  • 11. Data: 2016-12-12 21:15:17
    Temat: Re: dobra antena TV do słabego sygnału
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 12 Dec 2016 20:56:28 +0100, Krycha napisał(a):

    > Przetestuję moja starą antenę pokojową.
    > Tylko jak ją znajdę. :-)

    Weź se daruj. Tzw. anteny pokojowe mają w środku najczęściej bardzo
    marnej jakości wzmacniacz. A wzmacniacze, o czym producenci nie
    wspominają, produkują z dobrego choć słabego sygnału mnóstwo
    intermodulacyjnych śmieci które uniemożliwiają dobrą pracę głowicy
    telewizora.
    W ogóle, domagasz się porady antenowej. Niestety, by była ona
    wyczerpująca trzeba znać bardzo dokładnie twoją lokalną sytuację.
    Ponieważ nic praktycznie nie napisałaś więc się nie spodziewaj mniej
    ogólnikowych porad.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2016-12-12 22:49:32
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 12.12.2016 20:27, Krycha pisze:

    > Czy zwróciłeś uwagę, że ta antena...
    > jest pokazana w dwóch wersjach, gdy część jej ma układ albo poziomy albo pionowy.
    > I wersja z ta pionową częścią może załatwiłaby problem dwóch anten?

    Może załatwiłaby sprawę, gdybyś odbierała UHF i VHF z tego samego kierunku, ale
    wcześniej pisałaś, że jedno oko na Maroko, drugie na Kaukaz, więc niedasie z tą
    anteną w Twoim przypadku. To są praktycznie dwie połączone anteny (a nie jedna
    szerokopasmowa antena), gdzie tylną - VHF - antenę możesz przekręcić do pozycji
    pionowej i musisz je łączyć przez zwrotnicę, tak jakbyś miała dwie oddzielne
    anteny (mają osobne puszki, ale jedna z nich ma na pewno wbudowana zwrotnicę).
    Ale to nie problem, przeszkodą jest tu, jak wspomniałem, nadawanie UHF i VHF
    z różnych kierunków. A jak masz słaby sygnał, to musisz mieć dwie porządne
    kierunkowe anteny - nie siatkowe - dające u Ciebie radę bez wzmacniacza, bo
    wzmacniacz to dodatkowe szumy i zakłócenia. Więc - jeśli trzymać się podanego
    przez Ciebie sklepu - kup na ten przykład DVB-T 17/21-69 Tri-Digit MINI
    oraz Dipol-4 DVB-T VHF MUX 8 i powinno być dobrze. Z podłączeniem dasz radę.

    A wynalazkami z Youtube na zawracaj sobie... głowy. To cudo z puszki, to zwykły
    dipol, o zerowym wzmocnieniu. Takie coś może się sprawdzić jak będziesz mieszkała
    kilkaset metrów od nadajnika, ale wtedy zwykły drut wystawiony za okno też nie
    będzie gorzej odbierał, niźli puszka po skumbriach w tomacie.

  • 13. Data: 2016-12-13 00:23:07
    Od: art <a...@i...com>

    Dnia Mon, 12 Dec 2016 20:56:28 +0100, Krycha napisał(a):

    > Zachwycona jestem rezultatem tej anteny 'puszkowej'.
> [...]

    Jeśli chcemy odbierać na jednej antenie programy nadawane na różnych
    częstotliwościach, ważne jest aby miała w miarę płaską charakterystykę w
    odbieranym paśmie - krótko, by była szerokopasmowa. Znanym jest faktem,
    że szerokopasmowość w prostej antenie dipolowej można uzyskać poprzez
    zwiększanie średnicy metalowych ramion dipola. Wówczas warunek
    osiągnięcia fali stojącej realizuje się wzdłuż "geodezyjnej" (linii nie
    równoległej do osi pręta) na powierzchni przewodnika. Podobny efekt
    występuje w antenie "puszkowej", bowiem długość od środka dipola do jego
    końca zmienia się w sposób ciągły wraz ze zmianą punktów odbicia na
    końcach "skrzydełek" motylka. Oczywiście płaci się pewną cenę za odejście
    od polaryzacji poziomej.

    Stosowanie przedwzmacniaczy antenowych w antenach pokojowych nie wydaje
    mi się dobrym rozwiązaniem (rozsądniejsze jest użycie kabla
    koncentrycznego o większej średnicy, oczywiście przy zachowaniu tej samej
    impedancji falowej).

