  • 21. Data: 2010-06-25 15:54:55
    Temat: Re: softstart do halogena 12V ?
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > ale nie musisz ograniczać prądu do nominalnego, wystarczy żeby żarufka nie
    > dostawała udaruf typu 20-30 razy prądu nominalnego, musisz
    > poeksperymentować
    > czy dać ograniczenie 3x czy 5x:O)
    > zresztą przyszło mi do głowy coś ciekawszego, czyli płyne zwiększanie
    > napięcia od zera do max w czasie np 0.5sekundy, wystarczy tranzystor w
    > obwodzie żarufki sterowany napięciem ładowanego kondensatora, teraz może
    > być?:O)

    > jesli chodzi o trwałość to z tą regulacją mocy bym uważał, bo ktoś niżej
> [...]

    parę miesięcy temu był ciekawy wątek o żywotności żarówek (zwykłych
    domowych)
    w funkcji napięcia zasilania
    z tego co mnie uczyli, to żarówka halogenowa to zwykła żarówka ale
    przeciążona,
    która (mówiąc w uproszczeniu) się nie przepala dzięki ograniczeniu zjawiska
    odparowywania żarnika.
    przepala się w końcu bo to co odparowuje wraca, ale nie koniecznie w to samo
    miejsce
    i się "geometria rozjeżdża"

    składając te dwa fakty, można wysnuć śmiałą hipotezę, że jeśli potraktuje
    "halogen" jak zwykłą żarówkę
    (przez redukcje napięcia) to jej trwałość wzrośnie... zwłaszcza przy
    rozruchu...

  • 22. Data: 2010-06-25 16:15:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    qlphon napisał:

    > a czy to wszystko nie dowodzi, że żarówki padają przy rozruchu?
    > (głównie oczywiście)

    Nie, nie dowodzi. Żarówki samochodowe padają (głównie oczywiście)
    od... nieświecenia. Tutaj można zobaczyć żarówkę, którą kilka tygodni
    temu wyciągnąłem z samochodu: http://148.81.130.52/bulba.jpg

    Żarówka jest nadal spwawna, skierowałem ją na emeryturę razem z jej
    towarzyszką, której nie dane było dożyć w zdrowiu tego wieku. Obie
    przejeździły razem ponad 110 tysięcy kilometrów. Na zdjęciu dobrze
    widać różnicę między włóknem świateł długich (prawie nieużywanym
    w jeździe miejskiej) i włóknem świateł mijania.

    Między bajki można włożyć (po raz kolejny tutaj przytaczanie) teoryjki
    jak to cykl halogenowy sprawia, że włókno wciąż jest jak nowe. Owszem,
    wolframu jest tyle samo, ale krystalizuje on w wielkie kryształy, a od
    tego żarnik staje się kruchy. Przejściowe obniżenie napięcia (wtedy
    ubywa więcej wolframu niż normalnie) pogarsza jeszcze sytuację, mimo
    że później wraca on z bańki na swoje miejsce.

    Kruchość wolframu mocno zależy od temperatury. Zapalona żarówka jest
    w stanie wytrzymać wstrząsy w czasie jazdy, zimna kruszy się zaraz
    po ruszeniu z miejsca. Jak się przestrzega zasady, by nigdy nie
    jeździć bez włączonych świateł, to sto tysięcy na komplecie żarówek
    nie jest żadnym wyczynem. A jak ktoś oszczędza na zasadzie "z garażu
    to se wyjadę bez świateł, a właczę na ulicy, co będę na darmo spalał
    benzynę i zużywał żarówki", to sam sobie jest winien.

    > kiedyś widziałem patent (pewnie masowo stosowany w innych urządzeniach
    > też) w projektorze do filmów (takim na taśmy jeszcze;-)
    > że żarówka po włączeniu urządzenia do prądu się lekko jarzyła
    > a startowała pełną mocą po puszczeniu filmu...

    To z całkiem innych powodów -- włączenie lampy projektora z pełna mocą
    przy zatrzymanym filmie powoduje natychmiastowe wypalenie dziury w taśmie.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2010-06-26 19:12:40
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]

    opornik po chwili zwierany przekażnikiem?

  • 24. Data: 2010-06-27 17:36:38
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "f" <f...@c...gh> napisał w wiadomości
    > opornik po chwili zwierany przekażnikiem?

    zrobiłem takie cóś do autka żony. Dawniej żarówki padały tak ze 2razy/rok,
    teraz NIE PADAJĄ wogóle. Wymieniłem je w końcu po ok. trzech latach, bo
    świeciły już dość słabo.

    Roman

  • 25. Data: 2010-06-27 18:32:59
    Od: "Pa pa5merf" <c...@w...pl>

    Órzytkownik "qlphon" napisał:
> [...]
    > odparowywania żarnika. przepala się w końcu bo to co odparowuje
    > wraca, ale nie koniecznie w to samo miejsce i się geometria rozjeżdża

    hm... jesteś w wieeelkim błędzie, halogen jest podobny do zwykłej żarufki
    (prawie identyczna konstrukcja) różni się jedynie wypełnieniem gazu,
    natomiast zasada działania halogenka jest strasznie skomplikowana

    > składając te dwa fakty, można wysnuć śmiałą hipotezę, że jeśli potraktuje
    > "halogen" jak zwykłą żarówkę (przez redukcje napięcia) to jej trwałość
    > wzrośnie... zwłaszcza przy rozruchu...

    nie eksperymentowałem to nie wiem, ale dla poprawnej pracy halogenka
    potrzebne są odpowiednie dla niego temperaatury i różnice temperatur, więc
    podejżewam że halogenek na niskim napięciu krucej pożyje, bo mogą dobrze nie
    zachodzić odpowiednie zjawiska:O)
    hm... halogenki też często sie upalają właśnie pszez niewiedzę, często
    ludziska dotykają szklanej bańki, pozostawiając na niej pot i tłuszcz, ktury
    utrudnia prawidłową wymiane ciepła między gazem w bańce a otoczeniem, co
    praowadzi do szybkiego upalenia, tszeba halogenek po montażu wymyć
    spiritusem i wytrzeć czystą szmatką, może ty leży u ciebie problem?:O)