  • 11. Data: 2020-11-28 22:41:13
    Temat: Re: Antena zwarta do masy?
    Od: Arrmii <a...@g...com>

    On Saturday, November 28, 2020 at 11:33:19 AM UTC, Janusz wrote:
> [...]
    PS-1.0-1003555.pdf

    > No nie, masz schemat na str 7 i wyraźnie jest narysowane które piny do
    > masy a gdzie sygnał. Przy tych częstotliwościach 1 na masie zamyka
    > sygnał. Tam na ty pcb jest błąd.

    Gdyby w tekście nie było powtórzone 3 razy "połącz pin 1 do GND" i gdyby strzałki na
    rysunku nie było, to też tak bym pomyślał :)

    a.

  • 12. Data: 2020-11-29 18:12:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-28 o 22:41, Arrmii pisze:
    PS-1.0-1003555.pdf

    > Gdyby w tekście nie było powtórzone 3 razy "połącz pin 1 do GND" i gdyby strzałki
    na rysunku nie było, to też tak bym pomyślał :)

    > a.

    Obawiam się że temat jest bardziej skomplikowany niż się nam wydaje
    https://www.tme.eu/Document/84b220f59f25ff134c2f7051
    0c86d5b6/M830120.pdf

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2020-11-29 18:13:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > ale na stronie 9 spotkała mnie niespodzianka "Pin 1 feed must be
    > connected to GND as shown here. ". Czy ktoś mi może wyjaśnić sens takiego

    Popatrz na tą antenę i pdf-a może coś ci rozjaśni
    https://www.tme.eu/pl/details/m830120/anteny-gps/eth
    ertronics-avx/

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2020-11-29 18:26:32
    Od: Arrmii <a...@g...com>

    On Sunday, November 29, 2020 at 5:13:24 PM UTC, Janusz wrote:
    https://eu.mouser.com/datasheet/2/23/Beltii-SR4G013-
    PS-1.0-1003555.pdf

    > Popatrz na tą antenę i pdf-a może coś ci rozjaśni
> [...]

    magic... no nic, zrobię jak chcą, są na pewno mądrzejsi ode mnie w tym temacie :)

    a.

  • 15. Data: 2020-11-30 15:18:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Thu, 26 Nov 2020 14:42:18 -0800 (PST), Arrmii <a...@g...com>
    PS-1.0-1003555.pdf

    >Dla w.cz. takie połączenie i układ ścieżek (kształt, odstępy itp.)
    >niekoniecznie jest zwarciem.

    Szczegolnie przy 1.5GHz ... ale odstepu tam niewiele.

    Gdyby o to chodzilo, to powinni chyba lepiej zwymiarowac tez sciezki

    J.

  • 16. Data: 2020-11-30 15:21:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arrmii" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    On Friday, November 27, 2020 at 7:43:43 PM UTC, t-1 wrote:
    PS-1.0-1003555.pdf

    >zawsze antena dla mnie to był przysłowiowy kawał druta podłączony do
    >wejścia odbiornika, ale jeśli nie widzisz w tym niczego dziwnego, to
    >uwierzę na słowo i zrobię tak jak zalecają :)

    Ja bym tam raczej spytal/poszukal producenta, o co tu chodzi.
    Ewentualnie przygotowal sie do przeciecia tej sciezki ...

    J.

  • 17. Data: 2020-12-01 19:43:44
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 26/11/2020 o 23:42, Arrmii pisze:
> [...]
    >
    > ale na stronie 9 spotkała mnie niespodzianka "Pin 1 feed must be
    > connected to GND as shown here. ". Czy ktoś mi może wyjaśnić sens takiego

    Pewnym paradoksem obwodów prądu przemiennego jest to, że równoległy
    obwód LC pobiera mniej prądu niż elementy L i C osobno -- szczególnie w
    okolicy rezonansu.

    Połączenie zwierające o które pytasz ma bardzo niską indukcyjność, ale
    nie zerową -- szacuję, że ok 0.1 nH. Impedancja dla 1.6 GHz jest wciąż
    bardzo niska tj. ok 1 Ohm - faktycznie prawie zwarcie.
    Ale jeśli dodamy do tego równoległą pojemność w postaci anteny
    ceramicznej, to otrzymamy obwód rezonansowy -- owy element ceramiczny
    powinien mieć ok 100 pF (dla 1.6 GHz), co nie jest wartością od rzeczy.

    Gdyby antena nie promieniowała i w tak utworzonym obwodzie nie byłoby
    strat, to impedancja takiego obwodu dążyłaby do nieskończoności (dla f
    rezonansowej). Jako że antena promieniuje, to pewnie impedancja anteny
    jest gdzieś w okolicach 50 Ohm (choć nie dokładnie, bo na schemacie
    dodano dopasowanie w postaci filtru pi).

    Rezonans równoległy przy niskiej impedancji elementów składowych
    charakteryzuje się tym, że w obwodzie rezonansowym pojawia się
    stosunkowo duży prąd. I tego należałoby w takim rozwiązaniu spodziewać:
    antena ceramiczna ma małe gabaryty w porównaniu z klasycznym dipolem, a
    jako że przy mniejszych gabarytach fala elektromagnetyczna opuszcza
    antenę mniej chętnie, to należy skompensować to dużym prądem. Ceną
    dużego prądu są zapewne większe straty, ale zaletą anteny ceramicznej są
    małe gabaryty, a nie straty.

    Oczywiście w powyższej analizie przedstawiłem sytuację, gdybyśmy robili
    nadajnik, a nie odbiornik, ale wszelkie nadawcze charakterystyki
    antenowe pozostają identyczne przy odbiorze.

    pzdr
    mk