  • 21. Data: 2014-07-25 13:05:44
    Temat: Re: historiapojazdu.gov.pl - ciekawe, kiedy to sie rozkreci ;)
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-07-24 15:21, J.F. wrote:
    > Niby owszem - program klasy paru zaliczen na studiach, ale jak
    > pomyslisz ze ma obslugiwac tysiace terminali

    Te terminale to normalne pecety. Prawdopodobnie moc obliczeniowa po
    stronie serwera podczas wprowadzania danych jest zerowa. "Terminal"
    tylko pyta i dostaje lub wysyla gotowe dane.

    , rejestrowac miliony
    > pojazdow rocznie

    Przy 1 mln to jakieś 2800 dziennie. Czyli *DWA* na minutę. Da radę mój
    tablet z biedronki obsługiwać taką pierdołę. Moc obliczeniowa
    kalkulatora jest potrzebna.

    Przypuszczam też że ilośc zapytań będzie co najwyżej 100 na minutę. Tu
    wyrobi się tablet ze sklepu dla idiotów.

    Tak, jestem programista i wiem co mówie. Pieprzenie że do takich zadan
    wymagane są kosmiczne klastry, serwerownie i dedykowane elektrownie jest
    zwykłym pierdoleniem polityków widzacych interes na produkowaniu bubla
    za kosmiczne pieniądze.

    >, zorganizowac wdrozenie we wszysykich powiatach

    To bedzie musiał byc bez względu na system czy za darmo czy od studenta
    czy od "profesjonalistów po 10 latach robienia trywialnej bazy danych
    pod nazwą *systemu*".

    > Albo za ocene "a moglismy miec program za darmo" ...

    Albo: po co mieć program za 100tyś skoro można miec gorszy za 50mln?

  • 22. Data: 2014-07-25 15:47:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Jul 2014 13:05:44 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
    > Te terminale to normalne pecety. Prawdopodobnie moc obliczeniowa po
    > stronie serwera podczas wprowadzania danych jest zerowa. "Terminal"
    > tylko pyta i dostaje lub wysyla gotowe dane.

    Prawdopodobnie tak. Ale trzeba to tak zorganizowac, co akurat dzis
    jest naturalnym wyborem, a potem jeszcze np pamietac otwarte sesje ...
    albo zrobic tak, aby nie pamietac.

    > rejestrowac miliony pojazdow rocznie
    > Przy 1 mln to jakieś 2800 dziennie. Czyli *DWA* na minutę. Da radę mój
    > tablet z biedronki obsługiwać taką pierdołę. Moc obliczeniowa
    > kalkulatora jest potrzebna.

    Ale rok ma 250 dni roboczych, dzien 8h pracy, co juz nam daje
    8/minute. Tylko ja mysle ze pojazd ma srednio co 5 lat do czynienia z
    urzedem, wiec tych milionow to jest z 5. I mamy zapis co 2s.

> [...]
    > wymagane są kosmiczne klastry, serwerownie i dedykowane elektrownie jest
    > zwykłym pierdoleniem polityków widzacych interes na produkowaniu bubla

    No, jesli urzad chce tam np skany dokumentow, to juz sie robi z
    dyskami ciezko. A jak ma tam byc wysoka niezawodnosc, regularne
    backupy, itd - to trzeba jednak w serwer troche zainwestowac.
    Nieduzo w wersji minimalnej, ale jednak.

    > To bedzie musiał byc bez względu na system czy za darmo czy od studenta
    > czy od "profesjonalistów po 10 latach robienia trywialnej bazy danych
    > pod nazwą *systemu*".

    Tylko musisz zatrudnic tysiac ludzi.
    I dopisac pare mln do rachunku.

    > Albo: po co mieć program za 100tyś skoro można miec gorszy za 50mln?

    No wlasnie, tak sie amatorom wydaje, 100 tys ...

    J.

  • 23. Data: 2014-07-25 16:02:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-07-25 15:47, J.F. wrote:
    > Ale rok ma 250 dni roboczych, dzien 8h pracy, co juz nam daje
    > 8/minute. Tylko ja mysle ze pojazd ma srednio co 5 lat do czynienia z
    > urzedem, wiec tych milionow to jest z 5. I mamy zapis co 2s.

    a) śmiesznie mała baza danych, paredziesiąt milionów wpisów.
    b) 2s robi się byle czym, wliczając w to najmarniejsze bazy danych
    "pisane przez pryszczatych nastolatków"

    > No, jesli urzad chce tam np skany dokumentow

    Zbędne. Wyłacznie głupia filozofia że na wszystko musi być dupochron.
    nawet gdyby skanowali po kilka jpg na każdą akcję, to dalej nie są to
    imponujące problemy bazodanowe. To tylko składowanie.

