  • 31. Data: 2019-01-11 12:49:18
    Temat: Re: taśma led o weryfikowalnych parametrach
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-11 o 12:29, jacek pisze:

    > Niestety ale gdy wywalisz rezystory diody nie będą miały jednakowego
    > prądu bo nie są jednakowe i spadek napięcia na ścieżkach też jest nie
    > równy. Spowoduje to że diody bliżej zasilacza będą mocniej świecić i
    > bardziej się przegrzewać. Nie jesteś w stanie zapewnić im równego prądu
    > bez tych rezystorów.

    A przy rezystorach mają jednakowy prąd ? Rezystory są równe czy może są
    tak dobrane że im dalej od zasilania tym mniejszy?

    Poza tym ja i tak muszę mocno zmienić konfigurację tych diod (choć
    ładniej wygląda słowo diód). One będą w dużo krótszych kawałkach i
    połączone częściowo równolegle a częściowo w szereg. Nie będzie na
    pewno jednego kawałka kilka metrów to nijak nie pasuje możliwych
    ustawień zasilacza. Tam jest niższy prąd a dużo wyższe napięcie.

  • 32. Data: 2019-01-11 13:30:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >A przy rezystorach mają jednakowy prąd ?

    Rowniejszy.

    >Rezystory są równe czy może są tak dobrane że im dalej od zasilania
    >tym mniejszy?

    Rowne.
    A wiadomo z ktorej strony zasilanie ?

> [...]
    >pewno jednego kawałka kilka metrów to nijak nie pasuje możliwych
    >ustawień zasilacza. Tam jest niższy prąd a dużo wyższe napięcie.

    To moze kup worek diod i zrob odpowiednia plytke ?

    Tak czy inaczej zasada ta sama - w szeregu prad masz jeden.
    Ale jesli chcesz łączyc rownolegle szeregi - powinien byc rezystor
    wyrownujacy lub indywidualny regulator pradu.

    Mozesz sprobowac zmniejszyc rezystor (np przez dolutowanie drugiego) -
    on tak dobrany, zeby z 12V byl dobry prad,
    ale jesli bedziesz dobieral napiecie precyzyjne, to moze np wystarczy
    11.2V, a mniejszy rezystor zapewni wystarczajace wyrownanie.

    Diody w tasmie powinny byc w koncu z jednej serii ..

    J.

  • 33. Data: 2019-01-11 13:38:17
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-11 o 13:30, J.F. pisze:

    > To moze kup worek diod i zrob  odpowiednia plytke ?

    Za dużo roboty. Zresztą wtedy nie uzyskam takiej ceny za diodę jak
    ktoś kto tych taśm robi milion. Ale był wcześniej taki plan.

    > Tak czy inaczej zasada ta sama - w szeregu prad masz jeden.
    > Ale jesli chcesz łączyc rownolegle szeregi - powinien byc rezystor
    > wyrownujacy lub indywidualny regulator pradu.

    Rozebrałem sporo "żarówek ledowych" i tam nigdy nie było żadnych
    dodatkowych rezystorów. Diodów jest mniej ale zasada chyba podobna.

> [...]
    > ale jesli bedziesz dobieral napiecie precyzyjne, to moze np  wystarczy
    > 11.2V, a mniejszy rezystor zapewni wystarczajace wyrownanie.

    Ja nie będę dobierał napięcia. Ustawiam prąd a napięcie sobie ustala
    zasilacz.

  • 34. Data: 2019-01-11 20:06:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Jan 2019 13:38:17 +0100, ww napisał(a):

    > Rozebrałem sporo "żarówek ledowych" i tam nigdy nie było żadnych
    > dodatkowych rezystorów. Diodów jest mniej ale zasada chyba podobna.

    W "zarowce" mozesz sobie ilosc i napiecie dobrac dowolnie.
    Wiec wszystkie diody moga byc szeregowo, a zasilacz stabilizuje prad.

    Tasma ma byc na 12V.

    Na jedno wyjdzie.

    J.

