  • 11. Data: 2020-08-12 17:08:00
    Temat: Re: Diesel lepszy od elektryka
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, August 12, 2020 at 4:08:39 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
    > Zanim napisałem o Brazylii to sprawdziłem czy nic się tam nie zmieniło. W jednym
    linku wyskoczyło że etanol na stacji u nich kosztuje 1,4 czegoś tam a paliwa z ropy
    są po 2. Docelowo wyjdzie podobnie bo sprytu spali o 30% więcej. U nas etanol
    techniczny 96% kosztuje u producenta że dwa osiemdziesiąt za litr. Do silnika
    spalinowego nie musi być odwodniony.

    1. Brazylia rope eksportuje, moze im szkoda u siebie sprzedawac? ;)

    2. Etanol wg https://esoll.pl/o-nas/produkcja-alkoholu-etylowego-
    etanol produkuje sie z ropy (co nic nie zmienia, BTW sporo ropopochodnych produktow
    ubocznych trzeba by zastapic, gdyby zrezygnowac z ropy - np. asfalt) i etanol
    rolniczy

    3. Ten rolniczy to raczej na wódę ;) choc pewnie i tak z resztek i marnej jakosci
    odpadkow sie robi... na wieksza skale trzeba specjalnie na alkohol uprawy prowadzic,
    co moze byc troche drozsze...

  • 12. Data: 2020-08-12 17:15:08
    Od: 4...@g...com

    1/3 Polski to lasy a za jakiś może i trochę długi czas ma być połowa Polski
    zalesiona. Znaczy się tereny są tylko zamiast lasów trzeba posadzić rzepak. Prawie
    wszystkie lasy w Polsce to lasy gospodarcze, znaczy się na drewno sadzone. Widzisz
    jakąś z wyjątkiem czasu różnice że zamiast co sto lat odnawialnego drewna byłby co
    roku odnawialny rzepak?

  • 13. Data: 2020-08-12 17:21:04
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, August 12, 2020 at 5:15:12 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
    > Widzisz jakąś z wyjątkiem czasu różnice że zamiast co sto lat odnawialnego drewna
    byłby co roku odnawialny rzepak?

    No tak, chocby to, ze lasy zatrzymuja sporo wody i zapobiegaja erozji gleby...

  • 14. Data: 2020-08-12 17:21:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2020 08:15:08 -0700 (PDT), 4...@g...com
    napisał(a):

> [...]
    jakąś z wyjątkiem czasu różnice że zamiast co sto lat odnawialnego drewna byłby co

    Nic tylko na ministra cię dać. Zapominasz że 90% terenów zalesionych to
    nieużytki rolne na których nic nie wyrośnie oprócz chudej sosny. Nie
    wspominając już że połowa to lasy górskie. Powodzenia z orką :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2020-08-12 21:12:02
    Od: 4...@g...com

    Rzepak też ma korzenie i też zapobiega erozji gleby. Erozji gleby zapobiega wszystko
    co ma korzenie a nie tylko to co ma grube i długie korzenie. Ze wsi nie jestem ale na
    logikę rzepak z małymi ale gęstymi korzeniami lepiej będzie zapobiegał erozji niż kij
    wbity w ziemię. Z roku na rok ziemia po rzepaku będzie lepsza niż po stu latach po
    drzewach. A to za sprawą tych korzeni co zostały po ścięciu rzepaku i co zgniją w
    ziemi. Co do wody ze las ma lepiej zatrzymywać to nie wiem. Ale jak Ty nie jesteś w
    stanie sam wykombinować że w temacie erozji rzepak jest lepszy od drzew to znaczy że
    na wodzie też się nie znasz. Z moich życiowych doświadczeń wynika że jak chcą gdzieś
    zapobiec erozji ziemi to w pierwszej kolejności trawę wysiewają a nie sadzą drzewa.
    Na wydmach nad morzem trawa jest i drut przeciągnięty żeby barany nie wchodzili.

