  • 11. Data: 2019-11-12 09:29:57
    Temat: Re: kupic diesla
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu wtorek, 12 listopada 2019 03:20:14 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

    > No wg ich powalonej logiki palenie drewnem w elektrowni weglowej jest eko.
    > Wiec stary dizel na rzepak to 100% eko.

    Bo zalezy jaka emisje zanieczyszczen co sie analizuje ;)

    Ostatnio modna walka z CO2: pod tym wzgledem drewno i rzepak sa OK, bo spalajac
    emituja CO2, ktore to wczesniej zostalo wchloniete przez te rosliny - taki obieg
    zamkniety... w efekcie nie przybywa CO2 (pod warunkiem, ze rosnie nie mniej niz
    spalamy, czyli rzepak OK, ale drzew musimy sporo nasadzic, zeby lasu "nie ubywalo")

    Jesli chodzi o emisje tlenkow azotu (szkodzacego glownie w miastach...), to
    oczywiscie disle sa beee ;) i promujemy elektryki, ktore smrodza w chinach (produkcja
    akumulatorow) i w Belchatowie ;)

  • 12. Data: 2019-11-12 10:50:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-11-2019 o 09:29, WS pisze:

    > Jesli chodzi o emisje tlenkow azotu (szkodzacego glownie w miastach...), to
    oczywiscie disle sa beee ;) i promujemy elektryki, ktore smrodza w chinach (produkcja
    akumulatorow) i w Belchatowie ;)

    Ja do swojego sam prąd produkuję, ze słońca (przynajmniej częściowo).
    Ile procent paliwa do swojego diesla ktoś produkuje sam, w ekologiczny
    sposób?

  • 13. Data: 2019-11-12 10:58:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, November 12, 2019 at 10:50:52 AM UTC+1, Cavallino wrote:

    > Ja do swojego sam prąd produkuję, ze słońca (przynajmniej częściowo).
    > Ile procent paliwa do swojego diesla ktoś produkuje sam, w ekologiczny
    > sposób?

    Czyli tez smrodzisz(smrodziles) w Chinach ;)
    Jesli masz w miare nowe panele, to jakis sens to ma, bo dawniej do ich wyprodukowania
    zuzywalo sie wiecej energii, niz wytworzyly pozniej ;)
    https://gadzetomania.pl/3648,panele-sloneczne-bardzi
    ej-szkodzily-niz-pomagaly-twierdzi-uniwersytet-stanf
    orda

  • 14. Data: 2019-11-12 11:11:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-11-2019 o 10:58, WS pisze:

    > Czyli tez smrodzisz(smrodziles) w Chinach ;)

    Oni (w Azji) smrodzą sami tak mocno, że trochę smrodzenia więcej nic nie
    zmieni.
    Jak tak obecnie patrzę na syf dookoła (na Sri Lance), to nasze
    europejskie oszczędzanie planety mija się z celem - oni codziennie
    dokładają więcej syfu niż my jesteśmy w stanie go ograniczyć, nawet jak
    ograniczylibyśmy do 0.
    A są jeszcze gorsze kraje pod tym względem.

  • 15. Data: 2019-11-12 11:21:50
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-12 o 10:50 +0100, Cavallino napisał:
    > Ja do swojego sam prąd produkuję, ze słońca

    No to nie żadne "sam", tylko chińskie ludzie - pośrednio - ci
    produkują, via panel który od nich kupiłeś. Tylko że najpierw oni
    musieli sporo energii w ten panel wpakować, ty po prostu odzyskujesz
    ich energię podgrzewając panel na słońcu. Bilans jest taki sobie.

    > (przynajmniej częściowo).

    Zimą też? Bo niestety - ale w globalnym rozrachunku tym swoim
    elektrykiem na polski węgiel smrodzisz porównywalnie lub więcej niż
    współczesną spalinką.

    > Ile procent paliwa do swojego diesla ktoś produkuje sam, w
    > ekologiczny sposób?

    Do swojego diesla tankuję 7% energii słonecznej - tyle że pośredniczą
    tu nie chińczyki ze swoimi panelami, tylko lokalny rzepak. A niebawem
    będę lał nie 7, tylko 10%. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale dziś
    nie ma takiego. Jedyna zupełnie zielona opcja to po prostu nie jeździć.

    Mateusz

  • 16. Data: 2019-11-12 12:06:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mateusz,

    Tuesday, November 12, 2019, 11:21:50 AM, you wrote:

    [...]

