  • 11. Data: 2019-09-03 14:42:24
    Temat: Re: fale dlugie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    > Podobno stacje miały być odległe o 9 kHz i ich częstotliwości też miały się
    > dzielić przez 9 kHz.

    Odstęp 9 kHz był za czasów 227 kHz. Przy 225 kHz już jest odstęp 10 kHz.
    Podobnie na falach średnich - Radio Luxemburg z 1411 przesiadło się na
    1410 kHz

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2019-09-03 15:09:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    [...]

    > Odstęp 9 kHz był za czasów 227 kHz. Przy 225 kHz już jest odstęp 10 kHz.
    > Podobnie na falach średnich - Radio Luxemburg z 1411 przesiadło się na
    > 1410 kHz

    Tak to jest, jak się pisze z głowy, czyli z niczego - 1439 i 1440 kHz i
    na falach średnich utrzymano raster 9 kHz. Natomiast usiłuję znaleźć
    źródło na temat fal długich i nie udaje mi się.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2019-09-03 15:15:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał(a):
    > Tak to jest, jak się pisze z głowy, czyli z niczego - 1439 i 1440 kHz i
    > na falach średnich utrzymano raster 9 kHz. Natomiast usiłuję znaleźć
    > źródło na temat fal długich i nie udaje mi się.

    Znalazłem tylko tyle:
    "Nieco wcześniej w listopadzie 1978 zmieniono częstotliwości zakresu
    średniofalowego o 1 kHz, zgodnie z zaleceniem aby częstotliwości nośne
    stacji radiofonicznych z zakresu fal długich i średnich mieściły się w
    rastrze 9 kHz ( 225 dzieli się przez 9 natomiast 227 jest liczbą pierwszą)."
    http://www.rcnkonstantynow.pl/boveri/index.php?p=bb/
    czestot

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 14. Data: 2019-09-03 15:17:47
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 03.09.2019 o 14:42, RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Odstęp 9 kHz był za czasów 227 kHz. Przy 225 kHz już jest odstęp 10 kHz.

    Ależ gdzie tam.

    216 Monte Carlo, 225 Warszawa I, 234 RTL

    Właśnie przejście na 225 to było dostosowanie się do rastra 9 kHz.

    MJ

  • 15. Data: 2019-09-03 17:04:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Ależ gdzie tam.
    >
    > 216 Monte Carlo, 225 Warszawa I, 234 RTL
    >
    > Właśnie przejście na 225 to było dostosowanie się do rastra 9 kHz.

    Z tym że nie wszyscy się podporządkowali. W Mongolii cały czas nadają
    na 227 kHz.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2019-09-03 20:20:00
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > na falach średnich utrzymano raster 9 kHz. Natomiast usiłuję znaleźć
    > źródło na temat fal długich i nie udaje mi się.

    Mam odbiornik, jakiś Sony taki z prawie wszystkimi zakresami, ma też
    SSB. Nie pamiętam teraz, ale zależnie od zakresu stosuje on raster albo
    9kHz, albo 10. Także raster 10kHz też jest stosowany.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 17. Data: 2019-09-04 10:50:24
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Z tym że nie wszyscy się podporządkowali. W Mongolii cały czas nadają
    > na 227 kHz.

    Nie trzeba tak daleko szukać - Europe 1 nadaje na 183.

    MJ

  • 18. Data: 2019-09-04 13:01:30
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    On 03.09.2019 20:20, Cezary Grądys wrote:
    > Mam odbiornik, jakiś Sony taki z prawie wszystkimi zakresami, ma też
    > SSB. Nie pamiętam teraz, ale zależnie od zakresu stosuje on raster albo
    > 9kHz, albo 10. Także raster 10kHz też jest stosowany.
    Raster 10 kHz jest stosowany w obu Amerykach na falach średnich. A fal
    długich nie używają do radiofonii, a (tak jak u nas pomiędzy zakresami
    fal długich i średnich) do NDB.

  • 19. Data: 2019-09-04 16:22:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie trzeba tak daleko szukać - Europe 1 nadaje na 183.

    Przykład był daleki, lecz dotyczył bliskiej nam częstotliwości.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2019-09-04 19:59:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.09.2019 o 13:01, mrvtktjv pisze:
    > Raster 10 kHz jest stosowany w obu Amerykach na falach średnich. A fal
    > długich nie używają do radiofonii, a (tak jak u nas pomiędzy zakresami
    > fal długich i średnich) do NDB.

    Mam takie radyjko
    https://www.radiomuseum.org/r/sony_icf_7600d.html
    i ono ma przełącznik 9/10
    https://www.radiomuseum.org/images/radio/sony_corpor
    ation/fm_lw_mw_sw_pll_synthesized_2309810.jpg

    MJ