  • 51. Data: 2022-10-01 14:12:20
    Temat: Re: Długość kabla sieciowego
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 1 paź 2022 o 05:54, Marcin Debowski pisze:

    > 10cm to nie wiem, ale 15cm, no problem. Przynajmniej dla moich 2ch spiętych
    > gigabitowych switchów.
    > https://www.amazon.com/dp/B004C4ZRFI/

    Mając duszę badacza ;) -- można sprawdzić za 6.19 pln. ;)

    https://pl.aliexpress.com/item/32821811630.html

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 52. Data: 2022-10-01 21:44:50
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > U mnie Play tak samo odległy jak i wszyscy inni na tamte czasy, czyli
    > maszty przekaźnikowe w pobliskim mieście, oddalonym w linii prostej
    > jakieś 8km. Do netu potrzebna była antena zewnętrzna a na rozmowy przez
    > telefon trzeba było wychodzić na zewnątrz domu.. Teraz trochę to się
    > zmieniło T-Mobile postawił maszt prawie pod progiem domu, choć muszę
    > przyznać że prędkości też głowy nie urywają. Ale z tym co oferował  Play
    > nawet nie ma co porównywać.

    Też na początku najbliższy BTS miałem w odległości ok. 8 km. Wtedy
    zamontowałem na dach antenę yagi najdłuższą jaką znalazłem. Zresztą
    nadal z niej korzystam mimo niewielkiej odległości - mam zauważalnie
    szybszy transfer.

  • 53. Data: 2022-10-03 11:22:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Do laptopa -- słabe.
    > Do desktopa -- być może dobre, ale trzeba prowadzić przewody,
    > więc być może trzeba wiercić dziury w ścianach czy stropach...

    Dlaczego słabe do laptopa? - Przecie straty na przesyle sygnału są takie
    same jak do PCta..

    Akurat z prowadzeniem kabli u mnie nie ma problemu, odpowiednie otwory
    już są porobione.

    > WiFi zazwyczaj sprawuje się bardzo dobrze, ale chyba
    > desktopy niekoniecznie mają karty WiFi z urodzenia.
    >
    > Jest jeszcze PLC...
    >
    > Można pomieszać: PLC, ethernet i Wifi...
    > Można nawet do domu doprowadzić światłowód.
    >
    > Grupa raczej Ci nie podpowie, co wybrać -- IMO
    > musisz zasięgnąć porady w swej głowie... ;)

    Jasne że dobrze, jednak na wifi są znaczące straty na przesyle do
    oddalonych pomieszczeń. I tu jasna sprawa, nie zamierzam wyłączać wifi w
    routerze, bo sygnał będzie potrzebny choćby do telefonów czy do laptopa
    gdy ten będzie gdzieś poza zasięgiem kabla. Co to za technologia "PCL"?

    Oj, grupa już mi pomogła w wątpliwościach co do strat mocy sygnału
    powodowanego długością kabla sieciowego.

  • 54. Data: 2022-10-03 11:23:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 01.10.2022 o 21:44, Uncle Pete pisze:

> [...]
    > zamontowałem na dach antenę yagi najdłuższą jaką znalazłem. Zresztą
    > nadal z niej korzystam mimo niewielkiej odległości - mam zauważalnie

    Ja już tylko czasem, gdy wyczerpie się limit transferu w T-M i jestem
    zmuszony do korzystania z darmowego Aero2,.  Swoja drogą zastanawia ten
    brak współpracy miedzy operatorami. Na tym nowo postawionym maszcie
    przekaźniki tylko dwu operatorów. A miejsca na nim że wystarczyłoby dla
    wszystkich operatorów.

  • 55. Data: 2022-10-03 12:26:35
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 wrz 2022 o 18:03, Szwambuł Trantiputl pisze:

    > Na niskim paśmie widzę u siebie 19 sieci WiFi

    Balkonowa hybryda widzi 13 na 13 kanale i 11 na 11. :)
    (12 jest pusty, ale dla mnie jest zbyt szeroki z uwagi na SF)
    Razem na 2.4 GHz balkonowa hybryda widzi teraz 71 nadawców, w tym mnie.
    (w mieszkanie mam APek, na balkonie APCek widzący także ten wewnętrzny APek)

    > i siedem urządzeń Bluetooth,

    Tego nie sprawdzam.

    > masakra, ciekawe, co bym znalazł z lepszą, kierunkową anteną.

    > W dodatku to WiFi jest włączane domyślnie w biedarouterach oferowanych
    > przez dostawców, czy ktoś to chce, czy nie, za kilka lat będzie taki
    > burdel, że ludzie będą przechodzić na kable z własnej woli biegusiem,
    > jak im nawet filmy z kotami i pornole zaczną przycinać.
    > Szwambuł Trantiputl

    Wewnętrzny APek widzi teraz 6, ale zwykle widzi więcej -- nawet
    kilkanaście...

    -=-

    Międzybalkonowe połączenie pracuje słabo -- szybkości na poziomie paru
    Mb/s w obie strony, pingi nierzadko trzycyfrowe, łączność czasami jest
    zrywana, jitter bywa też trzycyfrowy...

    Teraz akurat ping 10 ms, 11 ms, ale bywa (; różnie. ;)
    Jitter 1 ms, bywa bardzo źle...
    Utrata pakietów teraz 0.7%, ale (jak wcześniej napisałem)
    łączność bywa zrywana...
    (ping, jitter, transfer do jakiegoś serwera Elposu.
    Testy wy_konane za pomocą aplikacji Ookla.

