  • 71. Data: 2018-02-15 13:29:53
    Temat: Re: hysteria spalinowa
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > łączenie paliwa z tlenem (pomijac tych, co dopisza chlor czy fluor).

    To by było utlenianie. Spalanie, za PWN:
    proces fizykochemiczny, którego podstawą jest przebiegająca z dużą
    szybkością reakcja utleniania, polegająca na gwałtownym łączeniu się
    substancji spalanej (paliwa) z utleniaczem, której towarzyszy
    wydzielanie się dużej ilości energii i zazwyczaj płomień;

    Pies jest pogrzebany w tym płomieniu, bo nie ma płomienia bez reakcji w
    fazie gazowej.

    > Ale ... jesli koks nie odparuje, to nie ma cudow - polaczenie musi
    > nastąpic z paliwem stałym.

    Odparowanie to proces fizyczny, a tu albo tlen łączy się w podwyższonej
    temperaturze z węglem, tworząc lotne związki, albo sama wysoka
    temperatura degraduje węgiel (materiał, nie pierwiastek) do lotnych
    związków, a te dalej już płoną płomieniem :) Natomiast jeśli darujemy
    sobie ten płomień, to oczywiście reakcja może zachodzić na granicy faz
    gazowej i stałem i wcale nie musi następować "odparowanie" węgla. Celowo
    nie używam słowa gazyfikacja, bo chemik rozumie przez to nieco inny
    proces.

    > Dlatego taki pomaranczowy :-)

    pomarańczowy płomień głównie od zanieczyszczeń, np. sodem, chyba, że
    chodzi Ci o żar, to wtedy sama temperatura.

    > Bodajze pierwsze łączenie zachodzi do CO, drugie moze juz byc w fazie
    > gazowej.

    No np. to.

    --
    Marcin

  • 72. Data: 2018-02-15 14:11:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-02-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >wydzielanie się dużej ilości energii i zazwyczaj płomień;

    >Pies jest pogrzebany w tym płomieniu, bo nie ma płomienia bez reakcji

    Ale tylko "zazwyczaj" :-)

> [...]
    >temperatura degraduje węgiel (materiał, nie pierwiastek) do lotnych
    >związków, a te dalej już płoną płomieniem :)

    Dlatego pisalem o koksie :-)

    Degradowac juz nie bardzo jest co, wegiel nie odparuje, jak juz
    uzgodnilismy ... no to gdzie tu moze płomien byc :)

    Ok, tu mamy dwustopniowe utlenianie, ale chodzi mi po glowie np
    spalanie zelaza w tlenie - tez chyba za mala temperatura na
    odparowanie.

    >pomarańczowy płomień głównie od zanieczyszczeń, np. sodem, chyba, że
    >chodzi Ci o żar, to wtedy sama temperatura.

    Od powietrza, bo bez miecha to czerwony :-)

    J.

  • 73. Data: 2018-02-15 14:42:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dlatego pisalem o koksie :-)
    >
    > Degradowac juz nie bardzo jest co, wegiel nie odparuje, jak juz
    > uzgodnilismy ... no to gdzie tu moze płomien byc :)

    Ale koks to raz, niekoniecznie izolowane atomy węgla, a często struktury
    polimeryczne z okolic grafitu, dwa, że np. tak jak napisałeś, utlenia
    się najpierw do formy pośredniej, a później dopiero spala do CO2.

    > Ok, tu mamy dwustopniowe utlenianie, ale chodzi mi po glowie np
    > spalanie zelaza w tlenie - tez chyba za mala temperatura na
    > odparowanie.

    Skłaniałbym się, że nie w fazie gazowej a na granicy fazy stałej. Z
    drugiej strony miejscowo, to ta temperatura może być bardzo wysoka (np.
    takie żelazo piroforyczne). Zelazo wrze poniżej 3k C. To w sumie nie tak
    dużo. Taki magnez wrze w ok 1k C i pewnie to, poza jego reaktywnoscia
    dokłada się do efektu przy spalaniu.

    > Od powietrza, bo bez miecha to czerwony :-)

    Zleży jaka temperatura, nie (temperatura ciała doskonale czarego)?

    --
    Marcin

  • 74. Data: 2018-02-15 15:08:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
> [...]
    > takie żelazo piroforyczne). Zelazo wrze poniżej 3k C. To w sumie nie tak
    > dużo. Taki magnez wrze w ok 1k C i pewnie to, poza jego reaktywnoscia

    A jeszcze pomyślałem, że dla popularnych metali (za wyjątkiem osmu) to
    jest w sumie bardzo prosta wskazówka czy spalanie idzie na granicy fazy
    stałej czy w gazowej - dym. Jak jest, to musi być przynajmniej cześciowo
    w gazowej.

    --
    Marcin

  • 75. Data: 2018-02-15 15:20:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 15 Feb 2018 12:23:50 +0100, J.F.

    > I co - wegiel odparowuje ?
    > O ile pamietam, to okolo 4000 stopni wymaga ... piec nie wytrzyma :)
    > I co dalej z tym koksem ?

    Dalej z koksu "wyłazi" CO i spala się z wydzieleniem energii (abo i nie, po
    prostu marnując się w kominie) generując znienawidzone przez wszystkich
    CO2. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 76. Data: 2018-02-15 16:00:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >nie, po
    >prostu marnując się w kominie) generując znienawidzone przez

    Ale to "wylazenie CO" to tez spalanie, i to nawet bardziej
    energetyczne niz pozniejsze CO2 :-)

    J.

  • 77. Data: 2018-02-15 16:02:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-02-15, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

> [...]
    >fazy
    >stałej czy w gazowej - dym. Jak jest, to musi być przynajmniej

    Dym musi byc, bo inaczej zwarta warstwa tlenku ugasi pozar.
    I to ta warstwa tlenku moze dymic.

    J.

  • 78. Data: 2018-02-15 17:33:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-02-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale koks to raz, niekoniecznie izolowane atomy węgla, a często
    >struktury
    >polimeryczne z okolic grafitu,

    Mowisz, ze z tego powodu latwiej paruje ? :-)

> [...]
    >(np.
    >takie żelazo piroforyczne). Zelazo wrze poniżej 3k C. To w sumie nie

    Nie tak duzo, szczegolnie, ze wiadomo, ze tam jest goraco :-)

    No coz, mamy jeszcze proces Bessemera, tam jakos zelazo slabo sie
    utlenia ...

    >Zleży jaka temperatura, nie (temperatura ciała doskonale czarego)?

    Dokladnie.
    Czyli co - mozna spalac paliwo stale ? :-)

    J.

  • 79. Data: 2018-02-15 17:59:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 15 lutego 2018 16:02:57 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dym musi byc, bo inaczej zwarta warstwa tlenku ugasi pozar.
    > I to ta warstwa tlenku moze dymic.

    Swoją drogą to jest straszna kaszana, ludzkość zna palenie od tysięcy lat,
    a nauka nie posunęła się nic do przodu, przynajmniej w kwestii palenia
    w chałupach. Bo to że jakaś tam dmuchawa jest czy bieda-sterownik
    to żaden postęp...

    L.

  • 80. Data: 2018-02-16 00:54:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dym musi byc, bo inaczej zwarta warstwa tlenku ugasi pozar.

    Że tak inteligentnie zapytam, E?

    > I to ta warstwa tlenku moze dymic.

    Do czego potrzebuje albo bardzo wysokiej temperatury - a tej nie będzie
    skoro ta warstwa odcina palący się metal od tlenu, albo gdy powstanie w
    fazie gazowej.

    --
    Marcin