  • 11. Data: 2018-07-21 16:28:27
    Temat: Re: na jakiej zasadzie działają suwmiarki cyfrowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jul 2018 01:24:54 +0200, Mirek napisał(a):
> [...]
    per_capacitive_linear_encoder_on_bottom_of_slider.jp

    > A wiesz jak działa noniusz w tradycyjnej suwmiarce??
    > Właściwie to jest to odczyt cyfrowy - wybierasz jedną wartość.

    Hm, moze masz racje
    www.lima.com.tr/BasicTiger/Applications/PDF/appn_066
    e_Reading%2520out%2520a%2520digital%2520vernier%2520
    caliper.PDF

    Tak na oko - 10 sekcji odczytu.

    J.

  • 12. Data: 2018-07-21 20:32:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To akurat przemysl rozwiazuje prosto - jak linial jest stalowy i
    > obrabiany detal jest stalowy, to sie rozszerzanie kompensuje.

    W pewnym stopniu wiadomo, zresztą, od przyrządu, za, powiedzmy, niech
    będzie, 100$, nie oczekuję subatomowej dokładności pomiaru...

    > Ale dalej pisza o pojedynczych um, wiec pewnie sie pomylili.

    No właśnie, w pojedyncze um uwierzę, w ich tak drobne ułamki jakoś nie
    bardzo.

    > Co nie znaczy, ze lepszych nie ma - chocby ta elektronika robiona w
    > technologii 10nm ... ciekawe jak ...

    Do śjakiejś hmmm... nie pomnę, połowy... ćwierci... długości fali, robiono
    to podobno odpowiednio komponując wiązkę świateł, że uzyskiwano ścieżki o
    rozmiarze (jeśli dobrze przeczytałem) mniejszym, niż połowa długości fali.
    Ale 10 nm, to nijak mi się nie wyobraża taką wiązkę skomponować (toć to 1/40
    długości granicy z UV), musi być UV. I ZTCP, jest. O ile nawet nie "x-ray".

    > Mniej, 1 Angstrom to 0.1nm, ale to maly atom. Tak sobie licze i mi

    OK, tak mi się gdzieś obiło, dzięki za poprawkę, nie chciało mi się do
    ściagawki siegać, z lenistwa i zmęczenia po pracy. :)

    > wychodzi, ze w 1nm^3 miedzi jest 75 atomow.

    Ano, coś właśnie. Ile by nie było, to czynienie suwmiarki dokładnością
    zahaczajacej o te rozmiary, IMO jest niemożliwe, bo na dylatacji więcej
    pojedzie.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 13. Data: 2018-07-21 21:52:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jul 2018 20:32:57 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > długości granicy z UV), musi być UV. I ZTCP, jest. O ile nawet nie "x-ray".

    Naswietlanie to jeden problem, ale jak spozycjonowac do drugiego
    naswietlania i kolejnych ?

    > Ano, coś właśnie. Ile by nie było, to czynienie suwmiarki dokładnością
    > zahaczajacej o te rozmiary, IMO jest niemożliwe, bo na dylatacji więcej
    > pojedzie.

    Jest takie cos
    https://www.ligo.caltech.edu/

    Oni tam ponoc osiagaja ulamki atomow dokladnosci ... dla sporych
    luster

    J.

  • 14. Data: 2018-07-21 22:52:49
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Na jakiejs prostej zasadzie dzialaja bo inaczej kosztowala by
    > suwmiarka 4000 a kosztuje 40 zlotych.

    Właśnie zanabyłem za nieco ponad połowę tej ceny. Acz jeszcze nie
    przyszła, więc nie wiem, czy będzie powtarzalna, i wiarygodna...

  • 15. Data: 2018-07-22 13:41:54
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 21 lipca 2018 22:52:47 UTC+2 użytkownik JaNus napisał:
    > Właśnie zanabyłem za nieco ponad połowę tej ceny. Acz jeszcze nie
    > przyszła, więc nie wiem, czy będzie powtarzalna, i wiarygodna...
    Sprawdź, jaki ma pobór mocy jak jest wyłączona, bo któryś Chińczyk
    który kopiował Mitutoyo coś pokręcił i trafiają się takie, które
    zjadają baterie jak szalone:)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 16. Data: 2018-07-22 14:00:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 22 Jul 2018 04:41:54 -0700 (PDT), k...@g...com
    napisał(a):
    > Sprawdź, jaki ma pobór mocy jak jest wyłączona, bo któryś Chińczyk
    > który kopiował Mitutoyo coś pokręcił i trafiają się takie, które
    > zjadają baterie jak szalone:)

    Mam taka, Lidl czy Kaufland, a dokladniej to Perre.

    Ale ... rozsuwam szczeki, wylaczam przyciskiem, przesuwam ... i
    suwmiarka sie wlacza. tzn wyswietlacz sie wlacza

    W lepszej o ile pamietam to wylaczam, przesuwam, wlaczam ... i
    pokazuje prawidlowa nowa wartosc. Wiec pewnie tez pracuje ..

    J.

