, że samochód najszybciej przyspiesza kręcony tak
    wysoko jak tylko się da.

  • 64. Data: 2018-03-18 07:00:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.03.2018 o 23:08, Marek S pisze:

> [...]
    > spadło trochę (~20% ?). Zmieniła się też charakterystyka. Turbina lubi
    > być używana. Oszczędniej jest krótko mocniej przyspieszyć niż rozwlekać

    Zużywasz moze mnie jpaliwa, bo w końcu normalnmie jeżdzisz. Nie wiem
    skąd pomysł, że rozwlekanie w czasie przyspieszania jest oszczędne. Mnie
    uczyli, że jak chcesz oszczędnie to wciskaj gaz do 3/4 a jak szybko0 to
    do podłogi;)

    Mylasre przspieszanie na wysokim biegu nie jest eco - niezależnie czy to
    skrót od ecology czy economy. Zwłaszcza jak chcesz autem dłużej
    pojeżdzić i sół silnika trzeba będzie potem robić.

    Shrek

  • 65. Data: 2018-03-18 07:01:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.03.2018 o 23:20, Marek S pisze:

    > Bez przesady :-)
    > Nie tuninguje się aut z rozwaloną elektroniką lub silnikiem.

    Ale potem potrafi się coś spieprzyć.

    Shrek

  • 66. Data: 2018-03-18 13:15:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-18 o 07:00, Shrek pisze:

    > Zużywasz moze mnie jpaliwa, bo w końcu normalnmie jeżdzisz.

    Hmmm... nie sądzę by mój styl jazdy uległ zmianie poza tym, że
    ostrożniej gaz wciskam na zimówkach by się nie zabić. Chiptuning to nie
    jest jakaś kosmiczna zmiana. U mnie to niecałe 25% mocy więcej. Owszem,
    dużo KM pod maską + 25% = dobrze odczuwalny przyrost. W praktyce oznacza
    to, że w zakresie średnich i wyższych prędkości auto bardzo ładnie
    przyspiesza. Przy prędkościach miejskich nie da się tego praktycznie
    wykorzystać bo musiałbyś rozjechać wszystko i wszystkich na ulicy.

    > Nie wiem
    > skąd pomysł, że rozwlekanie w czasie przyspieszania jest oszczędne. Mnie
    > uczyli, że jak chcesz oszczędnie to wciskaj gaz do 3/4 a jak szybko0 to
    > do podłogi;)

    A no właśnie... bardzo dobre pytanie. Nie dalej jak 2 dni temu miałem
    ciekawą rozmowę. Otóż jechałem na jakieś zlecenie z koleżanką, która w
    zeszłym roku prawko zrobiła. Zadała mi pytanie czemu ruszając zawsze tak
    mocno przyspieszam (właśnie na 1/2 - 3/4-te) bo ją uczyli, że tak nie
    jest oszczędnie. Zapytałem więc jak jest oszczędnie. Instruktor włączył
    jej pomiar chwilowego zużycia paliwa by z tego się "uczyła" :-D To była
    lekcja "eko-jazdy". W mojej terminologii "dupo-jazdy" dla rozrzutnych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 67. Data: 2018-03-18 13:17:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-17 o 23:27, Tomasz Pyra pisze:

    > No to musisz się na coś zdecydować.
    > Bo z wykresu jasno wynika, że samochód najszybciej przyspiesza kręcony tak
    > wysoko jak tylko się da.

    Może jest faktycznie tak jak powiedziałeś wcześniej - bardziej czuję
    przyrost przyspieszenia niż przyspieszenie. Stąd błędne przekonanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 68. Data: 2018-03-18 13:36:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.03.2018 o 13:15, Marek S pisze:

> [...]
    > jej pomiar chwilowego zużycia paliwa by z tego się "uczyła" :-D To była
    > lekcja "eko-jazdy". W mojej terminologii "dupo-jazdy" dla rozrzutnych.

    Bo żeby to zrozumieć trzeba chwilowe zużycie scałkować po czasie;)

    Mnie uczyli, że silnik ma większą sprawność przy większym obciążeniu, z
    tym, że jak już dajesz WOT (pedał w podłogę), to ECU jest zaprogramowane
    na osiągi nie ekonomię czy ekologię.

    Ciekawe jak to na gaźnikach wygląda - maiłbym usprawiedliwienie żeby
    moto pałować;)

    Shrek

  • 69. Data: 2018-03-18 13:40:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.03.2018 o 13:17, Marek S pisze:

    > Może jest faktycznie tak jak powiedziałeś wcześniej - bardziej czuję
    > przyrost przyspieszenia niż przyspieszenie. Stąd błędne przekonanie.

    To jest bardzo dobra teoria. Ostatnio jak nogą o sprzęgło zahaczyłem
    (nie sam pedał, tylko ten dynks co od pedału w podłogę się chowa) przy
    przyspieszaniu, to w pierwszej chwili myślałem że coś się zjeba... i
    hamulce zacisnęły na tarczach. Co ciekawe żona też "spytała" czy mnie
    pojeb... żeby bez powodu po hamulcu tak mocno deptać.

    Shrek

  • 70. Data: 2018-03-18 13:43:52
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-18 o 07:01, Shrek pisze:

    > Ale potem potrafi się coś spieprzyć.

    W jaki niby sposób? Jedyne co się zmienia do charakterystyka sterowania
    turbiny (generalnie wyższe sprężanie). Więc jedyne co może się spieprzyć
    to mechanika - np. rozwalenie głowicy (i nie tylko) gdy ktoś postanowi
    tuningować nowoczesny downsizingowy silnik fabrycznie pracujący na
    granicy autodestrukcji lub stary albo zaniedbany. Do tego skrzynia i/lub
    przeniesienie napędu jeśli i one pracują na granicy autodestrukcji. O
    tym jednak wiedzą chiptuningowcy i odmawiają usługi. Chyba, ze klient
    się uprze, ale wtedy nie dostaje gwarancji oraz glejt podpisuje, że robi
    to na swoje wyłączne ryzyko.

    A co do elektroniki nie wyobrażam sobie co może pójść nie tak. Przecież
    sondy lambda nie wydmucha z jej gniazda taka modyfikacja. :-D Pomiar
    różnicy ciśnień na DPFie nadal działać musi. Czujnik ciśnienia
    dolotowego nie eksploduje. Być może jeszcze jakieś czujniki są po drodze
    lecz brakuje mi fantazji jak można by je uszkodzić nieco wyższym ciśnieniem.

    Aha - przejechałem już po w/w zabiegu ok 80.000km. Turbina po
    regeneracji w doskonałym stanie, zero luzów na wałku (żywotność
    fabrycznej to ok 120 tys czyli dość blisko). Skrzynia nie szarpie. Nic
    nie hałasuje, żadnych usterek poza nie powiązanymi typu zawieszenie.
    Olej wymieniam częściej niż trzeba, stosuję pełny syntetyk (tzn. nie z
    napisem "syntetyk" lecz prawdziwy syntetyk). Jak dla mnie Twoja
    podejrzliwość jest nieuzasadniona.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek