  • 1. Data: 2020-11-26 23:42:18
    Temat: Antena zwarta do masy?
    Od: Arrmii <a...@g...com>

    Szukam zgrabnej anteny GNSS do kolejnego projektu. Trafiłem na
    https://eu.mouser.com/datasheet/2/23/Beltii-SR4G013-
    PS-1.0-1003555.pdf

    ale na stronie 9 spotkała mnie niespodzianka "Pin 1 feed must be
    connected to GND as shown here. ". Czy ktoś mi może wyjaśnić sens takiego połączenia?

    a.

  • 2. Data: 2020-11-27 20:43:39
    Temat: Re: Antena zwarta do masy?
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-26 o 23:42, Arrmii pisze:
> [...]
    >
    > ale na stronie 9 spotkała mnie niespodzianka "Pin 1 feed must be
    > connected to GND as shown here. ". Czy ktoś mi może wyjaśnić sens takiego

    I co w tym dziwnego?
    Ma pracować jako dipol półfalowy z węzłem napięcia w środku.

  • 3. Data: 2020-11-27 20:49:49
    Od: Arrmii <a...@g...com>

    On Friday, November 27, 2020 at 7:43:43 PM UTC, t-1 wrote:
    https://eu.mouser.com/datasheet/2/23/Beltii-SR4G013-
    PS-1.0-1003555.pdf

    > I co w tym dziwnego?
    > Ma pracować jako dipol półfalowy z węzłem napięcia w środku.

    zawsze antena dla mnie to był przysłowiowy kawał druta podłączony do wejścia
    odbiornika, ale jeśli nie widzisz w tym niczego dziwnego, to uwierzę na słowo i
    zrobię tak jak zalecają :)

    a.

  • 4. Data: 2020-11-27 21:08:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2020 11:49:49 -0800 (PST), Arrmii napisał(a):

> [...]

    Ale jak popatrzysz na następne dipole (nr 2 do 4) to zobaczysz takie
    samo i tak samo wytłumaczalne połączenie środka dipoli do masy *oraz*
    połączenie dolnego końca dipoli do masy, co jakby się nie zgadza z ideą
    półfalowości :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 5. Data: 2020-11-27 22:11:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 26 Nov 2020 14:42:18 -0800 (PST), Arrmii <a...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > ale na stronie 9 spotkała mnie niespodzianka "Pin 1 feed must be
    > connected to GND as shown here. ". Czy ktoś mi może wyjaśni

    Dla w.cz. takie połączenie i układ ścieżek (kształt, odstępy itp.)
    niekoniecznie jest zwarciem.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-11-27 22:13:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-27 o 20:49, Arrmii pisze:
> [...]
    odbiornika, ale jeśli nie widzisz w tym niczego dziwnego, to uwierzę na słowo i

    Nie chciał bym być tu jednak sprawcą jakiegoś błędu konstrukcyjnego.
    Podłączenie PIN1 do masy brzmi wieloznacznie.
    Jako wyprowadzenie niewątpliwie jest zasilaniem dipola przez filtr Pi
    dopasowujący impedancję a więc z zasady nie może być uziemione.
    Jako dipol jest w środku zwarty do masy, co nie przeczy fizyce skoro
    jest tam 0 napięcia i max. prądu.

  • 7. Data: 2020-11-28 12:33:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-27 o 20:43, t-1 pisze:
    PS-1.0-1003555.pdf

    > I co w tym dziwnego?
    > Ma pracować jako dipol półfalowy z węzłem napięcia w środku.
    No nie, masz schemat na str 7 i wyraźnie jest narysowane które piny do
    masy a gdzie sygnał. Przy tych częstotliwościach 1 na masie zamyka
    sygnał. Tam na ty pcb jest błąd.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2020-11-28 12:36:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-27 o 22:11, Marek pisze:
    1003555.pdf

    > Dla w.cz. takie połączenie i układ ścieżek (kształt, odstępy itp.)
    > niekoniecznie jest zwarciem.

    Ale za 'małe' to wcz jest, tym bardziej że są piny masowe 3 po co 4?
    A na rys 7 jest 1 bez połączenia do masy.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2020-11-28 22:23:47
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 27.11.2020 o 20:49, Arrmii pisze:
    > zawsze antena dla mnie to był przysłowiowy kawał druta podłączony do wejścia
    odbiornika, ale jeśli nie widzisz w tym niczego dziwnego, to uwierzę na słowo i
    zrobię tak jak zalecają:)

    Multum anten jest połączonych z masą, to jest korzystne ze względu na
    ładunki elektrostatyczne i związane z nimi szumy, bezpieczniej przy
    piorunach też jest. Przykłady - antena typu J, dipol pętlowy, dipol
    prosty z zasilaniem bocznikowym...

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 10. Data: 2020-11-28 22:36:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-28 o 22:23, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > ładunki elektrostatyczne i związane z nimi szumy, bezpieczniej przy
    > piorunach też jest. Przykłady - antena typu J, dipol pętlowy, dipol

    Spojrzałeś w pdf-a? chyba nie bo jakbyś spojrzał to nie wiem czy byłbyś
    taki pewny
    swego.

    --
    Janusz