  • 16. Data: 2020-08-12 21:16:39
    Od: 4...@g...com

    A Ty zapominasz albo nie masz zielonego pojęcia że te 10% co ich brakuje do stu o
    których napisałeś jest w sam raz albo i za dużo żeby zrobić w Polsce tyle biodizla
    żeby na tego co jest na stacjach ropy nie kupować. To dlaczego tego nie robią? Bo po
    drodze musi być jakiś wałek na którym ktoś łyka kaskę.

  • 17. Data: 2020-08-12 21:59:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2020 12:16:39 -0700 (PDT), 4...@g...com
    napisał(a):

    > A Ty zapominasz albo nie masz zielonego pojęcia że te 10%

    Dopiero co postulowałeś że potrzebne jest 100%, teraz zjechałeś do 10.
    No to teraz przedstaw choćby przybliżony rachunek że plon z tych 10
    starczy by wyeliminować ropę. Bo moim zdaniem nie starczy. Ponadto estry
    z tego rzepaku zaspokoją diesle. A co z flotą benzyniaków? Mamy uprawiać
    trzcinę cukrową czy buraki na spirytus?
    Oddzielna sprawa to opłacalność ekonomiczna. Samo się nie zrobi. Trzeba
    wybudować przetwórnie porównywalne komplikacją i wielkością z rafinerią
    w Płocku. Koszt inwestycji jest olbrzymi, czas na budowę spory, czas
    amortyzacji najmarniej kilkuletni. Płaciłbyś za paliwo 2-3 razy droższe
    niż pochodne ropy? Na dodatek to rozwiązanie nie likwiduje problemu
    zanieczyszczenia powietrza w miastach.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2020-08-12 22:09:55
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, August 12, 2020 at 9:12:04 PM UTC+2, 4...@g...com wrote:
> [...]
    jestem ale na logikę rzepak z małymi ale gęstymi korzeniami lepiej będzie zapobiegał

    Drzewo to nie kij ;)
    Byłeś kiedys w lesie? ;) Tam jest gruba sciółka...
    Gdy idziemy na spacer po ~tygodniu suszy, to przez pola wszystko na wiór wysuszone, a
    w lesie błoto... ;)

  • 19. Data: 2020-08-12 23:19:48
    Od: 4...@g...com

    Sorki że odpowiedź będzie taka jaka będzie ale na inną nie zasługujesz. Gdzie i kiedy
    w dupę jebany cwelu napisałem że potrzeba 100%. Jedyne procenty jakie uświadczysz w
    tym co pisałem to takie że etanol 96% i 30% więcej pali etanolu. Do tych stu się
    jedynie odniosłem że to zbędne. A teraz jak przeprosisz i złożysz samokrytykę to
    skasuje co napisałem. W googlu się nie będzie pokazywało a co do innych portali
    ciągnących z googla nie wiem.

  • 20. Data: 2020-08-13 00:03:20
    Od: 4...@g...com

    Niedawno czytałem że woda co jest zaraz pod powierzchnią ziemi to się mało liczy.
    Liczą się wody podziemne. Pisali tam że w Polsce w tym roku poziom wód gruntowych się
    podniósł prawie do nominalnego bo dużo deszczu było. A jak by tak pomyśleć to pożytku
    z wody, o jakiej napisałeś że w kaloszach trzeba chodzić, mało. Przyrody mamy nie
    chronić tylko korzystać z niej w sposób zrównoważony. Plują na Brazylię że wycinają
    tam lasy i sadzą palmy żeby olej palmowy zrobić. Palmy jak urosną to tam będzie jak w
    lesie. Nie o palmy idzie a o zwierzęta które tam żyją. Z drugiej strony robią olej
    palmowy zużywany przede wszystkim w przemyśle spożywczym. Nikt go do dizla lał nie
    będzie bo za drogi. Ale do żywności w sam raz cenę ma dobrą. To lepiej używać oleju z
    rośliny czy tłuszczy zwierzęcych? Zwierzęta są bardziej kumate niż rośliny i mają
    kumatych rodziców.