  • 14. Data: 2016-12-13 20:05:33
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2016 o 22:49, collie pisze:

> [...]
    > przez Ciebie sklepu - kup na ten przykład DVB-T 17/21-69 Tri-Digit MINI
    > oraz Dipol-4 DVB-T VHF MUX 8 i powinno być dobrze. Z podłączeniem dasz

    Podane przez Ciebie anteny mają tę dobrą cechę, że po obróceniu o 90 st
    zamieniają się z H na V i druga z V na H.
    Wystarczy jak kupię jedną i ją przetestuję do odbioru U, a potem V.
    Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,
    czy jednak muszę kupić drugą antenę.
    Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
    https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
    Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
    Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

    Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
    Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór
    sygnał? Wzmocnienie czy zakłócenia?
    O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi
    balkonu do balkonu nade mną.
    Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

    Krycha.

  • 15. Data: 2016-12-13 20:37:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 Dec 2016 20:05:33 +0100, Krycha napisał(a):

    > Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,

    Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość, zacznij od analizy co,
    skąd i na jakich częstotliwościach nadają w twojej okolicy. Potem nam to
    powiedz. Jak nie umiesz znaleźć tych danych, podaj przybliżony adres,
    ktoś dokona analizy za ciebie. Jak już będzie analiza, powiemy ci jakie
    anteny kupić i jak je zamocować.
    Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
    masztu :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 16. Data: 2016-12-13 21:21:48
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 13.12.2016 20:05, Krycha pisze:

> [...]
    > Wystarczy jak kupię jedną i ją przetestuję do odbioru U, a potem V.
    > Będę wiedziała czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje,

    Musisz mieć dwie anteny, niestety. Pierwsza bowiem (UHF) odbiera kanały 21-60,
    a druga 6-12. Przekręcanie anteny UHF do pozycji pionowej nie pomoże w odbieraniu
    przez nią kanałów 6-12 (MUX8). Podobnie będzie z próbą odbierania przez antenę
    VHF kanałów 21-60 (pozostałe MUX-y), po umocowaniu jej poziomo. Chociaż tu może
    być ciut lepiej: antena VHF jest w stanie odebrać pasmo UHF, choć mocno osłabione.
    Ale "żeby wiedzieć, czy z jednego kierunku odbiorę obie polaryzacje" nie trzeba
    robić takich eksperymentów. Wystarczy wiedza, gdzie znajdują się "Twoje" nadajniki
    MUX 1-3 i MUX 8.

    > Mam taką zwrotnicę, jeszcze oryginalnie zapakowaną
    > https://plus.google.com/u/0/collection/gbn9qB
    > Produkcja z lat 80-tych, cena 1060 zł.
    > Ciekawe, czy nadaje sie na dzisiejsze czasy?

    Nadaje się, fizyka nie zmieniła się wraz ze zmianą ustroju. Tylko musisz uważać,
    by podłączyć anteny do właściwych wejść: VHF to jest pasmo III, a UHF - IV-V.

    > Wszystkie anteny jakie oglądam są zamontowane na końcu masztu.
    > Czy gdyby maszt wystawał ponad antenę, to ma jakiś wpływ na odbiór sygnał?
    > Wzmocnienie czy zakłócenia?

    Nie ma to znaczenia. Na jednym maszcie może być kilka anten, jedna pod drugą,
    z zachowaniem pewnej odległości między nimi, by nie zakłócały się wzajemnie.

    > O tyle jest to dla mnie ważne, że mój stary maszt sięga od podłogi balkonu do
    > balkonu nade mną.
    > Aby zmieściła się antena muszę ją dać odpowiednio niżej.

    Dwie anteny zmieszczą się na nim bez problemu. Jeśli mieszkasz w blokowisku,
    to może być problem z wycelowaniem anteny na nadajnik, bo zasłania go na
    przykład sąsiedni blok. Wtedy trzeba korzystać z sygnału odbitego od bloku -
    kierując antenę na blok, ale to już stwierdzisz kręcąc anteną i łapiąc
    najsilniejszy sygnał - czy to bezpośredni, czy odbity.

  • 17. Data: 2016-12-13 22:00:08
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 13.12.2016 20:37, Jacek Maciejewski pisze:

    > Oj, nie mogę tego czytać :) Krycha, na litość...
    > Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca
    > masztu :)

    Trochę pokory. Szczególnie w kontaktach z kobietą.

