  • 1. Data: 2016-05-14 11:04:50
    Temat: benzyna / LPG > 3
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dziś gaz 1.41zł, a benzyna 4.25zł - czyli ponad 3x drożej.

    Jak to jest że stosunek zmienia się w tak szerokim zakresie, że raz benzyna
    2x droższa, a raz 3x droższa?
    Przecież to chyba w tej samej rafinerii, z tej samej ropy robione.

  • 2. Data: 2016-05-14 12:30:37
    Temat: Re: benzyna / LPG > 3
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 14.05.2016 11:04, Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > 2x droższa, a raz 3x droższa?
    > Przecież to chyba w tej samej rafinerii, z tej samej ropy robione.

    Na zimę (prawie) zawsze drożeje. Tak czy inaczej najtaniej od chyba 6
    lat. Bardziej mi się opłaca samochodem niż motocyklem jeździć;)

    Sporo LPG jest pochodzenia naturalnego - głównie z Rosji - ale nie wiem
    jak to w procentach wypada.

    Shrek.

  • 3. Data: 2016-05-14 17:16:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Propan i Butan to niechciane produkty powstajace przy przerobie ropy naftowej. To
    taki sam odpad jak trociny w tartaku albo pestki przy przerabianiu wisni lub sliwek
    na dzem. Nie jest wykluczone ze rafinerie pierwszemu odbiorcy daja te gazy darmo albo
    prawie darmo. Ci co wydobywaja rope niska jej cene staraja sie rekompensowac iloscia.
    Niska cena ropy to niska cena paliw i wiekszy ma nie popyt. To produkuja wiecej paliw
    i przy okazji maja wiecej odpadowego Propanu i Butanu. Niska cena LPG jest bodzcem do
    przystosowywania wiekszej ilosci silnikow do jego spalania. Na razie nie ma rownowagi
    w produkcji LPG i jego zuzyciu to cena jest niska bo dyktuje ja ten co tankuje
    paliwo. Musi istniec jakies miedzynarodowe porozumienie zeby rzady nie blokowaly
    spalania LPG poprzez wysokie podatki. Jesli nie zostanie spalony przez kierowcow to
    bedzie musial byc spalony tam gdzie powstaja odpadowe skladniki z jakich jest LPG
    robiony. W obydwu przypadkach i tak zostanie spalony i zrobi sie CO2. Ale jak
    zostanie spalony w samochodach to wykona uzyteczna prace.

  • 4. Data: 2016-05-15 11:00:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 May 2016 11:04:50 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]
    > 2x droższa, a raz 3x droższa?
    > Przecież to chyba w tej samej rafinerii, z tej samej ropy robione.

    No wlasnie - z tej samej ropy. Z jednego kranika cieknie benzyna, z
    drugiego ON, z trzeciego LPG - i ceny musza byc takie, aby sie to
    wszystko sprzedalo.
    Ciepla zima, ciepla wiosna - i sprzedaz LPG spadla. Zbiorniki pelne i
    sprzedac trzeba.

    A do tego ... czyzby coraz mniej samochodow na LPG ?
    Nowe silniki trudno sie gazuje, a i do garazu wjechac nie mozna.

    A tak w ogole to by trzeba sprawdzic trendy swiatowe - cracking i
    reforming, popyt na LPG i inne paliwa w Europie, a nawet nasze akcyzy
    - maja rozny wplyw procentowy przy roznych cenach paliw.

    No bo chyba nie Tesla i inne elektryczne pojazdy ?

    Ewentualnie ... nasi handlarze opanowali oszukiwanie na akcyzie.
    Ponoc ON z Niemiec plynie calymi cysternami ...

    J.

  • 5. Data: 2016-05-15 15:43:26
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Ewentualnie ... nasi handlarze opanowali oszukiwanie na akcyzie.
    > Ponoc ON z Niemiec plynie calymi cysternami ..
    Zgadza się znajomy kupił w ubiegłym roku 1000 litrów.
    Duży garaż i wyszło mu że bardziej opłaci mu się kupic 1000 litrowy zbiornik
    i jeszcze zarobić na tym.

    A co do LPG to faktycznie wychodzi że to jest umierająca technologia
    bo oczywiście do współczesnych aut da się wprowadzić LPG tylko że koszt montażu
    to jest już dużo więcej niż 3 tys złotych.

    Tak z cieskwości LPG jest zdrowsze od ON/Pb dla środowiska

  • 6. Data: 2016-05-15 16:07:13
    Od: atm <...@v...pl>

    > Tak z cieskwości LPG jest zdrowsze od ON/Pb dla środowiska

    Stare ale chyba wciaz aktualne:
    http://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/czy-auto-na-gaz-
    naprawde-jest-ekologiczne/vwz2d

  • 7. Data: 2016-05-15 17:47:20
    Od: "Endriu" <p...@i...pl>

    > Stare ale chyba wciaz aktualne:
    > http://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/czy-auto-na-gaz-
    naprawde-jest-ekologiczne/vwz2d

    Kolego tendencja jest taka, że rząd chciałby żeby wszyscy jeździli na benzynie bo
    jest 3 razy drożej, więc większe wpływy do budżetu. Oczywiście nikogo na to nie stać
    (oprócz limuzyn rządowych) więc wszyscy chcą się przesiadać na gaz bo trzy razy
    taniej, co wkurwia rzad. Więc rząd wpływa na producentów samochodó żeby pchali
    ludziom diesle z kołami dwumasowymi filtrami dpa i nieremontawalnymi silnikami FSI,
    oraz nienaprawialne TSI w któych szubko rozpierdalają się po 150k pierścienie na
    tłokach. Ocywiście wszyscy udają tylko, że obchodzi ich cokolwiek ekologia, a w
    rzeczywistści pierdoloą ten temat - afera Volkswagana i mitsubishi/ nissana.
    Koncerny na skutek olobbystów starają się pchać ludziom auta z bezpośrednimi
    wtryskiem (GDI,TSI), żeby ludzi eni emogli tego gazować.

