  • 1. Data: 2010-04-02 22:05:10
    Temat: [piątkowo] Stłuczka po wpychaniu się z podporządkowanej
    Od: Technolog <t...@g...kropka.com>

    Sytuacja hipotetyczna w korku: z podporządkowanej "ryje się" (czyli wpycha
    się na chama) jakiś samochód. Kierowca jadący drogą z pierwszczeństwem
    widzi tego pchającego się, ale nie chce go puścić (zbliża się do
    poprzedzającego pojazdu, nie zatrzymuje się). Kierowca z podporządkowanej
    próbuje wymusić pierwszeństwo wpychając się tuż przed tego z
    pierwszeństwem. Ostatecznie ten z pierwszeństwem nie zatrzymuje się i
    dochodzi do kolizji, czyli otarcia sie aut (stłuczka przy tych prędkościach
    to chyba za dużo powiedziane).

    Pytanie: czy wina kierowcy samochodu jadącego z podporządkowanej jest
    ewidentna? Czy kierowca samochodu z pierwszeństwem widząc, iż samochód z
    podporządkowanej pcha się mu pod maskę, nie ma obowiązku uniknięcia
    kolizji, jeśli jest to możliwe?

    Przy większych prędkościach ZTCW policja sprawdza, czy samochód mający
    pierwszeństwo hamował przed kolizją z autem, które wyjechało z
    podporządkowanej. Bo ma obowiązek zahamowania? Obowiązek uważnej jazdy ma,
    więc przed przeszkodą zahamować powinien?

    Gwoli wyjaśnienia: to nie ja się ryłem komuś pod maskę, tylko zastanawiam
    się, czy nie kupić za bezcen starego unoka sąsiada i nie odrzeć kilku
    ryjących się chamów. Wieść się po mieście rozniesie i może w obawie o
    lakier sytuacja trochę się uspokoi. Ja rozumiem przepuszczanie tych z
    podporządkowanych i tak robię, rozumiem jakieś sytuacje awaryjne (choroba,
    problem z dzieckiem), ale regularnego rycia się tych samych osobników bez
    wyraźnego powodu, nie rozumiem.

    Będę wdzięczny za opinie.

    Wasze zdrowie!
    Technolog

  • 2. Data: 2010-04-02 22:44:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 2 Apr 2010 22:05:10 +0200, Technolog napisał(a):

    > Pytanie: czy wina kierowcy samochodu jadącego z podporządkowanej jest
    > ewidentna?

    Tak.

    > Czy kierowca samochodu z pierwszeństwem widząc, iż samochód z
    > podporządkowanej pcha się mu pod maskę, nie ma obowiązku uniknięcia
    > kolizji, jeśli jest to możliwe?

    Ma. Tylko jeden kłopot - dowiedź, że miał ta możliwość.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 3. Data: 2010-04-02 22:47:59
    Od: Paweł Ubysz <p...@W...pl>

    Użytkownik "Technolog" <t...@g...kropka.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > ewidentna? Czy kierowca samochodu z pierwszeństwem widząc, iż samochód z
    > podporządkowanej pcha się mu pod maskę, nie ma obowiązku uniknięcia

    Art 3 PoRD. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną
    ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie
    bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w
    związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić
    kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

    IMHO wynika z tego że jeżeli mogłeś uniknąć kolizji - np hamując a nie
    zrobiłes tego to złamałes ten konkretny przepis.

  • 4. Data: 2010-04-02 22:56:49
    Od: Technolog <t...@g...kropka.com>

    Dnia Fri, 2 Apr 2010 22:47:59 +0200, Paweł Ubysz napisał(a):

> [...]
    >
    > IMHO wynika z tego że jeżeli mogłeś uniknąć kolizji - np hamując a nie
    > zrobiłes tego to złamałes ten konkretny przepis.

    Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.

    Ale czy można wysnuć wniosek, że ten z podporządkowanej złamał ten przepis
    "jeszcze bardziej"?

    Jeśli tak, to wynikałoby z tego, że obaj kierowcy byliby ukarani, co wydaje
    się być logiczne.

  • 5. Data: 2010-04-02 22:57:35
    Od: Technolog <t...@g...kropka.com>

    Dnia Fri, 2 Apr 2010 22:44:11 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Ma. Tylko jeden kłopot - dowiedź, że miał ta możliwość.

