  • 11. Data: 2011-01-15 14:39:48
    Temat: Re: ciekawostka wplywa na Zatoke Gdanska
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Jan 15, 2:27 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jak jada do Polski tez mowia "do Europy" ? :-)

    W sensie formalnym- tak. Musza zaplacic za wize unijna. Natomiast
    powiedzenie "Polsza nie zagranica" dlugo jeszcze sie nie zapomni. Wiec
    moze Polska to nie jest najlepszy przyklad.

    > Poza tym pamietaj ze i u nas w obiegowym jezyku to sie jedzie "do
    > miasta" albo wychodzi "na dwor" (nie dotyczy krakowiakow).

    Ale jak jedziesz do Niemiec albo do Francji, nie mowisz "jade do
    Europy". Za komuny tez nie mowiles. Mysmy zawsze mentalnie byli w
    Europie, Rosja- nigdy.

    Konrad

  • 12. Data: 2011-01-15 18:33:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 15 Jan 2011 06:39:48 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:

    >W sensie formalnym- tak. Musza zaplacic za wize unijna. Natomiast
    >powiedzenie "Polsza nie zagranica" dlugo jeszcze sie nie zapomni. Wiec
    >moze Polska to nie jest najlepszy przyklad.

    spoko spoko - jeszcze z 15 lat z wizami i zostanie tylko powiedzenie
    :-) Ale pewnie wizy zniosa wczesniej.

    >Ale jak jedziesz do Niemiec albo do Francji, nie mowisz "jade do
    >Europy". Za komuny tez nie mowiles.

    No, wtedy sie mowilo "na Zachod". Nawet jesli to byla Austria czy
    Finlandia.

    >Mysmy zawsze mentalnie byli w Europie, Rosja- nigdy.

    Nie wiem czy nie przeceniasz - chocby ten przyklad z "jade do miasta"
    ... trzy przystanki tramwajem :-)

    Ot, taki zwyczaj jezykowy, u nas sie mowilo np "europejskie wojaze" ..
    i nie mialo na mysli od Mazur do Tatr, ani od Lwowa do Leningradu :-)

    W sumie to chyba w kazdym europejskim panstwie jestesmy "my" i jest
    "reszta Europy". Z rosyjskiego punktu widzenia to tylko bardziej
    widac.

    J.

  • 13. Data: 2011-01-17 08:11:20
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    W dniu 2011-01-10 19:25, Krzysztof Tabaczynski pisze:
    > Jak tak kiedys zrobilem, to Anglik zaczal mówic,
    > ze Polska lezy w Rosji...

    Ja mam to nawet na piśmie. Brytyjski urząd patentowy napisal na
    potwierdzeniu wniesiena oplaty okresowej za patent:

    XXXXXXX,
    ul.yyyy
    XX-YYY Warsaw,
    Russia