    Na 12 kanale byłoby lepiej, ale im niższy kanał, tym szersza strefa
    Fresnela a nawet na 13 jest zdecydowanie za ciasno -- pomiędzy:
    latarniami, balkonami i ścianami bloków, na domiar złego wśród
    liściastych drzew, których wyrosło bardzo dużo...

    -=-

    Teraz na 13 kanale mam 15 nadajników i mam 9 nadajników na 11 kanale --
    razem 83 nadajniki ma 2.4 GHz.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 56. Data: 2022-10-03 12:44:52
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 paź 2022 o 12:26, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]
    > latarniami, balkonami i ścianami bloków, na domiar złego wśród
    > liściastych drzew, których wyrosło bardzo dużo...
    Zaryzykowałem 12 kanał -- ping 8.6 ms, ale szybkość nie sięgnęła 4 Mb/s.
    Ping 7.2 ms; 3.58 Mb/s U i 2.32 MB/s D; zero strat; jitter 28 ms.
    6.7 ms; 2.57 Mb/s U i 1,12 Mb/s D; 1.4% strat i 25 ms jitter.
    Do TVK-NET Chamerlinscy.

    Już 93 nadajniki na 2.4 GHz, w tym 2 (1 mój) na 12 kanale...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 57. Data: 2022-10-03 13:15:24
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 paź 2022 o 11:22, trybun pisze:

    > Dlaczego słabe do laptopa?

    Laptop lubi być noszony. [jak kot?]

> [...]
    > routerze, bo sygnał będzie potrzebny choćby do telefonów czy do laptopa
    > gdy ten będzie gdzieś poza zasięgiem kabla. Co to za technologia "PCL"?

    PLC -- nie masz Googli? Nie używam, więc nie warto ze mną o tym
    rozmawiać. Mnie aż nadto wystarcza wewnątrz mieszkań WiFi -- nawet
    bez mesh...

    > Oj, grupa już mi pomogła w wątpliwościach co do strat mocy sygnału
    > powodowanego długością kabla sieciowego.

    Mocy? ;) Ile watów spadło? ;)

    -=-

    Jeden desktop (ojca) i APki w mieszkaniach są ze sobą połączone
    przewodowo -- poza tym WiFi... Na Krętej mam 3 APki -- dostawca
    (Dunaj) daje tak koszmarnie złą jakość przewodowego łącza, że
    w obawie o zdrowie świeżej Tendy postawiłem starego TPlinka
    w przewodowym (to APek, ale WiFi wyłączyłem w nim) szeregu...

    Mam via WiFi: drukarkę, smartfon, trzy laptopy i międzybalkonowe
    połączenie... Balkonowe APki muszą być zasilane, więc bez miedzi
    (niby można by zasilać ze Słońca i akumulatorków, ale raczej nie
    jest to ani łatwe, ani tanie, ani wygodne) raczej nie obejdę się
    teraz; nadto te akurat hybrydy nie dają dobrego szyfrowania we
    wszystkich trybach, dlatego o międzyAPkowych WiFi nie warto
    teraz (do czasu wymiany balkonowych hybryd) myśleć...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 58. Data: 2022-10-03 14:43:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 3 Oct 2022 12:44:52 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > Do TVK-NET Chamerlinscy.
    >
    > Już 93 nadajniki na 2.4 GHz, w tym 2 (1 mój) na 12 kanale...

    Postaw jakiś most.
    Z tańszych to np. Hored czy Ubiquiti i możesz śmigać nawet na 700 Mb bez
    względu na to, ile i jakie AP masz w pobliżu.

    Ewentualnie zastosuj mocno kierunkowe Yagi dla zwykłeych AP na 5GHz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2022-10-03 19:01:35
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 paź 2022 o 14:43, Adam pisze:

    > Postaw jakiś most.

    Problemem jest opłacalność.

    > Z tańszych

    Ile pln za most?

    > to np. Hored czy Ubiquiti i możesz śmigać nawet na 700 Mb
    > bez względu na to, ile i jakie AP masz w pobliżu.

    > Ewentualnie zastosuj mocno kierunkowe Yagi dla zwykłeych AP na 5GHz.

    Czyli jakie? 23dB?
    https://www.tendacn.com/pl/product/o9.html
    ma 23dB i parka kosztuje ~5 stówek pln.

    Może warto wejść w 5G?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-.' .,; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 60. Data: 2022-10-04 12:29:51
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 paź 2022 o 12:44, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Już 93 nadajniki na 2.4 GHz, w tym 2 (1 mój) na 12 kanale...

    Mam snap pokazujący 132 -- https://eneuel.ct8.pl/error/132.png
    Najwięcej widziałem dziś 135, ale na snapie tylko 132.
    Gdy zaczynałem (chyba wiosną 2011 roku) w zasięgu ,,wzroku'' ;)
    miałem do 300 nadajników na 2.4 GHz, ale było znacznie mniej drzew.

    Nie wiem, ile było po przeciwnej stronie połączenia.

    Kilka dB to śmieci -- lekki szum, ale widać także 30dB, czyli
    tyle, ile daje tu moja przeciwniczka. Jeśli jestem na 13 kanale
    a na 1 kanale czy 2 kanale widać kogoś na 30dB -- nie ma problemu,
    ale gdy na moim kanale jest kilka nadajników ,,mocniejszych'' od
    mego, może być źle, a bywało tak, że dwa czy trzy nadajniki były
    tu ,,mocniejsze'' na kanale wykorzystywanym przeze mnie...

    Ping 8 ms, D 2.38 Mb/s, U 2.19 Mb/s

    https://www.speedtest.net/my-result/d/08566538-82a3-
    44f9-8b35-c844d59a768f

    --