  • 1. Data: 2019-07-21 13:26:07
    Temat: Spawanie rur
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Dwa odcinki rur (1800 i 700 mm) fi 75 mm chcę pospawać, aby otrzymać
    2500 mm. Słupki ogrodzenia.
    Spawać będzie sąsiad, który straszy mnie, że wygną się.
    Ponoć w pracy gdzie na co dzień spawają takie rzeczy po spawaniu są
    wygięte. Grzeją palnikami, aby wyprostować. Firma wydaje się profesjonalna.

    Ja czysto teoretycznie uważam, że spawając punktowo po przeciwnych
    stronach (4, 6, 16) a następnie spawami 15 mm też po obu stronach nie
    może się wygiąć.

    Jutro będę to spawał (nadzorował moja teorię :-) ) to się przekonam.
    Może ktoś z praktyki coś podpowie.

    Robert

  • 2. Data: 2019-07-21 13:40:43
    Temat: Re: Spawanie rur
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    >
    > Ja czysto teoretycznie uważam, że spawając punktowo po przeciwnych
    > stronach (4, 6, 16) a następnie spawami 15 mm też po obu stronach nie
    Weź kawałek prostego kątownika i na nim ułóż rury do spawania (po
    wewnetrznej stronie kątownika). Dodatkowo można jeszcze scisnąć ściskiem
    albo kluczem francuskim. Zapewni to prostoliniowość.
    Ja tak spawałem u siebie i wyszło proste. Inna sprawa, że nikt tego
    liniałem nie sprawdzał, ale na oko nie ma się czego doczepić.
    Jacek

  • 3. Data: 2019-07-21 15:06:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-07-21 o 13:40, Jacek pisze:
    > Weź kawałek prostego kątownika i na nim ułóż rury do spawania

    To oczywista oczywistość. :-)

    Rzeczony sąsiad relacjonował, że tez tak spawają. Mają zaciśnięte
    kątowniki czy ceowniki. Ale jak je zluzują to się wygina.

    Robert

  • 4. Data: 2019-07-21 15:11:16
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > może się wygiąć.
    >
    > Jutro będę to spawał (nadzorował moja teorię :-) ) to się przekonam.

    Może warto wsadzić w środek tuleję, która ustabilizuje i wzmocni połączenie?

    Ukosowanie blachy pod spawanie.
    https://www.instalator.pl/wp-content/uploads/2017/01
    /Rozanski221tab.jpg

    WM

  • 5. Data: 2019-07-21 15:28:22
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > To oczywista oczywistość. :-)
    >
    > Rzeczony sąsiad relacjonował, że tez tak spawają. Mają zaciśnięte
    > kątowniki czy ceowniki. Ale jak je zluzują to się wygina.

    Technika teraz taka, że można kielichować rury do środka.
    Namów sąsiada na zakup tej maszyny :)
    https://www.andreashornung.eu/pl/maszyny/w6e-maszyna
    -do-zmniejszania-koncowek-rur

    WM

  • 6. Data: 2019-07-21 15:38:41
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > To oczywista oczywistość. :-)
    >
    > Rzeczony sąsiad relacjonował, że tez tak spawają. Mają zaciśnięte
    > kątowniki czy ceowniki. Ale jak je zluzują to się wygina.
    >
    > Robert

    A może trzeba spawać na raty a nie ciągiem dookoła?
    Rozumiem przez to centymetr z jednej strony i centymetr naprzeciwko.
    Sprawdzenie liniowości ew. wyprostowanie i to samo w 90 stopniach.
    I powtarzać do skutku.

  • 7. Data: 2019-07-21 16:02:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2019 13:26:07 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Ja czysto teoretycznie uważam, że spawając punktowo po przeciwnych
    > stronach (4, 6, 16) a następnie spawami 15 mm też po obu stronach nie

    A nie masz mocnej tokarki ?
    Tarciowo :-)

    J.

  • 8. Data: 2019-07-21 16:32:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-07-21 o 16:02, J.F. pisze:

    > A nie masz mocnej tokarki ?
    > Tarciowo :-)

    Na moje warunki to kosmiczna technologia. :-)

    Robert

  • 9. Data: 2019-07-21 16:38:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Na moje warunki to kosmiczna technologia. :-)

    Chętnie bym zobaczył jak JF mocuje te rurki do zgrzewania na tokarce.

  • 10. Data: 2019-07-21 17:00:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-07-21 o 16:38, cef pisze:

    > Chętnie bym zobaczył jak JF mocuje te rurki do zgrzewania na tokarce.

    Dla sprawnego ślusarza to chyba wykonalne. Jedna w szczękach, druga w
    przyrządzie zamiast konika a imak dopycha.
    Czy tam jednak potrzeba gigantycznej mocy?

    Robert