  • 51. Data: 2014-12-14 22:29:03
    Temat: Re: pomiar prądu w aucie
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 grudnia 2014 22:22:55 UTC+1 użytkownik AlexY napisał:
    > [..]

    > Ma czy nie, tego nie wiemy, czasem nie jesteśmy świadomi że do
    > rozwiązania problemu można użyć sprzętu który mamy (o ile mamy), wczytać
    > dane excelem, który z tego zrobi nawet ładne kolorowe wykresiki.
    > Ale można też nagrać kamerą wyświetlacz miernika a potem drugie tyle
    > czasu oglądać nagranie. IMHO bez sensu.
    >
    > --
    > AlexY
    > http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
    > http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

    Obydwie metody są chuja warte bo żadna nie pokazuje co brało przez pół godziny 8
    amperów.

  • 52. Data: 2014-12-14 22:36:57
    Temat: Re: pomiar pr?du w aucie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Dec 2014 21:51:12 +0100, janusz_k napisał(a):
> [...]
    1000 / 360 000 * 100 % = 0.27 procenta.
    > Teoretycznie masz rację, ale praktycznie więcej ubędzie z aku bo
    > obciążenie tak dużym prądem gwałtownie zmniejsza pojemność aku, ile,
    > trudno wyczuć, ale może to być np 1/10 pojemności. --

    To nie calkiem tak - zjawisko (Peukerta) jest znane od ~100 lat i
    zbadane glebiej.
    W trakcie rozladowywania powstaje siarczan olowiu, ktory ma wieksza
    objetosc niz tlenek, i jesli powstanie na zewnetrznej czesci ziaren
    masy, to izoluje wnetrze od elekrolitu. Tak sie dzieje przy duzym
    pradzie, przy malym konwersja jest bardziej rownomierna.

    No i ... jeden taki 5s rozruch raczej nie uszczupli pojemnosci, bo nie
    nastapi ta izolacja. Dwa pewnie tez nie.
    Ale jak bedziemy krecic i krecic, to faktycznie szybko zdechnie, mimo
    ze takie 50Ah powinno niby przez 15 minut 200A zapewniac.

    J.

  • 53. Data: 2014-12-14 22:49:05
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Sunday, December 14, 2014 3:51:18 PM UTC-5, janusz_k wrote:
> [...]
    > obciążenie tak dużym prądem gwałtownie zmniejsza pojemność aku, ile,
    > trudno wyczuć, ale może to być np 1/10 pojemności. --

    Oczywiscie. Dlatego tez napisalem ze to "teoretycznie".

    Pare lat temu pytalem o mozliwosc pracy akumulatora olowiowego obciazonego
    pradem o natezeniu rzedu 100 - 120 A, przez czas okolo 15 - 20 minut.
    Potrzebne mi to bylo do zasilania elektromagnesu do tornadochronu.

    Nikt mi nie potrafil podac typu akumulatora ani nie mial pojecia czy to jest
    mozliwe w sensie, ze akumulator moze eksplodowac.

    Potem gdzies czytalem, ze przy takim obciazeniu napiecie na baterii siada do
    okolo 8 - 9 V.
    No i co wtedy? Natezenie zapewne tez siada. Wiec gdzie sie podziewaja te
    amperogodziny? Zapewne ida na zagotowanie kwasu siarkowego.

    Tu sie rozpetala dyskusja na temat pomiaru pradu w czasie po rozruchu czy po
    jezdzie.
    Jesli ten wpis "Pytajnik" przegladnie to wydaje mi sie, ze juz lepiej mierzyc
    te prady na tablicy z bezpiecznikami.

    W kazdym aucie jest ich troche i przez kazdy z nich plynie prad do tylko
    jednego, gora dwoch odbiornikow. I to jest tam z reguly napisane, ktory
    bezpiecznik od czego. W ten sposob najlatwiej bedzie znalezc winnego i nie
    wymaga to zadnej ingerencji w instalacje. Po prostu wyjmujemy bezpiecznik
    i zamiast niego podlaczamy amperomierz o skali rzedu 50 A. (Obwod rozrusznika
    na ogol nie ma bezpiecznika).
    Nie musze chyba opisywac szczegolow takiej operacji i wyciagania wnioskow.

    Pzdr
    Tornad

  • 54. Data: 2014-12-14 23:27:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-12-14 22:49, Tornad pisze:
> [...]
    >
    > Nikt mi nie potrafil podac typu akumulatora ani nie mial pojecia czy to jest
    > mozliwe w sensie, ze akumulator moze eksplodowac.

    Tyle prądu to biorą niektóre wyciągarki w terenówkach albo lawetach.
    W terenówkach albo używa się zwijane akumulatory Optimy, albo dwa zwykłe
    zrównolegnione.

    Są też elektryki do jednostek nawodnych, niektóre miewają ponad 2 KM.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 55. Data: 2014-12-14 23:52:29
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zachariasz Dorożyński pisze:
    [..]
    > Obydwie metody są chuja warte bo żadna nie pokazuje co brało przez pół godziny 8
    amperów.

    Bo nie o to chodzi, ma pokazać że coś te 8A żre, wtedy wiemy że to nie
    problem ładowania (wyeliminowany przez sprawdzenie napięcia ładowania)
    ani padający aku, wiedząc że coś bierze te 8A możemy po kolei odpinać
    moduły lub założyć amperomierz(e) na ich zasilanie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 56. Data: 2014-12-14 23:55:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    RadoslawF pisze:

    > Przeczytałem.
    > I podtrzymuje to co napisałem w poprzednim poście.
    > A skoro ty byś posiedział te trzy godziny to dlaczego od razu
    > tego nie napisałeś zamiast się ośmieszać tym co napisałeś ?

    "Nie dyskutuj z idiotą! Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a
    potem pokona doświadczeniem"
    Szukaj rozmówców wśród równych swojemu mikroskopijnemu IQ.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 57. Data: 2014-12-15 00:36:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tornad,

    Sunday, December 14, 2014, 10:49:05 PM, you wrote:

> [...]
    > pradem o natezeniu rzedu 100 - 120 A, przez czas okolo 15 - 20 minut.
    > Potrzebne mi to bylo do zasilania elektromagnesu do tornadochronu.

    Akumulatory żelowe do UPSów miewają podane charakterystyki
    rozładowania dla wysokich prądów. Pamiętam, że miałem w rękach
    charakterystyki dla akumulatora 12V 7Ah z prądem rozładowania do 90A
    120A przez 20 minut to niby tylko 40Ah ale przy wysokich prądach
    pojemność nowego akumulatora spada do połowy. Czyli trzeba liczyć co
    najmniej 80Ah. Myślę, że każdy akumulator ołowiowy o pojemności 80+ Ah
    bez problemu da sobie radę z prądem 120A.

    Akumulatory 12V 7Ah są powszechnie używane w UPSach od 250-400VA, z
    prądami rozładowania 40+A

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 58. Data: 2014-12-15 18:04:39
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-12-14 23:55, Użytkownik AlexY napisał:

    > "Nie dyskutuj z idiotą! Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a
    > potem pokona doświadczeniem"
    > Szukaj rozmówców wśród równych swojemu mikroskopijnemu IQ.

    Jak rozumiem moje mikroskopijne IQ przerasta to co uważasz
    za swoje wielkie IQ.