  • 21. Data: 2019-07-31 06:50:04
    Temat: Re: samozapłon węgla
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-30, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > Wegiel, w sensie pierwiastka, to sie raczej bardzo malo utlenia w
    > niskiej temperaturze.

    Węgiel w sensie węgiel :) Taki kawałek węgla to może być pojedyńcza
    cząsteczka. A w sensie jakie grupy są bardziej podatne na utlenianie, to
    obstawiałbym C-H na pierścieniach bo na etapie pośrednim będzie
    mozliwość stabilizacji rodnika w pierścieniu, z tym że wodoru (w sensie
    -CH, -OH, COOH) to tam jest parę procent.

    > Wykipi zanim sie zapali.

    > https://www.youtube.com/watch?v=U8pqcsXkM-0
    > https://www.youtube.com/watch?v=OvEelWUNYM0

    E-e. To nie jest tego typu mieszanka - za mała gęstość grup funkcyjnych
    i w związku z tym dużo mniejsza reaktywność. W takim kleju tez nie nie
    ma co kipieć.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2019-07-31 11:16:28
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > mozliwość stabilizacji rodnika w pierścieniu, z tym że wodoru (w sensie
    > -CH, -OH, COOH) to tam jest parę procent.

    Pożar pokładu węgla, jak podają tutaj, może trwać i tysiąc lat.
    Trochę to dziwne, bo co z dopływem tlenu i odpływem spalin?
    Czegoś może istotnego nie wiemy o budowie skorupy ziemskiej?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Coal-seam_fire#List_of
    _mine_fires

    WM

  • 23. Data: 2019-07-31 12:46:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Trochę to dziwne, bo co z dopływem tlenu i odpływem spalin?
    >Czegoś może istotnego nie wiemy o budowie skorupy ziemskiej?

    Zapewne jest doplyw i odplyw.

    A - w pewnym stopniu tlen moze zastapic woda ..

    J.

  • 24. Data: 2019-07-31 12:50:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-07-30, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >mozliwość stabilizacji rodnika w pierścieniu, z tym że wodoru (w
    >sensie
    >-CH, -OH, COOH) to tam jest parę procent.

    Wolalbym jakies konkretne zwiazki, bo w temperaturze pokojowej to z
    tlenem wiekszosc kiepsko reaguje:
    wegiel, metan, propan, butan, benzyna, benzen, fenol, nawet wodor.

> [...]
    >funkcyjnych
    >i w związku z tym dużo mniejsza reaktywność. W takim kleju tez nie

    A jednak kipi, czasem jak widac nieznacznie :)

    J.

  • 25. Data: 2019-07-31 14:00:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-07-31 o 12:46, J.F. pisze:

    > Zapewne jest doplyw i odplyw.

    Czyli skorupa jest bardziej porowata niż sądzimy.
    Odkrywane są żyjące mikroby w próbkach z głębokich odwiertów.
    Być może Verne miał dobre przeczucie gdy pisał "Podróż do wnętrza Ziemi"?

    > A - w pewnym stopniu tlen moze zastapic woda ..

    To ciekawe. Czy wiązanie tlenu z węglem jest mocniejsze niż z wodorem?

    WM

  • 26. Data: 2019-07-31 17:15:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Czyli skorupa jest bardziej porowata niż sądzimy.

    Albo sa jakies nieznane kanały.

> [...]
    >Ziemi"?

    >To ciekawe. Czy wiązanie tlenu z węglem jest mocniejsze niż z

    Jakos tak.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Water_gas
    C+H2O -> H2 + CO

    reakcja endotermiczna - wymaga doprowadzenia ciepla

    https://en.wikipedia.org/wiki/Water-gas_shift_reacti
    on
    CO+H2O -> CO2+H2

    jest egzotermiczna, wiec produkuje troche ciepla.
    Mniej niz pierwsza potrzebuje ... ale dlaczego nie zachodza obie naraz
    ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Syngas
    https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_reforming

    tu sie skupiaja na
    CH4+H2O -> CO + 3H2

    i niby jest endotermiczna, i wymaga doprowadzenia ciepla

    https://en.wikipedia.org/wiki/Producer_gas

    J.

  • 27. Data: 2019-08-01 02:58:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > tlenem wiekszosc kiepsko reaguje:
    > wegiel, metan, propan, butan, benzyna, benzen, fenol, nawet wodor.

    Wrzuć w google obrazki coal chemical structure bo błądzisz po jakiś
    dziwnych schematach. Potem zainteresuj się na czym polega zjawisko
    stabilizacji rodników w związkach aromatycznych i jak wygląda sam proces
    utleniania pod względem mechanizmu reakcji.

    > A jednak kipi, czasem jak widac nieznacznie :)

    W tym drugim przykładzie? Wydziela się trochę gazów, kipienia nie widzę.
    No i nie jest to szybkowiążący klej. 5-10 min to by juz było
    pozamiatane.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2019-08-05 11:15:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-07-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Wrzuć w google obrazki coal chemical structure bo błądzisz po jakiś
    >dziwnych schematach.

    Wiecej pytan niz odpowiedzi znajduje :-(

    > Potem zainteresuj się na czym polega zjawisko
    >stabilizacji rodników w związkach aromatycznych i jak wygląda sam
    >proces
    >utleniania pod względem mechanizmu reakcji.

    I ma to na tyle duza predkosc, ze halda/skladowisko potrafi sie
    zapalic ?
    Czy jednak trzeba jakos podgrzac na poczatku ?

    J.

  • 29. Data: 2019-08-06 03:38:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-08-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > Wiecej pytan niz odpowiedzi znajduje :-(

    Tzn.? Widzisz gdzieś proste i konkretne weglowodory i inne cuda?

    > I ma to na tyle duza predkosc, ze halda/skladowisko potrafi sie
    > zapalic ?
    > Czy jednak trzeba jakos podgrzac na poczatku ?

    Duża prędkość to pojęcie względne, ale najwyraźniej przy kumulacji
    ciepła jest to wystarczające.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2019-08-06 12:24:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 06 Aug 2019 01:38:27 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Tzn.? Widzisz gdzieś proste i konkretne weglowodory i inne cuda?

    Widze glownie pytania "z czego zrobiony jest wegiel" i odpowiedzi typu
    "w 75% z wegla, 20% weglowodorow".

    Ale jest np

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Koksowanie_w%C4%99gla
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Gaz_koksowniczy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Smo%C5%82a_pogazowa

    > Duża prędkość to pojęcie względne, ale najwyraźniej przy kumulacji
    > ciepła jest to wystarczające.

    Tym niemniej te wymieniane skladniki nie wygladaja mi na reaktywne w
    temperaturze pokojowej ... a hałda to nie termos ...

    J.