    Miał obowiązek zachować ostrożność.

  • 6. Data: 2010-04-02 23:03:41
    Od: Paweł Ubysz <p...@W...pl>

    > Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.
    >
    > Ale czy można wysnuć wniosek, że ten z podporządkowanej złamał ten przepis
    > "jeszcze bardziej"?

    Ten z podporzadkowanej to inna bajka , wymusił pierwszeństwo co było
    bezposrednią przyczyną kolizji .

    > Jeśli tak, to wynikałoby z tego, że obaj kierowcy byliby ukarani, co
    > wydaje
    > się być logiczne.

    Ten z podporzadkowanej za spowodowanie kolizji na pewno. A teraz spróbuj
    udowodnic temu na głównej że mógł uniknąć ale tego nie zrobił. Jeżeli się
    uda to zapewne sprawe bedzie musiał rozstrzygać sąd.

  • 7. Data: 2010-04-02 23:14:53
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    Paweł Ubysz pisze:

> [...]
    >
    > IMHO wynika z tego że jeżeli mogłeś uniknąć kolizji - np hamując a nie
    > zrobiłes tego to złamałes ten konkretny przepis.

    Owszem. I dostajesz mandat za niezachowanie ostrożności. A ten z
    podporządkowanej dostaje mandat za spowodowanie kolizji, bowiem jest jej
    sprawcą.
    Nikt nie powiedział, że przy kolizji mandat będzie jeden i tylko dla
    sprawcy.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 8. Data: 2010-04-03 00:29:43
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    [...]

    > IMHO wynika z tego że jeżeli mogłeś uniknąć kolizji - np hamując a nie
    > zrobiłes tego to złamałes ten konkretny przepis.

    A mnie zastanawia jedno - co w sytuacji, gdzie gwałtowne hamowanie może
    spowodować szkody u jadącego główną drogą? Np. ma bagażnik pełen kryształów
    i porcelany Rosenthala... Jeśli wciśnie hamulec w podłogę - duża szansa że
    będą straty, których nikt mu nie zwróci. Jeśli nie zahamuje tak skutecznie -
    straty będą większe, ale pokryje je ubezpieczyciel winowajcy.

    No dobra, może "zastanawia" to zbyt duże słowo pewnie w najgorszym wypadku
    skończyłoby się to uznaniem przez sąd wspólnej winy - tylko wtedy, gdyby ten
    wiozący kryształy był na tyle głupi by powiedzieć "walnąłem go bo nie mam AC
    a tak to mi z jego OC wypłacą" :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 9. Data: 2010-04-03 02:37:17
    Od: to <t...@a...xyz>

    Technolog wrote:

> [...]
    > ewidentna? Czy kierowca samochodu z pierwszeństwem widząc, iż samochód z
    > podporządkowanej pcha się mu pod maskę, nie ma obowiązku uniknięcia

    Jeżeli celowo w niego wjedziesz to jesteś winny kolizji, a zapewne dałoby
    się i cięższy paragraf na to znaleźć. Tyle, że nikt raczej tego nie
    udowodni.

    > Gwoli wyjaśnienia: to nie ja się ryłem komuś pod maskę, tylko
    > zastanawiam się, czy nie kupić za bezcen starego unoka sąsiada i nie
    > odrzeć kilku ryjących się chamów.

    A nie lepiej trochę pobiegać na świeżym powietrzu, a jak nie pomoże to
    odwiedzić lekarza? Celowe wjeżdżanie w ludzi z jakichkolwiek powodów to
    głupota daleko większa od wymuszania pierwszeństwa.

    --
    cokolwiek

  • 10. Data: 2010-04-03 09:40:55
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    Technolog pisze:

    > Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości.
    >
    > Ale czy można wysnuć wniosek, że ten z podporządkowanej złamał ten przepis
    > "jeszcze bardziej"?

    On zlamal przepis wymuszajac pierwszenstwo i za to dostanie mandat.
    Ty zlamiesz ww. przepis i za to dostaniesz mandat.

    Oczywiscie to sytuacja teoretyczna, bo w praktyce to co ustali na
    miejscu policja, albo sad (jesli o niego sprawa sie otrze) to loteria. O
    ile wymuszac prawie zawsze dostanie mandat, to Ty juz niekoniecznie, ale
    nie mozna tego wykluczyc.