  • 81. Data: 2021-12-07 10:52:27
    Temat: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 09:21:27 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:
> [...]

    A tak a propos - pelno teraz "dostawcow" podpisu elektronicznego,
    czy jak taki dostawca padnie ... to da sie po paru latach sprawdzic
    autentycznosc podpisu?
    Czy jakies klucze zaginą, i sie juz nie da?

    > zgadza się, tu odniosłem się do kwestii technicznej, czym różni się
    > podpis elektroniczny (niezależnie czy certyfikowany przez jakiś urząd,
    > czy przez cokolwiek innego) od narysowaniu czegoś myszką jako bitmapa.
    > Inna kwestia, czy dokument wymaga innego podpisu niż taki, jak się umówiono.

    Zaczelo sie od "(norma dopuszcza przesyłanie tych dokumentów, o ile
    wystawca zachowuje na wszelki wypadek oryginał)"

    No i co to jest oryginal - papier z odrecznym podpisem,
    czy np plik excel z danymi ... a moze pdf ...

    A tak w ogole to chodzi mi po glowie, ze np huta wystawia taki atest
    na partie stali, trzeba go rozeslac hurtowniom ktore kupily, one
    odbiorcom ktorzy kupili ... rozmnozyc sie musi ten dokument.

    J.

  • 82. Data: 2021-12-07 14:28:21
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 07.12.2021 o 10:52, J.F pisze:

    > A tak a propos - pelno teraz "dostawcow" podpisu elektronicznego,
    > czy jak taki dostawca padnie ... to da sie po paru latach sprawdzic
    > autentycznosc podpisu?
    > Czy jakies klucze zaginą, i sie juz nie da?

    częściowo się da, nie będzie to pełne potwierdzenie, bo serwer nie
    potwierdzi. To tak jak będzie informacja, jak wygaśnie ważność podpisu,
    że w czasie podpisywania podpis był aktualny, a obecnie nie jest. Będą
    natomiast podstawowe informacje + kontrola spójności dokumentu

> [...]
    > na partie stali, trzeba go rozeslac hurtowniom ktore kupily, one
    > odbiorcom ktorzy kupili ... rozmnozyc sie musi ten dokument.

    Dokument podpisany możesz rozmnożyć i będzie cały czas podpisany, jest
    tylko kwestia, że w środku nic zmieniac nie możesz.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 83. Data: 2021-12-07 14:54:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Dec 2021 14:28:21 +0100, Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]
    > że w czasie podpisywania podpis był aktualny, a obecnie nie jest. Będą
    > natomiast podstawowe informacje + kontrola spójności dokumentu

    Nie czytalem specyfikacji do tych naszych podpisow cyfrowych,
    ale cos mi sie wydaje, ze weryfikacja wymaga znajomosci jakis kluczy.

    Jak "dostawca" przestanie prowadzic dzialalnosc, to i klucze moga
    zaginac.

    > Dokument podpisany możesz rozmnożyć i będzie cały czas podpisany, jest
    > tylko kwestia, że w środku nic zmieniac nie możesz.

    Ale to bedzie kserokopia dokumentu, a nie dokument :-)
    A nawet skan dokumentu ...

    J.

  • 84. Data: 2021-12-07 18:28:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-12-2021 o 14:54, J.F pisze:

    > Ale to bedzie kserokopia dokumentu, a nie dokument :-)
    > A nawet skan dokumentu ...

    I tu jest właśnie zaleta podpisów elektronicznych, że to wszystko będą
    podpisane oryginały...

  • 85. Data: 2021-12-07 18:52:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > I tu jest właśnie zaleta podpisów elektronicznych, że to wszystko
    > będą podpisane oryginały...

    Fajnie by było wejść w posiadanie podpisanego elektronicznie weksla
    na okaziciela.

    Jarek

    --
    Stoliczku nakryj się.

  • 86. Data: 2021-12-08 10:45:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 6 Dec 2021 16:19:19 +0100, Cavallino
    <C...@k...pl> wrote:
    > Możliwe,tylko fajnie byłoby wiedzieć jakie jest ich zdanie.

    A nawet zapytam.

    --
    Marek

  • 87. Data: 2021-12-08 11:04:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 7 Dec 2021 18:52:27 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Fajnie by było wejść w posiadanie podpisanego elektronicznie weksla
    > na okaziciela.

    Jest taki jeden w Polsce co jeździ i próbuje przy różnych okazjach
    sprzedać weksle PKP na okaziciela na 30mln zł (ostatnio chciał kupić
    za nie twierdzę Modlin). Fakt nie elektroniczne ale "zwykłe" ale
    jakoś nikt nie chce je od niego przyjąć....

    --
    Marek

  • 88. Data: 2021-12-08 16:32:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.12.2021 o 11:04, Marek pisze:

> [...]
    > sprzedać weksle PKP na okaziciela na 30mln zł  (ostatnio chciał kupić za
    > nie twierdzę Modlin). Fakt nie elektroniczne ale "zwykłe" ale jakoś nikt
    Sprawa o tyle dziwna, że PKP SA jest raczej wypłacalne, więc zamiast
    kombinować ze sprzedażą prościej uzyskać tytuł wykonawczy. Też bym tego
    od niego nie kupił.

    --
    Robert Tomasik

  • 89. Data: 2021-12-09 12:24:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    <C...@k...pl> wrote:
    > Możliwe,tylko fajnie byłoby wiedzieć jakie jest ich zdanie.

    Zapytałem i dostałem odpowiedź:

    W ramach współpracy z kontrahentami i możliwości elektronicznego
    podpisywania dokumentów powołujemy się na art. 78 (1) K.C
    § 1. Do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza
    złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go
    kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
    § 2. Oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest
    równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.

    Oczywiście wcześniej musi to być uregulowane zapisami umowy, że taki
    tryb będziemy przyjmować np.:
    .... Wszelkie zmiany niniejszej Umowy wymagają pod rygorem
    nieważności zachowania formy pisemnej lub elektronicznej z użyciem
    kwalifikowanych podpisów elektronicznych.

    --
    Marek

  • 90. Data: 2021-12-09 13:01:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 09 Dec 2021 12:24:59 +0100, Marek wrote:

> [...]

    > nieważności zachowania formy pisemnej lub elektronicznej z użyciem
    > kwalifikowanych podpisów elektronicznych.

    I to jest niewapliwie dobra odpowiedz ... tylko typowo prawnicza -
    lekko obok tematu :-)

    Bo nie bylo zadnej umowy z takim sformulowaniem, wiec nadal nic nie
    wiemy :-)

    A teraz jeszcze KC:
    Art. 78. § 1. Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza
    złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść
    oświadczenia woli.
    Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść
    oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron,
    lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia woli
    jednej ze stron i jest przez nią podpisany

    O ile ta umowa ... wymiana dokumentow, to chyba jednak wymaga wymiany
    odrecznie podpisanych "dokumentow".
    Ale oswiadczenie woli ... podpisujemy papier, ale dalej moze byc juz
    skan, jesli nie podano inaczej :-)

    No i
    Art. 78^1. § 1. Do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej
[...]

    Czyli cos chyba twoi prawnicy przekombinowali.

    A jeszcze masz w KC "w postaci elektronicznej", tudziez skutki
    niedochowania formy ... no i drobna nieokreslonosc, co to jest forma
    pisemna - moge sie podpisac rysikiem na tableciku w dokumencie o
    postaci elektronicznej?

    J.