  • 51. Data: 2017-02-07 13:19:07
    Temat: Re: radiotelefony
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2017-02-07 o 12:38, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "viktorius" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    tem-podczerwieni

    > Tak... na sztywno pewnie zaszyte...
    > Odporne na zakłócenia radiowe? Hmm... to też się da zakłócić, tylko może
    > bardziej kierunkowe jest, więc z natury, a nie z cyfrowości, mniej
    > wrażliwe na postronne emisje.

    I dlatego pewnie w 1989 roku zdecydowali się na podczerwień jako medium.
    Jak nie trafisz wiązką, albo wiązka w jakiś sposób się zdegraduje i nie
    będzie prawidłowo zinterpretowana, to motorniczy zatrzymuje się, bierze
    stalową lagę i ręcznie wajchę przerzuca :)

    wodowal-katastrofe,1602388,art,t,id,tm.html

    > W jednym z odcinków programu Detektywi (odpączek W11) była sprawa,
    > która, mimo zdecydowanych różnic, miasto, szczegóły, itd, została od
    > razu przeze mnie rozpoznana.
    > Jest, znalazłem... http://detektywi.tvn.onet.pl/1506202,archiwum.html
    > odcinek 429 "Tramwajarz".

    Najlepsze pomysły, nawet te absurdalne serwuje życie, scenarzysta tylko
    ubiera to w tekst i daje reżyserowi.

    > Ano właśnie. Zastosowanie tutaj podczerwieni IMO to jak skórka za
    > wyprawkę, mnostwo kosztów i kłopotów, a efekt wątpliwy. Już lepiej chyba
    > narazić sie na fałszywe zatrzymanie radiem, niż nie zatrzymać się, bo
    > emiter podczerwieni nie trafił w czujnik, bo albo zboczył, albo np.,
    > wielka ulewa, czy śnieżyca i wiazka się rozeszła po opadach, do celu
    > juz. nie docierając.

    Coś Ci sie pokiełbasiło, radio-stop to PKP i fale radiowe, a sterowanie
    zwrotnicą tramwajową jest za pomocą podczerwieni. Nikt raczej nie myślał
    nawet o podczerwieni na PKP.

    dla-pociagow-byla-zabawa-bedzie-proces,168747.html

    > Może lepiej niech niegrzeczne dzieci nie bawią się złymi zabawkami?

    W sumie to dobrze, że ten gość nie pracuje już jako maszynista. Rozumiem
    pozostałych dwóch, mogli nie wiedzieć jakie to zagrożenie, ale
    maszynista, nawet metra, to powinien być tego świadomy jak nikt inny.

    --
    viktorius

  • 52. Data: 2017-02-07 14:28:01
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 07.02.2017 o 11:48 viktorius <v...@i...pl> pisze:

    > Jak sobie sami tego secama podadzą do nadawania... Bo skąd taki sygnał
    > teraz wziąć? Wszystkie nadajniki już chyba zmielone.

    Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.

    --
    SW3
    ----

  • 53. Data: 2017-02-07 14:42:15
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2017-02-07 o 14:28, SW3 pisze:

    > Z magnetowidu? Nie wszystkie są dwusystemowe ale pewnie sporo.

    Taa, puszczą Wejście Smoka z VHS, albo cos bardziej branżowego, Rambo
    III albo Commando :)
    Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
    to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
    anteny może to odebrać ;)

    --
    viktorius

  • 54. Data: 2017-02-07 14:44:37
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 11:54, viktorius pisze:

    > To nie takie proste, bo nawet jak radio-stop nie jest połaczony
    > kabelkiem z SHP, to stosuje się interfejs białkowy w postaci maszynisty,
    > który jest zobowiązany grzybek hamowania nacisnąć po usłyszeniu sygnału
    > w głośniku radia.
    >
    > A wyłączyć się nie da ot tak, bo trzebaby zapewnić inny system do
    > awaryjnego zatrzymywania składów.
    > A na razie takiego nie ma OIDP, a to co jest nie pozwala na więcej niż
    > 160km/h pomimo, że pendolino i same tory mogą i 200km/h z podróżnymi
    > śmigać.

