  • 91. Data: 2019-06-11 23:49:49
    Temat: Re: z cyklu durne pomysły - podłączenie pralki do gorącej wody
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-11 o 23:15, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale kondensowala woda. i z SO2 tworzyla kwas ... wtedy siarkawy.
    > A moze i troche siarkowego, bo siarkawy chyba malo grozny.

    Woda kondensowała wcześniej w 100C, SO2 ewentualnie później 80C.

    > Co im przeszkadzal kwas w betonowym/ceglanym kominie ?

    Schładzano spaliny w wymienniku, zanim weszły do komina.

    czne-wzbogacania-i-odsiarczania-wegla-energetycznego
    -wprowadzenie

    > Mysle, ze bardziej liczy sie dobro spolki.
    > Wiec kwestia - zlapia, czy nie zlapia.
    >
    > No chyba, ze pracownik to mieszkaniec ... premie wezmie, ale doniesie :)

    a#Regeneracja_ciep%C5%82a

    > Cos mnie to nie przekonuje, a czy to w ogole nie jest przegrzew wtorny ?
    >
    > Musze twoj pierwszy link przemyslec.

    Tu są dobre ilustracje:
    https://youtu.be/7kC3O0lPn1k?t=557

    WM

  • 92. Data: 2019-06-12 00:49:18
    Od: 4...@g...com

    Jak gaznikowych to wolga gaz24 sie lapie. Taksowkarze potrafili przy 2,5 litrowym
    silniku benzynowym w jezdzie miejskiej zejsc ponizej dziesieciu litrow na sto
    kilometrow. Zadnych symulacji komputerowych ani fabryka ani taksowkarze nie robili.

  • 93. Data: 2019-06-12 01:34:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 czerwca 2019 23:52:49 UTC+9 użytkownik WM napisał:
> [...]
    nie miasta. Sprawność trochę poprawiło (nie musisz grzać zimnego kondensatu w kotle),
    ale głównie uprościło automatykę skraplacza, bo można było parę schładzać do dowolnej
    temperatury, najwyżej się ją potem podgrzeje (podkradając parę z turbiny) i kocioł
    nie rozwali się od zmęczenia materiału. Nie wiem, albo to archaiczne rozwiązanie,
    albo stosowane w rzadkich przypadkach, bo w życiu tego nie widziałem w elektrowni.

    a#Regeneracja_ciep%C5%82a_w_si%C5%82owniach_parowych

    > Tak głęboko w to nie wnikałem.
    > Widziałem schematy i zaskoczyła mnie duża liczba wymienników ciepła.
    > To dlatego, że walczy się o każdy procent sprawności.

    narzędzia, to wychodzi że tak zawsze było i nie ma żadnego powodu do zdziwienia.

    > Ale używając programów nie musisz nic wiedzieć na jakiej zasadzie
    > działają; ba nie musisz się nawet znać na inżynierii.
    > Jesteś jak architekt, co wymyślisz, to budowlaniec (program) obliczy.
    > Większość polityków nie zna się na niczym, bo wystarczy, że mają doradców.

    Zgadzam się z Tobą. To też się nie zmienia od wieków. Każde pokolenie zawsze narzeka
    na następne, biadoli że młodzi to mają za dobrze, a powinni tak spróbować cepem
    pomłócić to może by się czegoś nauczyli.

  • 94. Data: 2019-06-12 09:41:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-12 o 00:49, 4...@g...com pisze:
> [...]
    kilometrow. Zadnych symulacji komputerowych ani fabryka ani taksowkarze nie robili.

    Pojechałem kiedyś odebrać wypraski z nowej formy wtryskowej.
    Wyglądały koszmarnie, dziury, deformacje itp.
    Pół dnia operator kombinował co zrobić i nic to nie pomogło.
    W końcu zadzwonili po miejscowego pana Kazia, ściągając go z urlopu.
    Na szczęście był blisko i szybko przyjechał.
    W godzinę tak poustawiał maszynę, że wypraski były jak trzeba.
    Programy programami, ale doświadczenie nadal się liczy.

