  • 11. Data: 2010-06-25 09:30:38
    Temat: Re: softstart do halogena 12V ?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello qlphon,

    Friday, June 25, 2010, 10:48:44 AM, you wrote:

    > może być...
    > startować może bardzo długo - nawet dziesiątki sekund....

    > jakby jeszcze mógł na żądanie przyciąć moc nominalną do 70-80% (światła
    > dzienne)
    > pewnie wszystko w radiator pójdzie, ale oszczędność na żarówkach powinna być
    > znaczna...

    > wymieniać co 3-4 miesiące żarówki (dużo jeżdżę) w aucie gdzie trzeba
    > wymontować do tego reflektory (!)
    > to zabójstwo i głupota konstruktorów.... a na wymianę auta na razie sobie
    > nie mogę pozwolić...

    Zainstaluj światła dzienne na LEDach - najbardziej sensowne
    rozwiązanie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-06-25 09:30:57
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > może być...
    > startować może bardzo długo - nawet dziesiątki sekund....

    Tylko, że w żarówce samochodowej (jednej) płynie 5A. Wytracać moc latem przy
    nagrzanym silniku ... baaardzo trudne.

    > jakby jeszcze mógł na żądanie przyciąć moc nominalną do 70-80% (światła
    > dzienne)

    Też myślę że to dobra metoda, wbrew legendzie, że żarówka halogenowa przy
    obniżonym napięciu zużywa się szybciej, a przy braku napięcia pali się
    natychmiast.
    Jak ją donieść do domu ze sklepu?

    > pewnie wszystko w radiator pójdzie, ale oszczędność na żarówkach powinna
    > być znaczna...

    Przy rozgrzanej żarówce zdecydowanie PWM.

    > wymieniać co 3-4 miesiące żarówki (dużo jeżdżę) w aucie gdzie trzeba
    > wymontować do tego reflektory (!)
    > to zabójstwo i głupota konstruktorów.... a na wymianę auta na razie sobie
    > nie mogę pozwolić...

    Właśnie spaliła mi się żarówka w łazience.
    Sofstart zrobiony na U2008. Jako że oryginalny sofstart w tym układzie
    działał bardzo szybko, zmieniłem aplikację tak żeby rozjaśniał w czasie
    kilku sekund.
    Już uruchamiając ten układ widziałem że to nie do końca to co chciałem, ale
    efekt wizualny był całkiem przyjemny - żarówka płynnie się rozświeca. Został
    na próbę.
    Żarówka padła po pół roku czasu.

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2010-06-25 09:40:47
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Desoft pisze:

> [...]
    > Już uruchamiając ten układ widziałem że to nie do końca to co chciałem,
    > ale efekt wizualny był całkiem przyjemny - żarówka płynnie się

    Mam podobnie - softstart rozjaśnia żarówki w ciągu kilku sekund.
    Wrażenie całkiem przyjemne, ale żarówki nadal padają, choc rzadziej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2010-06-25 09:49:33
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    > Hello Miłosz,
    [...]
    > Nieprawda. Zanim zniknie obieg halogenkowy temperatura włókna spadnie
    > na tyle, że nie będzie (istotnej) sublimacji wolframu z niego. Poza
    > tym - nawet, gdyby odrobina wolframu osadziła się na szkle, to
    > wystarczy kilka minut pracy z pełną mocą, żeby to usunąć.

    Z mojej praktyki wynika że 2 połączone szeregowo halogeny padną
    wcześniej niż jeden. Ale badań nie robiłem ;)

    --
    Pozdrawiam Miłosz.

  • 15. Data: 2010-06-25 09:53:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Miłosz,

    Friday, June 25, 2010, 11:49:33 AM, you wrote:

    > [...]

    > Z mojej praktyki wynika że 2 połączone szeregowo halogeny padną
    > wcześniej niż jeden. Ale badań nie robiłem ;)

    Nie należy łączyć szeregowo odbiorników z dużym, dodatnim
    współczynnikiem temperaturowym.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2010-06-25 10:45:40
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mam podobnie - softstart rozjaśnia żarówki w ciągu kilku sekund. Wrażenie
    > całkiem przyjemne, ale żarówki nadal padają, choc rzadziej.