    Efekt jest taki, że jakbyś sobie chciał kupić nowe auto z normalnym niewyżyłowanym
    silnikiem 100-konnym 1.6, to takiego auta nowego nigdzie nie kupisz, tylko zostają ci
    jakieś popierdolone 1,2 TSI z turbiną w benzynie co to toto nie przejeździ więcej niż
    150k kilometrów/ niezagazowalne.

    Właściwie jedyne rozsądne to co zostało na rynku to silniki benzynowe 1,6 MPI z
    Hundaia i Kia ale one znowy mają problem z luzami zaworowymi (szczególnie w gazie), i
    trzeba w tym co 60k kilometrów nastawiać zawory, bo nie ma tam normalnych popychaczy
    hydraulicznych jek w dawnych Volkswagenach, i co 60k kilometrów trzeba grzebać w
    klawiaturze.

    Endriu

  • 8. Data: 2016-05-15 20:39:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 15.05.2016 16:07, atm wrote:

    > Stare ale chyba wciaz aktualne:
    > http://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/czy-auto-na-gaz-
    naprawde-jest-ekologiczne/vwz2d

    Powiem tak - gówno prawda, a artykuł kupy się nie trzyma.

    Po pierwsze - zawsze na przeglądzie sprawdzają mi spaliny - zawsze wygodzą.

    Po drugie - patenty ze śrubką to już generalnie przeszłość. W sekwencji
    co byś nie zrobił, to za spalanie odpowiada sonda lambda. Zmniejszysz
    mnożnik, to komputer wydłuży czasy i gazu nie zaoszczędzisz. Zresztą
    większość LPG starych generacji miała tą śrubkę przykręconą "w
    normalnym" użytkowaniu, żeby mniej paliła LPG (a bardziej zawory) i
    raczej na badanie należało ją odkręcać;)

    Po trzecie rzekome przykręcanie śrubki na czas przeglądu, żeby
    spowodować mniejsze spalanie da w skutku "nie wyjście" spalin - za uboga
    mieszanka i spaliny nie wyjdą.

    Po czwarte - jest w tym wszystkim ziarno prawdy - to że być może
    przeciętny samochód na LPG truje bardziej nież na benzynie - ale nie
    dlatego, że na LPG, tylko dlatego, że ma wycięty katalizator,
    nieszczelne pierścienie i zostawia za sobą chmurę dymu - ale jak go
    przełączysz na PB to będzie to samo. To nie kwestia zasilania LPG, a po
    prostu oszczędzania na naprawach.

    Shrek

  • 9. Data: 2016-05-15 23:29:26
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 15 May 2016 11:00:13 +0200, J.F. napisał(a):

    > No wlasnie - z tej samej ropy. Z jednego kranika cieknie benzyna, z
    > drugiego ON, z trzeciego LPG - i ceny musza byc takie, aby sie to
    > wszystko sprzedalo.

    A to teraz się nie robi jakimiś hydrokrakingami czy inną magią, że można w
    jakimś całkiem szerokim zakresie zmieniać z którego kranika ile ma lecieć?

    > A do tego ... czyzby coraz mniej samochodow na LPG ?
    > Nowe silniki trudno sie gazuje, a i do garazu wjechac nie mozna.

    Nowe silniki zawsze się trudno gazowało - obojętnie czy był rok 1990, 2000,
    2010 itd ;)
    To jest ten sam problem co ze wszystkim - w branża LPG potrzebuje z 5 lat,
    a warsztaty montażowe kolejnych 10, żeby opanować takie nowinki jak OBD,
    wtrysk paliwa, turbo, bezpośredni wtrysk itp.

    Za 10-15 lat (o ile LPG nadal będzie tanie) zostanie to rozpracowane,
    stanieje i pewnie będzie masowo montowane do nasto letnich strucli rocznik
    2016 ;)

    > No bo chyba nie Tesla i inne elektryczne pojazdy ?

    No jak nie?
    Prawdę mówiąc, to chyba jest jedyna sensowna droga rozwoju motoryzacji.

  • 10. Data: 2016-05-16 00:22:33
    Od: atm <...@v...pl>

    On 15.05.2016 20:39, Shrek wrote:

> [...]
    > nieszczelne pierścienie i zostawia za sobą chmurę dymu - ale jak go
    > przełączysz na PB to będzie to samo. To nie kwestia zasilania LPG, a po

    Az tak pachnaco nie jest ale faktycznie w wczesniej zalinkowanym
    artykule wnioski byly zdecydowanie gorsze:
    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sourc
    e=web&cd=9&ved=0ahUKEwizuYznjd3MAhWJkywKHW53CwoQFghl
    MAg&url=http%3A%2F%2Fwww.czasopismologistyka.pl%2Far
    tykuly-naukowe%2Fsend%2F333-artykuly-na-plycie-cd-1%
    2F7935-nowak-proszak-miasik-rabczak-wstepna-analiza&
    usg=AFQjCNHFyg7pHh9gaDZ1HUmLc8Ou4mPtrw&cad=rja
    (PDF z zestawieniem wynikow pomiaru zaniczeczyszczenia spalin)