    WM

  • 95. Data: 2019-06-12 15:20:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Woda kondensowała wcześniej w 100C, SO2 ewentualnie później 80C.

    SO2 jest gazem nawet w temperaturze pokojowej, nie chce mi sie
    sprawdzac w jakiej kondensuje.

    A para wodna owszem, kondesuje w 100C, o ile to jest czysta para pod
    cisnieniem 1atm.
    W spalinach jest jej zaledwie jakis procent i tu moze wystarczyc 80
    czy 70C.

    J.

  • 96. Data: 2019-06-12 17:19:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Jesteś jak architekt, co wymyślisz, to budowlaniec (progr obliczy.
    >Większość polityków nie zna się na niczym, bo wystarczy, że mają

    IMO - nie zawsze jest tak proste. Swietny przyklad to filtry
    elektroniczne,
    ale juz chocby w tych turbinach widac, ze to nie jest takie proste.
    Cos sobie wymyslisz i program to obliczy, ale trafic w optymalny dobor
    ilosci i parametrow dodatkowych wymiennikow moze byc trudno.

    Bo tak w ciemno, jak tylko sobie zaczniesz dobierac wartosci i
    obliczac - to mozesz nie trafic na optymalne wartosci,
    ewentualnie bedzie to dlugo trwalo.
    A byc moze w podreczniku jest stosowny rozdzial z obliczeniami i
    analizą wzorow ... i juz jasno wynika, jak dobierac ...

    J.

  • 97. Data: 2019-06-12 18:02:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-12 o 15:20, J.F. pisze:
> [...]
    > cisnieniem 1atm.
    > W spalinach jest jej zaledwie jakis procent i tu moze wystarczyc 80 czy

    Temperatura kwasowego punktu rosy spalin jest obliczana w/g Polskiej
    Normy [PN-EN 13384-1].
    Okazuje się, że jednak kominy niszczeją, gdy wykropli się w nich kwas:
    http://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium//Content/45516/P
    DF/5_gawron_warunki.pdf

    WM

  • 98. Data: 2019-06-12 19:09:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >upustów regeneracyjnych turbiny.
    >Takie upusty poprawiały sprawność turbiny 5% do 10% według tej pracy:

    P.S. artykul pochodzi z 1954 ... ale para sie przeciez od tego czasu
    nie zmienila.

    Usiluje to zrozumiec.

    O ile nie sposob sie nie zgodzic, ze sprawnosc (teoretyczna) wynosi:
    1- Q2/Q1

    i z matematycznym wnioskiem z tego, ze "im mniej pary odejdzie do
    skraplacza, tym lepiej, wiec trzeba z zaczepow pobrac jak najwiecej",

    to juz fizycznie nie jest tak ciekawie.
    Skoro jak najmniej ... to zlikwidujmy ostatni czlon turbiny
    calkowicie, i skraplacz tez zlikwidujmy calkowicie :-)
    Tylko ze wtedy, to otrzymamy maszyne o zerowej sprawnosci, bo gdzie tu
    chlodnica ?

    Nie, ta ilosc Q2 jest w jakis sposob ograniczona od dolu, nie mniej
    niz ... a tego jakos nie widze w pracy.

    Fakt, ze na rysunku to ladnie wyglada ... cieplo z kazdego takiego
    upustu nie wydostaje sie na zewnatrz, wiec nie ma strat ... ale
    przeciez bez chlodnicy maszyna cieplna pracowac nie moze.

    No i temperaturze komina nie widze tam ani slowa, a przeciez im
    wieksza temperatura kondensatu, tym wiecej ciepla przez komin
    wylatuje.

    Wychodzi na to, ze musze sobie termodynamike bardziej przypomniec, a
    tu tyle innych nieprzyjemnych, ale obowiazkowych zadan czeka :-(

    J.

