  • 1. Data: 2020-06-21 13:16:22
    Temat: DVB-T a DVB-C różnice
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    Czy DVB-T a DVB-C (czyli to co w kablówkach) to są różnice na poziomie
    oprogramowania? Czy raczej DVB-C to także różnice sprzętowe względem
    naziemnego "T"?
    Jeżeli są to różnice sprzętowe po stronie odbiornika to rozumiem, że żaden
    odbiornik DVB-T (np zwykły gwizdek USB) nawet bazując na innym
    oprogramowaniu nie stanie się odbiornikiem DVB-C?
    Z tego co ustaliłem wstępnie wersja "C" ma mniejszą korektę błędów, bo kabel
    mniej wrażliwy na zakłócenia niż dosył przez powietrze.
    Czymś to się jeszcze różni T od C?

  • 2. Data: 2020-06-22 12:24:51
    Temat: Re: DVB-T a DVB-C różnice
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gienek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Z tego co ustaliłem wstępnie wersja "C" ma mniejszą korektę błędów,
    >bo kabel mniej wrażliwy na zakłócenia niż dosył przez powietrze.

    Hm, raczej nie widzialem telewizora czy dekodera na ktorym pisalo "z
    TVK nie dziala",
    wiec pewnie i odbiornikow USB to tez dotyczy.

    Program nie zawsze pomoze, jesli wymyslą cos ambitniejszego, tak jak
    teraz DVB-T2.

    >Czymś to się jeszcze różni T od C?

    https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-C
    https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T

    Roznic jak widac moze byc sporo, i to niekoniecznie na czyjas
    przewage.
    Wiekszosc odbiornikow bedzie sobie radzila z roznymi standardami.

    A nie wszystkie kablowki musza od razu wszystkie szykany wprowadzac.

    J.

  • 3. Data: 2020-06-22 14:21:19
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 21-06-2020 o 13:16, gienek pisze:
> [...]
    > Z tego co ustaliłem wstępnie wersja "C" ma mniejszą korektę błędów, bo
    > kabel mniej wrażliwy na zakłócenia niż dosył przez powietrze.

    Największa różnica to transmisja OFDM dla DVB-T, która jest bardziej
    wymagająca dla obliczeń w odbiorniku.

    yabba

  • 4. Data: 2020-06-22 19:02:50
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2020-06-21 13:16, gienek wrote:
> [...]
    > żaden odbiornik DVB-T (np zwykły gwizdek USB) nawet bazując na innym
    > oprogramowaniu nie stanie się odbiornikiem DVB-C?

    Akurat gwizdek USB może być odbiornikiem bardzo wielu rozmaitych
    transmisji. Włączając lotniczne czynne radary ADS-B. To jest radio z
    dopiętym przetwornikiem A/D. Dlatego stanie się tym, cokolwiek tylko
    potrafi oprogramowanie obsługujące wypluwany strumień danych.

  • 5. Data: 2020-06-23 13:42:06
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-06-22 o 12:24, J.F. pisze:

    > A nie wszystkie kablowki musza od razu wszystkie szykany wprowadzac.
    >
    > J.

    Znam kablówkę, która używa w swoim kablu DVB-T.
    Nie wiem na ile jest to powszechne.

  • 6. Data: 2020-06-23 14:04:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

    >Znam kablówkę, która używa w swoim kablu DVB-T.
    >Nie wiem na ile jest to powszechne.

    Bo z jednej strony - po co mnozyc standardy, a z drugiej - trzeba
    kupic sprzet, ktos musi go zrobic, a potem powinien pare lat dzialac.

    A z drugiej strony czytales - DVB-C moze uzywac 16QAM, 32QAM, 64QAM,
    256 QAM, kanalu 2, 4, 6, 8, 10 MHz,

    a DVB-T moze uzywac QPSK, 16QAM, 64QAM, OFDM, kanal 7 lub 8MHz ... czy
    wiec da sie odroznic DVB-T od DVB-C jak sie dobrze dobierze parametry
    ?

    J.

  • 7. Data: 2020-06-23 22:47:23
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 23-06-2020 o 14:04, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > a DVB-T moze uzywac QPSK, 16QAM, 64QAM, OFDM, kanal 7 lub 8MHz ... czy
    > wiec da sie odroznic DVB-T od DVB-C jak sie dobrze dobierze parametry ?

    W DVB-T jest OFDM, które w DVB-C jest zbędne.

    yabba

  • 8. Data: 2020-06-23 22:49:17
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 23-06-2020 o 13:42, t-1 pisze:

    > Znam kablówkę, która używa w swoim kablu DVB-T.
    > Nie wiem na ile jest to powszechne.

    Jest to ukłon do posiadaczy telewizorów i dekoderów tylko z DVB-T.

    yabba

  • 9. Data: 2020-06-24 16:18:43
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    Czy w DVB-C w takiej samej przepływności strumieniu (takiego MUX-a
    kablowego) jakość obrazu jest lepsze niż w równoważnym mu MUX-ie naziemnym
    DVB-T? W wyniku mniejszej wymaganej korekcji błędów dla DVB-C teoretycznie
    więcej pasma może zostać na wyższy strumień dla obrazu (bo mniej danych
    korekcyjnych pchają), czy raczej jest to niezauważalne?
    Bo jeżeli DVB-C byłaby bardziej "upychalna" przy zachowaniu niepogorszonej
    jakości to bym rozumiał wtedy jej sens użycia w kablu. A nie że w kablu i w
    eterze nadają tym samym standardem DVB-T. W epoce anaglowych kanałów
    przecież sygnał telewizyjny w kablu nie różnił się niczym od tego naziemnego
    standardem.

  • 10. Data: 2020-06-24 16:23:48
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    "Pcimol"
> [...]
    > dopiętym przetwornikiem A/D. Dlatego stanie się tym, cokolwiek tylko
    > potrafi oprogramowanie obsługujące wypluwany strumień danych.

    Czy będzie to zależeć od użytych sterowników, czy raczej samego programu do
    obsługi gwizdka?
    Przykładowo DVB-Viewer (widzę, że ma do wyboru DVB naziemne lub kablowe)
    ożeniony z typowym gwizdkiem DVB-T MT4168 Media-Tech, czy z kabla odbierze
    prawidłowo niekodowane tamtejsze programy DVB-C?