  • 1. Data: 2017-11-09 17:34:00
    Temat: szukam porady- przetwornica obniżająca
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam

    Projektowane urządzenie będzie na 3,3V, pobór prądu ok. 50mA, wykorzystuje
    mikrokontroler pracujący na około 40 MHz i odbiornik na 433/868 MHz.
    Zródło zasilania urządzenia: cztery baterie R14 połączone szeregowo.
    No i chcę obniżyć to 6V za pomocą impulsowego zasilacza.

    Do tej pory, w innych projektach, używałem:

    1. MC34063A
    2. A8498 (mało)

    Co do pkt1. to słyszałem, tu na grupie, niezbyt pochlebne opinie o nim. Z
    czego one wynikają? Bo nigdy się w temat nie zagłębiałem.

    Co do pkt2. to nic nie wiem, został użyty w jednym projekcie ale jeszcze nie
    ma żadnych doświadczeń bo za krótko i za mało.

    Może coś zupełnie innego teraz się stosuje?

    Pomóżcie coś wybrać, cena układu jest drugorzędna, byle nie wymagał zbyt
    wielu elementów dookoła, no i aby mało prądu na własne potrzeby brał .

    Pozdrawiam

    jp

    --

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2017-11-09 19:06:14
    Temat: Re: szukam porady- przetwornica obniżająca
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-09 o 17:34, jacek pozniak pisze:
> [...]
    >
    > Co do pkt1. to słyszałem, tu na grupie, niezbyt pochlebne opinie o nim. Z
    > czego one wynikają? Bo nigdy się w temat nie zagłębiałem.

    Zapewne był genialny gdy powstał. Ja o nim czytałem chyba w 1986.
    Jednak minęło sporo czasu i świat poszedł do przodu. Z tego co pamiętam
    to w karcie katalogowej się mówiło o pracy przy mniej więcej 20kHz.
    Obecnie taki step-down na mały prąd to zapewne rozsądnie będzie pracować
    w okolicy 300..500kHz, co oznacza znacznie mniejszy dławik i mniejsze
    elementy w filtrach.

    Nie potrzebowałem nigdy step-down o takich parametrach.
    Pierwszy strzał - MCP16301.
    W TME widzę jakąś całą masę AOZ...
    P.G.

  • 3. Data: 2017-11-09 20:45:08
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    > 1. MC34063A
    Stara konstrukcja, bardzo słaby klucz, bardzo tani, duża indukcyjność
    > 2. A8498
    Niezbyt drogi, w moim mniemaniu OK, aczkolwiek ja chętniej używam L5973,
    czy St1S10 (STM)

    Pozdrawiam
    EM

  • 4. Data: 2017-11-09 22:53:48
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2017-11-09 o 17:34, jacek pozniak pisze:
    > Projektowane urządzenie będzie na 3,3V, pobór prądu ok. 50mA,

    Usypiasz układ? Jeśli tak poszukał bym przetwornic oznaczanych jako np.
    "Efficiency Nanopower" przez LT. Przy małych obciążeniach nie drenują
    one tak baterii i trzymają ładnie napięcie wyjściowe.
    LT jest drogi, ale u Microchipa da się też coś ciekawego znaleźć.

    4xR14 to dość sporo jak na 3,3V, będzie tego z 6,5V na świeżych bateriach.
    Teraz większość przetwornic optymalizowanych co do zużycia energii
    działa maksymalnie do 5,5V.
    Rozważ może 3xR14.

    MCP16311 - 4xR14
    MCP1601 - 3xR14, ten dojedzie baterię do 3,37V dając 3,3V na wyjściu (ma
    tryb LDO).

