  • 41. Data: 2014-12-14 18:07:49
    Temat: Re: pomiar prądu w aucie
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

    > albo se zaraz czołgi odpalę...

    wot ?:)

  • 42. Data: 2014-12-14 18:31:49
    Temat: Re: pomiar pr?du w aucie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, December 14, 2014, 4:31:05 PM, you wrote:

> [...]

    Niedokładnie - prąd spada w miarę wzrostu obrotów a i nie trwa to 5
    sekund.

    > A, to o takiego energia chodziło ;)
    > A ja już myślałem o jakich kulombach, czy czemś takiem ;)

    Raczej w dżulach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2014-12-14 18:35:05
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Sunday, December 14, 2014 10:31:06 AM UTC-5, Adam wrote:

    > A, to o takiego energia chodziło ;)
    > A ja już myślałem o jakich kulombach, czy czemś takiem ;)
    > Pozdrawiam.
    > Adam

    Mozna i w culombach - na to samo wyjdzie.

    Kulomb to ladunek elektryczny, pradu o natezeniu 1 A, ktory przeplywa przez
    obwod w czasie 1 sekundy.

    Pojemnosc akumulatora wynosi powiedzmy 100 Ah. Czyli przy natezeniu 1 A, moze
    pracowac przez 100 godzin. Kazda godzina ma 3600 sekund. Wychodzi, ze
    akumulator ma Q = 100 * 3600 = 360 000 culombow.

    Rozrusznik w czasie startu pobiera 200 A w czasie 5 sekund co daje 1000 c. Czyli 1000
    / 360 000 * 100 % = 0.27 procenta.
    O tyle start uszczupla zgromadzony w akumulatorze ladunek.

    Oczywiscie to teoria. W praktyce jest "troche" mniej. Wartosc pojemnosci
    akumulatora olowiowego, podobnie jal wszystkich alumulatorow w tym jonowych,
    spada z ich wiekiem niezaleznie od tego czy sa uzywane czy nie. Z praktyki
    wiem, ze po 5-ciu, gora 7 latach akumulator olowiowy w aucie
    nalezy wymienic na nowy.

    Bedac przy glosie dorzuce swoje trzy centy.
    Otoz w nowoczesnych samochodach
    wiele czynnosci jest sterowanych przez "pokladowy" computer. Ona zarzadza
    wyszyskimi waznymi procesami, do ktorych nalezy zaliczyc np podgrzeanie czegos
    tam w silniku, siedzen czy ochrone przed oblodzeniem. Te funkcje moga
    pochlaniac duzo energii. Zatem moze nalezaloby sie udac do specjalistow od
    tego samochodu, ktorzy przez podlaczenie testera w try miga znajda przyczyne
    wadliwego dzialania elektryki.

    Instalacja moze pracowac poprawnie ale moze np zaciac sie ktorys z
    przekaznikow i pozostawac caly czas w stanie zalaczonym. I rozlacza sie
    dopiero po ostygnieciu.
    Byc moze, ze przyczyna tych klopotow moze byc trywialna. Np poluzowany pasek
    od alternatora lub jego czesciowa niesprawnosc. Np przepalenie sie w alternator
    jednej z 6 diod prostowniczych.
    Obserwacja amperomierza podlczonego do klemy akumulatora, nic nie da. Ona
    tylko potwierdzi wadliwosc ukladu ale go nie zlokalizuje.

    Natomiast dedykowany przyrzad, tester podlaczany w celach diagnostycznych wykaze,
    ktory podzespol jest wadliwy.

    To jest czynnasc prosta; podlacza sie go do wielowtyku, ktory w kazdym aucie
    jest i przyrzad wyswietla co pacjenta boli.

    Pzdr
    Tornad

  • 44. Data: 2014-12-14 18:43:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-14 16:31, Adam pisze:

    > A, to o takiego energia chodziło ;)
    > A ja już myślałem o jakich kulombach, czy czemś takiem ;)
    Można przeliczyć na coś innego, 1000C by to było, tylko po co jak
    pojemność aku podaje się w Ah :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 45. Data: 2014-12-14 20:28:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-12-14 18:43, janusz_k pisze:

    > Można przeliczyć na coś innego, 1000C by to było, tylko po co jak
    > pojemność aku podaje się w Ah :)

    Znając (niestety, nie osobiście) Romana, myślałem, że chodzi mu o
    rachunki na poziomie akademickim, a nie na poziomie podstawówki. To mnie
    zmyliło ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 46. Data: 2014-12-14 21:45:06
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Niedokładnie - prąd spada w miarę wzrostu obrotów a i nie trwa to 5
    > sekund.
    Celowo zawyżyłem czas i zaokrągliłem prąd, bo chodziło o rząd wielkości.

    > Raczej w dżulach.

    Można, ale adam miał rację czas*prąd to kulomby.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 47. Data: 2014-12-14 21:51:12
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-14 18:35, Tornad pisze:

> [...]
    1000 / 360 000 * 100 % = 0.27 procenta.
    > O tyle start uszczupla zgromadzony w akumulatorze ladunek.
    Teoretycznie masz rację, ale praktycznie więcej ubędzie z aku bo
    obciążenie tak dużym prądem gwałtownie zmniejsza pojemność aku, ile,
    trudno wyczuć, ale może to być np 1/10 pojemności. --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 48. Data: 2014-12-14 22:19:44
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-12-14 17:39, Użytkownik AlexY napisał:

    > Przeczytaj od początku o czym tu rozmawiamy. Gdyby problem był nawet 3h
    > to bym osobiście posiedział i jopił się w miernik.

    Przeczytałem.
    I podtrzymuje to co napisałem w poprzednim poście.
    A skoro ty byś posiedział te trzy godziny to dlaczego od razu
    tego nie napisałeś zamiast się ośmieszać tym co napisałeś ?

    Pozdrawiam

  • 49. Data: 2014-12-14 22:22:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Pszemol pisze:
> [...]
    [..]

    > Nie masz, bo używa się tego co jest pod ręką, mimo że lepsze
    > rozwiązanie jest dostępne gdzies tam w teorii to co z tego jak
    > go nie masz, musisz coś kupić dodatkowo a potrzebujesz tylko
    > doraźnie coś sprawdzić, tak jak on? Odpuść sobie, odpal czołgi ;-)

    Ma czy nie, tego nie wiemy, czasem nie jesteśmy świadomi że do
    rozwiązania problemu można użyć sprzętu który mamy (o ile mamy), wczytać
    dane excelem, który z tego zrobi nawet ładne kolorowe wykresiki.
    Ale można też nagrać kamerą wyświetlacz miernika a potem drugie tyle
    czasu oglądać nagranie. IMHO bez sensu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html