  • 1. Data: 2009-08-07 21:46:04
    Temat: Nowa technologia świetlówek kompaktowych!
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Tak pół żartem, ale też i pół serio.
    Kupiłem świetlówkę Tenten 15W. Barwa 2700K, 980lm, jakoby 15000h,
    spiralna. Długość chyba niewiele większa niż klasyczna żarówka, a
    średnica mniejsza od obudowy.

    Wprawdzie na moim kiepskim mierniku poboru mocy pokazuje 17W, ale to
    pomińmy. Bo i Philipsa też tak pokazuje.
    Świeci rzeczywiście przyjemnie - w końcu temperatura barwowa 2700K.
    Jasność jakby trochę większa niż prawie 3 letnia Philipsa 15W
    1000lm. Ale za to grzeje się kilkukrotnie bardziej niż ona. Tak na
    oko jak 60W klasyczna żarówka. Ledwo mogę utrzymać metalowy klosz
    lampki. Rurek bez ścinania białka nie przytrzymam, a oprawki
    świetlówki nie odkręcę palcami - zbyt gorąca.

    Jaki z tego wniosek? Zastosowano bardzo wydajny luminofor? Jeśli z
    tych 15W na ciepło idzie ze 3 razy więcej niż w świetlówce Philipsa,
    a jasność jest taka sama, wniosek nasuwa się jeden - mniej energii
    jest użytej do pobudzenia luminoforu. Czyli użyto kiepskiej
    elektroniki, która ma niską sprawność :-)
    W informacji z kartonika można się dowiedzieć, że niewskazane jest
    używanie świetlówki w zamkniętych obudowach, ponieważ skraca to jej
    żywotność. Teraz rozumiem, co autor miał na myśli :-)

    Chyba, że gdzieś jest luka w moim rozumowaniu.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 2. Data: 2009-08-07 22:42:21
    Temat: Re: Nowa technologia świetlówek kompaktowych!
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Zbynek Ltd. napisał:

> [...]
    > żywotność. Teraz rozumiem, co autor miał na myśli :-)
    >
    > Chyba, że gdzieś jest luka w moim rozumowaniu.

    E tam od razu luka. Drucik wolframowy. Rozpięty wzdłuż rurki.
    Tak gdzieś koło 60 W mocy.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2009-08-07 23:05:32
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    > W informacji z kartonika można się dowiedzieć, że niewskazane jest
    > używanie świetlówki w zamkniętych obudowach, ponieważ skraca to jej
    > żywotność. Teraz rozumiem, co autor miał na myśli :-)

    Co do skracania zywotnosci to polecam przeczytac
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic791270.html i usprawnic swoje
    swietlowki ;) I tak sie ciesz, kupisz swietlowke, noname 15W za 5zl,
    faktycznie pobiera 7 W, a swieci jak markowa 4W,a moze i slabiej. Tak to juz
    jest. Dzisiaj cos w TV mowili o zwyklych zarowkach, ze chca wycofac, uwazam,
    ze zawsze beda mialy swoje zastosowanie, znow na sile chca cos wprowadzic,
    kazdy placi za prad i moze zrobic z tym co mu sie podoba. Zima np zarowki
    dogrzewaja dom i dodatkowo swieca ;)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-08-07 23:40:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 07 Aug 2009 23:46:04 +0200, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]

    >elektroniki, która ma niską sprawność :-)
    >Chyba, że gdzieś jest luka w moim rozumowaniu.

    Ano jest. Mocy pobiera tyle samo. Swiatla oddaje tyle samo. A wiec i
    reszty tyle samo.

    J.

  • 5. Data: 2009-08-08 07:20:22
    Temat: Re: Nowa technologia ?wietlówek kompaktowych!
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :
    > Ano jest. Mocy pobiera tyle samo. Swiatla oddaje tyle samo. A wiec i
    > reszty tyle samo.

    Pozwolę sobie nie zgodzić się z Tobą. Późną porą pisałeś, to i złe
    wnioski wyciągnąłeś.
    Przykład z podobnego podwórka:
    Była dioda LED 3W dająca strumień 100lm. Postęp techniki sprawił, że
    potem była dioda 1W dająca taki sam strumień. Dodajmy do tej
    ostatniej rezystor 2W dla wyrównania poziomu strat mocy i sprawa się
    wyjaśni :-)

    I żeby nie było, że świetlówka tania była - 21zł.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 6. Data: 2009-08-08 07:49:43
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-07 23:46:04 +0200, "Zbynek Ltd."
    <s...@p...onet.pl> said:

    > Ledwo mogę utrzymać metalowy klosz
    > lampki. Rurek bez ścinania białka nie przytrzymam, a oprawki
    > świetlówki nie odkręcę palcami - zbyt gorąca.