  • 18. Data: 2016-12-14 21:10:49
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > anteny kupić i jak je zamocować.
    > Daj sobie spokój z oceną przydatności zwrotnicy czy problemem końca

    Chciałam przygotować wycinek mapy z google z zaznaczonymi punktami:
    moja pozycja oraz pozycja MUX-ów, ale nie nie udało mi sie odpowiednio
    szybko wybrać i nauczyc programu graficznego pod Ubuntu.
    Opiszę więc moją pozycję. Mam nadzieję że będzie czytelna.

    Stojąc na balkonie (I piętro) tyłem do mieszkania mam po lewej stronie,
    wzdłuż ściany bloku, w odległości 6-7 km
    MUX8 Obiekt nadawczy: Wysoka / g. Św. Anny
    Kanał nadawczy: 6 (184.5 MHz)
    Moc ERP [kW]: 10
    Wys. anteny: 36 m n.p.t
    Po dokładniejszym poznaniu dzisiejszej oferty nie jestem zaiteresowana.
    Może w przyszłości jak dadzą coś ciekawego

    Na wprost zasłonięty blokiem 4 piętrowym i drzewami
    MUX3 w linii prostej - ja, do Kędzierzyna (odległość prost ok. 10 km) i
    dalej Rybnik
    Obiekt nadawczy: Katowice / Rybnik - INFO
    Kanał nadawczy: 41 (634 MHz)
    Moc ERP [kW]: 6

    Za plecami, czyli po drugiej stronie bloku
    (najbliżej mnie):
    Obiekt nadawczy: Opole / Chrzelice
    Kanał nadawczy: 34 (578 MHz)
    Moc ERP [kW]: 100
    Wys. anteny: 200 m n.p.t
    Z tego kierunku korzystam z anteny DVBT dla małego pokoju.

    Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

    Krycha.

  • 19. Data: 2016-12-14 23:12:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 14 Dec 2016 21:10:49 +0100, Krycha napisał(a):

    > Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

    Nie da się. Podaj miejsce zamieszkania, to najprostsze (albo weź kompas
    i określ azymuty do nadajników to se strianguluję na mapie :)
    IMO mieszkasz gdzieś koło Strzelec Opolskich. Jeśli się nie mylę to masz
    z balkonu do dyspozycji praktycznie na jednym kierunku św. Annę i
    Chrzelice.
    -Z św. Anny masz MUX8 kan.6 moc 10 kW polar. H
    -Z Chrzelic masz MUX3 kan.34 moc 100 kW polar. H; MUX2 kan23, 100kW, H;
    MUX1 kan46, 100kW, H
    Zakładam że możesz postawić antenę na balkonie. Więc odpuść sobie św.
    Annę, nastaw się na Chrzelice, kup kilkuelementową (za elementy licz
    tylko to co jest *przed* dipolem) antenę Yagi na kanały od 23 do 46,
    podłącz do telewizora i powiedz nam co odbierasz i jak. Jeśli się mylę i
    nie mieszkasz tam gdzie powiedziałem to wskazówki mogą byc inne.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2016-12-15 11:14:48
    Temat: Re: dobra antena TV do słabego sygnałuYagi
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 14.12.2016 21:10, Krycha pisze:

> [...]
    > Z tego kierunku korzystam z anteny DVBT dla małego pokoju.
    >
    > Da się według tego opisu wyobrazić moją pozycję do sygnału DVBT?

    Da się. Wygląda, że mieszkasz w Zdzieszowicach. Jeśli patrząc z balkonu w lewo,
    wzdłuż bloku, widzisz Górę Św. Anny, to obracając się o 45 st. w prawo powinnaś
    dojrzeć w odległości 75 km silny nadajnik MUX 3 w Katowicach/Kosztowy, o mocy
    100 kW, bo nie będzie go przysłaniał sąsiedni blok, który masz na wprost.

    Zaopatrz się zatem w dobrą antenę Yagi (może być ta UHF z pierwszego Twego postu)
    i nakieruj ją na Katowice. Potem patrząc na ekran telewizora na kanale 41,
    obracając anteną delikatnie w lewo i w prawo, uzyskaj obraz bez pikselozy.
    I po bólu...