    Mnie już nawet nie chodzi o rozwiązania zastępcze awaryjne itd. ale o to
    ze tak krytyczna sprawa jak możliwość zatrzymania hurtowej ilości
    pociągów jest słabo zabezpieczona.
    Skoro można w routerku czy printserwerze za 50 zł zaimplementować SSH
    https czy uwierzytelnianie certyfikatem, to czemu w instytucji
    dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
    pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie
    zabezpieczonych.
    Profilaktycznie taki sygnał radiostop z informację test-only powinien
    być nadawany cyklicznie. jeżeli lokomotywa w przeciągu dajmy na to
    godziny nie odbierze żadnego sygnału testowego to powinna dać
    maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
    wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do
    przeglądu.

  • 55. Data: 2017-02-07 14:51:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Rogóż" napisał w wiadomości
> [...]
    >dysponującej milionami złotych w kwestii zatrzymywania rozpędzonych
    >pudeł z żywymi ludźmi w środku używa się rozwiązań kompletnie nie

    Wez pod uwage druga strone - co bedzie, jesli sygnal nie dotrze, bo np
    ktos nie zrobil upgrade i nowego certyfikatu nie wprowadzil ?
    Zapewnienie dzialania systemu w skali calego kraju byloby uciazliwe.

    Albo byly zaklocenia, glos jeszcze jakos przeszedl, ale transmisja
    cyfrowa nie...

> [...]
    >maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
    >wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do

    maszynista i tak ma swoje semafory, wiec powinien uwazac ... no fakt -
    to wszystko coraz bardziej sie automatyzuje, i coraz czesciej bedzie
    zawodzic, i juz nie obudzisz pijanego droznika dzwonkiem :-)

    J.

  • 56. Data: 2017-02-07 15:10:15
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2017-02-07 o 14:44, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    > maszyniście znać że coś z tym odbiornikiem jest nie tak i ma zachować
    > wzmożoną czujność a po skończonej trasie, odbiornik obowiązkowo do

    SHP i radiokomunikacja w PKP to lata 60-te.
    Do tej pory to działa, oczywiście po analogu. Wtedy nikt nie wiedział,
    że będzie powszechna transmisja cyfrowa, a w kieszeni zmieścisz radyjko,
    które może tak namieszać. Wtedy takie radio to pewnie w plecaku było
    trudno, no może gdyby baterie niósł kolega w swoim ;)

    Kiedyś, w już nie tak odległej przyszłości ma być wprowadzony ETCS na
    wszystkich szlakach kolejowych:
    http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasow
    e/miliardowy-przetarg-polskich-linii-kolejowych-2885
    /

    --
    viktorius

  • 57. Data: 2017-02-07 17:27:08
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 07.02.2017 o 14:42 viktorius <v...@i...pl> pisze:

    > Tylko że magnetowid to jeszcze mało, trzeba będzie zmodulowac i wysłać
    > to w eter. TV Belweder wejścia RCA albo EuroSCART nie miał i tylko z
    > anteny może to odebrać ;)

    Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można je
    było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.

    --
    SW3
    ----

  • 58. Data: 2017-02-07 17:31:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    SW3 napisało:

    > Przecież magnetowidy mają (miały) modulatory. Właśnie po to żeby można
    > je było podłączyć do tv bez wejść innych niż antenowe.

    Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2017-02-07 18:33:02
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 07.02.2017 o 17:31 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Z tym że Belweder akurat tych częstotliwości nie jest w stanie odebrać.

    No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF :)

    --
    SW3
    ----

  • 60. Data: 2017-02-07 20:55:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    SW3 napisało:

    > No tak, trzeba by jeszcze przystawkę na UHF :)

    Litościwie podałem Belweder za przykład. Bo taki telewizor Wisła, trochę
    od niego starszy, fabrycznie przystosowany był do odbioru tylko jednego
    kanału. Wybór był niewielki, to robiono tylko trzy wersje tego odbiornika.
    Przeznaczone do sprzedaży w Warszawie przystosowane były do odbioru kanału
    drugiego, a wersja łódzka odbierała pierwszy. Gdzie nadawano trzeci, tego
    nie wiem, chyba w Krakowie.

    --
    Jarek