    Popatrz sobie na (zaznacz synchronus i light load):
    www.microchip.com/ParamChartSearch/chart.aspx?branch
    ID=90051

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2017-11-11 14:35:36
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Andrzej W. wrote:

> [...]
    > Rozważ może 3xR14.
    >
    > MCP16311 - 4xR14
    > MCP1601 - 3xR14, ten dojedzie baterię do 3,37V dając 3,3V na wyjściu (ma
    Ten ostatni mi się podoba. :)
    Myślę, że jak dam po drodze diodę (a i tak muszę dać bo ktoś może odwrotnie
    baterie wsadzić) to może pójdzie bezproblemowo na 4xR14. No i zdoi beterie
    praktycznie do końca.

    Dzięki

  • 6. Data: 2017-11-11 15:00:35
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > elementy w filtrach.
    >
    > Nie potrzebowałem nigdy step-down o takich parametrach.
    Nawet nie wiedziałem, że taka firma istnieje :)
    AOZ1083 by się nadał, no i jest na magazynie w TME.

    Chociaż MCP1601 wydaje się lepszy bo ma niższe wejściowe.
    No nic, muszę policzyć.

    Dzięki

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 7. Data: 2017-11-11 15:03:43
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    EdiM wrote:

    > Stara konstrukcja, bardzo słaby klucz, bardzo tani, duża indukcyjność
    > Niezbyt drogi, w moim mniemaniu OK, aczkolwiek ja chętniej używam L5973,
    > czy St1S10 (STM)
    Trochę za wysokie Vin (4,4V)

    > Pozdrawiam
    > EM

    Dzięki

    Pozdrawiam

    jp

    --

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 8. Data: 2017-11-12 11:50:49
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2017-11-11 o 14:35, jacek pozniak pisze:
    > Myślę, że jak dam po drodze diodę (a i tak muszę dać bo ktoś może odwrotnie
    > baterie wsadzić) to może pójdzie bezproblemowo na 4xR14. No i zdoi beterie
    > praktycznie do końca.

    Cześć,

    A ja zawsze byłem przekonany, że ktoś właśnie tak a nie inaczej
    skonstruował mechanicznie baterie po to by nie dało się ich podłączyć
    odwrotnie.
    Z drugiej strony, faktycznie już dawno nie widziałem poprawnie
    skonstruowanego koszyka...
    No i ta dioda szeregowa w urządzeniu bateryjnym, toż to totalna masakra
    jest...
    Poświęcasz ileś tam czasu na wyszukanie cudnej przetwornicy co w całym
    zakresie pracy trzyma z 90% sprawności a potem od tak sobie wymyślasz
    diodę co Ci 12% strat wtrąca.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2017-11-12 13:39:03
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 09-11-2017 17:34, jacek pozniak wrote:
> [...]
    > Zródło zasilania urządzenia: cztery baterie R14 połączone szeregowo.
    > No i chcę obniżyć to 6V za pomocą impulsowego zasilacza.

    Zasilając przetwornicą odbiornik radiowy ISM, wprowadzasz do zasilania
    zakłócenia, co radykalnie - o kilkanaście, kilkadziesiąt dB - zmniejszy
    Ci czułość odbiornika, a więc i zasięg toru radiowego.
    Zastanów się dobrze nad układem zasilania.
    K.

  • 10. Data: 2017-11-13 10:17:38
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    John Smith wrote:

> [...]
    > Ci czułość odbiornika, a więc i zasięg toru radiowego.
    > Zastanów się dobrze nad układem zasilania.
    Przwiduję miejsce na opcjonalny stabilizator liniowy 3V3, na wypadek gdyby
    drastycznie żle działało.

    Do tej pory, urządzenia o podobnej funkcjonalności działają zadowalająco
    zasilane z trafa 230V/8V i dalej MC34063A.
    Pewnie mogłyby działać lepiej ale to wiąże się z nakładami na R&D; póki co,
    nie opłaca się; Lepiej dać więcej urządzeń na pokrycie obszaru.

    Swoją drogą, dzisiaj każde urządzenie ma jakieś mikroprocesor i to pracujący
    na dość dużych f.

    jp

    --

    www.flowservice.pl