  • 21. Data: 2014-07-22 20:25:10
    Temat: Re: tester do instalacji elektrycznych - gdzie kupic?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 22.07.2014 18:25, A.L. wrote:

    > Musialbym kupic elementy, kupic lutownice, cyne i tak dalej, druciki,
    > znalezc stol na ktorym moglbym to robic.
    >
    > Problem numer jeden: nie mam stolu

    To akurat jest najmniejszy problem, u mnie w pracy to normalka że lutuje
    się w powietrzu.

    Jakub Rakus

  • 22. Data: 2014-07-22 21:05:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > To akurat jest najmniejszy problem, u mnie w pracy to normalka
    > że lutuje się w powietrzu.

    Może nawet w gorącym.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2014-07-22 23:13:15
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    PiteR wrote:

    > a za ile kupiłeś?
    >
    > Bardzo fajny jest. Mam dwa służbowe i trzy prywatne. Kupiłem na
    > wypadek gdyby zbankrutowali :)

    > wtedy czułość skręć

    > Jeszcze po sile buczenia i sile LEDa można wywnioskowac czy pełna
    > faza
    > galwanicznie podłaczona czy przenika tylko.

    tak taki żółty
    nie jest idealny ale do zgrubnej identyfikacji wystarczy

    jeffrey

  • 24. Data: 2014-07-22 23:23:11
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik A.L. napisał:

    > A jakie testowanie ma sens?
    >
    > A.L.

    Oprócz sprawdzenia prawidłowego połączenia fazy, neutralnego i
    ochronnego, powinieneś jeszcze sprawdzić pętlę zwarcia. Mówiąc prościej
    - czy połączenia przewodów są dość dobre. Wskaźnik, którego poszukujesz
    nie daje gwarancji, że nie dojdzie do pożaru lub porażenia. Piszesz, że
    chcesz sprawdzać starą instalację. Ten sposób to tylko bardziej
    zaawansowana neonówka + prosty test różnicówki. Zobacz co robi np.
    miernik Kyoritsu KEW6011A. Coś takiego mam i używam.
    Dla amatora proponuję zakup miernika poboru energi w jakimś markecie.
    Podłączenie do niego prądożercy (np. czajnik, żelazko) i spacer po całym
    mieszakniu, spisanie ile było woltów przed włączeniem obciążenia i po
    włączeniu. Przykładowo dla aluminiowej instalacji i żelazka 1200W spadek
    napięcia nie przekraczał 5 czy 7V. Tak mniej więcej. Każda istotna
    odchyłka powinna wywołać alarm.
    Do tego jeszcze stary sposób elektryków, czyli żarówka wisząca na
    osobnych przewodach zakończonych wtykami bananowymi. Sprawdzasz
    połączenia fazy z ochronnym, gdy instalacja jest dwuprzewodowa TN-C,
    czyli w gniazdkach są mostki między stykiem neutralmym i ochronnym.
    Nie sprawdzisz w ten sposób jednego - stanu izolacji.
    Prawdziwy test różnicówki pokazuje po jakim czasie następuje jej
    zadziałanie i to jest bardzo ważna informacja dla pomiarowca.
    Maciek

  • 25. Data: 2014-07-23 07:39:39
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    > Zastanawiająca jest ostatnia pozycja w tabelce:
    >
    > "Zamienione przewód fazowy oraz przewód PE i PE niepodłączony"
    >
    > Czy nie powinno być: pełna faza na PE i "pół fazy" na L?
    > A swoją drogą ciekawe, ile to kosztuje.

    ~100 zł
    http://sklep.ise.pl/wskazniki/1421-dy-207-tester-pop
    rawnosci-polaczen-w-gniazdkach.html

  • 26. Data: 2014-07-23 08:03:53
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Maciek napisał:
> [...]
    > połączenia fazy z ochronnym, gdy instalacja jest dwuprzewodowa TN-C,
    > czyli w gniazdkach są mostki między stykiem neutralmym i ochronnym.

