  • 31. Data: 2019-02-14 23:38:31
    Temat: Re: podłączyłem odwrotnie +- do laptopa
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Janusz pisze tak:

> [...]

    Wierzę, że w laptopach nie ma takiej grzałki po byku. Nawet w radiach
    samochodowych nie ma tego rozwiązania tylko dają odwrotnie diodę, która
    pali bezpiecznik.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 32. Data: 2019-02-15 00:07:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ilona,

    > Tak, przepiękne, w swej prostocie.

    :) Tylko trzeba uważać, żeby nie przekroczyć dopuszczalnego napięcia
    Ugs. Ale do tego wystarczy dioda Zenera.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2019-02-15 00:08:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PiteR,

    > Wierzę, że w laptopach nie ma takiej grzałki po byku. Nawet w radiach
    > samochodowych nie ma tego rozwiązania tylko dają odwrotnie diodę, która
    > pali bezpiecznik.

    Po co ryzykować, skoro jeden MOSFET załatwia sprawę?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2019-02-15 15:28:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-02-14 o 23:33, PiteR pisze:

    > no gimbaza wie po co jest ten kabelek.
    Chłopcze pewnie mógłbym być twoim ojcem więc luzuj lejce, i daruj sobie
    osobiste wycieczki,
    nie każdy wie po co ten trzeci pin.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 35. Data: 2019-02-15 21:54:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2019 17:57, HF5BS wrote:
    > BTW. Robią gdzieś jeszcze folie? Bo mi popękała...

    Tak.

    https://www.sellmyretro.com/offer/details/brand-new-
    %282016%29-sinclair-zx-spectrum%2B-48k~~128k-keyboar
    d-membrane-17350

    > Chyba, że wymienię folię na baterię mikroprzełączników...

    https://www.sellmyretro.com/offer/details/48k-_kdlx-
    %28board-only%29--_-pcb-replacement-keyboard-for-zx-
    spectrum-for-tactile-switches-3974

    Nie polecam jednak. Switche są za twarde jak na gumę klawiatury ZX i
    trzeba mocno naciskać klawisze, mocniej niż w membranie. Niektórzy
    dorabiają do gumy wzmocnienia aby to działało, ale to już druciarstwo.

  • 36. Data: 2019-02-16 00:25:52
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-02-14 23:33, PiteR wrote:

    > no gimbaza wie po co jest ten kabelek.

    W ThinkPadzie, to PE, połączone z bolcem w gniazdku, w ścianie.
    https://lnv.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-
    id/49i26231A8556CAEF4A?v=1.0

  • 37. Data: 2019-02-16 00:40:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tak.
    >
    > https://www.sellmyretro.com/offer/details/brand-new-
    %282016%29-sinclair-zx-spectrum%2B-48k~~128k-keyboar
    d-membrane-17350

    Heh... nadal wygląda jak słabizna jakaś...

    > https://www.sellmyretro.com/offer/details/48k-_kdlx-
    %28board-only%29--_-pcb-replacement-keyboard-for-zx-
    spectrum-for-tactile-switches-3974

    Już cokolwiek mocniej...

    > Nie polecam jednak. Switche są za twarde jak na gumę klawiatury ZX i

    Ja myślałem raczej o czymś w rodzaju serii małych, osobnych lączniczków, ale
    nie mogę tego znaleźć w Guglu.

    > trzeba mocno naciskać klawisze, mocniej niż w membranie. Niektórzy
    > dorabiają do gumy wzmocnienia aby to działało, ale to już druciarstwo.

    Cóż, ale jeśli działa, to drutują. W tym momencie nie chce mi się myśleć...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 38. Data: 2019-02-16 04:37:39
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-02-16 o 00:40, HF5BS pisze:

> [...]
    d-membrane-17350

    > Heh... nadal wygląda jak słabizna jakaś...

    %28board-only%29--_-pcb-replacement-keyboard-for-zx-

    Tak wyglądały oryginały w C64 i pewnie w ZX spectrum też.
    To standardowy wygląd i one działały przez wiele lat...

    --
    pzdr, j.r.

  • 39. Data: 2019-02-16 10:54:29
    Od: Krzysiek <r...@k...net.pl>

    W dniu środa, 13 lutego 2019 17:57:37 UTC+1 użytkownik HF5BS napisał:

    > Tym bardziej mnie to zastanowiło.
    > Amperka z kawałkiem pociagnął... a jak się skapnąłem, wyłączyłem, poprawiłem
    > i działało.

    Zasilacz do Spectrusia był niestabilizowany, wszystkie robocze napięcia były
    wytwarzane na płycie przez stabilizator i przetwornicę. Stabilizator 7805 miał w
    sumie spory kawał radiatora. Zagrożenia dla elektroniki cyfrowej praktycznie nie
    było, a 7805 chwilę wytrzyma,
    szczególnie, że zasilacz sieciowy nie dawał zbyt dużego prądu.

  • 40. Data: 2019-02-16 15:05:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (QP, nie chciało mi się doptaszać)
    Użytkownik "Krzysiek" <r...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    praktycznie nie było, a 7805 chwilę wytrzyma,
    szczególnie, że zasilacz sieciowy nie dawał zbyt dużego prądu.

    ===========================

    Kiedyś popędzałem jedno swoje stare ręczne radio, to ledwo wyciągał... Zdaje
    mi się, że radio fabrycznie brało ok. 1.5 A przy nadawaniu, a zasilacz
    ZX-owy dawał 1.2, na szczęście nie brumiało.
    Jeden z moich telefonów bezprzewodowych (Exai 1918 OIDP, Uniden), jak mu się
    za dużo wpuści, to na razie nie pali się, ale zaczyna rwać zasilanie, może
    zabezpieczenie? Ale nie chciałem tego sprawdzać, czy stabilizator padnie,
    czy nie.
    Zmiana z 12 na 9V (traf chciał, że nie wiedziałem, iż jest więcej, niż
    trzeba) rozwiązała problem. Ciekawy układ, analog, ale z cyfrową replikacją
    widma (a dosłownie DSS - Digital Spread Spectrum), zakłócenia dotąd nie
    przeszkadzają, dokąd choć jedno z pasm przechodzi (chyba są 3). Efekt
    końcowy, jak już siada, jest dość podobny do niektórych SDR chyba? (takie są
    radia FM w telefonach?), dźwięk ulega przygłuszeniu od góry, aż ginie.