  • 11. Data: 2011-12-06 22:23:55
    Temat: Re: kulki2d
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 6 Dec 2011 19:38:17 +0100, "identifikator: 20110701"
    <N...@g...pl> wrote:

    >bo to wszystko trzeba oprzeć na bazie danych...

    Ze co?...

    A.L.

  • 12. Data: 2011-12-07 04:11:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-06 23:23, A.L. pisze:

    > Zanim sie zabierze do symulacji komputerowej, tzreba miec jakie takie
    > pojecie o fizyce zjawiska. Zas wiadomo ze jezeli kulka uderza
    > JEDNOCZESNIE w dwie takie same kulki, ruchu tych kulek nie da sie
    > wydedukowac z praw Newtona. Istnieje sporo zjawisk dla ktorych
    > rownania ruchu nie maja jednoznacznego rozwiazania.

    Trzeba dodać, że tylko kulek idealnie sztywnych.
    Po prostu jest to w tym momencie lekko niefizyczne zagadnienie.
    Dla rzeczywistych kulek, posiadających sprężystość,
    nadal Newton (+spółka) daje jednoznaczne przewidywania.

    > Patrz na przyklad
    >
    > http://www-personal.umich.edu/~dsbaero/library/BhatI
    ndeterminacy.pdf

    Abstrakt: nie ma jednoznaczności, jak 'prawa strona' równania
    Newtona nie jest lipszycowska. Nie może być;)

    Znalezienie przykładu to oczywiście sprawa trudniejsza.
    Ale coś mnie niepokoi w tej pracy.

    > Mozna znalezc wiecej papierow na ten temat

    Na razie tylko przekartkowałem, ale tam chodzi o specyficzną
    postać równań ruchu i niespełnienie warunków twierdzenie
    Picarda o jednoznaczności.
    Trzy kulki są niejednoznaczne z podobnych przyczyn
    jak kratownica ze zbyt dużą liczbą 'belek' jest nadokreślona.

    Mamy dwa punkty styku, które mogą przekazać pęd, i mogą to
    zrobić na wiele sposobów, by zachować całki ruchu (które
    wystarczają ro rozwiązania zderzenie podwójnego), lub szerzej,
    prawa Newtona (czy, wygodniejsze w tym wypadku inne wersje
    zapisu mechaniki).
    Do ujednoznacznienia potrzebujemy informacji, jak te
    punkty kontaktu przekazują pęd (taki impuls pędu, całka
    z dużej siły po czasie zderzenia, nazywa się chyba popędem)
    np wiążąc połozenie z siłami prawek Hooka:)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2011-12-07 04:13:58
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-06 20:47, Artur Muszyński pisze:
> [...]

    Zderzenia 'trójciałowe' nie wystepują w firowej symulacji,
    bo ma tam idealnie sztywne kule (a nie sprężyste).
    W takim przypadku takie zderzenie jest 'miary zero' i można
    je olać;)

    > Jeśli kulka leci po skosie do narożnika, to zderzy się z dwiema ścianami
    > jednocześnie, niezależnie od precyzji. Jeśli zderzenie będzie z kilkoma
    > obiektami, to chyba wystarczy zsumować cząstkowe wektory z każdego
    > zderzenia. Metodę z półprostą kiedyś zastosowałem w prototypie pinballa,
    > nie było szansy, żeby kulka wyleciała za bandę :-)

    Akurat zderzenie z rogiem idealnie rozkłada się na dwa zderzenia.
    Gorzej np z takim przypadkiem, gdzie jedna bila naraz uderza
    w dwie pod kątem. Wtedy o przebiegu zderzenia może decydować
    właśnie współczynnik sprężystości.

    W zabawowych symulacjach, czy nawet ciut poważniejszych,
    polecałbym olać takie potrójne zderzenie jako 'nieprawdopodobne',
    a ewentualne zdarzenia z tego samego momentu obliczać w kolejności
    w jakiej je mamy w kontenerze.

    Zresztą, dobre napisanie takiego algorytmu (symulacja n sztywnych
    kul w nieważkości) poprzez odhaczanie kolejnych kolizji
    jest dość ciekawym zadaniem. Ile średnio operacji musimy
    zrobić na jedno zderzenie. Oczywiście chcemy zejść daleko poniżej
    O(n^2), a gaz jest dość rzadki (aby nie opłacało się dzielić na regiony,
    a rzeczywiście trzymać trajektorie i listę przyszłych kolizji).

    Mniej niż O(n) na 'zderzenie' się chyba nie da...

    pzdr
    bartekltg

  • 14. Data: 2011-12-07 04:21:23
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-06 21:05, M.M. pisze:
    > Wiadomo, mozna rozwiazac zderzenia na jeden z wielu sposobow i uzyskac
    > ladny efekt. Zastanowilo mnie cos troche innego. Bierzemy np. 3 albo 4
    > kulki, rozpedzamy je w okreslonym kierunku, z okreslona predkoscia, itd.
    > Mierzymy warunki poczatkowe i wrzucamy do komputera. A potem obserwujemy
    > jak dlugo i jak czesto symulacja komputerowa przypomina ta z
    rzeczywistosci.