    Autopoprawka, bo niezbyt jasno napisałem - sprawdzasz połączenie tego
    mostka, czyli styku neutralnego z ochronnym, przez łączenie żarówki
    jednym przewodem do fazy a drugim raz do neutralnego dwa do ochronnego
    bolca. Za każdym razem ma świecić.
    Jeżli instalacja jest trójprzewodowa, TN-S z wyłącznikiem różnicowo
    prądowym, to wyzwolisz tę różnicówkę.
    Podkreślam - nie testujesz w ten sposoób stanu izolacji, który jest
    bardzo ważny. Sprawdź jeszcze poprawność połączeń w instalacji
    oświetleniowej, bo tam też bywa wesoło. Np. wyłącznik odcina neutralny a
    powinien fazę. Tym samym na żarówce/led/świetlówce zawsze jest faza.
    Jeżeli tablica bezpiecznikowa jest stara, ze starymi bezpiecznikami, to
    należy zlecić jej wymianę. Nowe bezpieczniki, wyłączniki nadprądowe,
    tzw. "eski" są znacznie lepsze, niż wynalazki z PRL.
    Stara instalacja może być bezpieczna ale naprawdę trzeba się przyłożyć
    do jej sprawdzenia, pomiarów i ewentualnych poprawek. Zabawka, którą
    poszukujesz to tylko lepszy próbnik neonowy i na tym nie powinieneś
    kończyć.
    Maciek

  • 27. Data: 2014-07-23 09:19:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Jul 2014 08:03:53 +0200, Maciek napisał(a):
> [...]
    > mostka, czyli styku neutralnego z ochronnym, przez łączenie żarówki
    > jednym przewodem do fazy a drugim raz do neutralnego dwa do ochronnego

    I wywalasz za kazdym razem roznicowke ...

    > Jeżeli tablica bezpiecznikowa jest stara, ze starymi bezpiecznikami, to
    > należy zlecić jej wymianę. Nowe bezpieczniki, wyłączniki nadprądowe,
    > tzw. "eski" są znacznie lepsze, niż wynalazki z PRL.

    A co w nich takiego "lepszego" ?

    J.

  • 28. Data: 2014-07-23 10:26:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Jul 2014 07:31:18 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > ""tester gniazdek elektrycznych"
    > To wlasnie ta nazwa. Znalazlem sporo, chociaz ceny powalajace

    Tak przy okazji zapytam, czy w USA nowe instalacje są zabezpieczone
    różnicówką tzn. cała instalacja czy tylko wybrane odbiorniki np.
    boiler elektryczny? Spotkałem się tam (kilkanaście last temu) z
    różnicówkami w formie takiej "przejściówki" wkładanej do gniazdka
    (jak programator czasowy) i do niej podłączony był np. boiler. Było
    to w nowym budynku, co mnie zdziwiło, że nie ma różnicówki na tablicy
    rozdzielczej. U nas nie spotkałem takich przejściówek.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2014-07-23 17:25:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 23 Jul 2014 10:26:11 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    >to w nowym budynku, co mnie zdziwiło, że nie ma różnicówki na tablicy
    >rozdzielczej. U nas nie spotkałem takich przejściówek.

    Zabezpieczone sa niektore gniazdka. Maja swoj wlasny bezpiecznik. Cala
    instalacje nie jest. Przepisy budowlane okreslaja scisle gdzie musza
    byc takie gniadka (garaz, kuchnia, lazienki, piwnica). Zadnych
    "przejsciowek" nie moze byc. Inspektor budowlamy ma fizia na tym
    punkcie

    A.L.

  • 30. Data: 2014-07-23 17:37:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan A.L napisał:

> [...]
    > byc takie gniadka (garaz, kuchnia, lazienki, piwnica). Zadnych
    > "przejsciowek" nie moze byc. Inspektor budowlamy ma fizia na tym

    Czy sprawy przejściówek i gniazdek w piwnicy reguluje tam prawo federalne?

    --
    Jarek