  • 51. Data: 2017-02-28 00:21:19
    Temat: Re: duży cyfrowy zegar. po co mu AC?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Czestotliwosc dlugoczasowo nie jest dowolna. Licza liczbe okresow i
    > porownuja ze wzorcem. I dlugoczasowo uchyb chca sprowadzic do zera.

    Zastanawiam sie, kto, gdzie i w jaki sposob sie tym zajmuje.

    > Pomiedzy czestotliwoscia a okresem jest sztywna zaleznosc. I nie jest
    > gowno prawda to ze jak generator ma dostarczac moc do sieci to sie nie
    > musi szybciej obracac. Bo musi sie szybciej obracac. A opor jaki daje
    > siec nie pozwalajac mu sie rozbiec jest wlasnie dostarczana moca.

    Jak na moje, to on CHCE sie szybciej obracac, ale nie moze. Tu o moment
    napedowy chodzi. Obroty sa stale, ale moment jest tym wiekszy, im wieksze
    obciazenie (czyli hamowanie sieci - czyli wiecej mocy trzeba dostarczyc,
    zeby utrzymac te stale obroty).

    Cos jak z samochodem. Zapnij bieg, rozpedz sie do 50. Silnik ma jakies
    obroty. Zaciagnij reczny i dodaj gazu tak, zeby utrzymac te 50 km/h na
    tym biegu. Obroty beda te same, ale moment wiekszy.

    Potem pusc reczny, pusc gaz i jedz te 50 sila rozpedu, czy nawet z gorki.
    Gaz puszczony, moc nie jest dostarczana do silnika, a on dalej bedzie sie
    krecil z tymi samymi obrotami.

    > siec hamuje generator to moc plynie z generatora do sieci a jak siec
    > pomaga obracac sie generatorowi zeby pracowal z czestotliwoscia sieci to
    > pracuje on jako odbiornik mocy z sieci bo wymusza nizsza czestotliwosc
    > sieci.

    Chce wymusic (jego opory chca zmniejszyc jego predkosc), ale tego nie
    robi. Ta chec to wlasnie moment.

    > Wszystko co jest podlaczone do sieci i jest obciazeniem czynnym
    > hamuje generatory i zaczynaja obracac sie wolniej.

    Hamuje - zgoda. Ale nie zaczynaja obracac sie wolniej. Chca to robic, ale
    wiekszy moment na wale im to uniemozliwia - kreca sie tak samo szybko,
    tylko wiecej energii (mechanicznej) do tego potrzebuja.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 52. Data: 2017-02-28 00:26:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dobrze mowisz ... tylko ze to sie wyraza w stopniach roznicy miedzy
    > faza wirnika a stojana.

    Im wieksza ta roznica, tym wiekszy wymagany moment, bo stojan bardziej
    hamuje wirnik?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 53. Data: 2017-02-28 02:07:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Feb 2017 12:58:48 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Hmm, ale dokładnie 50 Hz to jedno, a sygnał czasu (informacja o aktualnym
    > czasie) to drugie :)

    Zadnego sygnalu czasu nie bylo - wystarczylo dokladne 50Hz, aby raz
    ustawiony zegar dzialal dokladnie, az do wylaczenia pradu, co za PRL
    zdarzalo sie dosc czesto.

    Ale ... tak sobie mysle, ze przeciez byly liczniki dwutaryfowe i do
    nich zegar sterujacy.

    nadawali w sieci jakis sygnal czasu, czy za PRL szybko sie zegar
    rozjezdzal ?

    J.

  • 54. Data: 2017-02-28 02:38:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rozjezdzal sie ale wolno. W starych licznikach dwutaryfowych byl zegar mechaniczny z
    nakrecaniem sprezyny elektromagnesem. Wtedy inkasenci przychodzili po kase do
    mieszkan i mieli w zakresie obowiazkow sprawdzanie czy zegar pokazuje wlasciwa
    godzine. Niewielka niedokladnosc zegarow byla i jest na reke tym co prad robia. Z ich
    punktu siedzenia przejscie w calej Polsce na druga taryfe i zalaczenie jednoczesnie
    wszyskich urzadzen grzewczych nie bylo binarne.

  • 55. Data: 2017-02-28 09:07:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Feb 2017 17:38:12 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
> [...]
    > inkasenci przychodzili po kase do mieszkan i mieli w zakresie
    > obowiazkow sprawdzanie czy zegar pokazuje wlasciwa godzine.

    Taki zegar byl chyba srednio dokladny ... kilkunastu minut na mesiac
    bym sie spodziewal ?

    Ale potem chyba wprowadzili takie na silniku synchronicznym ?

> [...]
    > robia. Z ich punktu siedzenia przejscie w calej Polsce na druga
    > taryfe i zalaczenie jednoczesnie wszyskich urzadzen grzewczych nie

    A ten zegar piecem sterowal, czy od pieca byl drugi ?
    I to juz wlasciciela zmartwienie odpowiednio duzy margines dac, zeby
    nie zaplacic w dzennej taryfie :-)

    J.

  • 56. Data: 2017-02-28 10:47:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-27 o 18:04, J.F. pisze:

    > Byc moze.
    > USA to na tyle duzy rynek (i Meksyk i Kanada ?), ze oplacalo sie zrobic
    > US dzialajacy tylko na 60Hz.

    Ten akurat dało się przestawić na 50Hz.
    Dołożyłem też generator kwarcowy.
    Już nie pamiętam, czy jego nieprawidłowa praca wynikała tylko z 50/60
    czy też z zakłóceń z tej przejściówki.
    P.G.

  • 57. Data: 2017-02-28 11:50:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Profesjonalisci robili te zegary i chyba bylo dziesiatki lat dobrze i sie nie
    spodziewali duzych odchylek miesiecznych. Mialbys lepszy pomyslunek to bys o zegarach
    z silniczkami nie napisal.

  • 58. Data: 2017-02-28 15:21:56
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A propos ... podziekuj Robertowi za przypomnienie
    > http://techno-logic-art.com/clock.htm
    >
    > Duzy, cyfrowy zegar, godny powiedzenia na scianie.
    > Tylko na mosfetach zrobic, w technologii cmos, zeby malo pradu bral
    > :-)

    Ten bierze 2W... malutko.

    Ciekawe czemu nie użył 1N4148 albo innych, mniejszych diod.

    No i ciekawe, jak to planował, bo chyba nie w głowie...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 59. Data: 2017-02-28 15:24:14
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Ciekawe czemu nie użył 1N4148 albo innych, mniejszych diod.

    Tu zamiast diod prostowniczych wrzucił LEDy:
    http://techno-logic-art.com/tower.htm

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 60. Data: 2017-03-02 11:54:15
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    JaNus wrote:

> [...]

    Poniekąd tak. Obiło mi się kiedyś o uszy, że służby nagrywają
    brum sieciowy właśnie ze względu na jego krótkookresową niestabilność.
    Ponieważ jest on obecny na każdym nagraniu, można na tej podstawie
    określić czas jego powstania. Ile w tym prawdy -- nie wiem, ale
    od strony technicznej brzmi sensownie.

    > Cała sieć była więc nimi kontrolowana, co pozwalało wykorzystywać te 50,
    > czy 60 Hz jako całkiem pewne odniesienie. Błąd był mniejszy, niż jakieś
    > ułamki sekundy na... rok!

    Bzdura, stabilizuje się częstotliwość długookresowo (korekty raz do
    kilku razy na dobę). Krótkookresowo jeździ jak dzika.

    Pozdrawiam, Piotr