  • 1. Data: 2009-07-25 12:58:01
    Temat: Dopasowanie impedancji
    Od: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>

    Czesc.

    Chcialbym do Nokii podlaczyc sluchawki ktore maja 150Ohm. Fabryczny
    zestaw sluchawkowy Nokiaa ma 32 ohm.
    Generalnie slychac ale raczej za cicho. Czy mozna to jakos latwo
    dopasowac ? Czy trzeba robic jakis wzmacniacz ?
    Z gory dzieki za podpowiedzi
    Karol

  • 2. Data: 2009-07-25 18:20:03
    Temat: Re: Dopasowanie impedancji
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    KarolW wrote:
> [...]
    > Generalnie slychac ale raczej za cicho. Czy mozna to jakos latwo
    > dopasowac ? Czy trzeba robic jakis wzmacniacz ?

    Najpierw sam się dopasuj!
    http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime

    Włodek

  • 3. Data: 2009-07-25 18:30:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 25 Jul 2009 14:58:01 +0200, KarolW napisał(a):

    > Czy mozna to jakos latwo
    > dopasowac ?
    Nie
    > Czy trzeba robic jakis wzmacniacz ?
    Tak

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2009-07-27 02:08:47
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Nie
    > Tak

    Nie. Można dopasować transformatorem. Tyle że łatwo to to nie jest -
    samemu dostatecznie małego się _łatwo_ nie nawinie, zdobyć się
    praktycznie nie da (kto teraz używa transformatorów, zwłaszcza
    miniaturowych, w torach audio?). Chyba łatwiej już ten wzmacniacz (choć
    technicznie bardziej złożona konstrukcja).

    A najłatwiej dobrać inne słuchawki.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2009-07-27 07:15:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 27 Jul 2009 04:08:47 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

    > Nie. Można dopasować transformatorem.

    A prawda :) Tylko nie pomyślałem o tym, tak rzadko sie obecnie z tego
    korzysta. Użyj jakiegokolwiek trafa (głosnikowego) byle małego i o
    przekładni rzędu 1:10 do 1:20
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2009-07-27 10:03:00
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Maciejewski <j...@o...pl> napisał(a):

    > Użyj jakiegokolwiek trafa (głosnikowego) byle małego i o
    > przekładni rzędu 1:10 do 1:20

    Coś Ci się poplątało z tą przekładnią.
    Impedancja trznsformuje się z kwadratem przekładni napięciowej, więc w celu
    dopasowania 150 omów do wyjścia 32 omy należy użyć transformatora o
    przekładni teoretycznie 1: 2,16.
    Przez transformator 1:3 słuchawki 150 omów widziane byłyby jako 16.66 omów,
    co nokia by wytrzymała.

    To teoretyczne rozważania, bo praktycznie nie ma skąd wziąć takiego
    transformatorka o rozsądnych wymiarach, za rozsądne pieniądze.
    Od czasów radia Koliber i radzieckiej Selgi takich rzeczy w popularnym
    sprzęcie nikt nie używa.

    Znacznie prościej zastosować malutki wzmacniacz, nawet prosty operacyjny o
    wzmocnieniu napięciowym " razy kilka" - tylko musi być zasilany z wyższego
    napięcia niż telefon, rzędu 9 - 12V.

    Wmak

  • 7. Data: 2009-07-27 11:01:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 27 Jul 2009 10:03:00 +0000 (UTC), Wmak napisał(a):

    > 150 omów

    Cholera, przeczytałem 1500 omów :) Chyba muszę zwiększyć czcionkę.
    Oczywiście , masz rację, przy 150 to tyle co policzyłeś a ewent. zysk na
    zwiększeniu głośności będzie niezauważalny. Lepiej dać wzmacniaczyk i
    dobrać sobie wzmocnienie.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2009-07-27 14:31:19
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Maciejewski <j...@o...pl> napisał(a):

    > Cholera, przeczytałem 1500 omów :) Chyba muszę zwiększyć czcionkę.

    Ja przeczytałem 150, bo wiem, że (na 99.9%) nie istnieją słuchawki 1500 omów.
    Wmak

  • 9. Data: 2009-07-27 14:38:58
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Ja przeczytałem 150, bo wiem, że (na 99.9%) nie istnieją słuchawki 1500
    > omów.

    Istnieją. A raczej istniały, bo teraz coś o nich nie słychać. Były nawet
    piezo.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2009-07-27 16:27:48
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Ja przeczytałem 150, bo wiem, że (na 99.9%) nie istnieją słuchawki 1500
    > omów.

    W opisie jak zbudować odbiornik detektorowy stało, że słuchawki powinny mieć
    dużo ohmów (ja miałem 2000).
    P.G.