  • 21. Data: 2019-11-04 22:56:33
    Temat: Re: jest tu ktoś ?...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-04 o 22:47, wowa pisze:

    > Nie pamiętam nazwy, sprawdzę jeśli to istotne. Pasty o różnych temp dla
    > płytek dwustronnych. Obsadzasz jedną strone i do pieca, potem drugą i
    > żeby elementy z pierwszej strony nie odpadły to pasta musi mieć niższą
    > temp topnienia. Dla płytek jednostronnych to oczywiście nieistotne.
    > Wojtek

    No tak. Jak mam jednostronne. Ale dzięki za tip'a - zapamiętam to sobie :)

  • 22. Data: 2019-11-04 22:58:33
    Od: Robert <m...@g...com>

    W dniu 04.11.2019 o 22:47, wowa pisze:

> [...]
    > żeby elementy z pierwszej strony nie odpadły to pasta musi mieć niższą
    > temp topnienia. Dla płytek jednostronnych to oczywiście nieistotne.

    Ja używam jednej pasty i problemów nie mam. Fakt, że staram się cięższe
    elementy układać na jednej stronie i tą stronę wkładam do pieca na drugi
    rzut.

  • 23. Data: 2019-11-04 23:04:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Podajnik jest jeden. Wkładasz rolkę z elementami, nawijasz rozbiegówkę i
    > kalibrujesz.

    Chodzi mi o ten cały "zestaw" , na którym jest miejsce na rolkę z
    elementami i te małe roleczki zwijające taśmę : czy to CAŁE można odpiąć
    ? Niektóre maszyny tak mają.

    Tutaj koleś odkręca (i potem demontuje ale nieważne) ;
    https://www.youtube.com/watch?v=JcyZQxw6-2A

    Ale to odkręcanie to ileś tam śrub - walka straszna.
    Pytam, bo może coś kitajce udoskonalili i zrobili wymienne ? Taki jestem
    optymistyczny fantasta :)

    > Używam, prymitywny do bólu ale działa. Można włożyć do 5 lasek.

    A dlaczego 5 ? Z czego to ograniczenie wynika ? Z softu ?
    > Zniechęca mnie żonglowanie kartą SD. Poza tym jakoś ten mały dotykowy
    > ekranik wydaje mi się niewygodny. Z opcji które tam są dosyć często się
    > korzysta.

    no tak. Tego się właśnie obawiam. Czyli jednak trzeba mieć PC, nie ma bata.

    Nie będę ukrywał, że ogólnie napalony jestem na automat jak szczerbaty
    na suchary, bo od przedszkola o takim marzyłem (no dobra - może od
    jakiegoś wydania SONDY, kiedy pokazywali produkcję elektroniki :).

    Ale dobrze by było, żeby jednak też kupić sprzęt użyteczny i przy którym
    nie będę kurwował co 3 minuty...

  • 24. Data: 2019-11-04 23:36:37
    Od: Robert <m...@g...com>

    W dniu 04.11.2019 o 23:04, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Ale to odkręcanie to ileś tam śrub - walka straszna.
    > Pytam, bo może coś kitajce udoskonalili i zrobili wymienne ? Taki jestem

    No odkręcić się da tylko po co?;] Ograniczeniem jest aluminiowa listwa z
    prowadnicami która przykręcona jest do stołu. To ona ustala gdzie jakie
    taśmy można włożyć.

    > A dlaczego 5 ? Z czego to ograniczenie wynika ? Z softu ?

    Każdy zestaw elementów ma swój adres. Na podajnik wibracyjny
    przewidzianych jest 5 adresów. Zresztą i tak na więcej nie pozwoli jego
    szerokość.

> [...]
    > jakiegoś wydania SONDY, kiedy pokazywali produkcję elektroniki :).
    >
    > Ale dobrze by było, żeby jednak też kupić sprzęt użyteczny i przy którym

    Jeśli ją kupisz to na pewno będziesz kurwować nie raz :-) ale osobiście
    nie żałuję zakupu.
    Zapominałem jeszcze napisać o największej wadzie jakim jest mały zakres
    ruchu osi Z który wynosi 10mm. Jak odejmiesz grubość PCB to zostaje
    jakieś 4mm z małym marginesem na wysokość elementów które maszyna może
    ułożyć. Zapomnij o elektrolitach SMD :-( Można nieco przerobić mechanikę
    i odzyskać około 2mm ale to i tak mało. Minusem też jest marna
    rozdzielczość obu kamer. Nie ma opcji automatycznego znajdywania punktów
    referencyjnych - każdą PCB kalibrujesz ręcznie. Dolna kamera czasem źle
    rozpozna kształt - ale tu producent dał niedawno możliwość
    dokalibrowania wizji która mocno pomaga. Tak jak pisałem wcześniej -
    masę informacji znajdziesz na grupie "Desktop Pick and Place". Był nawet
    pomysł przeportowania OpenPNP na to...