  • 99. Data: 2019-06-12 19:40:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >Normy [PN-EN 13384-1].
    >Okazuje się, że jednak kominy niszczeją, gdy wykropli się w nich

    Tylko zauwaz, ze oni tam zakladaja, ze komin jest w srodku stalowy.

    A te stare kominy to z cegly, potem chyba z betonu ... dopiero
    niedawno stalowe.

    Ale przyklad ciekawy - temperatura spalin z wegla musi byc niemal 100C
    wieksza niz gazu.
    Z powodu siarki w paliwie.

    No to regeneracja ciepla kondensatu ma sens ... tylko ze elektrownie
    maja uklad odsiarczania spalin :-)

    Ale pare rzeczy mnie dziwi:
    -koks ma najwiekszy wspolczynnik ... czyzby zawieral najwiecej siarki
    ?
    -nie ma roznic zawartosci pary w spalinach ? Gaz ziemny zawiera duzo
    wodoru, wegiel kamienny raczej malo, koks to chyba bardzo malo,
    za to wegiel brunatnyc chyba duzo ... wody.

    J.

  • 100. Data: 2019-06-12 20:30:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-12 o 19:09, J.F. pisze:
> [...]
    a.pl...
    1956_Regeneracja-ciepla-w.pdf

    > P.S. artykul pochodzi z 1954 ... ale para sie przeciez od tego czasu nie

    Wykres T-S dla wody i pary został teraz zastąpiony dokładnymi równaniami.
    Każde urządzenie cieplne w obiegu ma swój model matematyczny.
    Układa się równania bilansowe dla masy i entalpii.
    Ustala zakres ograniczeń na parametry i rozwiązuje.
    Szuka się optymalnych parametrów dla danej konfiguracji.
    Komputer rozwiązuje równania, nie człowiek z suwakiem logarytmicznym.

    Jest nawet lepiej bo są gotowe programy, które liczą za inżyniera.

    W artykule piszą, że Rosjanie zalecali by temperatury pary upustowej
    tworzyły postęp arytmetyczny, Niemcy przyjmowali stałe różnice entalpii.
    Musieli oni przyjmować założenia upraszczające, by rozwiązać problem.
    Obecnie komputer wylicza jaka temperatura upustu jest optymalna i cześć.

> [...]
    >
    > i z matematycznym wnioskiem z tego, ze "im mniej pary odejdzie do
    > skraplacza, tym lepiej, wiec trzeba z zaczepow pobrac jak najwiecej",

    W artykule oni zakładają idealny przypadek nieskończonej liczby upustów
    i dochodzą do sprawności obiegu Carnota; idealna karnotyzacja.

> [...]
    > chlodnica ?
    >
    > Nie, ta ilosc Q2 jest w jakis sposob ograniczona od dolu, nie mniej niz

    Ta idealna wartość Q2 wynika z obiegu Carnota.
    Obieg rzeczywisty z grubsza przypomina trapez, a powinien być
    prostokątny jak w idealnym obiegu Carnota.
    Trzeba przerzucić część ciepła z jednej strony na drugą, karnotyzować.
    Tyle razy (przykładowo) wartość masy ma być mniejsza, ile razy przyrost
    entropii jest ponad normę obiegu Carnota.

    > Fakt, ze na rysunku to ladnie wyglada ... cieplo z kazdego takiego
    > upustu nie wydostaje sie na zewnatrz, wiec nie ma strat ... ale przeciez
    > bez chlodnicy maszyna cieplna pracowac nie moze.

    Para się rozpręża, więc kolejne stopnie turbiny mają większe kanały.
    Jeżeli część pary upuści się, to nie trzeba aż tak powiększać.

> [...]
    >
    > Wychodzi na to, ze musze sobie termodynamike bardziej przypomniec, a tu
    > tyle innych nieprzyjemnych, ale obowiazkowych zadan czeka :-(

    Po co Ci to?
    Ja od dawna już nie siedzę w termodynamice, ale jeszcze co nieco pamiętam.

    WM