  • 21. Data: 2019-01-09 10:29:48
    Temat: Re: taśma led o weryfikowalnych parametrach
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-01-07 o 12:31, ww pisze:

    > Tylko ja chciałbym wiedzieć co na ten temat mówi producent diód. Bo nie
    > wiem na przykład czy te rezystory w paskach są liczone na największą
    > jasność czy może na najwiekszą trwałość diód.

    Nie mogą liczyć na największą jasność bo zasadnioczo wyjdzie im 0om, ani
    na największą trwałość bo wyjdzie im największy łatwo dostępny (10M).
    P.G.

  • 22. Data: 2019-01-09 11:14:32
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 10:29, Piotr Gałka pisze:

    > Nie mogą liczyć na największą jasność bo zasadnioczo wyjdzie im 0om, ani
    > na największą trwałość bo wyjdzie im największy łatwo dostępny (10M).
    > P.G.

    Chyba nie miałem na myśli ani tak dużej jasności ani tak dużej
    trwałości. Producent diód (tych porządniejszych a takie chce właśnie
    kupić) pewnie podaje jaki jest minimalny prąd żeby cokolwiek świeciło
    a jaki jest maksymalny żeby nie świeciło jedynie przez ułamek sekundy.

  • 23. Data: 2019-01-09 14:38:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    > Dobrze, że nie użuwa się już pentód ani heksód, bo brzmi to jeszcze
    > dziwniej.

    Szczególnie to ,,użuwa" ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2019-01-10 14:26:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-01-09 o 11:14, ww pisze:

> [...]
    > kupić) pewnie podaje jaki jest minimalny prąd żeby cokolwiek świeciło
    > a jaki jest maksymalny żeby nie świeciło jedynie przez ułamek sekundy.

    Przypuszczam, że mechanizm wypalania się LEDa polega na degradacji
    struktury LEDa, a ta zależy zapewne przede wszystkim od temperatury,
    która z kolei zależy od prądu i od chłodzenia. Producent LEDa nie zna
    warunków chłodzenia w taśmie, której nie produkuje.

    Producent taśmy zapewne cyrkluje w pracę LEDów w pobliżu ich maksymalnej
    temperatury bo wtedy może się pochwalić największą jasnością swojej
    taśmy (no i jak za kilka lat się wypalą to klient kupi następną).
    Przyjmijmy, że temperatura otoczenia jest 20? a LEDy w taśmie zasilanej
    12V pracują w temperaturze 120? (aby się łatwo liczyło).
    Czyli przy prądzie dla 12V struktury ogrzewają się o 100? względem
    otoczenia.
    Jak zmierzysz prąd pobierany przez taśmę przy 12V i obniżysz napięcie
    tak, aby ten prąd spadł dwukrotnie (przypuszczam, że będzie to gdzieś
    koło 11V) to jasność spadnie mniej więcej 2x, i różnica między
    temperaturą struktury a temperaturą otoczenia też mniej więcej 2x (czyli
    wyniesie 50?). Obniżenie temperatury struktur LEDów ze 120? do 70?
    przełoży się na wzrost ich żywotności 10..100 a może więcej razy.
    To czy oświetlenie będzie wymagało wymiany za 5 czy za 500 lat ma
    kluczowe znaczenie dla wygody użytkowania i chyba warto przepłacić za to
    2x kupując 2 razy więcej taśmy dla uzyskania tej samej ilości światła.
    Oczywiście jak jedna taśma będzie tuż przy drugiej to się będą na wzajem
    grzały i temperatura struktur mniej spadnie.

    Dlatego jak najbardziej popieram regułę - zasil 11V i będziesz miał na
    wieki. A jak do tego jeszcze zadbasz o odprowadzanie ciepła...

    A co do LEDów to w sensie trwałości jest chyba (na podstawie tego co mi
    się obiło o oczy) tak:
    3528 - najgorsze
    5050 - lepsze
    2835 - najlepsze

    W tych ostatnich jest chyba lepszy przepływ ciepła od struktury LEDa do
    nóżek. Ale jeśli nawet ciepło fajnie odprowadza się ze struktur do taśmy
    to jak nie będzie dobrze odprowadzane dalej to temperatura i tak wzrośnie.
    P.G.

  • 25. Data: 2019-01-10 14:49:11
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.01.2019 um 14:26 schrieb Piotr Gałka:

> [...]
    > to jak nie będzie dobrze odprowadzane dalej to temperatura i tak wzrośnie.

    Dodam jeszcze, że jak instalujesz w mieszkaniu, to lepiej kupić taśmy
    gołe, nie wodoszczelne. jeszcze lepiej nakleić na aluminium.

