  • 11. Data: 2022-09-13 17:36:01
    Temat: Re: Cewki SMD?
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Tue, 13 Sep 2022 17:20:36 +0200, Adam Górski napisał(a):

    > Wybacz,
    >
    > Żartowałem. Taki przykład tylko.
    >
    > A teraz poważnie.
    >
    > Co ta cewka/dławik/transformator ma robić?
    > Może być ogólnie. Bez takich informacji nie da się odpowiedzieć.

    Takie małe trafo.

  • 12. Data: 2022-09-13 18:45:28
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Tue, 13 Sep 2022 17:34:00 +0200, adam13lat napisał(a):

> [...]
    DNE 0,13 - miało być

  • 13. Data: 2022-09-13 22:20:34
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Jeśli to chodzi o przetwornice i pojedyncze sztuki (hobby) to całkiem
    > rozsądnym podejściem może być według mnie nawinięcie trafa samemu.
    > Na odpowiednim toroidzie to mogą być ilości zwoi rzędu 20. Do zrobienia
    > ręcznie.

    Poza fizycznymi zaletami tej geometrii jest jeszcze przewaga praktyczna
    nad fabryką: małoskalowe okno rdzenia jest istotnie większe niż
    wielkoskalowe. Fabryka musi mieć gdzie włożyć koło nawijarki, ręcznie
    nawijać można do wypełnienia. Z drugiej strony, ręcznie nie wykonasz
    uzwojenia progresywnego, a fabryka bez problemu. Dobrze mieć obie opcje. :-)

    Jednak przed rozpoczęciem nawijania warto obejrzeć katalog z gotowcami.
    Dławiki pojedyncze i sprzężone 1:1 na prądy do 3-5A występuja w takiej
    obfitości, że szkoda czasu na ich nawijanie, jeśli nie ma się
    specjalnych wymagań (napięcie przebicia, pojemności międzyzwojowe, jakiś
    egzotyczny ferryt itp.). Z transformatorami jest znacznie gorzej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2022-09-13 22:25:58
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    adam13lat wrote:

    > Szukam "odpowiednika" SMD (wiem, że to "mało fachowe" określenie)
    > toroidu, walec z otworem w środku: H=3mm, D=3mm, d=2mm,
    > nie znam materiału, 11 zwojów DNE 0,013, nawiniętego bifilarnie
    > Nie wiem, jeszcze, ile to ma uH.

    Na tak małym toroidzie 11 zwojów ma przenieść 100mA bez nasycenia?
    Odważnie.
    > Czy są dostępne "toroidy SMD"?

    Są podstawki SMD, ale małe toroidy z materiałów liniowych są bardzo
    trudno dostępne w detalu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2022-09-13 22:37:16
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Szukanie małych cewek bez podania innych parametrów wydaje się być
    > pozbawione sensu.
    > Chyba, że chodzi o to aby mieć malutką cewkę dla samej przyjemności jej
    > mienia.

    Są produkowane cewki monolityczne typu N razy 1 zwój zatopiony w
    ferrycie. Dokończenie "nawijania" następuje na płytce -- można sobie te
    zwoje łączyć szeregowo i równolegle w granicach fantazji. Skoro ktoś to
    robi, to ktoś to musi kupować, pomimo dość luźnych parametrów takiej
    konstrukcji.

    Skojarzenie z rezystorami też nie jest złe: małe dławiki również zaczęto
    wykonywać w technice grubowarstwowej. Po co nawijać, jak można
    wydrukować na sicie i wypalić w piecu? Użyłem takiego 2.2uH w
    przetwornicy zasilającej FPGA, z pełnym powodzeniem:

    https://www.mouser.pl/datasheet/2/281/1/JELF243B_002
    5-1634213.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2022-09-14 14:20:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello adam13lat,

    [...]

    > cywilne (hobby)

    Litości! Do czego konkretnie chcesz to użyć - jeśli transformator, to
    w jakiej topologii ma pracować? Inaczej liczy się transformator dla
    flybacka, inaczej dla półmostka.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2022-09-14 15:04:34
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    A jaki cel chcesz osiągnąć z tym małym trafo ?

    Zasilacz ? Elektryczny pastuch ? Aparat zapłonowy ? Filtr ? Śmigło do
    samolotu ? Wibrator ?

    Czy może kolejny troll ?

    Adam

  • 18. Data: 2022-09-14 15:56:49
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Wed, 14 Sep 2022 15:04:34 +0200, Adam Górski napisał(a):

    > A jaki cel chcesz osiągnąć z tym małym trafo ?

    Zasilić kilka LED-ów...

    > Zasilacz ? Elektryczny pastuch ? Aparat zapłonowy ? Filtr ? Śmigło do
    > samolotu ? Wibrator ?
    >
    > Czy może kolejny troll ?
    By zwracać uwagę, podszytą kiepską ironią, wypadało by najpierw nauczyć się
    cytować. Acha, byłbym zapomniał, nie stawia się spacji przed znakiem
    zapytania.

  • 19. Data: 2022-09-14 15:59:21
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Wed, 14 Sep 2022 14:20:25 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    >
    > Litości! Do czego konkretnie chcesz to użyć - jeśli transformator, to
    > w jakiej topologii ma pracować? Inaczej liczy się transformator dla

    Odpowiedź umieściłem w wątku Pana Adama

  • 20. Data: 2022-09-14 16:14:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello adam13lat,

    > Zasilić kilka LED-ów...

    Joule thief?

    > By zwracać uwagę, podszytą kiepską ironią, wypadało by najpierw nauczyć się
    > cytować. Acha, byłbym zapomniał, nie stawia się spacji przed znakiem
    > zapytania.

    Widzę, że nie przyszedłeś tutaj po pomoc. Jeszcze jedna taka uwagą w
    stosunku do osoby o o wiele większej wiedzy a po prostu trafisz do
    kosza.

    --
    Best regards,
    RoMan