  • 71. Data: 2019-10-14 12:54:40
    Temat: Re: bf214
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
    Am 10.10.2019 um 22:15 schrieb Włodzimierz Wojtiuk:

    >Kanał 1 kolidował z łącznością taktyczną wojska. Nadajniki czołgowe
    >pracowały gdzieś w okolicach 40-50MHz.

    I wsadzili im telewizje ?

    >GOPR też działał w tych okolicach.

    A nie na jakis tukanach 27MHz ?

    >Kanały niskie (1-5) mają problemy z zakłóceniami pochodzącymi od
    >dalekich stacji (propagacje Tropo, Sporadic-E). Pod koniec lat
    >60-tych i 70tych oglądaliśmy w Opolu transmisje walki byków na kanale
    >2 lub 3. Bezpośrednio z Hiszpanii, ale bez dźwięku, Hiszpania
    >nadawała w CCIR ;-)
    >Działało po parę godzin przez kilkanaście dni.

    Hm, ale ten kanal 2 to ~65MHz, a 3 sporo wiecej ... czy moga sie takie
    cuda zdarzac ?

    Slyszalem raz w Karpaczu Wlochow na CB ... ale to 27MHz ... no i moze
    jakas wycieczka :-)

    J.

  • 72. Data: 2019-10-14 13:13:38
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 14.10.2019 o 12:54, J.F. pisze:

    > Hm, ale ten kanal 2 to ~65MHz, a 3 sporo wiecej ... czy moga sie takie
    > cuda zdarzac ?

    OK. 1980 odbierałem chwilami w okolicy Siedlec coś francuskiego (plansze
    po francusku dawało się czasem rozpoznać). Kanału nie pamiętam. Tylko
    musiała być przerwa w nadawaniu krajowym na tym kanale, a najlepiej jak
    jeszcze prąd we wsi wysiadł (telewizor miał akumulator).

    MJ

  • 73. Data: 2019-10-14 13:25:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie wiem czy w ogóle był w sprzedaży jakiś lampowy odbiornik z
    >lampową
    >głowicą UHF. Rubin odbieral UHF, ale to co innego.

    Potem jednak tv odbieraly ... juz tranzystorowo lampowe ?
    Ale tu prawdziwe w.cz. i tranzystory nie siegala :-)

    rt=30
    9

    >Indukcyjne też bywało. Lampowe radio z lat pięćdziesiątych, jakie
    >mieliśmy w domu, miało głowicę UKF (88-108MHz) strojoną indukcyjnie.

    Pamietam opisy radia samochodowego .. Wiraż ?
    Strojenie indukcyjne, programator mechaniczny ...

    Ale UHF to jednak sporo wiecej i juz cewka nie ma kilku zwojow drutu
    :-)
    Co prawda jakims slizgaczem mozna by i ten jeden kawalek regulowac.

    J.

  • 74. Data: 2019-10-14 14:52:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >pamiętam. Tylko musiała być przerwa w nadawaniu krajowym na tym
    >kanale, a najlepiej jak jeszcze prąd we wsi wysiadł (telewizor miał

    No tak, ja mialem antene skierowana na południe, to moglem Czechy
    zobaczyc ... juz nie pamietam - chyba byly stacje, ale bardzo slabe.

    Chociaz ... z Warszawy do Paryza to samolot lecial nad Pragą ... ale
    to jednak bardziej na zachod :-)

    J.

  • 75. Data: 2019-10-14 16:20:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Monday, October 14, 2019, 11:28:09 AM, you wrote:

    [...]

    > OIDP to prędkość krokowa transmisji >2400bps to 1536 bodów.

    Oj, chyba jednak więcej - weź pod uwagę, że analogowe doszły do 33600
    bps. Czyżby QAM64?

    > najszybsze "analogowe" to 56kbps. "Analogowe", bo transmisja już
    > była właściwie cyfrowa.

    Uplink był analogowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 76. Data: 2019-10-14 20:11:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Potem jednak tv odbieraly ... juz tranzystorowo lampowe ?
    > Ale tu prawdziwe w.cz. i tranzystory nie siegala :-)

    Miały tzw. "głowicę zintegorowaną", czyli taką VHF/UHF. Strojoną
    napięciowo, tranzystorową. To już pierwsza połowa gierkowskiej
    dekady.

    > Pamietam opisy radia samochodowego .. Wiraż ?
    > Strojenie indukcyjne, programator mechaniczny ...

    W samochodach częsty przypadek.

    > Ale UHF to jednak sporo wiecej i juz cewka nie ma kilku zwojow drutu
    > :-)
    > Co prawda jakims slizgaczem mozna by i ten jeden kawalek regulowac.

    Na wyższych częstotliwościach używano czasem nieferromagnetycznych
    rdzeni -- wpuszczanie do cewki zmniejsza indukcyjność. Poza tym te
    pierwsze głowice UHF nie obejmowały całego zakresu, do 60 kanału,
    tylko pewną niewielką liczbę niższych.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2019-10-14 23:13:20
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-10-14 20:11, Jarosław Sokołowski wrote:
    (ciap)
> [...]
    > rdzeni -- wpuszczanie do cewki zmniejsza indukcyjność. Poza tym te
    > pierwsze głowice UHF nie obejmowały całego zakresu, do 60 kanału,

    Tak zwane przystawki na "drugi program"
    wystepowały w dwóch wersjach:
    kan. 21-41
    kan. 21-60

    Włodek

  • 78. Data: 2019-10-14 23:20:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > Tak zwane przystawki na "drugi program"
    > wystepowały w dwóch wersjach:
    > kan. 21-41
    > kan. 21-60

    No właśnie, widział ktoś takie? Bo ja tylko czytałem, że są.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2019-10-14 23:29:04
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-10-14 23:20, Jarosław Sokołowski wrote:

    > No właśnie, widział ktoś takie? Bo ja tylko czytałem, że są.

    Ja miałem, ale wyrzuciłem razem z Lazurytem 102,
    i jakoś nie żałuję!

    Ten talewizor to...
    ech

    Włodek