    >, to juz sie robi z
    > dyskami ciezko. A jak ma tam byc wysoka niezawodnosc, regularne
    > backupy, itd - to trzeba jednak w serwer troche zainwestowac.
    > Nieduzo w wersji minimalnej, ale jednak.

    *Bardzo* malo. Idę o zakład że politycy i urzędy rozdmuchały projekt, bo
    sam pomysł trzymania smiesznych ilości danych per samochód naprawdę nie
    jest imponujący. To wlasnie robota dla lepszego studenta na zaliczenie -
    podobny poziom zlozonosci problemu.

    > Tylko musisz zatrudnic tysiac ludzi.
    > I dopisac pare mln do rachunku.

    Dopiszesz je zawsze, nawet gdyby przejść na techonlogię wpisywania
    danych na kamiennych tablicach.

    > No wlasnie, tak sie amatorom wydaje, 100 tys ...

    Zaryzykuje że za obecną żalośnie prymitywną funkcjonalność - nawet mniej.

  • 24. Data: 2014-07-25 16:31:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Jul 2014 16:02:19 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > a) śmiesznie mała baza danych, paredziesiąt milionów wpisów.
    > b) 2s robi się byle czym, wliczając w to najmarniejsze bazy danych
    > "pisane przez pryszczatych nastolatków"

    Niby tak, ale radze sprawdzic pod pelnym obciazeniem, zeby sie nie
    okazalo ze pryszczaty nastolatek o czyms tam zapomnial lub nie
    przewidzial. Albo od razu postawic na cos sprawdzonego.

    > Zbędne. Wyłacznie głupia filozofia że na wszystko musi być dupochron.

    I tak maja, ale na papierze. Wiec to raczej kwestia wygody ... i
    zabezpieczenia przed pozarem, powodzia, itp.

    > nawet gdyby skanowali po kilka jpg na każdą akcję, to dalej nie są to
    > imponujące problemy bazodanowe. To tylko składowanie.

    Oczywiscie, tym niemniej przy 1MB przybywa juz 4TB rocznie - i domowy
    pecet tego nie zdzierzy.

> [...]
    > sam pomysł trzymania smiesznych ilości danych per samochód naprawdę nie
    > jest imponujący. To wlasnie robota dla lepszego studenta na zaliczenie -

    Z jednej strony tak, z drugiej - okaze sie ze ten student przez rok
    nie doprowadzi programu do dobrego dzialania.

    Bylo stanac do przetargu :-)

    J.

  • 25. Data: 2014-07-25 16:40:50
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2014-07-24 19:50, masti pisze:

    > a co mają informatycy do wklepanych danych?

    A te dane historyczne są ręcznie wklepywane, czy pobierane z jakichś baz
    prowadzonych od dawna?

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 26. Data: 2014-07-25 16:59:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
    net...

    > Z jednej strony tak, z drugiej - okaze sie ze ten student przez rok
    > nie doprowadzi programu do dobrego dzialania.

    Przede wszystkim taki system musi zostać przetestowany. Dla przeciętnego
    studenta informatyki przetestować system to znaczy stwierdzić "u mnie
    działa". Stąd później dziwne przekonanie że skoro on napisze taki soft w
    miesiąc to koszt powinien wynosić 10 tys. zł. Tymczasem w praktyce
    kodowanie to jakiś malutki procent wydatków na stworzenie softu.

    Piszę przemysłowy (a więc taki co "musi" działać dobrze) soft zawodowo i
    praktyka pokazuje że jak programista w jeden dzień napisze nową
    funkcjonalność to następnie od tygodnia do miesiąca trwają testy. I te testy
    tyle kosztują.

    W przypadku softu sieciowego jest jeszcze gorzej bo należy zrobić testy
    obciążeniowe. Jeśli z wyliczeń wyszło że _średnio_ będzie 10 zapytań na
    minutę. To nie wystarczy sprawdzić dla 11 jednoczesnych zapytań tylko trzeba
    zrobić test dla np. 100. Sama infrastruktura potrzebna do takiego testu
    kosztuje. Owszem używa się maszyn wirtualnych ale je trzeba skonfigurować i
    zasymulować na nich działanie klientów. Czyli znowu napisać kawałek softu
    który coś będzie udawał, albo dać zarobić kolejnym testerom.

    Na koniec dochodzi jeszcze walidacja czyli iluś ludzi przez ileś dni
    sprawdza różne kombinacje danych wejściowych i patrzą czy w bazie dane
    zostały poprawnie zapisane. Nawet dla tak prostego systemu to trwa, a za ten
    czas trzeba komuś zapłacić + dodatkowo za delegację i hotel/dojazdy bo
    walidacja odbywa sięu klienta końcowego.