    Więc wyzionie ducha znacznie szybciej niż zapewnia producent.
    Może 500 godzin podziała, może nie.
    Z sekcji zwłok takich świetlówek wychodzi że najczęściej kondensator
    wyschnie, choć wdiziałem też kilka razy pęknięty rdzeń.

    > W informacji z kartonika można się dowiedzieć, że niewskazane jest
    > używanie świetlówki w zamkniętych obudowach, ponieważ skraca to jej
    > żywotność.

    Co więcej, nawet w kloszach szklanych z otworem skierowanym u dołu, też
    spowoduje skrócenie żywota...
    Te 15000h to chyba w termostacie...

    --
    DJ

  • 7. Data: 2009-08-08 07:55:51
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-08 01:05:32 +0200, "Norbert" <x...@h...spam> said:

    > Dzisiaj cos w TV mowili o zwyklych zarowkach, ze chca wycofac,

    No to się trzeba na zapas zaopatrzyć. I do nich koniecznie termistory
    rozruchowe odpowiednio dobrane. Bo obecne żarówki są zaprojektowane
    jako "dywersyjne", palą im się doprowadzenia przy którymś starcie.
    Pewnie po to aby konsumenta do nich zniechęcić.

    > uwazam, ze zawsze beda mialy swoje zastosowanie,

    Podobnie jak termometry rtęciowe, ale obrót nimi znacznie ograniczono.
    Zdelegalizować można wszystko.

    > znow na sile chca cos wprowadzic, kazdy placi za prad i moze zrobic z
    > tym co mu sie podoba.

    Ale ekofaszyzm rządzi. I decyduje za nas.

    --
    DJ

  • 8. Data: 2009-08-08 07:59:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 08 Aug 2009 09:20:22 +0200, Zbynek Ltd. wrote:

> [...]
    >potem była dioda 1W dająca taki sam strumień. Dodajmy do tej
    >ostatniej rezystor 2W dla wyrównania poziomu strat mocy i sprawa się

    A jaki efekt ? Stara dioda generowala powiedzmy 2.5W ciepla, nowa
    0.5W, z rezystorem nadal 2.5W

    Pobor mocy masz zblizony [ponoc zmierzyles]. Sprawnosc jest tak czy
    inaczej kiepska - wiec ciepla w obu prawie tyle samo.

    Co najwyzej druga lampka mniejsza i tych 15W podgrzewa ja do wiekszej
    temperatury, albo grzeja sie niektore elementy.

    J.

  • 9. Data: 2009-08-08 11:08:53
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zdelegalizować można wszystko.

    > Ale ekofaszyzm rządzi. I decyduje za nas.

    Po 20 latach okaże się, który koncern mial w tym interes!
    (tak jak było z freonem)

    Włodek

  • 10. Data: 2009-08-08 17:39:19
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :
    > Pobor mocy masz zblizony [ponoc zmierzyles]. Sprawnosc jest tak czy
    > inaczej kiepska - wiec ciepla w obu prawie tyle samo.

    Nawet nie mogę powiedzieć, że ciepła w obu "prawie" tyle samo. Fakt,
    że moce zbliżone, ale temperatury zdecydowanie i odczuwalnie bardzo
    mocno się różnią.

    > Co najwyzej druga lampka mniejsza i tych 15W podgrzewa ja do wiekszej
    > temperatury, albo grzeja sie niektore elementy.

    Rzeczywiście mniejsza i cokół mniejszy. Niezależnie od sposobu
    zamontowania - czy to rurką do góry, czy to do dołu, grzeje się
    zarówno rurka i cokół. Niektóre elementy mogą się więc grzać ponad
    normę. Poczekamy zobaczymy. Gwarancja jest.

    No dobra, policzmy kubaturę rurki i cokołu :-)
    Philips 15W. Rurka 44.8cm3, cokół (bez gwintu) 42.6cm3
    Tenten 15W. Rurka 26.3cm3, cokół (bez gwintu) 26.5cm3
    Zakładając (a niby dlaczego?), że są wykonane z identycznych
    elementów Tenten ma prawo być cieplejszy, skoro ma mniejszą
    kubaturę. Tak, wiem - powinienem policzyć powierzchnię. Ale już mi
    się nie chce. Wyniki byłby i tak podobny.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E