  • 25. Data: 2019-11-04 23:49:19
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    >
    > Ale to odkręcanie to ileś tam śrub - walka straszna.
    > Pytam, bo może coś kitajce udoskonalili i zrobili wymienne ? Taki jestem

    Bez sensu ta robota, jeszcze podajniki rozkalibrujesz. To co on
    rozkręca to jest zwijacz do tej folii na taśmie. Szpule kładziesz na te
    małe rolki. W tym czasie wymienisz szpule z elementami, to jest tylko
    kilka ruchów.

    > A dlaczego 5 ? Z czego to ograniczenie wynika ? Z softu ?
    U mnie też pięć, widać jeden chińczyk produkuje :) Ale można dokupić
    następne, w programie nie widziałem ograniczeń.

    > Ale dobrze by było, żeby jednak też kupić sprzęt użyteczny i przy którym nie
    > będę kurwował co 3 minuty...
    Cena rośnie :(
    Wojtek

  • 26. Data: 2019-11-05 03:43:17
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zapominałem jeszcze napisać o największej wadzie jakim jest mały zakres
    > ruchu osi Z który wynosi 10mm. Jak odejmiesz grubość PCB to zostaje
    > jakieś 4mm z małym marginesem na wysokość elementów które maszyna może

    Hmm, no to nie jest za dużo. To może być faktycznie problem czasem.
    Akurat na razie nie mam elektrolitów SMD, ale zawsze może się przecież
    zdarzyć.

    > rozdzielczość obu kamer. Nie ma opcji automatycznego znajdywania punktów
    > referencyjnych - każdą PCB kalibrujesz ręcznie.

    Mówisz o fiducialach ? Że trzeba precyzyjnie układać płyteczkę, bo nie
    trafi ? Czy o czymś innym ?

    No bo jak nie potrafi czytać fiduciali to mówiąc oględnie chujnia z
    grzybnią. Myślałem, że to działa w tym gadżecie.

    Ale coś podobnego piszą tutaj :
    https://github.com/sparkfunX/Desktop-PickAndPlace-CH
    MT36VA/issues/22

    Niedobrze. To psuje mocno całą zabawę.

  • 27. Data: 2019-11-05 06:22:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > No bo jak nie potrafi czytać fiduciali to mówiąc oględnie chujnia z
    > grzybnią. Myślałem, że to działa w tym gadżecie.

    Jeśli dobrze rozumiem, to TVM802B rozpoznaje fiduciale.
    Ma 2 zestawy podajników i działa z PC.
    46 podajników, 2 kamery, obecnie 4000 USD transport free.

    http://matthiasm.com/tvm802a

    Tylko jakoś wolno na oko działa...
    Kamery z Xbox'a ? W xbox jest kamera ?

    tu ciut lepiej jakby ;
    https://www.youtube.com/watch?v=34P_dKgbtWc

    Możesz rzucić okiem Robercie, jak to się "na oko" ma do CHMT36 ?

  • 28. Data: 2019-11-05 08:32:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 04.11.2019 22:36, sundayman wrote:

    > Przez kilka lat parę razy robiłem podejścia do zewnętrznego montażu (
    > np. w PRINTOR'ze w Łodzi), no i jest z tym sporo problemów.

    Printor jest całkiem ok, jeśli nie przeszkadzają ci 6 tygodniowe terminy
    realizacji zamówienia i (niestety) słaby kontakt z firmą.
    U mnie cenowo wychodzili lepiej niż montaż w chinach.

  • 29. Data: 2019-11-05 08:36:18
    Od: Robert <m...@g...com>

    W dniu 05.11.2019 o 03:43, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > No bo jak nie potrafi czytać fiduciali to mówiąc oględnie chujnia z
    > grzybnią. Myślałem, że to działa w tym gadżecie.

    Tak, mówię o fiducialach. Płytki nie trzeba precyzyjnie ustawiać, do
    kalibracji używasz górnej kamery, po prostu najeżdżasz krzyżykiem i klikasz.

  • 30. Data: 2019-11-05 08:55:02
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 04.11.2019 17:42, cezar wrote:
    > On 04/11/2019 00:59, sundayman wrote:> ...kto używa chińskich automatów
    > P&P w rodzaju CHMT36, CHMT48VA.
    >

    > Nie mam żadnego doświadczenia ale śledziłem przeboje UnexpectedMaker na
    > YT z CHM-T36VA. Zaczęło sie tutaj
    > https://www.youtube.com/watch?v=TtEg7VJNetI
    >
    > Jemu to zajęło tygodnie aby dało się jakoś tego uzywać. Co prawda chyba
    > używa (także) 0402 wiec musi mieć troche więcej dokładności.
    > W jakimś filmie wspomina także że panale z PCB miały straszny rozrzut w
    > wimiarach (liniowosci)

    Raczej wymiary zewnętrzne panela potrafiły się różnić między partiami
    produkcyjnymi (jlc w którym robił PCB podaje tolerancję 0,2mm dla każdej
    krawędzi), a gość nie wiem czemu nie wykorzystuje fiduciali albo otworów
    do pozycjonowania, tylko krawędź panelu.