    Tylko wersja z termistorem działa już 15 lat i żarówka ciągle ta sama...

    --
    Desoft

  • 17. Data: 2010-06-25 12:37:02
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Desoft pisze:

    > Tylko wersja z termistorem działa już 15 lat i żarówka ciągle ta sama...

    Z termistorem do ograniczania prądu rozruchowego ? One nawet pod prądem
    roboczym się grzeją, czyli cokolwiek obcinają napięcie, co akurat tej
    żarówce może wychodzić na dobre.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2010-06-25 15:23:51
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Zainstaluj światła dzienne na LEDach - najbardziej sensowne
    > rozwiązanie.

    wolę zmusić to co jest do oszczędniejszej pracy...

    inaczej musiałbym zainwestować poważne pieniądze w wymianę reflektorów...
    (oczywiście tego chciałbym uniknąć)

    a dodanie dodatkowych światełek, będzie "zadrażniać moją przestrzeń
    estetyczną"
    no i niebiescy zaraz będą łapać i o homolegalizacje pytać
    i sprawdzać czy aby na pewno tył też się pali...

    wolę nadmiernie nie wchodzić w kontakt aparatem przymusu
    bo nie zawsze wystarczy cierpliwości i sił, żeby poziom dostosować,
    i jeszcze coś im odpalę... problemy murowane

    przy zakupie następnego auta, jako pierwsze kryterium bedzie "łatwość
    wymiany żarówek"...
    ;-)

  • 19. Data: 2010-06-25 15:33:14
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Nie należy łączyć szeregowo odbiorników z dużym, dodatnim
    > współczynnikiem temperaturowym.

    a czy to wszystko nie dowodzi, że żarówki padają przy rozruchu? (głównie
    oczywiście)

    kiedyś widziałem patent (pewnie masowo stosowany w innych urządzeniach też)
    w projektorze do filmów (takim na taśmy jeszcze;-)
    że żarówka po włączeniu urządzenia do prądu się lekko jarzyła
    a startowała pełną mocą po puszczeniu filmu...

    kiedy indziej podobne rozwiązanie widziałem w migającej lampie nawigacyjnej
    (mała "latarnia morska")

    i chyba gdzieś na skrzyżowaniu w światłach drogowych też podobny patent
    widziałem

  • 20. Data: 2010-06-25 15:37:07
    Od: "Pa pa5merf" <c...@w...pl>

    Órzytkownik "qlphon" napisał:

    > może być...
    > startować może bardzo długo - nawet dziesiątki sekund....

    ale nie musisz ograniczać prądu do nominalnego, wystarczy żeby żarufka nie
    dostawała udaruf typu 20-30 razy prądu nominalnego, musisz poeksperymentować
    czy dać ograniczenie 3x czy 5x:O)
    zresztą przyszło mi do głowy coś ciekawszego, czyli płyne zwiększanie
    napięcia od zera do max w czasie np 0.5sekundy, wystarczy tranzystor w
    obwodzie żarufki sterowany napięciem ładowanego kondensatora, teraz może
    być?:O)

    > jakby jeszcze mógł na żądanie przyciąć moc nominalną do 70-80% (światła
    > dzienne) pewnie wszystko w radiator pójdzie, ale oszczędność na
    > żarówkach powinna być znaczna...

    jesli chodzi o trwałość to z tą regulacją mocy bym uażał, bo ktoś niżej może
    mieć racje:O)

    > wymieniać co 3-4 miesiące żarówki (dużo jeżdżę) w aucie gdzie trzeba
    > wymontować do tego reflektory (!) to zabójstwo i głupota konstruktorów
    > a na wymianę auta na razie sobie nie mogę pozwolić...

    nic na to nie poradzisz, teraz się taki złom produkuje żeby się często psuł
    i zeby go trzeba było często anprawiać, często coś wymieniać, żarufki
    umieszczają tak żeby do jej wymiany trzeba było sie do autoryzowanego
    serwisu wybrać, a oni ci wymienią za p;are stuwrek:O)