    Waldek

  • 26. Data: 2019-01-10 18:03:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 08.01.2019 o 01:26, J.F. pisze:

    > A ja tez.
    >
    > Tylko ... jaki typ tasmy kupiles ?
    > A, taki "3 zl/m".

    raz że nie wiesz, dwa jeśli nawet to co?
    ToMasz

  • 27. Data: 2019-01-10 18:15:10
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jak zmierzysz prąd pobierany przez taśmę przy 12V i obniżysz napięcie
    > tak, aby ten prąd spadł dwukrotnie (przypuszczam, że będzie to gdzieś
    > koło 11V) to jasność spadnie mniej więcej 2x,
    nie. zmiana zasilania paska diodowego z 12v na 11v daje ledwo zauważalną
    różnice. w sensie jak przełączasz raz na sekundę z 11 na 12 itd - widać
    bez wątpienia. ale jak w jednym pokoju są wszystkie zasilane z 11v a w
    drugim z 12v, jest jaśniej tam, gdzie jest ich więcej. nie zobaczysz z
    jakiego napięcia są zasilane.

    > A co do LEDów to w sensie trwałości jest chyba (na podstawie tego co mi
    > się obiło o oczy) tak:
    > 3528 - najgorsze
    > 5050 - lepsze
    > 2835 - najlepsze
    56xx 57xx - mocniejsze.

> [...]
    > to jak nie będzie dobrze odprowadzane dalej to temperatura i tak wzrośnie.
    kiedyś robiłem badania nad wytrzymałością. Pisałem o tym tutaj. ledy
    wytrzymywały prawie dwa razy takie napięcie, i nawet nie paliły się
    przez parę minut, ale po zejściu do napięcia 12v, świeciły słabo.

    Wbrew kpinom części grupy, polecam pytającemu żeby kupił sobie dwa paski
    tanich ledów ciepłe i zimne, połączył w parę, zamontował
    prowizorycznie, zaświecił i zobaczył czy jeszcze czegoś potrzebuje, za
    5-10 razy tyle kasy czy już wystarczy.

    ToMasz

  • 28. Data: 2019-01-10 22:55:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Jan 2019 18:03:24 +0100, ToMasz napisał(a):

    > raz że nie wiesz, dwa jeśli nawet to co?

    Nic. Lubie wiedziec co kupuje.

    A nie kot w worku.

    Co prawda ... wiele "zarowek LED" a wczesniej swietlowek kupilem w
    ciemno.

    J.

  • 29. Data: 2019-01-11 08:02:03
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-10 o 14:26, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > która z kolei zależy od prądu i od chłodzenia. Producent LEDa nie zna
    > warunków chłodzenia w taśmie, której nie produkuje.

    Tego może i nie zna ale kilka ciekawych rzeczy o swoich produktach
    jednak wie. Jak chociażby tu
    https://cdn.samsung.com/led/file/resource/2018/10/FX
    _1W_White_SPHWHTA1N1C0_Rev.02_181010.pdf

> [...]
    > kluczowe znaczenie dla wygody użytkowania i chyba warto przepłacić za to
    > 2x kupując 2 razy więcej taśmy dla uzyskania tej samej ilości światła.

    Wolałbym przepłacić kupując taśmę najlepszej jakości niż przepłacić
    kupując 10 razy marną taśmę. Poza tym u mnie się zmieści 5 metrów i
    opcja ze zwiększaniem ilości w nieskończoność odpada. Nakleje to na
    jakieś porządne profile (lepsze niż te w rozwiązaniach podszafkowych)
    i chłodzenie powinno być wystarczające.

    > Dlatego jak najbardziej popieram regułę - zasil 11V i będziesz miał na
    > wieki. A jak do tego jeszcze zadbasz o odprowadzanie ciepła...

    Ja to chcę zasilać specjalnym zasilaczem prądowym z regulacją jasności.
    A rezystory wywalę.

  • 30. Data: 2019-01-11 12:29:53
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-01-11 o 08:02, ww pisze:

> [...]
    > i chłodzenie powinno być wystarczające.

    > Ja to chcę zasilać specjalnym zasilaczem prądowym z regulacją jasności.

    Niestety ale gdy wywalisz rezystory diody nie będą miały jednakowego
    prądu bo nie są jednakowe i spadek napięcia na ścieżkach też jest nie
    równy. Spowoduje to że diody bliżej zasilacza będą mocniej świecić i
    bardziej się przegrzewać. Nie jesteś w stanie zapewnić im równego prądu
    bez tych rezystorów.
    --
    pzdr, j.r.