    Do tego dochodzi dokumentacja, obsługa biurowa itp. sprawy i w efekcie
    okazuje się że soft o funkcjonalności która student tworzy przez dwa
    tygodnie na zaliczenie. Jakiś programista tworzy za 5 kpln, testowanie
    pochłania 5 ludzi przez miesiąc dając kolejnych 25 kpln. Obsługa biurowa
    (sekretariat, księgowość) całej trójki to 10 kpln, a na koniec walidacja co
    wiąże się z delegacją) 10 kpln za robotę i drugie tyle za hotele i
    przejazdy.

    Do tego wynajęcie biura, koszt sprzętu i licencji i okazuje się że
    dochodzimy do kwoty bliskiej 70 tysiącom za soft który programista napisał w
    dwa tygodnie zarabiając 5 tys. brutto.

    Drugie możliwe rozwiązanie to zakup gotowego rozwiązania bazodanowego oraz
    klient-serwer od jakiegoś dostawcy (np. IBM), który ma swoje rozwiązanie
    przetestowane i zwalidowane i wtedy można się skupić na samej
    funkcjonalności. Wymaga to trochę mniej pracy programistycznej i znacznie
    mniej testowania, ale cena takiego rozwiązania nie liczy się w tysiącach ani
    ich dziesiątkach, ale setkach tysięcy.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 27. Data: 2014-07-25 20:22:31
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyrobi się tablet ze sklepu dla idiotów.
    >
    > Tak, jestem programista i wiem co mówie.

    A czego ? :-)

    > Pieprzenie że do takich zadan wymagane są kosmiczne klastry, serwerownie i
    > dedykowane elektrownie jest zwykłym pierdoleniem polityków widzacych
    > interes na produkowaniu bubla za kosmiczne pieniądze.

    No niezbędne są :-)

  • 28. Data: 2014-07-26 15:46:56
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-24 10:42, Maciek "Babcia" Dobosz pisze:

> [...]
    > się że program nie jest dostosowany do lokalnych warunków, lokalizacja
    > nie jest prosta a dodatkowo program się nie skaluje - wydajność spadała
    > na łeb gdy zamiast 10 tysięcy rekordów baza dostała o 2 rzędy wielkości
    > więcej. Próbowałem na samym początku tłumaczyć że takie są zagrożenia.
    > Nikt nie słuchał - poświęcono mnóstwo czasu i kasy by wdrożyć system
    > który nie za dobrze był do naszych potrzeb dostosowany.
    >
    > Tak to się dzieje gdy amatorzy uważają że jak coś jest "zachodnie" i za
    > darmo to musi być wspaniałe i spełniać lokalne wymagania.

    Zupełnie nie widzę analogii. W waszej firmie był już jakiś system, a
    więc wprowadzanie innego wymagałoby sporo modyfikacji, a to = koszty. A
    Polska w tym czasie dopiero robiła plany wprowadzenia CEPiKu. Presson
    przywiózł gotowy do instalacji, sprawdzony, testowany przez wiele lat -
    program, a oni nie skorzystali...

  • 29. Data: 2014-07-26 15:47:49
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-24 12:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Trybun I...@j...com ...

    > Rozumiem ze miało byc: nawet go NIE próbowali?

    Jasne.

  • 30. Data: 2014-07-26 15:49:15
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-24 15:21, J.F. pisze:

    > Jestes pewien ze tak zupelnie za darmola ?
    >
    > Bo potem sie okazuje ze oplaty rozne to jednak sa, po polsku to on nie
    > umie, wymaga jakiegos strasznie drogiego komputera, ktorego juz nikt
    > nie kupuje, z uwagi na starosc dorobienie wspolczenych funkcjonalnosci
    > jest niemozliwe itp.

    Tak, sprawa w swoim czasie była nawet dość głośna. Nasi nawet tego nie
    analizowali pod względem sprzętu itd.

    > No coz, to co jest, na razie dziala.
    > Niby owszem - program klasy paru zaliczen na studiach, ale jak
    > pomyslisz ze ma obslugiwac tysiace terminali, rejestrowac miliony
    > pojazdow rocznie, zorganizowac wdrozenie we wszysykich powiatach, to
    > przestaje byc wesolo.

    Teraz jeszcze podaj ile kasy poszło na przetargi, na koszty opracowania
    i wydania programu, o korzyściach dla kolesi nie wspominając. Także
    pomijając przydatność tego co utworzono - dla nas zainteresowanych -
    płatników-kierowców.

    > Albo za ocene "a moglismy miec program za darmo" ...
    >

    > J.

    Nikogo z naszych wybrańców nie interesuje coś darmowego, coś co nie
    kosztuje nic. Kiedyś w "Misiu" to był żart z kupowaniem/wypożyczaniem
    szabli, z "misiem" na miarę możliwości", w Polsce po 89 roku to
    codzienna rzeczywistość.