  • 11. Data: 2021-11-15 21:20:15
    Temat: Re: Akumulator
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "LordBluzg(R)" news:619260f4$0$552$65785112@news.neostrada.pl

    > Spokojnie można go ładować prądem 10% pojemności akumulatora, do wartości
    > 15.4V /najczęściej.

    I co niby ma dawać te 15,4V? Chyba, że zakładasz źródło prądowe, które
    wymusza ciągły prąd = 10% pojemności, bez względu na stan naładowania
    akumulatora. Co z automatu już podbija napięcie na akumulatorze na końcu
    ładowania, względem mniejszych prądów ładowania kończących na około 14,5V (w
    temperaturze pokojowej) proces chemiczny ładowania współczesnych ołowiaków z
    płynnym elektrolitem. Dla mnie intensywne gazowanie to już sygnał, że już
    nic ponadto do aku nie wepchamy energii więcej. Zaczyna intensywnie gazować
    to trzymam jeszcze z pół godziny i odłączam.
    Gdy ładuję prostym prostownikiem (trafo i prostownik pełnookresowy, czyli
    100Hz tętnienia na wyjściu) to w takt naładowania prąd spada (jako
    rozładowany aku, to ten prosty prostownik startuje z typowym 10% prądem -
    tak dobrali napięcie wyjściowe przy obliczaniu trafa, że taka 45Ah dostaje w
    okolicy ~4A na starcie) i dla aku 45Ah uzyskuję końcowe 14,5V - przy prądzie
    już wtedy jakieś 0,5-1A (w zależności od stanu technicznego akumulatora
    związanego z jego wiekiem). Ciągnięcie jeszcze tego wyżej, przez dalsze
    trzymanie ładowania uważam, za bezcelowe, bo już przy tym niecałym 3%
    prądzie gazowanie elektrolitu jest jak butelka z wodą mocno gazowaną, do
    której po odkręceniu zakrętki przyłożyliśmy uchu. A puszczając w tym
    momencie ten 10% prąd, to już się zaczyna niezłe bulgotanie, jak woda w
    gotującym się jajku w garnuszku na gazie :)
    Centra do swoich ołowiaków elektrolitowych podaje w instrukcji, żeby nie
    ładować wyżej niż 14,4V.

  • 12. Data: 2021-11-15 21:57:43
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.11.2021 o 21:20, jedrek pisze:
> [...]
    > gazowanie to już sygnał, że już nic ponadto do aku nie wepchamy energii
    > więcej. Zaczyna intensywnie gazować to trzymam jeszcze z pół godziny i

    Przecież napisałem o gazowaniu, nawet prąd podałem "z sufitu"~ domyślny
    0,5A bo pytacz nie podał jakiej pojemności ma akumulator.

> [...]
    > - przy prądzie już wtedy jakieś 0,5-1A (w zależności od stanu
    > technicznego akumulatora związanego z jego wiekiem).

    Taa, wszystko fajnie ale teraz sobie wyobraź że masz akumulator 220Ah i
    wszystko o kant dupy, bo czas ładowania się zmieni i możesz swoim
    prostownikiem nigdy nie osiągnąć 14,5V :) Inna sprawa, że odchodzi się
    od tego typu prostowników. Kiedyś były "dobre" bo innych nie było ale
    mają sporo wad. Dzisiaj realizuje się ładowanie inaczej, szczególnie
    kiedy akumulator wymaga "dopieszczenia" w sensie że już jest wiekowy i
    zasiarczony. Zwykłym prostownikiem nie uzyskasz dobrych efektów a
    różnice w pojemności akumulatorów wymagają zmian prądu jak i napięcia
    ładowania.

> [...]
    > uchu. A puszczając w tym momencie ten 10% prąd, to już się zaczyna
    > niezłe bulgotanie, jak woda w gotującym się jajku w garnuszku na gazie :)

    Dochodzi jeszcze temperatura o której wspomniałem. Każdy akumulator w
    zależności od pojemności wymaga innego ładowania ale do czegoś musiałem
    się odnieść, bo pytacz zataił pojemność swojego aku i musiałem użyć
    defaultu :)

    > Centra do swoich ołowiaków elektrolitowych podaje w instrukcji, żeby nie
    > ładować wyżej niż 14,4V.

    Nic mu nie będzie, jeśli przez parę godzin dostanie 0,5A przy 15.4V i
    śladowym gazowaniu. Muszę dodać że na myśli mam pojemność <60Ah/średnia
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 13. Data: 2021-11-16 18:46:01
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-11-15 14:29, LordBluzg(R) wrote:

    > Tak jak podaje producent akumulatora :)
    > Spokojnie można go ładować prądem 10% pojemności akumulatora, do
    > wartości 15.4V /najczęściej.

    14.4V

  • 14. Data: 2021-11-16 21:41:33
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.11.2021 o 18:46, Pcimol pisze:

    > 14.4V

    Skróciłem wyżej dłuższy wywód...ale wyjaśnię:

    Żeby akumulator osiągnął 14.4V musisz mu podać więcej niż 14.4V :)

    Możesz powalczyć ale nie udowodnisz, że jeśli zasilacz/ładowarka ma
    14.4V i ani miliwolta więcej, to osiągniesz te 14.4 na akumulatorze :)

    To nie jest zespół naczyń połączonych.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>