  • 1. Data: 2017-11-30 12:41:56
    Temat: wspomagacz rozruchu auta
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Zastanawiam się nad wyrzeźbieniem boostera z trzech szeregowo łączonych
    ogniw 18650 dających prąd rozładowania 30A. Cenowo wychodzi to w granicach
    kilkudziesięciu zł. Pytanie, czy 30A może być w jakikolwiek sposób pomocne w
    awaryjnym odpaleniu małego benzyniaka podczas mrozu? Teoretycznie, przy
    pojemności 3000mAh jest to 36Wh energii zmagazynowanej w ogniwach
    przenoszonych w kieszeni...

  • 2. Data: 2017-11-30 14:16:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie prosciej kupic nowy akumulator?

  • 3. Data: 2017-11-30 14:46:11
    Temat: Re: wspomagacz rozruchu auta
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Nie prosciej kupic nowy akumulator?

    Prościej, dlatego mam nowy akumulator. Ale ciekawość nadal nie zaspokojona.

  • 4. Data: 2017-11-30 15:36:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To musisz zrobic zeby nakarmic ciekawosc. Jak zrobisz to opis jak dziala.

  • 5. Data: 2017-11-30 15:37:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zhbick" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >podczas mrozu? Teoretycznie, przy pojemności 3000mAh jest to 36Wh
    >energii zmagazynowanej w ogniwach przenoszonych w kieszeni...

    Tyle co umarlemu kadzidlo.
    30A to solenoid rozrusznika ciagnie ... fakt, ze jak juz przyciagnie,
    to spada, prad moze zakrecic.

    J.

  • 6. Data: 2017-11-30 16:54:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Nov 2017 12:41:56 +0100, "zhbick" <n...@s...pl> wrote:
> [...]
    > przy
    > pojemności 3000mAh jest to 36Wh energii zmagazynowanej w ogniwach

    Electroboom odpalił auto z samych superkondensatorow:

    https://youtu.be/tKki89sq0XY

    --
    Marek

  • 7. Data: 2017-11-30 17:49:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >Electroboom odpalił auto z samych superkondensatorow:
    >https://youtu.be/tKki89sq0XY

    jedna rzecz jest tam ciekawa - ok 3:40 - prad ladowania po starcie
    silnika.
    ok 40A.
    Przez chwile jest na moj gust nawet 80A, ale to jest ... 0.1s ?

    Pojemnosc akumulatora, ale taka kondensatorowa, sie objawia ?
    Napiecie w tym czasie rosnie z 12 do 14V

    Mozna skorzystac z tego pomyslu
    https://www.youtube.com/watch?v=I0utNemFsl8
    akumulatorowi na pewno dobrze zrobi podladowanie przed odpaleniem ...
    ale jak widac trwa to pare minut ... jak dla mnie za dlugo :)

    Li-ion sa jednak lepsze
    https://youtu.be/TW0f-cH0eDc?t=240

    Tylko ... to raczej nie sa 18650, choc wielkosc - na oko ok 6 takich
    ogniw.

    J.

  • 8. Data: 2017-11-30 21:04:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 30.11.2017 o 12:41, zhbick pisze:
> [...]
    > Teoretycznie, przy pojemności 3000mAh jest to 36Wh energii
    > zmagazynowanej w ogniwach przenoszonych w kieszeni...

    baterie 18650 kupisz po 5zł, w których da się jeszcze zgromadzić prawie
    2Ah. prąd rozładowania dla bezpieczeństwa ograniczyłbym do 10A. tym
    bardziej że 10 A, możesz jeszcze pdołączyć do zapalinczki samochodowej,
    więcej będziesz musiał do akumulatora. owe 10A, przez 10 minut, moze
    zdziałać cuda. to nie chodzi o fakt że coś tam znacznie naładuje, tylko
    o to, ze start, zakręcenie będzie lekko powyżej minimalnej prędkości
    obrotowej rozrusznika, przy której "komputer" zdecyduje się rozpocząć
    podawanie paliwa.
    Dodatkowe utrudnienie jednak, polega na tym ze te ogniwa jakoś trzeba
    naładować, a to takie trywialne nie jest. czekają cię 4 sztuki. przy
    rozładowaniu potrzebny Ci będize jakiś ogranicznik prądu, do
    eksperymentów wystarczy samochodowa żarówka.

    ToMasz

  • 9. Data: 2017-11-30 21:26:52
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    > baterie 18650 kupisz po 5zł, w których da się jeszcze zgromadzić prawie
    > 2Ah. prąd rozładowania dla bezpieczeństwa ograniczyłbym do 10A.

    Dlaczego sugerujesz, by ograniczyć prąd rozładowania - dla bezpieczeństwa
    samochodu, czy dla ochrony ogniwa 18650?

    za 5 zł czyli np używane zielone Panasonic lub gorsze nie są niestety
    wysokoprądowe :/ max udaje mi się z nich 6-7 A ciągnąć - a jeśli słabsza
    sztuka, to ledwo się wyrabia z 3A (ot, takie minimum do zasilania latarki, w
    której sterownik daje 2,8A w diodę). Za to mają przyzwoite 3100-3400 mAh
    pojemności

    znalazłem jednak takie, które pozwalają na ciągnięcie z nich prądu o
    oszałamiającym natężeniu 30A, czyli na chłopski rozum, na zwarciu mogą
    jechać bezpiecznie, bez szkody dla nich samych :)

    > Dodatkowe utrudnienie jednak, polega na tym ze te ogniwa jakoś trzeba
    > naładować, a to takie trywialne nie jest. czekają cię 4 sztuki.

    w domu, w ładowarce

  • 10. Data: 2017-11-30 21:43:42
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Dlaczego sugerujesz, by ograniczyć prąd rozładowania - dla
    > bezpieczeństwa samochodu, czy dla ochrony ogniwa 18650?
    z wielu powodów. 30A to pierońsko dużo. załóżmy na chwile że masz 4.2v
    na 4 sztukach. czyli 16,8v. na zdechłym akumulatorze masz 11.8v. różńica
    5v. razy 30A daje 150W do wytracenia! jasne że to zaraz spadnie, ale w
    momencie podłączenia tak będzie. na czym zgubisz 150W? Nie wiem jakim
    prądem można ładować akumulator. 30A mu nie zaszkodzi, choć domowe
    prostowniki raczej takich prądów nie oferują.

    > za 5 zł czyli np używane zielone Panasonic....
    No tak, ale nawet jakbyś dał nie 4 a 8 takich ogniw - będzie taniej.

    ToMasz
    Ps
    ja przerabiam elektronarzędzia na 18650. zwykłe, nie wysokoprądowe. na
    początku nie umiałem sobie poradzić z ładowaniem (bez balancera).
    wyjmowałem z "koszy" ogniwa i ładowałem osobno. tyle ze w koszach jak w
    koszach, z jednej strony masz blaszkę, z drugiej sprężynkę. te sprężynki
    zaczynały świecić jak mocno obciążyłem wkręcarkę. a odkryłem to
    przypadkowo, bo sprężynki się rozhartowywały i tracił się kontakt
    elektryczny. Także.. 30 amper - to już trzeba uważać.