  • 11. Data: 2015-02-20 10:27:49
    Temat: Re: obwód RLC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,

    >Przy równoległym łączeniu elementów i źródle napięciowym prąd nie
    >jest
    >duży.

    Nie jest duzy na zasilaniu, ale jest duzy w L i C.
    Prad sobie plynie miedzy L i C bezposrednio, omijajac zasilanie.

    Jest tam jeszcze jeden niuans - zazwyczaj rezystancja jest wlaczona
    szeregowo z cewka - opor drutu po prostu.

    > Przy połączeniu szeregowym i źródle napięciowym byłyby duże
    >prądy i napięcia na elementach.

    Przy zrodle napieciowym tez to masz.
    Napiecie zrodla male, a napiecie na cewce wysokie i napiecie na
    kondensatorze wysokie.

    Jak niby zapalaja sie swietlowki kompaktowe.

    J.

  • 12. Data: 2015-02-20 10:50:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, February 20, 2015, 10:27:49 AM, you wrote:

    > Nie jest duzy na zasilaniu, ale jest duzy w L i C.
    > Prad sobie plynie miedzy L i C bezposrednio, omijajac zasilanie.

    Przemyśl to jeszcze raz, proszę. Przy połączeniu równoległym nic
    szczególnego, poza zanikiem mocy biernej pobieranej z zasilania, się
    nie dzieje. Nie ma gwałtownego wzrostu prądu. Oczywiście przy
    zasilaniu ze źródła napięciowego.

    > Jest tam jeszcze jeden niuans - zazwyczaj rezystancja jest wlaczona
    > szeregowo z cewka - opor drutu po prostu.

    Mniej ostotne niż się wydaje.

    > Przy zrodle napieciowym tez to masz.
    > Napiecie zrodla male, a napiecie na cewce wysokie i napiecie na
    > kondensatorze wysokie.

    Tylko przy szeregowym łączeniu LC.

    > Jak niby zapalaja sie swietlowki kompaktowe.

    Tam jest połączenie szeregowe a nie równoległe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2015-02-20 11:06:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,

    >Przemyśl to jeszcze raz, proszę. Przy połączeniu równoległym nic
    >szczególnego, poza zanikiem mocy biernej pobieranej z zasilania, się
    >nie dzieje.

    Ale co - cewka i kondensator przestaly "pobierac" moc bierna ?

    >Nie ma gwałtownego wzrostu prądu. Oczywiście przy
    >zasilaniu ze źródła napięciowego.

    No tak, gwaltownego wzrostu pradu nie ma. Jest gwaltowny zanik pradu
    (z zasilania).

    Tym niemniej mozna sie zdziwic ze prad maly, a kable dymia :-)
    Oczywiscie - jesli cewka czy kondensator osobno wytrzymuja to
    napiecie, to i kable dymic nie beda.

    >Tylko przy szeregowym łączeniu LC.

    Tak jest.

    A widze - cos mi sie pomylilo, myslalem ze powyzej napisales zrodlo
    pradowe.
    A wtedy analogicznie - prad nie osiaga wartosci wysokich, ale napiecia
    tak.

    Mniej grozne niz przy zasilaniu napieciowym, bo wtedy prad rosnie i
    zjawisko sie poteguje.

    J.

  • 14. Data: 2015-02-20 12:20:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-02-20 o 08:42, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w
    > wiadomości news:mc61a5$g99$1@node2.news.atman.pl...

    > Sugerujesz, że rezonans przeczy prawu Kirchhoffa ?

    Ciekawy wniosek.

  • 15. Data: 2015-02-20 12:23:00
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Ministerstwo Propagandy wrote:

    > chodzi o to, czy I ze źrodła to IR + IL + IC?

    Tak, ale wektorowo.

    > i ewentualnie dlaczego nie lub dlaczego tak?

    A tego to chyba nawet najstarsi unici nie wiedzą...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2015-02-20 12:30:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tym niemniej mozna sie zdziwic ze prad maly, a kable dymia :-)

    Jak kable dymią, to z definicji obwód ma małą dobroć,
    więc prąd z zasilacza nie może być mały. Zadymić możesz
    tylko tym, co nie poszło w rezonans. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2015-02-20 13:04:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:
    >Jak kable dymią, to z definicji obwód ma małą dobroć,
    >więc prąd z zasilacza nie może być mały. Zadymić możesz
    >tylko tym, co nie poszło w rezonans. :-)

    No wiesz, te glupie pol ampera z 230W .... to jednak 115W :-)

    P.S. kiedys wyczytalem uwage przy jakims filtrze antenowym
    "trymer musi byc wysokiej jakosci. Nawet niewielki % strat przy 100W
    nadajnika moze doprowadzic do jego stopienia" :-)

    J.

  • 18. Data: 2015-02-20 13:11:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale co - cewka i kondensator przestaly "pobierac" moc bierna ?

    Nie o to chodzi.
    Weź napięciowe źródło AC 10V i podłącz do tego równolegle LC w rezonansie.
    Na elementach będziesz miał 10V i odpowiednie do tego prądy.
    A teraz podłącz je szeregowo - jakie będziesz miał napięcia i prądy.
    P.G.

  • 19. Data: 2015-02-20 13:13:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ciekawy wniosek.

    Dlaczego ciekawy?
    Pytanie było czy I = IR + IL + IC (prawo Kirchhoffa).
    Napisałeś: "Nie."
    P.G.

  • 20. Data: 2015-02-20 13:22:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Tak, ale wektorowo.

    Dla mnie I oznaczają prądy, a nie amplitudy, czy wartości skuteczne, aby
    trzeba było wektorowo.
    P.G.