  • 35. Data: 2019-01-11 22:57:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Na jedno wyjdzie.
    nie, a w każdym razie nie we wszystkich przypadkach. Dalej nie wiem co
    Ty kombinujesz, a chętnie bym pomógł. Diody jak wiadomo lepiej jest
    zasilać stałym prądem, a "driver" dobierze napięcie. o ile masz jedną
    diodę - super. jak masz trzy w szeregu - a tak będziesz miał, to przez
    wszystkie popłynie ten sam prąd, i o ile są takie same (na 99%) to też
    da radę. ale jeśli będziesz miał takich "trójek" 60, a każdej będiesz
    chcial zapewnić ten sam prąd - na bank Ci się nie uda. co najwyżej
    mozesz podać średni prąd. ale jeśli któraś dioda się zepsuje - Twój plan
    runie w gruzach. Dla tego daje sie 3 diody i rezystor. To właśnie
    rezystor bierze na siebie pewien, nie stały spadek napiecia.
    Są diody "cob" i "filament". W nich, w jednej strukturze, jest wiele
    pojedyńczych "mikro diodek". do zasilania potrzebują zdecydowanie wyższe
    napięcie, a są gotowe drivery, które utrzymują stały prąd. więc
    musiałbyś iść tą drogą. pierdlion diód w szeregu - i stały prąd.
    problemy sa dwa. Widziałem dziesiątki "popsutych" driverów, zasilaczy
    stałoprądowych. PEwno też widziałeś migajace "halogeny" led. Albo
    "żarówki" led, w których coś umarło ale diody świecą. ale nigdy, od
    czasu kiedy montuje diody na 12v, nie widziałem padnietego zasilacza
    stało napieciowego. przypadek? nie sądzę. wiec punkt pierwszy - zrób
    dobry układ zasilajacy. Punkt drugi - zrób sznur szeregowych diod. albo
    tych z taśm ledowych, albo kup większe. jeśli masz na jeden pokój wydać
    100zł - nic się nie przejmuj. diody z latarek rowerowych, wogóle diody
    1do3 waty, kupisz na sztuki i w tym przypadku - będziesz znał prawdziwe
    parametry. pytanie czy warto. Ja swoje mieszkanie, piwnice, garaże
    strychy warsztaty itp, "odiodowałem" z 3 powodów. raz że nie wymieniam
    żarówek i tak zostanie, dwa że mam światło bez cieniowe, 3 niska cena,
    szczególnie biorąc pod uwagę żyrandole. Twój plan wygląda tak, jakbyś
    chciał się strasznie narobić, zainwestować nie mało kasy i udowodnić że
    nie było warto.
    Mimo wszystko życzę powodzenia i czekam na finał sprawy. opisz go proszę.
    ToMasz

  • 36. Data: 2019-01-15 08:20:30
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-11 o 22:57, ToMasz pisze:

> [...]
    > runie w gruzach.

    > Dla tego daje sie 3 diody i rezystor. To właśnie
    > rezystor bierze na siebie pewien, nie stały spadek napiecia.

    Chętnie bym zobaczył jak w praktyce jest to zrobione w istniejących lampach.

    Z tego co widzę to ludzie proponują układy luster prądowych, które
    mierzą prąd w 1 gałęzi i powielają ten sam prąd w pozostałych. Są też
    specjalne drivery balansujące odpowiednio ten prąd.

> [...]
    > napięcie, a są gotowe drivery, które utrzymują stały prąd. więc
    > musiałbyś iść tą drogą. pierdlion diód w szeregu  - i stały prąd.

    I tak nie dam wszystkich diód w szeregu bo mi wyjdzie napięcie w kV.

  • 37. Data: 2019-01-15 12:53:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Chętnie bym zobaczył jak w praktyce jest to zrobione w istniejących
    >lampach.

    W lampach jest inaczej, bo mozna dobrac w miare potrzeb.
    W tasmie ma byc 12V.

    >Z tego co widzę to ludzie proponują układy luster prądowych, które
    >mierzą prąd w 1 gałęzi i powielają ten sam prąd w pozostałych.

    Mozna, ale zrob to w tasmie, gdzie masz nieokreslona ilosc LED.

    No i trzeba zalozyc, ze to regulowalna lampa ma byc.

    A oporniki niewiele gorsze :-)

    >Są też specjalne drivery balansujące odpowiednio ten prąd.

    a mozna tez wszystko szeregowo ..

    >I tak nie dam wszystkich diód w szeregu bo mi wyjdzie napięcie w kV.

    ze 60 bialych LED mozna, skoro 200V nie problem.

    J.

  • 38. Data: 2019-01-15 20:09:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Chętnie bym zobaczył jak w praktyce jest to zrobione w istniejących
    > lampach.
    źle jest robione. Swego czasu zbierałem po ludziach (i śmietnikach)
    żarówki diodowe, z których coś chciałem zrobić. no i okazywało się że w
    90% diody żyją, ale skomplikowane układy sterujące prądem - już nie.
    widywałem takie żarówki led, które rozbłyskały gdy wyłączało się (tak
    wyłączało) mikser lub wiertarkę. (pewno winna wiertarka, nie ledy).
    chcesz rozpracowywać takie układy? Kopiować je dodając mocniejsze
    części? cewki będziesz nawijał? nie żartuj.