    Bardzo krótko (w liczbie zderzeń). Taki bilard ma dodatni wykłądnik
    Lapunowa. Każde przesunięcie, także np dokładność poamiru czy nawet
    błąd reprezentacji numerycznej, rośnie wykładniczo.

    > Jaka mozna uzyskac dokladnosc gdy zderzaja sie 3 albo 4 kulki na raz
    > w tym samym czasie? Cokolwiek oznacza ten sam czas.

    Tu akurat można uzyskać bardzo przyzwoitą dokładność,
    trzeba tylko dobry model kulki wprowadzić;) Doskonale
    sztywne w rzeczywistości nie istnieją.

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2011-12-07 13:34:00
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 06.12.2011 20:47, Artur Muszyński wrote:

    > Jeśli kulka leci po skosie do narożnika, to zderzy się z dwiema ścianami
    > jednocześnie, niezależnie od precyzji.

    Tylko, że nie zderzy się w tym samym czasie. W przypadku obliczeń nie ma
    takiej możliwości, bo sprawdzany jest najpierw jeden warunek, a potem
    drugi. Musisz założyć jakiś przedział czasowy, który uznajesz za
    jednoczesność. Program zawsze będzie wiedział wcześniej o spotkaniu z
    jedną ścianką.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 16. Data: 2011-12-07 14:26:54
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 07 Dec 2011 05:11:10 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >z dużej siły po czasie zderzenia, nazywa się chyba popędem)
    >np wiążąc połozenie z siłami prawek Hooka:)

    Jest wiecej papierow i przykaldow, neistety nie sa dostepne free.

    Jak idzie o kulki, ich zdrrzenia moga byc skomplikowane dosyc,
    proponuje pogoglowac pod Birkhoff billiards; dostanie sie to

    http://www.dynamical-systems.org/billiard/info.html

    czy to

    http://www.math.harvard.edu/~knill/seminars/billiard
    /bill.pdf

    plus 100 tysiecu innych linkow

    Kulki moga generowac ruch chaotyczny

    A.L.

  • 17. Data: 2011-12-07 20:34:04
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-12-07 14:34, b...@n...pl pisze:
> [...]
    > drugi. Musisz założyć jakiś przedział czasowy, który uznajesz za
    > jednoczesność. Program zawsze będzie wiedział wcześniej o spotkaniu z

    Obudź się, od dawna mamy epokę SMP :-) Nie przeczytałeś ze zrozumieniem.
    Napisałem o sumowaniu wektorów.

    artur

  • 18. Data: 2011-12-07 20:40:31
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

> [...]
    > wydedukowac z praw Newtona. Istnieje sporo zjawisk dla ktorych
    > rownania ruchu nie maja jednoznacznego rozwiazania.

    W fizyce być może, natomiast w informatyce nie ma "nie da się".

    artur

  • 19. Data: 2011-12-07 20:58:28
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Nie pieprzcie, kolego.

    A.L.

  • 20. Data: 2011-12-09 02:04:44
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-07 15:26, A.L. pisze:

    ndeterminacy.pdf

    Już wiem, co mi się niepodobało. Zmieniając wspólrzędne na
    równie naturalne (a nawet lepsze) - q = odległość po
    krzywej od czubka, z odpowiednim znakiem, widzimy, że
    potencjał jest postaci ~ -abs(q). Siłę można zapisać
    jako ~ sng (q). Nie tylko nie mamy lipszycowskośći,
    ale i cieżko poważnie mówić o punkcie równowagi.

    Przykład tylko pozornie był elegancki, po przyjrzeniu wydaje
    się wymuszony. Zależnie jak patrzeć, mamy 'niefizyczny'
    potencjał lub więzy.

> [...]
    >
    > Jak idzie o kulki, ich zdrrzenia moga byc skomplikowane dosyc,
    > proponuje pogoglowac pod Birkhoff billiards; dostanie sie to

    Wydaje mi się, że ten bilard rozpatruje jedynie zderzenia
    dwuciałowe. A, że to bardzo ciekawy układ, to prawda.

    > plus 100 tysiecu innych linkow
    >
    > Kulki moga generowac ruch chaotyczny

    Ale to 'chaos deterministyczny'. Taki jak
    w przekształceniu logistycznym. Ze zderzeniem
    trójkulkowym mieliśmy problem w tym, że przy
    'sztywnych kulkach' prawa newtona dopuszczały
    wiele rozwiązań.

    pzdr
    bartekltg