  • 41. Data: 2019-02-16 21:20:45
    Temat: Re: podłączyłem odwrotnie +- do laptopa
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 16/02/2019 00:40, HF5BS wrote:
    >> https://www.sellmyretro.com/offer/details/brand-new-
    %282016%29-sinclair-zx-spectrum%2B-48k~~128k-keyboar
    d-membrane-17350
    > Heh... nadal wygląda jak słabizna jakaś...

    Działa i wygląda identycznie jak oryginał.

    > Ja myślałem raczej o czymś w rodzaju serii małych, osobnych lączniczków,
    > ale nie mogę tego znaleźć w Guglu.

    Do tej płytki takie lutujesz.

    Tu masz zmontowaną:

    https://www.sellmyretro.com/offer/details/48k-_kdlxr
    -%28assembly-kit%29--_-pcb-replacement-keyboard-for-
    zx-spectrum-48k-rubber-version-10676

    Ale jak mówie, nie polecam z uwagi na to że guma klawiszy jest za miękka
    i nie naciska switchy jak powinna.

    Wstawienie jakiś własnych przycisków jest kiepskim pomysłem bo:

    a) górna częśc klawiatury zx nie ma pod klawiszami nic poza płaskim
    plastikiem, więc wiercenie i ogromne rękodzieło.

    b) masz pi x drzwi 0.5cm odstepu do scalaków, w niektórych wersjach pcb
    pod klawiszami są rózne elementy i dystans spada prawie do zera.

    Opcja wymiany folii jest wydaje się najłatwiejsza.

  • 42. Data: 2019-02-16 23:17:08
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > MOSFET nie ma złącza bramka do czegokolwiek. Jak sama nazwa wskazuje,
    > ma izolowana bramkę.

    Tak, racja. Więc jak nazwać to, co nazwałem złączem? Obszar? Bo chyba nie
    kanał, kanał dopiero się tworzy / wzbogaca (lub zubaża)...

    Tak czy inaczej problem pozostaje -- w BJT w trybie inwersyjnym tranzystor
    otwiera się przez przepływ prądu przez złącze BC zamiast BE, a tutaj
    przecież MOSFET otworzył się przez potencjał na obszarze GS, nie GD.

    Chyba że w MOSFETach ze względu na istnienie diody w strukturze właśnie to
    zjawisko jest nazywane trybem inwersyjnym?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 43. Data: 2019-02-17 03:43:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    %282016%29-sinclair-zx-spectrum%2B-48k~~128k-keyboar
    d-membrane-17350

    > Działa i wygląda identycznie jak oryginał.

    Nie mówię "nie"...

    > Do tej płytki takie lutujesz.
    >
    > Tu masz zmontowaną:
    >
    > https://www.sellmyretro.com/offer/details/48k-_kdlxr
    -%28assembly-kit%29--_-pcb-replacement-keyboard-for-
    zx-spectrum-48k-rubber-version-10676

    Nawet ładnie wygląda.

> [...]
    >
    > a) górna częśc klawiatury zx nie ma pod klawiszami nic poza płaskim
    > plastikiem, więc wiercenie i ogromne rękodzieło.

    No, zdecydowanie nie fraszka.

    > b) masz pi x drzwi 0.5cm odstepu do scalaków, w niektórych wersjach pcb
    > pod klawiszami są rózne elementy i dystans spada prawie do zera.

    W tej opcji, co ją mam na myśli, dość mocno się rzeźbi i kabluje siatkę
    połączeń. Mikroprzełączniczki OIDP, mocuje się jakoś do obudowy... No, ale
    tego nie mogłem znaleźć własnie, tam chyba nie byo płytki, do której się
    lutowało...

    > Opcja wymiany folii jest wydaje się najłatwiejsza.

    Żeby jeszcze folia była odpowiednio trwała...
    Tak, tak chyba najłatwiej.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 44. Data: 2019-02-17 14:01:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-17 o 03:43, HF5BS pisze:

> [...]
    > się lutowało...

    > Żeby jeszcze folia była odpowiednio trwała...

    Jeszcze były różne zestawy do własnego montażu, bodajże jakieś
    Leningrady. Ale jakość obudowy była poniżej krytyki. Wyglądało to gorzej
    niż zdechły szczur. Ale niektóre wersje na mikroswitchach działały wbrew
    pozorom stabilnie i dobrze.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2019-02-17 14:33:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2019 14:01, Adam wrote:
> [...]
    > Leningrady. Ale jakość obudowy była poniżej krytyki. Wyglądało to gorzej
    > niż zdechły szczur. Ale niektóre wersje na mikroswitchach działały wbrew

    Od znajomego z byłego ZSRR wiem że kłopotem jest dostanie tych
    wyłączników do wielu taki zestawów, nie były kompatybilne z czymkolwiek
    i szlag trafił fabryki w latach 90. Obecnie niektórzy drukują je
    samodzielnie, ale to wcale nie jest jakoś szczególnie jakościowo dobre.

    Można też tak, wyrwać z netu projekt obudowy do zx i dorobić swoje
    mocowanie switchy:

    https://www.thingiverse.com/thing:2962998

    https://www.thingiverse.com/thing:1240780

    CHoć czuje że łatwiej było by jednak chyba całość przeprojektować aby te
    klawiatura miała choć normalną spację ...

    Sam wsadziłem swojego Harlequina do normalnej obudowy zx i mam teraz
    problem ze zorganizowaniem frontplate (to metalowe z napisami) bo remake
    się już wyprzedał a uzywki sa najczęsciej w fatalnym stanie.