    > Z tego co widzę to ludzie proponują układy luster prądowych, które
    > mierzą prąd w 1 gałęzi i powielają ten sam prąd w pozostałych. Są też
    > specjalne drivery balansujące odpowiednio ten prąd.
    taaaaak... tylko po kija się tym doktoryzować.

    teraz temat z dzisiaj. Zamknęli mi (od nowego roku) salon orange.
    dzisiaj przyszli "likwidatorzy". dostałem od nich parę gratów, w tym
    moduły ledowe (3 diody zalane w plastik) ok 50 sztuk. Nie wiem co to za
    moduły, ale zakładam że orange na tym nie oszczędzało. tym bardziej że
    reklama była pęknięta od lat, na niektóre moduły lała się woda, zarosły
    mchem - a działają. Tak czy owak, wymontowałem, wyczyściłem, zlutowałem
    13 sztuk - 1 amper 12v. jak to zaświeciłem to.... rozpacz czarna.
    Przesadzam trochę, ale liczyliśmy że moduły z orange pokonają chińskie
    paski ledowe w każdej konkurencji. a tu moc światła mierna, odcień
    trupio blady. świecą coś lekko lepiej niż tej samej długości pasek
    2835. Przy czym te drugie konsumują 1/3 mocy mniej.
    Dlaczego świecą słabo? Bo mają "klosze" obudowy które powodują ze oddają
    mniej ciepła, a jeśli producent jest solidny, to trzyma się ograniczeń,
    czego skutkiem jest marny strumień świetlny. barwa - pewno był wybór ale
    klient wybrał zimną, a dla mnie to zbyt zimny odcień i już nic nie
    zrobię. Spróbuję jutro zrobić parę fotek, może coś będzie widać.

    ToMasz

  • 39. Data: 2019-01-18 17:31:37
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2019-01-07 o 09:01, ww pisze:
    > Witam. Chciałbym zastosować taśmę LED zasilaną z prawdziwego zasilacza
    > LED jako oświetlenie główne. W zasilaczu mam do wyboru 5 ustawień prądu
    > i określony zakres napięć. W związku z tym szukam takiej taśmy żebym
    > mógł sprawdzić dokładne parametry diód i sobie to przeliczyć. Niestety,
    > żaden ze sprzedawców taśm (nawet tych najdroższych i najbardziej
    > "profesjonalnych") nie jest w stanie podać żadnych parametrów.
    >
    > Wie ktoś gdzie szukać takich taśm ? Do tej pory najbardziej pasowała
    > mi ta:
    >
    > https://allegro.pl/tasma-v-tac-1200led-pro-samsung-4
    000k-2835-5m-ip20-i7623387952.html?fromVariant=76233
    10969

    > Bo gdybym wziął 4,5 metra i przyjął 20 mA na diodę to jakoś mi tam się
    > to składa. Ale sprzedawca oczywiście wie tylko, że to są najlepsze
    > diody na świecie. Nic konkretniejszego sie nie dowiedziałem.
    >
    > Ma ktoś jakiś pomysł ?

    No to kupiłem jedną z droższych taśm (140 za 5 metrów) i już mam duże
    wątpliwości. Na aukcji podają 90W (chociaż piszą też coś o 20W na metr),
    na opakowaniu już 16W na metr, a jak mierze prąd to wychodzi 3,67A. To
    chyba o połowę za mało. Zasilane zasilaczem impulsowym do komputera
    DELL 12V 18A.

  • 40. Data: 2019-01-19 18:36:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > na opakowaniu już 16W na metr, a jak mierze prąd to wychodzi 3,67A. To
    > chyba o połowę za mało. Zasilane zasilaczem impulsowym do komputera

    około 45W. wniosek taki że mierzysz całą 5m taśmę. może być tak, że na
    końcu taśmy jest dużo niższe napięcie... stąd zaniżona moc. albo zmierz
    napięcie na drugim końcu, albo zasil ją od środka i sprawdź czy Ci prąd
    podskoczy.

    nie wiem jaką taśmę kupiłeś, ale jak chciałeś dużo mocy, to trzeba było
    celować w 5630. ostatnio tylko takie kupuje... też ze względu na fakt,
    ze przy tej samej mocy 5630 lepiej oddaje ciepło niż 2835. mnie zasilacz
    3.3A "padł" przy trzech parach po 1.5m(3x(1.5x2)). Czyli podobna moc
    rozkłada się na dwa razy tyle powierzchni świecącej. Czy będziesz
    następnym który narzeka na niską trwałość ledów? Ja płacę 4.9usd za
    rolkę..... tanich, ale nie najtańszych pasków. I tu dochodzimy do
    sedna. w dawnych czasach szajs był tani, a drogie produkty musiały być
    solidne. moralność inaczej nie pozwalała. a teraz?

    ToMasz