  • 17. Data: 2018-07-23 09:43:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jest takie cos
    > https://www.ligo.caltech.edu/

    Nie tak... Nie pisałem, że niemożliwe wykrycie tak nikłego przesunięcia, lat
    temu ohoho, w TVP (innych nie było) powiedzieli, że skonstruowano przyrząd,
    który wykryje wahnięcie o wielkości poowy srednicy elektronu.

    > Oni tam ponoc osiagaja ulamki atomow dokladnosci ... dla sporych
    > luster

    Ale to nie jest suwmiarka, do okazyjnego kupienia w Lidlu za powiedzmy, 200
    złotych (niech będzie, że przesadzam, ale bywają w takich sklepach takie
    rzeczy), lecz przyrząd zdecydowanie większej precyzji i klasy, do tego nie
    sluży do stwierdzenia, czy gwóźdź ma długość 75,003425811 mm, czy
    75,003425812. Przypuszczam, że jhakby te "połówki elektronu" zebrać do kupy,
    to się okaże, ze sumaryczna precyzja nie jest już taka ohoho, bo sie okaże,
    że wykrywa nie 0.500 srednicy elektronu, lecz np. 0.501, czy 0.499. Nadal
    dla wykrywania takiego wahnięcia jest super, ale już pomiar tłoka w silniku,
    to (dla 75 mm równo), to albo 75.15 mm, albo 74.85, dla gwoździa do ściany
    praktycznie bez znaczenia, ale dla tłoka w silniku, to albo nie wejdzie do
    cylindra, a w najlepszym razie od razu się zatrze, albo kompresji nie
    będzie.
    Proporcje, mocium panie...

    Ja po prostu dociekam, jaka może być rzeczywista precyzja takiej suwmiarki,
    oraz, jaki jest sens przeliczania wielkości o kilka oczek drobniejszych,
    kiedy uchyby i dylatacje zeżrą to na śniadanie.
    Możemy zmierzyć średnicę Ziemi co do milimetra, na pewno się da. Ale sensu w
    tym zero, bo Ziemia to organ żywy, w ciągłym ruchu, podlega prawu
    powszechnego ciążenia z innymi ciałami. Chyba, że chcemy wyznaczyć, np. do
    obliczeń, jakąś średnią. Ale i tak, zależy, jak się Księżyc i Słońce ułożą,
    itd., że wskutem zmian wektorów siły, rozmiar w stosunku do średniej pójdzie
    się wiadomo, co.

  • 18. Data: 2018-07-23 13:53:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >Ale to nie jest suwmiarka, do okazyjnego kupienia w Lidlu za
    >powiedzmy, 200 złotych (niech będzie, że przesadzam, ale bywają w

    Ale za 40zl :-)

    >lecz przyrząd zdecydowanie większej precyzji i klasy, do tego nie

    Tu juz nie chodzi o cene, tylko o to jak stwierdzic przesuniecie
    lustra o po atomu ... i to jeszcze za pomoca fal swietlnych, ktore
    maja dlugosc 10 tys atomow ...

    >Ja po prostu dociekam, jaka może być rzeczywista precyzja takiej
    >suwmiarki, oraz, jaki jest sens przeliczania wielkości o kilka oczek
    >drobniejszych, kiedy uchyby i dylatacje zeżrą to na śniadanie.

    Co by nie mowic - zeruje, rozsuwam szczeki, zsuwam - i pokazuje
    0.00mm.
    Czasem 0.01 czy -0.01 ...

    >Możemy zmierzyć średnicę Ziemi co do milimetra, na pewno się da.

    Tak jak z tym lustrem - co wlasciwie chcesz mierzyc ?

    Dla potrzeb GPS ustalono/przyjeto
    "oblate spheroid with equatorial radius a = 6378137 m at the equator"

    I chyba, tego sie trzymamy, to znaczy 6378137,00 :)

    J.

  • 19. Data: 2018-07-23 16:16:14
    Od: szod <b...@a...pl>

    > Na jakiejs prostej zasadzie dzialaja bo inaczej kosztowala by suwmiarka 4000 a
    kosztuje 40 zlotych.

    No pewnie że na prostej. Działają tak samo jak zwykłe. Tylko zamiast
    wzrokowego noniusza (kresek) masz czujniki pojemnościowe. Odpowiednie
    pokrycie ich z główną podziałką daje wynik. I to jest dość szybkie.
    Kupiłem kiedyś w Lidlu taką suwmiarkę i szybko rozsuwałem i zsuwałem.
    Sporadycznie zdarzają się błędy na poziomie +-0,01.

  • 20. Data: 2018-07-23 16:36:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co do bledu to go nie znasz. Wiesz ze pokazuje 0,01. Zmierz srednice zewnetrzne i
    wewnetrzne kilku lozysk. One maja pelne wymiary i latwo w warunkach domowych
    sprawdzic z jakim bledem pokazuje suwmiarka. Pewno nie uwierzysz ale suwmiarka z
    noniuszem roznie pokazuje dla roznych wymiarow. Do jakiegos moze zawyzac a od niego
    zanizac. Albo odwrotnie. Moze miec kilka miejsc gdzie pokazuje dokladnie a w innych
    co chce, oczywiscie to wszystko w swojej klasie.