    > Zimą też? Bo niestety - ale w globalnym rozrachunku tym swoim
    > elektrykiem na polski węgiel smrodzisz porównywalnie lub więcej niż
    > współczesną spalinką.

    Mylisz się. Współczesna elektrownia ma sprawność rzędu 60%, bardzo
    dobry silnik spalinowy - 30%
    Na dokładkę elektrownia uzywa paliwa niskoprzetworzonego, silnik
    spalinowy wymaga paliwa, którego wytworzenie też pochłania energię.
    7 czy 10% rzepaku tego nie zmieni.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2019-11-12 13:41:47
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, November 12, 2019 at 12:06:53 PM UTC+1, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Mylisz się. Współczesna elektrownia ma sprawność rzędu 60%, bardzo
    > dobry silnik spalinowy - 30%

    hm..
    diesel ma ze 40%,
    do 50% chca dojsc https://autokult.pl/2270,japonczycy-podniosa-sprawno
    sc-silnikow-do-50-proc
    prius hybryda ma 41% https://www.motofakty.pl/artykul/sprawnosc-cieplna-s
    ilnika-nie-taka-fizyka-straszna.html

    a elektryczne?
    elektrownia 60%
    na przesyle energii traci sie w PL (UE tez) okolo 12% podobno
    sprawnosc silnika elektrycznego tez ne 100 (~90%)
    no i jeszcze sprawnosc magazynowania w aku, tez nie 100 (nie chce mi sie googlac, ale
    grzeja sie przy ladowaniu, a przy rozladowaniu jeszcze bardziej... - full moc taka
    Tesla moze osiagnac tylko przez chwile, bo sie zapali ;) )

  • 18. Data: 2019-11-12 14:22:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello WS,

    Tuesday, November 12, 2019, 1:41:47 PM, you wrote:

    > hm..
    > diesel ma ze 40%,

    Turbodiesel pracujący w najlepszym punkcie swojej charakterystyki. To
    jest teoretyczne maksimum. W warunkach rzeczywistych nieosiągalne. 30%
    to i tak mocno optymistyczne założenia.

> [...]
    > a elektryczne?
    > elektrownia 60%
    > na przesyle energii traci sie w PL (UE tez) okolo 12% podobno

    A ile traci się na transporcie i dystrybucji paliw? Samo nie przyleci.

    > sprawnosc silnika elektrycznego tez ne 100 (~90%)

    Dodaj 5% a dieslowi odejmij kilkanaście % za przekładnie.

> [...]
    > jeszcze bardziej... - full moc taka Tesla moze osiagnac tylko przez chwile, bo sie

    Ale do czego Ci pełna moc ciągle?

    Szkoda, że do reszty się nie odnosisz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2019-11-12 16:04:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Mateusz,
    Tuesday, November 12, 2019, 11:21:50 AM, you wrote:
    >[...]

    >Mylisz się. Współczesna elektrownia ma sprawność rzędu 60%, bardzo

    Tzw gazowa, a raczej gazowo-parowa.
    No fakt, ze to moze byc to samo paliwo co do samochodow.

    >dobry silnik spalinowy - 30%

    To teraz dorzucmy bateryjke jak w hybrydzie :-)

    >Na dokładkę elektrownia uzywa paliwa niskoprzetworzonego, silnik
    >spalinowy wymaga paliwa, którego wytworzenie też pochłania energię.
    >7 czy 10% rzepaku tego nie zmieni.

    Co by nie mowic - tych paliw wkrotce zabraknie.
    I zostana fotoogniwa i wiatraki ... no chyba, ze ITER ruszy ...

    J.

  • 20. Data: 2019-11-12 16:38:41
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, November 12, 2019 at 2:22:25 PM UTC+1, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Turbodiesel pracujący w najlepszym punkcie swojej charakterystyki. To
    > jest teoretyczne maksimum. W warunkach rzeczywistych nieosiągalne. 30%
    > to i tak mocno optymistyczne założenia.

    wystarczy zrobic dieslo-hybryde ;) , jesli prius ma 41% to z dieslem powinien te 50%
    osiagnac...

    > Szkoda, że do reszty się nie odnosisz.

    ktorej? tej ponizej?

    zgadzam sie ;)
    no, moze dodatkowo elektrownia (np. odkrywki wegla brunatnego) mocno niszczy
    okolice... ale katastrof eko z udzialem tankowcow tez juz sporo bylo...