  • 1. Data: 2010-10-11 14:56:32
    Temat: tama na Wegrzech
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    No dobra, nie tama tylko wal zbiornika, ale tu pare zdjec:
    http://www.boston.com/bigpicture/2010/10/a_flood_of_
    toxic_sludge.html

    Patrze sie i zastanawiam co im sie stalo, bo wyglada to dosc
    solidnie, szare, polamane - czyzby beton ?

    Jakie to w ogole duze, bo te koparki wygladaja jak zabawki, ale ?

    Rozmiary kleski jakies dziwne - na oko to malo tego blota
    wyplynelo, wiekszosc szczesliwie zostala.

    No i te samochody tez dziwnie wygladaja - zalalo je w koncu po dach
    i samo splynelo czy o co tu chodzi ?

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-10-11 15:09:34
    Temat: Re: tama na Wegrzech
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-10-11 16:56, J.F. pisze:

    > No dobra, nie tama tylko wal zbiornika, ale tu pare zdjec:
    > http://www.boston.com/bigpicture/2010/10/a_flood_of_
    toxic_sludge.html

    Doskonałe zdjęcia.

    ________MAT_______

  • 3. Data: 2010-10-11 19:47:38
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 11 Oct 2010 17:09:34 +0200, Lagod napisał(a):

    toxic_sludge.html

    > Doskonałe zdjęcia.

    Na prfc już je zmieszali z, nomen omen, błotem. :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2010-10-11 20:55:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]
    > szare, polamane - czyzby beton ?
    >
    > Jakie to w ogole duze, bo te koparki wygladaja jak zabawki, ale ?

    Zbiornik z czerwonym ma około 600x500m. Obok niego drugi, z wodą, ale
    być może są połączone, bo na starym zdjęciu wygląda jakby czerwone
    przelewało się do tego z wodą.

    > Rozmiary kleski jakies dziwne - na oko to malo tego blota wyplynelo,
    > wiekszosc szczesliwie zostala.

    Mówią o 800.000m^3.
    Czyli 600x500x2.6m

    Do tego jeżeli te dwa zbiorniki to były naczynia połączone, to dochodzi
    woda z tego drugiego która mogła się przelać i wypłukać więcej tego
    czerwonego szlamu.

  • 5. Data: 2010-10-11 21:13:18
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tomasz Pyra napisal:
> [...]
    >
    > Do tego jeżeli te dwa zbiorniki to były naczynia połączone, to dochodzi
    > woda z tego drugiego która mogła się przelać i wypłukać więcej tego

    I tak dobrze, że większość szlamu jest zestalona. Tak na oko, według wielkości
    samochodu stojącego na koronie wału, wychodzi mi, że obwałowanie ma około
    20 metrów wysokości. Wtedy całkowita pojemność zbiornika to ok. 6 mln m3.

    Na razie podano tylko, że 'podejrzewają wpływ deszczu'. Jeżeli tam nie było
    odwodnienia i woda deszczowa przelała się przez koronę, to wyżłobiła rowek,
    a potem już poszło lawinowo.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2010-10-11 21:45:42
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-10-11 23:13, Jacek_P pisze:

> [...]
    > 20 metrów wysokości. Wtedy całkowita pojemność zbiornika to ok. 6 mln m3.

    Ten zbiornik wygląda na odstojnik, a zdjęcia po katastrofie pokazują że
    był już praktycznie pełen szlamu w stanie stałym.
    Może zbiornik był już przepełniony i wystarczyło trochę deszczu żeby go
    przelać?

  • 7. Data: 2010-10-12 06:44:56
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-10-11 21:47, Borys Pogoreło pisze:

    > Na prfc już je zmieszali z, nomen omen, błotem. :)

    Bo to "artyści". Dobre by było czarno-białe, nieostre i z ramką.

    ________MAT_______

  • 8. Data: 2010-10-12 09:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>
    toxic_sludge.html

    > Zbiornik z czerwonym ma około 600x500m.

    Bardziej mi o wysokosc chodzi. 30m, 50, 100 ?

> [...]
    > Do tego jeżeli te dwa zbiorniki to były naczynia połączone, to
    > dochodzi woda z tego drugiego która mogła się przelać i wypłukać

    Widac ile szlamu jeszcze w zbiorniku zostalo, i ze woda w tym obok
    tez stoi.
    Owszem - woda akurat mogla splynac, powiedzmy metr wysokosci z obu.

    Ale i tak - do blizszego miasta jest 1.5km, do dalszego 5 - to ile
    ich tam w koncu zalalo ?

    No chyba ze najpierw poszla fala wody, zmyla ploty i rupiecie,
    zostawila troche czerwonego osadu .. no ale w tym jednym domu to
    dwa metry byly i na tyle dlugo ze w srodku tez ..

    J.

  • 9. Data: 2010-10-12 14:11:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > pokazują że był już praktycznie pełen szlamu w stanie stałym.
    > Może zbiornik był już przepełniony i wystarczyło trochę deszczu

    Mysle ze ulewne deszcze im sie zdarzaly i wczesniej, wiec pewnie
    maja na to jakies zabezpieczenie.
    A sam wal jakis szary i polamany na kawalki ... wzmacniany cementem
    ? Tu by chyba przelanie nie wystarczylo ?

    J.

  • 10. Data: 2010-10-12 18:19:23
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-10-12 16:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>
    >
    > Mysle ze ulewne deszcze im sie zdarzaly i wczesniej, wiec pewnie maja na
    > to jakies zabezpieczenie.

    No tylko pewnie łatwiej było poradzić sobie z ulewnym deszczem jak
    poziom szlamu tam był kilka metrów niższy.

    Teraz na zdjęciu widać że od szlamu do szczytu wału zostało tam już
    niewiele, a to już jednak poziom opadnięty.

    > A sam wal jakis szary i polamany na kawalki ... wzmacniany cementem ? Tu
    > by chyba przelanie nie wystarczylo ?

    Też mi się tak wydaje.
    Raczej przesiąknęło dołem, albo jakieś błędy konstrukcyjne - to popękać
    mogło już dawno, a teraz się rozpadło. Może przelanie było impulsem do
    rozpadnięcia się wszystkiego.